@Frankie, olen lukenut
@Salama15 :n viestejä. Ja kunnioitan hänen näkemyksiään, koska hän ihan oikeasti tietää kirjoittamistaan asioista. Ja koska olen lukenut varmaan kaikki hänen viestinsä tällä palstalla viimeisten viiden vuoden aikana, tiedän myös, että hän on tämän kauden osalta aiemmin todennut, ettei hän ole ehtinyt paneutua HIFK:n maalivahtiasioihin. Haluaisinkin nyt tietää, onko hän ehtinyt katsoa useamman ottelun Garteigilta vai onko hän tehnyt päätöksensä muutaman ottelun perusteella? En kyllä tiedä, onko silläkään mitään merkitystä, koska oma asiantuntemukseni ei teknisissä asioissa riitä edes vähää alusta. Mutta ehkä se suurempi otanta toisi vähän lisää sellaista "uskottavuutta", että isompaa kuvaa on katsottu. Mutta eihän ne Salaman15:nkaan näkemykset mitään absoluuttisia totuuksia ole, kun ei joukkueen kanssa päivittäin heilu.
Itse en myöskään ole havainnut, että täällä olisi väitetty huonosti torjuttuja tai torjumattomia vetoja upeiksi yksilösuorituksiksi silloin, kun siihen ei ole ollut aihetta. Sen sijaan olen havainnut, että moni kirjoittaja ei ole ollut valmis dumaamaan Garteigia paskaksi maalivahdiksi yksittäisten tilanteiden, otteluiden lopputulosten tai muunkaan toiminnan osalta, vaan moni on ollut halukas katsomaan otteluiden kokonaiskuvaa. Jos maalivahti ei ole onnistunut, kyllä sen on täälläkin saanut koko ajan sanoa. Osalle kirjoittajista taas tuntuu olevan tärkeää löytää joku yksittäinen tekijä, mistä tappio johtui ja harmittavan usein se on ollut Garteig. Ja se taas ei ole osalle kirjoittajista ok ja siitä täällä nyt nähdäkseni enimmäkseen väännetään kättä. Kyse on siis tavasta viestiä. Tunteitakin saa näyttää, mutta jos samat tyypit joka ikisen pelin aikana, pelin jälkeen ja jopa ennen peliä, kitisevät samoista asioista riippumatta kenttätapahtumista, en yhtään ihmettele, että osalle jää sellainen fiilis, että näillä kirjoittajilla on joku henkilökohtainen ajojahti käynnissä. Eikä siitä pääse sillä eroon, että toteaa, että
"olen mielelläni väärässä" tai
"mulla ei ole mitään henkilökohtaista pelaajaa kohtaan", kun selvästikään tästä ei enää ole kysymys. Itselleni on ainakin tullut monta kertaa tämänkin kauden aikana fiilis, että nämä anti-Garteigit suorastaan odottavat, että menee joku helppo maali, jotta pääsevät taas ulostamaan antipatioitaan tänne. Voi olla, että olen ajatuksineni yksin, mutta en oikein usko.
Ja mitä tulee tohon yksittäiseen tilastoon, eli voittoprosenttiin, on älyllistä epärehellisyyttä tuijottaa sitä kuin piru raamattua, kun muuttujia on paljon. Muuttujia on itse asiassa aivan helvetin paljon, kun huomioidaan oma joukkue, vastustaja, tilanteet kentällä ennen ja jälkeen, kenttäpelaajien vaihdot, aloitusvoitot, jne. Se on toki fakta, enkä ole muuta väittänytkään, mutta minä väitän, että sen tilaston takana on niin paljon asioita, että pelkästään sitä tilastoa tuijottamalla ei tulla löytämään vastauksia siihen, kumpi maalivahdeista on absoluuttisesti parempi. Ainoa asia, mitä se tilasto kertoo on se, että HIFK on voittanut enemmän silloin, kun Halonen on ollut maalissa. Mistä se sitten johtuu, on oikeasti mielenkiintoista ja haluaisin kuulla vaikka valmennuksen näkemyksen asiasta. Koska olen aika varma, että ovat tätä asiaa miettineet. Ja siltikin ovat tuupanneet Garteigia maaliin, vaikka Halonen olisi ollut käytettävissä. Tiedän kyllä, että valmennus ei tule asiaa käsittelemään julkisesti, ainakaan tämän kauden aikana, mutta heidän ajatuksensa asiasta kiinnostelee silti.
Halosen tilastothan ovat tällä hetkellä huonommat kuin Garteigin, paitsi sen voitto%:n osalta. Ja viime pelithän Garteig on pelannut myös tilastojen valossa TPS-peliä lukuunottamatta erinomaisesti, joten siksi en myöskään ole valmis laskemaan Garteigia joukkueen ykkösveskarina pois. Mutta se on ihan selvä, että Halonen pitää saada ensin pelikuntoon, sitten hänelle pitää saada pelituntumaa ja onnistumisia. Ja samaan aikaan pitää katsoa joukkueen peliä kokonaisuutena ja veskarin roolia tuloksessa. Mulle on aivan yhdentekevää, kumpi pelaa ja kumpi voittaa jengille enemmän, vaikka tottahan sitä Halonen omana junnuna ja HIFK:n tulevaisuuden johtotähtenä on minullakin suosikki. Mutta tilanne olisi varmasti sama, vaikka meillä olisi kuka tahansa toinen ulkopuolelta tullut veskari. Mutta loppupeleissä mulle on ihan sama, kuka siellä tolppien välissä heiluu, kunhan HIFK nostaa Kannua.