Pelipaitojen oikea väritys?

  • 9 581
  • 29

Oikea järjestys?

  • Kotona värilliset paidat, vieraissa valkoiset

    Ääniä: 117 90,7%
  • Kotona valkoiset paidat, vieraissa värilliset

    Ääniä: 12 9,3%

  • Äänestäjiä
    129
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Mietin tänään TuTo-Peliitat-ottelussa, että on se vaan perseestä kun TuTo:nkin on täytynyt liittyä tähän nykytrendiin, jossa käytetään värillisiä pelipaitoja kotona ja valkoisia vieraissa. Ja mitä se Peliitat teki niissä valkoisissaan? Niitähän kuuluis käyttää kotona. Aina aikaisempina kausina Peliitat vieraili Turussa punaisissa peliasuissaan.

Vanhoissa NHL-videoissa tyylikkäintä on nimenomaan se kotijoukkueiden pelaaminen valkoisissa. Klassista, tyylikästä. Nykymeininki niin NHL:ssä kuin kotimaankin kaukaloissa on jotenkin muovista. Kaikki legendaariset hetket kotikentällä tapahtuivat valkoisissa paidoissa. Nykyään saamme enää ani harvoin maistaa samanlaista klassista tyylikkyyttä. Näitä harvinaisia valonpilkahduksia edusti esimerkiksi Crosbyn voittomaali olympialaisissa. Kanada kotona, valkoista päällä. Olisiko tuo maali ollut yhtä legendaarinen punaisissa paidoissa? Ehkä, jos kisat olisi pelattu muualla kuin Kanadan kotijäillä. Mutta kotonahan pelataan valkoisissa. Piste.

Itse olen siis sitä mieltä, että kotijoukkueiden tulisi aina koristyyliin pelata valkoisissa ja vierasjoukkueen värillisissä paidoissa. Tämä koskee sekä NHL:ää että Liigaa ja Mestistä. Koska tämä on makuasia, ajattelin kysyä jatkislaisten mielipidettä.
 

IceBlacks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uusi-Seelanti, Islanti, Espanja, Viro, Tanska, JYP
Olen täysin toista mieltä. Jotenkin valkoinen kotipaita tuntuu täysin identiteetittömälle, varsinkin jos kaikki pelaavat kotonaan valkoisissa. Seuroilla on omat päävärinsä ja niiden tulee olla dominoivia peliasuissa silloin kun pelataan kotiyleisön edessä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kotijoukkue päättäköön millä värillä se haluaa pelata ja vierasjoukkue sopeutukoon siihen. Itse olen aina tottunut siihen, että Blues (ja aikaisemmin Kiekko-Espoo) on käyttänyt sinisiä asuja kotona. Vaikea olisi kuvitella myöskään HIFK:ta valkoisissa asuissa Nordiksella tai Ässiä Isomäessä. Sen sijaan SaiPan kotiotteluissa olen tottunut hyvin keltaisiin asuihin, ja pari vuotta käytetyt mustat asut tuntuivat oudolta.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Olen täysin toista mieltä. Jotenkin valkoinen kotipaita tuntuu täysin identiteetittömälle, varsinkin jos kaikki pelaavat kotonaan valkoisissa. Seuroilla on omat päävärinsä ja niiden tulee olla dominoivia peliasuissa silloin kun pelataan kotiyleisön edessä.
Ei niiden valkoisten paitojen tarvitse samanlaisia olla. Ajatellaan esim. MLB:tä. Ensi yönäkin Boston Red Sox pelaa World Seriesin avausottelun kotonaan klassisissa valkoisissa paidoissaan eikä kukaan ajattele, että joukkueen tulisi pelata jossain punaisissa. Puhumattakaan sitten Yankeesin pinstripes-univormuista, Cubsin kotipaidoista, Dodgersin vermeistä etc. Kaikissa valkoisissa paidoissa oma identiteettinsä. Eikä NBA:ssakaan joukkueiden identiteetti siitä mihinkään häivy, että kaikilla on valkoiset kotipaidat.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika harvalla jengillä valkoinen on se seuran väri ja siinä mielessä on loogista, että jengit pelaavat kotona värillisissä.
 

retiisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oli se kyllä hienoa aikaa, kun Kärpät jyräsi valkoisissa vastustajansa. Nykyisin mustaan on jo tottunut, mutta ottaisin mielelläni valkoiset asut takaisin. Ei taida valitettavasti tapahtua.
 

paraspelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
No sehän on ainakin täällä Suomenmaassa ollut periaate vaikka kuinka kauan että kotona pidetään tummempaa versiota paidasta, ja vieraissa vaaleaa.

Toki on poikkeuksia, kuten monet keltaiset seurat (Saipa, Jukurit) jotka ovat käyttäneet kotonakin keltaista paitaa.

Mutta kun se kerta tapana on että tummemmissa/värillisissä (Punainen, musta, oranssi, sininen) mennään kotona, niin menkööt.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
On tietenkin totta, että esim. HIFK:lla ja Ässillä valkoiset paidat eivät ole ns. identiteettipaitoja. Kuitenkin asiaa voi ajatella toisestakin näkökulmasta. Jos kotona pelattaisiin valkoisilla, näkisivät kausikorttilaiset kauden aikana sen koko värien kirjon vierasjoukkueiden paidoissa. Nykyään esim. kaikki TuTo:n pelit ovat sininen vs. valkoinen. Vielä viime kaudella oli oli valkoinen vs. KooKoo:n mustaoranssi, valkoinen vs. Kiekko-Vantaan sininen, valkoinen vs. JYP-Akatemian musta, valkoinen vs. Peliittojen punainen jne. Tällä kaudella on aina sama väritys - tylsää sekin.
 

Rocco

Jäsen
Pääasia on, että mainokset näkyy todella isolla, ja vielä erivärisellä pohjalla kuin itse peliasu.

Oikeasti se on ihan sama kummillako kotijoukkue pelaa. Toki oman seuran värit on mukava nähdä kotikaukalossa aina samana, ja todella harvalla se on valkoinen.

Sportin tämän kauden paidoista on pakko sanoa, että ne ovat todella epäonnistuneet. Paidan valkoinen hartiaosa on niin iso, että sivusta katsottuna punainen kotipaita näyttää valkoiselta.

Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3

On hieman vaikea erottaa kuka pelaa kummalla joukkueella...

Mutta yksi minkä haluaisin nähdä kaikilla joukkueilla on valkoisten paitojen kanssa myös valkoiset sukat ja kypärät. Tummien paitojen kanssa tummat.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainakin HIFK:n kohdalla on päivänselvää, että ainoa oikea paita on punainen - ja myös Ässät ja Blues ovat selkeitä tapauksia, joissa tumma paita on oikea. En nyt tiedä onko tuossa silti tarpeen olla mitään sääntöä. Ainoa syy säännölle voisi olla korkeintaan se, että pidemmälle vieraspelikiertueelle ei tarvitse pakata kahta settiä paitoja mukaan - vaikka tuskin ne nyt tolkuttoman paljoa lisäpainoa toisivat.

Nykypäivänä, kun ei kenelläkään ole enää mustavalkoisia televisioita, en oikein näe syytä, että olisi aina pakko pelata juuri tummissa ja vaaleissa. Kunhan vaan erottuvat toisistaan tarpeeksi. Tuskin kenelläkään oli esimerkiksi ensimmäisessä Talviklassikossa vaikeuksia erottaa sinistä Jokereita ja punaista HIFK:ta.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Mikä tämä kysymys oikein on?

Kotijoukkueen tulee pelata kotiottelunsa seuran ykkösvärillä. Jossain juhlapeleissä, lauantaisin tai joskus silloin tällöin voi käyttää kakkosväriä kotipeleissä. Esim. Ilves voisi pelata välillä keltaisissa paidoissa ja sukissa.

Mulle kelpaa hyvin se että vieraissa käytetään valkoista. Se on neutraali väri vaikka onkin osa Tepsiä.
 

Rocco

Jäsen
Tuskin kenelläkään oli esimerkiksi ensimmäisessä Talviklassikossa vaikeuksia erottaa sinistä Jokereita ja punaista HIFK:ta.
Itse asiassa oli. Jokereilla oli sininen paita, punaiset housut. HIFK:llä punaiset paidat, siniset housut. Oli se paikoitellen aika sekavaa kun kauempaa katsoi.

Mutta olen samaa mieltä muuten. Ei tarvi toisella olla valkoinen. Jukurit ainakin Mestiksessä on vetänyt muistaakseni kaksi viime kautta vain keltaisilla paidoilla, kotona ja vieraissa.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vanhoissa NHL-videoissa tyylikkäintä on nimenomaan se kotijoukkueiden pelaaminen valkoisissa. Klassista, tyylikästä. Nykymeininki niin NHL:ssä kuin kotimaankin kaukaloissa on jotenkin muovista. Kaikki legendaariset hetket kotikentällä tapahtuivat valkoisissa paidoissa. Nykyään saamme enää ani harvoin maistaa samanlaista klassista tyylikkyyttä.

Niin, klassista kausien 1970-71 ja 2002-03 välillä. Sitä ennen ja sen jälkeen on pelattu kotona "tummissa", joten klassisempaa se värillisissä pelaaminen on.

Minun mielestä tämä on hyvä systeemi, että kotona pelataa omilla väreillä.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Itse olen siis sitä mieltä, että kotijoukkueiden tulisi aina koristyyliin pelata valkoisissa ja vierasjoukkueen värillisissä paidoissa. Tämä koskee sekä NHL:ää että Liigaa ja Mestistä.
Mulla on tähän "sekä että" mielipide. NHL:lässä voisivat tosiaan palata takaisin siihen käytäntöön että kotijoukkue pelaa valkoisissa ja vierasjengi tummissa. Liigassa taas tää nykyinen käytäntö että kotijengi valitsee värin on ollu vuodesta keppi ja kivi joten kunnioitaisin perinteitä ja pysyisin tässä käytännössä.

Mutta ymmärrän kyllä pointtisi. Onhan se tavallaan tylsää että kun menee hallille niin siellä on aina samat paitavärit vastakkain. Vaihtelu virkistää ja siksi kai noi NHL jengit ja jotkut sm-liiga jengit on kokeillu jotain kolmospaitoja. Olen miettinyt että liigajengit vois esim. pelata ihan vaan vaihtelun vuoksi noin 3-5 kotimatsia vieraspelipaidasssa ja markkinoida sitä vaikka jollain "valkoinen tiistai" pelinä ja saataisin muuten johonkin tylsään arkipeliin lisäväriä.
 

Ralph

Jäsen
Kotijoukkue pelaa värillisellä ja vierailija valkoisella, aina. Itseäni Liigassa vituttaa Tapparan viikonloppuperseilyt valkoisililla ja SaiPan sekä KalPan vieraspaidan väritys. Lisäksi vituttaa kun Hämeenlinnaan tulee joku Kärpät tai TPS ja pelaa kotipaidallaan, vaikka onkin vierasjoukkue.

Eli vierasjoukkue pelatkoon aina, aina, valkoisella paidalla. Erittäin harvinaiset ja hyvin perustellut yksittäistapaukset hyväksytään, missä kotijoukkue pelaa valkoisissa. NHL:n tyyli on loistava, Liigassa ainakin viisi joukkuetta saisi ryhdistäytyä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eli vierasjoukkue pelatkoon aina, aina, valkoisella paidalla. Erittäin harvinaiset ja hyvin perustellut yksittäistapaukset hyväksytään, missä kotijoukkue pelaa valkoisissa. NHL:n tyyli on loistava, Liigassa ainakin viisi joukkuetta saisi ryhdistäytyä.

Lukon ei tule pelata ikinä (enää) valkoisissa. Keltainen on minusta luonnikkain kotiväri, vieraissa sitten kotijoukkueen paidan mukaan keltainen tai sininen. Mutta en tästä nykysysteemistäkään valita, ihan ok.
Mites se Lukon ja Saipan kanssa menikään, eikös joskus ainakin seurat olleet sopineet että vuorovuosina teettävät mustat/siniset paidat keskinäisiin, muuten pelaavat aina keltaisissa. Vai olenko nähnyt unta?
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sportin tämän kauden paidoista on pakko sanoa, että ne ovat todella epäonnistuneet. Paidan valkoinen hartiaosa on niin iso, että sivusta katsottuna punainen kotipaita näyttää valkoiselta.
Tuo on kyllä oikeasti epäonnistuinein paita pitkään aikaan. Tuollaiset jättimäiset vaaleat olkapäät pitäisi kieltää kokonaan. Tekee välillä joukkueiden erottamisesta kaukalossa mahdotonta.

Kysymykseen vastauksena, että ehdottomasti tummassa paidassa kotiottelut. Hyväksyisin myös säännön joka pakottaisi vierasjoukkueen aina pelaamaan valkoisissa.
 

janóz

Jäsen
Jos noista vaihtoehdoista pitää valita niin kotona väreissä ja vieraissa valkoisena. Mutta paras olisi jos kotijoukkue itse päättää missä väreissä pelaa, vieraat pukekoot omansa sen mukaan.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Nykypäivänä, kun ei kenelläkään ole enää mustavalkoisia televisioita, en oikein näe syytä, että olisi aina pakko pelata juuri tummissa ja vaaleissa. Kunhan vaan erottuvat toisistaan tarpeeksi. Tuskin kenelläkään oli esimerkiksi ensimmäisessä Talviklassikossa vaikeuksia erottaa sinistä Jokereita ja punaista HIFK:ta.
Vahvasti eri mieltä. Minun mielestäni se oli ensimmäisessä Talviklassikossa todella häiritsevä seikka eikä siinä ole mitään klassista. Tummat ja vaaleat, niin sen pitää mennä. TV:ssä tai ei.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eli vierasjoukkue pelatkoon aina, aina, valkoisella paidalla. Erittäin harvinaiset ja hyvin perustellut yksittäistapaukset hyväksytään, missä kotijoukkue pelaa valkoisissa. NHL:n tyyli on loistava, Liigassa ainakin viisi joukkuetta saisi ryhdistäytyä.
Minkä takia pitäisi ottaa pelipaidan väriksi väri, joka ei ole millään tavalla seuran väri?
Sama juttu kun pistettäisiin esim. vierasjoukkueet pelaamaan pinkissä.

Kotijoukkue pelatkoon tummissa ja vierasjoukkue vaaleissa olisi kaikista paras sääntö.
 
Suosikkijoukkue
KalPa /naisjoukkue
Eikös liigan säännöissä ole vain maininta siitä että toinen pelaa vaaleammilla ja toinen tummemmilla paidoilla riittävästi erottuen. Ei siellä valkoisesta väristä erikseen puhuta yhtään mitään? Itse en ainakaan ole löytänyt ao asiasta mitään nimenomaista , jos joku tietää kertokoon. Kun ei vaan kertakaikkiaan ehdi kaikkea etsiä ja lukea arkena saati sunnuntainakaan...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vanhoissa NHL-videoissa tyylikkäintä on nimenomaan se kotijoukkueiden pelaaminen valkoisissa. Klassista, tyylikästä. Nykymeininki niin NHL:ssä kuin kotimaankin kaukaloissa on jotenkin muovista.
NHL:ssä osa joukkueista pelasi n. 1950-luvun vaihteeseen asti yksillä ja samoilla paidoilla niin kotona kun vieraissa. Tästä eteenpäin n. 1970-luvun vaihteeseen asti pelattiin tummilla kotona ja vaaleilla vieraissa. Vuonna 2007 vaihdettiin takaisin tummiin kotona.

Syynä miksi 1970-2007 pelattiin vaaleilla kotona oli se, että niissä paidoissa lika ja pelaamisen jäljet näkyivät laadukkaimmissa tv-lähetyksissä ja vierasreissuilla paitoja ei voitu joka välissä pestä, joten vierasjoukkueet saivat pelata tummilla. Nykyään joka hallissa on pesu- ja kuivausvehkeet sillä tasolla, että vieraspaidat voidaan pestä joka välissä.

Oikeastihan tietenkin syy miksi käytöntöä vaihdettiin oli, että saatiin myytyä iso kasa uusia fanipaitoja katsojille.
 

Wolves

Jäsen
Mites se Lukon ja Saipan kanssa menikään, eikös joskus ainakin seurat olleet sopineet että vuorovuosina teettävät mustat/siniset paidat keskinäisiin, muuten pelaavat aina keltaisissa. Vai olenko nähnyt unta?

Juuri näin, tosin koska viime vuosina SaiPa on pelannut kotonaankin mustissa (Tällä kaudella vain yhden ottelun Hämeenlinnassa), on SaiPa teettänyt kummatkin paidat jokatapauksessa, joten samanlaista sopimusta ei taida enää olla.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Oikeastihan tietenkin syy miksi käytöntöä vaihdettiin oli, että saatiin myytyä iso kasa uusia fanipaitoja katsojille.

Vaihtohan itse asiassa tehtiin jo kaudeksi 2003-04.

"Virallinen" syy oli se, että vierasjoukkueen tarvitsee kuljettaa vain yksiä varusteita mukana. Aikaisemmin vierasjoukkueella oli värilliset paidat, missä se pelasi suurimman osan peleistä, mutta jos kotijoukkue sattui jossain pelissä käyttämään kolmospaitojaan, vieraiden piti kuljettaa myös valkoiset paidat mukanaan. Vielä kun ottaa huomioon kaikki matkatavaroihin liittyvät määräykset, tehtiin muutos.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös