Ja lähde oli?Seurojen tuloista vain noin 5% tulee pelipaitamainoksista.
...
Eikä nuo valkopohjaiset I LOVE KUOPIO -lätkätkään täysin tuohon istu.
Onkohan se joku Kuopion kaupungin sponssaama mainos vai ihan vapaaehtoisesti laitettu? Ei mielestäni ainakaan paranna kokonaisuutta - joka tosin muutoin on tai ainakin vähemmillä mainoksilla olisi ihan ok.
Kukaan ei jätä tulematta matsiin pelipaidan takia. Eikä kukaan tule matsiin pelipaidan ansiosta. Näin jokainen euro paidan mainoksista on puhdasta tuottoa. Miksi ihmeessä joku seura jättäisi ne kolikot keräämättä?
Ja lähde oli?
Parhailla joukkueilla markkinointitulot pyörivät 4M€:n tuntumassa. Lähes kaikilla suurimmalla sponsoreilla on mainos paidassa - veikkaan, että paidassa mainostavat organisaatiot maksavat tuosta neljästä miljoonasta yli 3M€.
Toki markkinointiyhteistyöhön kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä paitamainos, mutta jos isolle sponsorille sanoisi, että "kiva että sponssaatte, mutta ette saa logoa paitaan", ne sanoisivat, että "selvä, mutta te saatte sitten ~50% vähemmän rahaa".
Jos olisi seurojen omissa käsissä kerätä sama rahasumma puhtaalla paidalla, joku olisi tehnyt sen. Se että joku iso sponsori "ostaisi paidan tyhjäksi", on pelkkä teoria.
Johtopäätös: myymällä paljon mainoksia saa enemmän rahaa kuin rajoittamalla mainosten määrää.
Johtuu siitä että suurten yritysten logojen värikoodit ovat todella tarkkaan määriteltyjä ja sävyjä ei yksinkertaisesti saa mennä muuttamaan. Henkilökohtaisesti olen toki sitä mieltä että järkeä pitäisi käyttää jääräpääisyyden sijasta.Jopa tilkkuihin, joissa on musta teksti keltaisella taustalla, on onnistuttu löytämään paidan keltaisesta eroava sävy.
Hienoa...
Todella epäonnistunut tuo Kuopion I ♥ NY -kopio.On joo, kyseessä siis Kuopion kaupungin markkinointiprojekti, jolla pyritään edistämään Kuopion ja muun Pohjois-Savon näkyvyyttä eri medioissa. Esimerkkinä I love Kuopio Festival, jonka tuotannosta KalPa vastaa.
Johtuu siitä että suurten yritysten logojen värikoodit ovat todella tarkkaan määriteltyjä ja sävyjä ei yksinkertaisesti saa mennä muuttamaan. Henkilökohtaisesti olen toki sitä mieltä että järkeä pitäisi käyttää jääräpääisyyden sijasta.
. . .
Joo, tottakai löytyy yrityksiä joissa markkinointiosasto pystyy/saa joustaa hieman. Toiset valitettavasti ei sitä salli. Kokemusta nimittäin on miten jääräpäisiä ja pikkutarkkoja joissain yrityksissä ollaan värikoodien suhteen. Eli markkinointiosasto lähettää kymmensivuisen pdf:n missä luetellaan tarkat värikoodit, sekä miten logoa saa tai ei saa käyttää.Samoin esim. Pelicansin turkoosissa kotipelipaidassa päättyneellä kaudella oli mainoslogot painettuna valkoisella värillä, vaikka ne muutoin olisivat värilliset.
Joo, tottakai löytyy yrityksiä joissa markkinointiosasto pystyy/saa joustaa hieman. Toiset valitettavasti ei sitä salli. Kokemusta nimittäin on miten jääräpäisiä ja pikkutarkkoja joissain yrityksissä ollaan värikoodien suhteen. Eli markkinointiosasto lähettää kymmensivuisen pdf:n missä luetellaan tarkat värikoodit, sekä miten logoa saa tai ei saa käyttää.
SM-liiga ei vedonnut asiassa väitettyyn laittomuuteen, vaan Veikkauksen kanssa tehtyyn sopimukseen. Kyseenalaiseksi asian teki se, että SM-liiga ei ollut tiedottanut seuroja, että Veikkauksen kanssa tehty sopimus estää sen kilpailijoiden mainostamisen. "Salaisesta lisäpykälästä" ilmoitettiin vasta sen jälkeen, kun Tappara oli alkanut esiintyä PAF:n mainokset paidassaan. Erittäin ammattitaidotonta johtamista SM-liigalta.Eipä siinä sm-liiga sitä "kyseenalaisesti voi estää" koska se on lainvastaista mainostaa muilla kuin valtion monopoliyhtiöillä tämän maan rajojen sisäpuolella.
SM-liiga ei vedonnut asiassa väitettyyn laittomuuteen, vaan Veikkauksen kanssa tehtyyn sopimukseen. Kyseenalaiseksi asian teki se, että SM-liiga ei ollut tiedottanut seuroja, että Veikkauksen kanssa tehty sopimus estää sen kilpailijoiden mainostamisen. "Salaisesta lisäpykälästä" ilmoitettiin vasta sen jälkeen, kun Tappara oli alkanut esiintyä PAF:n mainokset paidassaan. Erittäin ammattitaidotonta johtamista SM-liigalta.
Sitä paitsi mainostusmonopoli ei ollut yleistä tietoa vielä vuonna 2000, vaan siitä väännettiin kättä vielä vuosia myöhemmin. Veikkaus toki väitti, että vedonlyöntimonopoli koskee myös mainontaa, kun taas ulkomaalaiset (ja kotimainen PAF) väittivät, että niillä olisi ollut oikeus mainostaa monopolin ulottumattomissa tapahtuvaa pelaamista. Lopputuloshan toki selvisi sittemmin...
Veikkauksen monopolin murtuminen taas toisi paljon potentiaalisia sponsoreita liigajoukkueille. Sieltä saattaisikin löytyä rahaa ostaa jonkun joukkueen paita tyhjäksi muista manoksista...
Mikäli vedonlyöntiä verotettaisiin kuten Britanniassa, ei Veikkauksen monopolille olisi mitään käyttöä. Verot maksettaisiin valtiolle ja valtio puolestaan käyttää verotulot miten parhaaksi näkee. Vaikkapa sitten lasten liikuntaan tai kulttuuriin. Ei se monopoli ole mikään muu kuin politiikan dinosaurusten suojatyöpaikka.
Mikäli vedonlyöntiä verotettaisiin kuten Britanniassa, ei Veikkauksen monopolille olisi mitään käyttöä. Verot maksettaisiin valtiolle ja valtio puolestaan käyttää verotulot miten parhaaksi näkee. Vaikkapa sitten lasten liikuntaan tai kulttuuriin. Ei se monopoli ole mikään muu kuin politiikan dinosaurusten suojatyöpaikka.
Ässät ottanut käyttöön Jokipoikien vanhat paidat? Ei se väärin ole.https://twitter.com/HCAssatPori/status/496615012660940800/photo/1
(kuva uudesta paidasta)
https://twitter.com/HCAssatPori/status/496615012660940800/photo/1
(kuva uudesta paidasta)
Onhan se komian näkönen! Mainosten kanssa toki ilme tulee muuttumaan aika paljon...