Pelikello

  • 8 631
  • 35

Kumpaan suuntaan pelikellon pitää pyöriä?


  • Äänestäjiä
    232
  • Poll closed .
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Otetaan tästä tämän kauden uudistuksesta äänestys.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nollasta kahteenkymppiiin.

En ymmärrä liigan päätöstä muuttaa käytäntöä. Joko heillä on neukkutyyliin jotkut vuosittaiset (sääntö)muutoskiintiöt, jotka on saatava täytettyä tai sitten syynä on "noku änärissäkin".
 

Kissa Jansson

Jäsen
Suosikkijoukkue
We never give in
Oikeastaan ihan se ja sama, mutta aika tylsäähän se on äänestä tyhjää joten valitsin vaihtehdon alaspäin.
 

Rocco

Jäsen
Alaspäin. Tulee sellainen samanlainen kliimaksi kuin pikkumukulana katsellessa rakettien laukaisua teeveestä. Kun se 0:00 tulee tauluun niin tietää että jotakin erikoista tapahtuu.
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Ei tajua miksi tätä piti mennä muuttamaan.

Ylöspäin, kuten on ollut viimeiset noin parikymmentä vuotta.
 

M10

Jäsen
Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Molemmissa on "hyvät ja huonot" puolensa. Perinteiseen eurooppalaiseen malliin (nollasta kahteenkymmeneen) on jo livenä peliä seuratessa tottunut. Toisaalta, kuten Mediate tuossa yläpuolella sanoi, änärityylinen nollaa kohti käyvä kello luo tietyn hauskan kliimaksin.

Äänestin silti sitä vaihtoa, johon Suomessa ollaan totuttu, eli nollasta kahteenkymppiin. Haluaisin oikeastaan kuulla perustelut sille, miksi tätä ollaan Suomessa ylipäänsä vaihtamassa. Ihan vaan vaihtamisen vuoksi, vai "nokun suuressa maailmassakin kello käy noin"?
 

Rocco

Jäsen
Äänestin silti sitä vaihtoa, johon Suomessa ollaan totuttu, eli nollasta kahteenkymppiin. Haluaisin oikeastaan kuulla perustelut sille, miksi tätä ollaan Suomessa ylipäänsä vaihtamassa. Ihan vaan vaihtamisen vuoksi, vai "nokun suuressa maailmassakin kello käy noin"?
Olen ainakin itse "tottunut" tällaiseen kellotukseen.

Jos juokset kilpaa, kello alkaa nollasta ja pysähtyy kun maali on kohdalla. Eli oikeastaan silloin kun taistellaan toista vastaan, ja ajalla ei ole merkitystä. (paitsi joskus tietysti, kuten vaikka aikavertailu yms. mutta ei siitä sen enempää)

Jos ajan loppuminen merkitsee hetkeä kun suoritus loppuu, nollaan päätyvä kello on "se oikea." Silloin taistellaan sekä toista vastaan, että aikaa vastaan. Ainahan uuden vuoden lasku päätyy nollaan, James Bond taistelee pommin ajastinta vastaan ja kello käy vääjäämättä kohti nollaa, NASA laukaisee raketin taivaalle ja nollassa toivotaan että kaikki sujuu hyvin, armeijassa aamut vähenee ja lopulta nolla-aamuna koittaa vapaus...
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Tasoitinpa tilanteen. Nollaa kohti ehdottomasti, sen verran olen NHL-fani olen + tuo vaan mun mielestä niin että tuntuu heti jännemmältä pelin lopussa kun kello kulkee nolliin.
 

tutzba

Jäsen
Eihän sillä käytännössä mitään merkitystä ole, mutta onhan tuo "helpompi" kun laskee alaspäin. Näkeepähän ainakin nopeasti kuinka kauan erää on jäljellä ja meneehän jäähytkin samaan suuntaan.

Edit: Kappas, enpä tullut ajatelleeksi tuota mitä alla mainittiin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Maalintekoaika ja tälläset sitte joutuukin laskeskelemaan päässä. McLean tekee maalin kellon näyttäessä 12:37, tämä tekee siis..ööh...No odotellaan kuulutusta.

Pieniä asioita, mutta vaikuttaa pelin seuraamiseen.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kello käy eteenpäin eli mielestäni ylöspäin käyvä kello on ainoa oikea. KP se jo sanoikin, että mitä ongelmia väärinpäin käyvä kello aiheuttaa. Turhaa Änärin apinointia.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksei voisi olla kaksi pelikelloa? Toisessa otsikko "pelattu" ja toisessa "pelaamatta". Näin ratkaisisin tämän ongelman.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Minua ihmetyttää, että miksi siellä hallissa kenenkään katsojan pitäisi edes tietää maalintekoaikaa? Ehkä joku ottelun avausmaalin syntyaikaa veikannut asiaan saattaa vähän kiinnittää jopa huomiota, mutta peruskatsojalle se on yksi ja sama. Varmasti tuohon uudistukseen nopeasti tottuu.

Uskoisin, että toimitsijoilla on joka tapauksessa nollasta ylöspäin toimiva sekkari vara-aikana.
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Nollasta ylöspäin vaikka eipä tuolla sen suurempaa merkitystä allekirjoittaneelle ole.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan se ja samahan tämä on oikeasti. Tai ainakin lähes, sillä hankaloittaahan tuo seuraamista katsojankin näkökulmasta, kun joutuu ihan korkeampaa matematiikkaa käyttämään saadakseen selville, kuinka paljon on pelattu.

Luulisi ainakin, että tilastomiehillä on myös ylöspäin käyvä kello käytössään.
 
Viimeksi muokattu:

eleven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montréal Canadiens
Koska pelikelloa katsoessa kiinnostaa lähinnä vain se, paljonko aikaa on jäljellä, äänestin alaspäin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
SJL:n sarjoissa pelikello käy edelleen ylöspäin

Kaikille tiedoksi, että liiton sarjoissa (siis muut paitsi SM-Liiga) pelikello käy tulevalla kaudella vanhaan tapaan ylöspäin. Tässä linkkiä asiaan.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Kaikille tiedoksi, että liiton sarjoissa (siis muut paitsi SM-Liiga) pelikello käy tulevalla kaudella vanhaan tapaan ylöspäin. Tässä linkkiä asiaan.
Hyvä näin, koska tuntuisi siltä että jokainen pelikello ei tue tuota mahdollisuutta. Käytiin tässä juuri testailemassa erään paikkakunnan kelloa turnausta varten ja kaikkia ringetteaikoja yms. löydettiin ja jäähyn saavan pelaajan numerokin saatiin lisättyä vaikkei se edes näy, mutta tuota kelloa ei saatu päinvastoin kulkemaan. Ja on tullut törmättyä myös paikkakuntiin joissa ei tunneta edes minuutin jäähyn saamista taululle, taulu laskee aikaa kaksi minuuttia vaikka pelaaja päästetään jo minuutin kohdalla pois.

Mielestäni turhaa päivittämistä vaativa sääntö, siksi olen siis vanhan kannalla.
 
Kysymys on suunnilleen yhtä olennainen kuin se, pitäisikö tuomarin pudottaa kiekko aloituksessa vasemmalla vai oikealla kädellä tai se, pitäisikö hallin baarissa oluiden olla siiderien vasemmalla vai oikealla puolella.
 

Hetenyi#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Zoltan, Jokerikasvatit, Zoltan, Zoltan
Äänestin alaspäin, koska mikään ei voita sitä tunnetta kun pelikellossa on jäljellä viimeiset kymmenen sekunttia ja numerot vain pienenevät 10...9...8...
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan sama mulle. Vaikka täkäläisissä halleissa ja telkkarilähetyksissä pelikello onkin käynyt alhaalta ylös ja uusi suunta saattaa ensi alkuun hämätä, niin siihen tottuu äkkiä ja ainakin minä pystyn nopeasti päässäni räknäämään kuinka paljon kulloinkin peliä on pelattu. Jos siihen tarvetta ilmenee, meinaan ei minulla ainakaan kovinkaan montaa kertaa pelin aikana tule pelin ollessa käynnissä mieleen ruveta pohtimaan pelikellon kulkemista. Television NHL-lähetyksistä tuohon uuteen systeemiin olen aika lailla tutustunut ja siihen oppii nopeasti.

Mutta tosiaan ihan sama minulle kumpaan suuntaan kello kulkee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös