Elrith kirjoitti:
Ihan vakavasti, olen ajatellut lähettää tästä Canalille palautetta ja nyt tämän rohkaisemana kirjoitankin sinnepäin. Tehkää mahdollisimman moni muu sama niin saataisiin ehkä ainakin vaihtoehtoiseksi audioksi alkuperäinen selostus.
Soitin tänään päivällä Canalin asiakaspalveluun ja kysyin mahdollisuudesta tehdä valitus kanavan palveluista. Kierrellen ja kaarrellen neiti asiakaspalvelija sitten kertoi ilmoittavansa asiasta eteenpäin tyyliin "mielipiteenne on kirjattu ylös". Eli ei siitä soitosta ollut hyötyä kuin Soneralle. Pitänee pistää meiliä Ruotsin suuntaan, aivan kuten tuossa yläpuolelle neuvotaan.
Linkku on legenda, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Eniten arvostan miehessä sitä, että 90-luvulla herra Lindegrenille kuului suurin kiitos siitä, että saimme Maikkarilta nähdä...
- NHL'ää jo 90-luvun alusta
- Selänteen tulokaskaudelta tunnin pituiset NHL-weeklyt + se WIN-LA...
- Suorat lähetykset vuodesta 1995 alkaen (4. Stanley Cupin finaali oli eka)
- Jari Kurrin NHL-uran viimeinen runkosarjan ottelu suorana
- Wayne Gretzkyn NHL-uran viimeinen ottelu suorana (todellinen klassikko)
Jne. Kyllä se oli Linkku, joka painosti urheilupäällikkö Tatu Lehmuskalliota silloin 90-luvulla, että NHL'ää pitää saada Suomen telkkariin ja mielellään suorana.
Tässä siis kehut Linkun suuntaan. Sitten päästäänkin nykypäivään. Aika on ajanut Pentti Lindegrenin ohi. Piste. Canal + panostaa NHL-oikeuksiinsa miljoonia ja miljoonia per kausi, kuvanlaatu ja äänenlaatu lähetyksissä on huippuluokkaa. Itse pääsin tämän kanavan hienouksista nauttimaan (omalta sohvalta) vasta menneen viikonlopun aikana, aiemmin olen seurannut otteluita kavereiden nauhoittamina. Linkku menettelee 2000-luvun selostajana aina silloin kuin hän on paikan päällä Amerikassa selostamassa ottelua. Silloin mies keskittyy enemmän ottelun tapahtumiin, eikä koko ajan höpötä kaiken maailman MM- tai olympiahistorioista. Viime yön peli Detroit-Dallas oli jotain aivan käsittämättömän kamalaa kuunneltavaa. Reilun kahden tunnin aikana Linkku kävi molempien joukkueiden pelaajien maajoukkue edustukset 2-3 kertaan läpi, Joe Louis Areenan historia tuli myös selville ja ennen kaikkea ruotsalaisten Red Wings pelaajien kotiseudut ovat (ikävä kyllä) ainakin minulla nyt hyvässä muistissa. Kyllä meinasi pää räjähtää siinä vaiheessa, kun peli oli jännittävässä 3-3 tilanteessa, peli aaltoili päästä päähän ja Linkku kertoo Tomas Holmströmin syntyneen Södertäljen lähiseudulla.
Aargh!!!!!!!!
Ne pienet hetket kun Linkku yrittää selostaa itse ottelua, ei pappa pysy lainkaan vauhdikkaan NHL-kiekon mukana. Jokainen pelikatko, oli sitten kyseessä paitsio, pitkä kiekko tai jäähy, aina Linkku joutui arvailemaan syytä vihellykseen. Ja aina arvaus meni metsään. Katsojista lähes kaikki näkivät tilanteen, että nyt on tulossa jäähy Dallasin pelaajalle, Detroit pitää kiekkoa ja tulossa on siis ns. siirretty rangaistus. Kun vihellys lopulta tulee, Linkku heittää yleensä aina "paitsio, pitkä" tjs. Sitten kun hän huomaakin, että hei siellä boksissahan istuukin pelaaja, tulee aina se sama lause "ei, ei - siitä tulikin rangaistus". Tuttua varmaan kaikille NHL-jännäreille?
Sunnuntai-aamun Vancouver-Calgary ottelu oli oma Canal ensi-iltani (edelleenkin siis tarkoitan omalta kotisohvalta) ja kyllä ei voi kuin ihailla paikallisten selostajien ammattitaitoa. Pieni mutta minulle niin tärkeä yksittäinen asia on selostajien hallitut ns. hiljaiset hetket. Maalin jälkeen on upeaa kuunnella kotiyleisön pauhua ja maalimusiikkia. Selostajat ovat aina maalin jälkeen pitkään hiljaa. Linkku aloittaa analyysin noin 1.5 sekuntia maalin syntymisen jälkeen. Originaali selostajat ovat myös hiljaa, kun kaukalossa on joku kahina päällä tai vaihtoaitiosta tulee kuvaa sekä ääntä. Juuri tämän takia näihin lähetyksiin satsataan rahaa, penkkiurheilija pääsee entistä lähemmäksi itse tapahtumaa ja ennen kaikkea tunnelmaa. Osaako Linkku ns. hiljaiset hetket? Ei. Silloin kun on hyvä kertoa esim. Robert Langin maajoukkue edustuksista. Jo neljännen kerran saman ottelun aikana.
Tottakai Canalin pointtina tuoda suomalainen selostus suomalaisille katsojille on puhtaasti kaupallinen asia, pyritään näyttämään suomalaiselle katsojalle että arvostamme sinua. Mutta hankkisivat nyt sitten mikrofonin taakse edes jonkun asiansa osaavan selostajan, eikä mitään Pappa Lindegreniä. Olen muutaman vanhemman ihmisen kanssa jutellut tästä asiasta ja kaikki ovat olleet yhtä mieltä - vaikka ei englantia osaisikaan, kyllä amerikkalaiset selostajat antavat aivan eri tunnelman otteluun kuin Linkku. Ei joka ottelua tarvitsekaan hehkuttaa Mertarannan tyyliin "ihanaa Leijonat ihanaa", mutta kyllä tuo Linkun vetämä unilinja on aivan jotain muuta, mitä maailman paras kiekkoliiga ja maailman vauhdikkain palloilulaji ansaitsisi. Huonokin matsi voidaan pelastaa hyvällä selostuksella, Linkun höpötystä kuunnellessa joko a) nukahtaa tai sitten b) vituttaa koko sen kaksi ja puoli tuntia mitä ottelu kestää.
Pentti "Linkku" Lindegren - eikö olisi jo aika eläkkeen?