Olisi tietysti hienoa, jos hyökkäys olisi pekkiä väinöjä, puolustus boby orreja ja maaliin kolme prodööriä. Resursseistaan huolimatta rajat tulee kumminkin vastaan aika äkkiä, ja nelonen ei voi maksaa mitä tahansa. Väänänen tuskin on kalliimpi kuin Åsten, mutta jos muutaman pisteen hintana on helähdys omassa päässä hänen vahtivuorollaan, niin minun peluutuksessani Väänänen on poppareilla silloin, kun pelataan pelin voitosta.
Mä en oikeasti ymmärrä, että miten sä voit lukea ton mun viestin noin päin...?
1. Omassa visiossani nelosessa olisi nuorempia ja halvempia pelaajia, kuin Åsten ja Karvinen. Mainitsin vielä viestissä Liivikin ja Pöystin, jotka pelasivat HIFK:ssa mestaruuskaudella try-out diilillä ja muistelisin Liivikin maininneen, että vuosiansio oli tyyliin 30k. Mainitsin vielä erikseen, että en sinne mitään taitoprofiilin pelaajia halua, kuten Teissala. Silti onnistuit mainitsemaan väinöt, boby orrit ja prödöörit.
2. Mielestäni joukkue on täynnä luotettavia kahden suunnan pelaajia, jotka menevät rosterissa viime minuuttien peliajassa ohi Åstenin ja Karvisen. Pelkästään sentteriosastolla HIFK:lla on täynnä hyviä aloittajia: Koivistoinen, Paajanen, Broadhurst, Wirtanen ja laituriosastollakin Jääskä, Tallberg. Mikäli en ihan väärin muista, niin otteluiden viimeisissä erissä Karvisen ja Åstenin peliaika on vähentynyt, kun HIFK on tiivistänyt eikä lisääntynyt.
3. Itse olen myös sitä mieltä, että pelaajilla pitää olla rooli jengissä. En pidä yhtään ns. välimallin pelaajista. Omasta mielestäni Åstenin ja Karvisen hyvät esitykset tähän mennessä ovat olleet aika vähissä. Muutamassa pelissä ovat innostuneet (Kärpät voitto kotona) vähän fyysistä hammasta näyttämään. En odota heiltä paljoa pisteitä, mutta fyysistä pelaamista odotan. Jotenkin tuntuu, että kun nämä jätkät alkavat olemaan +/- 30v. niin ei ole enää sitä nälkää runkosarjassa syttyä tekemään sitä duunia samalla tavalla, kuin nuorena. Lisäksi Åstenin ja Karvisen ongelma on se, että liike ei ihan meinaa riittää grindaamaan hyökkäyspäässä ja monesti sen sijaan, että pystyisivät oman vaihtonsa väsyttämään vastustajaa toisessa päässä, niin pyörivät omissa. Sekin riittäisi, että siellä olisi edes yksi vähän nopeampi pelaaja. Nyt vs tuntuu pääsevän karvauksen alta pois ennen, kuin nelonen ehtii iskemään kiinni. Esimerkiksi Jääskä ehtii lähes poikkeuksetta antamaan sellaisen paineen, että vastustajalle tulee kiire ja kun toinen nopea pelaaja Innala vielä iskee kiinni, niin he saavat lukuisia riistoja.
Loppuun vielä lisäsin sen, että jo VP haluaa nämä jätkät jengiin, niin minulle on OK. Voihan se olla, että keväällä vetävät hyvät pudotuspelit, kuten Åsten teki viime keväänä ja voin tukkia turpani. Runkosarjan keskiviikon Saipa kohtaamisessa herroilla vain on aika vähän annettavaa. Niissä peleissä näkisin mielelläni kasvamassa nuorta uhoa.