Mainos

Pelipaidat kaudella 2014–2015

  • 140 680
  • 407

Jugger77

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kukaan ei jätä tulematta matsiin pelipaidan takia. Eikä kukaan tule matsiin pelipaidan ansiosta. Näin jokainen euro paidan mainoksista on puhdasta tuottoa. Miksi ihmeessä joku seura jättäisi ne kolikot keräämättä?
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Seurojen tuloista vain noin 5% tulee pelipaitamainoksista.
Ja lähde oli?

Parhailla joukkueilla markkinointitulot pyörivät 4M€:n tuntumassa. Lähes kaikilla suurimmalla sponsoreilla on mainos paidassa - veikkaan, että paidassa mainostavat organisaatiot maksavat tuosta neljästä miljoonasta yli 3M€.

Toki markkinointiyhteistyöhön kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä paitamainos, mutta jos isolle sponsorille sanoisi, että "kiva että sponssaatte, mutta ette saa logoa paitaan", ne sanoisivat, että "selvä, mutta te saatte sitten ~50% vähemmän rahaa".

Jos olisi seurojen omissa käsissä kerätä sama rahasumma puhtaalla paidalla, joku olisi tehnyt sen. Se että joku iso sponsori "ostaisi paidan tyhjäksi", on pelkkä teoria.

Johtopäätös: myymällä paljon mainoksia saa enemmän rahaa kuin rajoittamalla mainosten määrää.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...
Eikä nuo valkopohjaiset I LOVE KUOPIO -lätkätkään täysin tuohon istu.

Onkohan se joku Kuopion kaupungin sponssaama mainos vai ihan vapaaehtoisesti laitettu? Ei mielestäni ainakaan paranna kokonaisuutta - joka tosin muutoin on tai ainakin vähemmillä mainoksilla olisi ihan ok.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Onkohan se joku Kuopion kaupungin sponssaama mainos vai ihan vapaaehtoisesti laitettu? Ei mielestäni ainakaan paranna kokonaisuutta - joka tosin muutoin on tai ainakin vähemmillä mainoksilla olisi ihan ok.

On joo, kyseessä siis Kuopion kaupungin markkinointiprojekti, jolla pyritään edistämään Kuopion ja muun Pohjois-Savon näkyvyyttä eri medioissa. Esimerkkinä I love Kuopio Festival, jonka tuotannosta KalPa vastaa.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kukaan ei jätä tulematta matsiin pelipaidan takia. Eikä kukaan tule matsiin pelipaidan ansiosta. Näin jokainen euro paidan mainoksista on puhdasta tuottoa. Miksi ihmeessä joku seura jättäisi ne kolikot keräämättä?

Joukkueiden visuaalisella ilmeellä ei siis ole vaikutusta sarjan imagoon, ja imagolla ei ole mitään vaikutusta esim yleisömääriin, tv sopimuksiin ja fanituote myyntiin?

Ja lähde oli?

Parhailla joukkueilla markkinointitulot pyörivät 4M€:n tuntumassa. Lähes kaikilla suurimmalla sponsoreilla on mainos paidassa - veikkaan, että paidassa mainostavat organisaatiot maksavat tuosta neljästä miljoonasta yli 3M€.

Toki markkinointiyhteistyöhön kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä paitamainos, mutta jos isolle sponsorille sanoisi, että "kiva että sponssaatte, mutta ette saa logoa paitaan", ne sanoisivat, että "selvä, mutta te saatte sitten ~50% vähemmän rahaa".

Jos olisi seurojen omissa käsissä kerätä sama rahasumma puhtaalla paidalla, joku olisi tehnyt sen. Se että joku iso sponsori "ostaisi paidan tyhjäksi", on pelkkä teoria.

Johtopäätös: myymällä paljon mainoksia saa enemmän rahaa kuin rajoittamalla mainosten määrää.

Olet oikeassa että pääsponsoreiden osalta on hankala sanoa mikä sopimuksessa on lopulta se paitamainoksen osuus. Mutta jos puhutaan perus listahinnoitelluista mainoksista, joita peliasussa ovat juurikin ne rumat pikkulaput, on niiden tuotto joukkueele aika mitätön. 2000-10000 euron haarukkaan mahtuu varmasti suurin osa, ja jos näitä peliasussa on vaikka 20 keskihinnalla 5000 euroa ja kummipelaaja mainos 3000 euroa, niin ei päästä vielä edes 200 000 euroon. Jos ajatellaan muutaman pääsponssin tuplaavan tuon summan paitamainosten osalta niin päästään sinne ehkä reilun 5% paikkeille. Näistä paitamainosten hinnoista oli juttua paikallisessa lehdessä vuosi kaksi sitten Ässien ja Lukon osalta, ja joitain hintoja löytyy esimerkiksi ihan Ässien kotisivuilta löytyvästä yritysesitteestäkin.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Jopa tilkkuihin, joissa on musta teksti keltaisella taustalla, on onnistuttu löytämään paidan keltaisesta eroava sävy.

Hienoa...
Johtuu siitä että suurten yritysten logojen värikoodit ovat todella tarkkaan määriteltyjä ja sävyjä ei yksinkertaisesti saa mennä muuttamaan. Henkilökohtaisesti olen toki sitä mieltä että järkeä pitäisi käyttää jääräpääisyyden sijasta.

On joo, kyseessä siis Kuopion kaupungin markkinointiprojekti, jolla pyritään edistämään Kuopion ja muun Pohjois-Savon näkyvyyttä eri medioissa. Esimerkkinä I love Kuopio Festival, jonka tuotannosta KalPa vastaa.
Todella epäonnistunut tuo Kuopion I ♥ NY -kopio.
 

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Lahesta
Johtuu siitä että suurten yritysten logojen värikoodit ovat todella tarkkaan määriteltyjä ja sävyjä ei yksinkertaisesti saa mennä muuttamaan. Henkilökohtaisesti olen toki sitä mieltä että järkeä pitäisi käyttää jääräpääisyyden sijasta.
. . .

Bluesin pelipaita (2012-2013, mutta eipä tossa viime kaudella isoa eroa ollut): kuva

Sattumoisin Blues on myös ainoa Koffin jengeistä, jolla on valkoisessa vieraspaidassa Koffin logo sinisellä(kuva). Punainen ei mielestäni ole TPS:n tai Ilveksen väri, mutta siellä ei ole hirveästi kiinnostanut. :)

Samoin esim. Pelicansin turkoosissa kotipelipaidassa päättyneellä kaudella oli mainoslogot painettuna valkoisella värillä, vaikka ne muutoin olisivat värilliset.
Valkoisessa vieraspelipaidassa samat mainoslogot oli painettu mustalla värillä. Että varmaan neuvottelukysymys tämäkin. Saa Vaasassakin kokeilla : ) .
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Samoin esim. Pelicansin turkoosissa kotipelipaidassa päättyneellä kaudella oli mainoslogot painettuna valkoisella värillä, vaikka ne muutoin olisivat värilliset.
Joo, tottakai löytyy yrityksiä joissa markkinointiosasto pystyy/saa joustaa hieman. Toiset valitettavasti ei sitä salli. Kokemusta nimittäin on miten jääräpäisiä ja pikkutarkkoja joissain yrityksissä ollaan värikoodien suhteen. Eli markkinointiosasto lähettää kymmensivuisen pdf:n missä luetellaan tarkat värikoodit, sekä miten logoa saa tai ei saa käyttää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, tottakai löytyy yrityksiä joissa markkinointiosasto pystyy/saa joustaa hieman. Toiset valitettavasti ei sitä salli. Kokemusta nimittäin on miten jääräpäisiä ja pikkutarkkoja joissain yrityksissä ollaan värikoodien suhteen. Eli markkinointiosasto lähettää kymmensivuisen pdf:n missä luetellaan tarkat värikoodit, sekä miten logoa saa tai ei saa käyttää.

Noiden kanssa tulee töissä puljattua päivittäin, ja olenpa muutaman itsekin noita graafisia ohjeistuksia väsännyt, ja kyllä noissa aika paljon hajontaa on. Jotkut (varsinkin isommat ja kansainväliset) firmat ovat logon käytössä ja väritysten suhteen jopa äärimmäisyyksiin saakka tarkkoja, kun taas joidenkin kohdalla on mahdollista soveltaa paljonkin tilanteen mukaan. Fiksu suunnittelija osaa ottaa tällaiset asiat huomioon jo logoa suunnitellessaan mutta nykyisin näkee kyllä valitettavan paljon logoja joita ei edes pysty muuttamaan yksiväriseksi että voisi käyttää jossaki negapohjalla.

Hyvä esimerkki muuten äärimmäisen tarkasta ohjeistuksesta on Volkswagen, jonka graafisessa ohjeistuksessa on mm. määrätty asteen tarkkuudella kuinka paljon joitain tekstinostoja saa/pitää kallistaa. Ja logonkin kohdalla oli millintarkasti määritelty logon koko ympärillä olevan tyhjään tilaan suhteutettuna.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Paitamainosten hinnasta

Muistui mieleen 14 vuoden takainen esimerkki:

Tappara ja PAF tekivät sponsorisopimuksen vuonna 2000. Epävirallisten tietojen mukaan se olisi ollut 3 vuoden mittainen ja arvoltaan 6 miljoonaa markkaa. Sillä PAF sai mainoksen paidan selkään nimen yläpuolelle - eli ei edes parhaalle paikalle. Toki sopimukseen kuului varmasti muutakin yhteistyötä.

Mainoshan jouduttiin nopeasti poistamaan SM-liigan hieman kyseenalaisen puuttumisen jälkeen - mutta siitä saa kuitenkin käsitystä millaisista summista puhuttiin jo niihin aikoihin...
 

Fat Jesus

Jäsen
Eiköhän paf ole ihan tarkoituksella tehnyt naurettavan ylihintainen tarjouksen puhtaasti julkisuusmielessä tietäen sen olevan laitonta Suomessa.

Eipä siinä sm-liiga sitä "kyseenalaisesti voi estää" koska se on lainvastaista mainostaa muilla kuin valtion monopoliyhtiöillä tämän maan rajojen sisäpuolella.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eipä siinä sm-liiga sitä "kyseenalaisesti voi estää" koska se on lainvastaista mainostaa muilla kuin valtion monopoliyhtiöillä tämän maan rajojen sisäpuolella.
SM-liiga ei vedonnut asiassa väitettyyn laittomuuteen, vaan Veikkauksen kanssa tehtyyn sopimukseen. Kyseenalaiseksi asian teki se, että SM-liiga ei ollut tiedottanut seuroja, että Veikkauksen kanssa tehty sopimus estää sen kilpailijoiden mainostamisen. "Salaisesta lisäpykälästä" ilmoitettiin vasta sen jälkeen, kun Tappara oli alkanut esiintyä PAF:n mainokset paidassaan. Erittäin ammattitaidotonta johtamista SM-liigalta.

Sitä paitsi mainostusmonopoli ei ollut yleistä tietoa vielä vuonna 2000, vaan siitä väännettiin kättä vielä vuosia myöhemmin. Veikkaus toki väitti, että vedonlyöntimonopoli koskee myös mainontaa, kun taas ulkomaalaiset (ja kotimainen PAF) väittivät, että niillä olisi ollut oikeus mainostaa monopolin ulottumattomissa tapahtuvaa pelaamista. Lopputuloshan toki selvisi sittemmin...

Veikkauksen monopolin murtuminen taas toisi paljon potentiaalisia sponsoreita liigajoukkueille. Sieltä saattaisikin löytyä rahaa ostaa jonkun joukkueen paita tyhjäksi muista manoksista...
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
SM-liiga ei vedonnut asiassa väitettyyn laittomuuteen, vaan Veikkauksen kanssa tehtyyn sopimukseen. Kyseenalaiseksi asian teki se, että SM-liiga ei ollut tiedottanut seuroja, että Veikkauksen kanssa tehty sopimus estää sen kilpailijoiden mainostamisen. "Salaisesta lisäpykälästä" ilmoitettiin vasta sen jälkeen, kun Tappara oli alkanut esiintyä PAF:n mainokset paidassaan. Erittäin ammattitaidotonta johtamista SM-liigalta.

Sitä paitsi mainostusmonopoli ei ollut yleistä tietoa vielä vuonna 2000, vaan siitä väännettiin kättä vielä vuosia myöhemmin. Veikkaus toki väitti, että vedonlyöntimonopoli koskee myös mainontaa, kun taas ulkomaalaiset (ja kotimainen PAF) väittivät, että niillä olisi ollut oikeus mainostaa monopolin ulottumattomissa tapahtuvaa pelaamista. Lopputuloshan toki selvisi sittemmin...

Veikkauksen monopolin murtuminen taas toisi paljon potentiaalisia sponsoreita liigajoukkueille. Sieltä saattaisikin löytyä rahaa ostaa jonkun joukkueen paita tyhjäksi muista manoksista...

Tokihan Veikkauksen monopolin murtuminen toisi paljon potentiaalisia sponsoreita liigajoukkueille mutta samalla se rapauttaisi junioritoiminnan rahoituksen lajeihin katsomatta.Tämä koskisi myös kaikkia taiteenaloja.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Höpö höpö

Mikäli vedonlyöntiä verotettaisiin kuten Britanniassa, ei Veikkauksen monopolille olisi mitään käyttöä. Verot maksettaisiin valtiolle ja valtio puolestaan käyttää verotulot miten parhaaksi näkee. Vaikkapa sitten lasten liikuntaan tai kulttuuriin. Ei se monopoli ole mikään muu kuin politiikan dinosaurusten suojatyöpaikka.
 

hcp27

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-Liiga
Mikäli vedonlyöntiä verotettaisiin kuten Britanniassa, ei Veikkauksen monopolille olisi mitään käyttöä. Verot maksettaisiin valtiolle ja valtio puolestaan käyttää verotulot miten parhaaksi näkee. Vaikkapa sitten lasten liikuntaan tai kulttuuriin. Ei se monopoli ole mikään muu kuin politiikan dinosaurusten suojatyöpaikka.

Monessa Euroopan maassa on noita "betting-shoppeja" mitä on monella yhtiöllä nähty jo pitkään esm.Lontoon katukuvassa. Näissä tehdään laput samalla tapaa kuin esm.R-Kioskilla mutta esm.Englannissa veroa maksetaan ainakin jo lappua tehtäessä 10% (muistikuva olis tuo 10%) koska en ikinä siellä ole mitään voittanut en ole varma veroitetaanko myös voittoa lunastaessa jotain.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mikäli vedonlyöntiä verotettaisiin kuten Britanniassa, ei Veikkauksen monopolille olisi mitään käyttöä. Verot maksettaisiin valtiolle ja valtio puolestaan käyttää verotulot miten parhaaksi näkee. Vaikkapa sitten lasten liikuntaan tai kulttuuriin. Ei se monopoli ole mikään muu kuin politiikan dinosaurusten suojatyöpaikka.

Itse taas näen vedonlyöntimonopolin tapana kerätä vapaaehtoista veroa. Ajatuksena on, että ne pelaavat/maksavat, joilla on varaa (tosin tämä ei täysin toteudu). Kun pelaan Veikkauksella, tiedän että rahat menevät hyvään tarkoitukseen. Kun taas pelaan PAF:lla, rahat tulevat hyvään tarkoitukseen (siis tililleni).

Mitä tulee pelipaitoihin, niin "maaseudulla" lienee tärkeää saada alueen toimijat "joukkueen taakse" ja helpoin tapa on myydä tilkkutäkkipaikkoja sellaiseen hintaan että mahdollisimman moni "pääsee" mukaan. Sen sijaan isommilla markkina-alueilla (esim. pk-seutu) on mahdollista myydä näkyvyyttä pelipaitamillimetrien sijaan.

Tiedän, että Koffin logon värin muuttaminen Bluesin pelipaitaan oli iso vääntö. Arvaan, että vastaus Koffin puolelta oli aluksi "ei onnistu", mutta kyllähän se lopulta kuitenkin onnistui. En tiedä täytyikö tässä käydä logon suunnittelijan puheilla. Kuitenkin kyllä kaikki on mahdollista, vaikka se ei tarkoita että kaikki olisi ihan helppoa. Tässä tapauksessa kyse oli järjen käytöstä, suhteellisuudentajusta, kokonaisuuksien ymmärtämisestä ja halusta tehdä työ hyvin. On tietyt syyt miksi logon käyttö määritellään tarkasti, mutta tämä määrittely ei kuitenkaan ole itse tarkoitus. Sen sijaan itse tarkoitus on että logo näyttää hyvältä siinä ympäristössä missä sitä käytetään, että se näkyy, että se tunnistetaan ja että se luo oikeat mielleyhtymät.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Onko kukaan ajatellut sitä, että pitämällä mainosten määrän minimissä (esimerkki Blues), paidassa olevat vähäiset mainokset saavat paljon enemmän huomiota kuin tilkkutäkkipaidassa, vaikka olisivat ihan samassa kohdassa ja samankokoisena? Eli varmasti Blues tulee ihan hyvin toimeen noilla vähäisillä mainoksilla, koska saavat ainakin lähes yhtä paljon rahaa niistä parista hassusta mainoksesta, kuin tilkkutäkkipaidan omaava joukkue kaikista mainoksistaan. Ei tuossa muuten olisi mitään järkeä, siis pitää paitaa noin tyhjänä mainoksista. Toki itse olen erittäin tyytyväinen tähän ratkaisuun, mutta varmasti ymmärtäisin myös päinvastaisen ajattelumallin (mahdollisimman paljon tuloja mainoksista).
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Aika hienon näkönen on! Taisin just jotain tommosta toivoa täällä vuos sitten.. Väheniskö mainokset vähän?

Kuvassa muuten näyttää aika pitkältä, mut eiköhän ne lyhenny ihan normi mittoihin. 3päivää ja Raumalla näkee mimmonen on. Todennäköisesti.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän tosta tarttis kun logon vaihtaa, niin ilmetty New Jerseyn pelipaita. On kyllä komia, ei voi muuta sanoa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK on vetänyt samoilla paidoilla aina keväästä 05 lähtien. Ehkä nyt voitaisiin seurata Ässien mallia ja uusia peliasu...
 
Suosikkijoukkue
HC TPS
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös