Eilistä Ilves-peliä ei mielestäni voi luonnehtia huonoksi tai ohipeliksi.
Omalla kohdallani ottelun lopputulos, siis surkea, oli se, mikä määritteli ottelun lopulta huonoksi. Minä siis petyin henkilökohtaisesti ottelun lopputulokseen pahemman kerran, olihan itse ottelu HIFK:lta aivan suvereenia hallintaa. Oikeastihan matsi oli todella vauhdikas, HIFK oli timanttisella asenteella liikkeellä, pelissä oli monin paikoin ihan oikeasti ideaa, jne. Missään nimessä eilinen ei ollut ainakaan ohipeli, kyllä siellä paikalla oltiin, hyvinkin vakuuttavalla preesensillä. Ydinongelma on siinä, että paikoista ei tehdä maaleja ja henkilökohtaisia kardinaalivirheitä tulee edelleen liikaa ja vastustaja saa maalinsa melkein ilmaiseksi.
HIFK:lla on oikeasti hyvä joukkue. Valmennus on ajoittain hereillä, mutta välillä taas jotenkin omiin silmiini yllättävänkin passiivinen. Ehkä itse odottaisin, että kun siellä on ihan oikeita ja meritoituneita ex-pelaajia, heillä olisi eri tavalla pelisilmää kuin näillä pääasiassa pelaajina keskinkertaiseksi jääneillä valmentajilla. Itse uskon, että tässä voisi olla HIFK:n paikka saada kilpailuetua muihin jengeihin verrattuna. Tai ainakin tasoittaa puntteja siinä, että valmennus on liigasta täysin kokematon. Niitä "pieniä ja oikeita juttuja" ratkaisevilla hetkillä
Kyllähän mä ihan oikeasti ymmärrän, että tämä on pitkän matkan alkuetappi. Enkä mä ole missään nimessä heittänyt kirvestä kaivoon. Mutta tiedostan myös, että nyt alettaisiin kaivata tietyille pelaajille niitä henkilökohtaisia onnistumisia, koska heillä on kuitenkin tärkeät roolit ja tehtävät joukkueessa ja ilman, että jotkut pelaajat todella ylisuorittavat, ollaan takamatkalla. Ja tässä ei ole kyllä menty yhtään eteenpäin. Ja se, että ei ole menty eteenpäin = negatiivinen asia ja joka päivä aina vain negatiisivempi juttu.
Mutta onhan se ihan selvää, että HIFK:ssa on erilaista kuin muualla. Puolet Suomesta suorastaan odottaa, että HIFK mokaa ja päästään naureskelemaan ja kirjoittamaan juttuja kriisi-HIFK:sta. Se voi ihan oikeasti olla "pelottavaakin" ja aiheuttaa niitä pääjumeja, kun kukaan ei halua olla edesauttamassa niitä juttuja. Siksi HIFK:lla pitäisi ihan oikeasti olla seuran "palkkalistoilla" mentaalivalmentaja/urheilupsykologi, joka paneutuu ensin uusiin ja nimekkäinä hankittuihin vahvistuksiin, sitten käydään koko jengi läpi, myös ne , jotka ovat täällä jo ennen pelanneet. Jokainen voi halutessaan jatkaa asiakkuuttaan omaan piikkiinsä, mutta HIFK tarjoaa 5-10 käyntiä kauden aikana. Ja jos jollain on jo oma henkilökohtainen mentaalikoutsi, sekin on ok ja HIFK sitten maksaa 5-10 käyntiä niistä. Mutta mun mielestä jokaisen HIFK:hon pelaamaan tulevan pitäisi jutella jollekin ammattilaiselle ja ensimmäinen käynti pitäisi olla heti joukkuetreenien alettua keväällä. Nyt annetaan aivan liikaa tasoitusta siinä, että tämä puoli jätetään pelaajien omaan vapaaseen harkintaan (?). Nämä ovat maksaneet vuosikymmeniä HIFK:lle tärkeitä pelejä ja sijoituksia, kun pää ei vain tiukassa paikassa kestä. Nytkään kyse ei nähdäkseni oikeasti ole mistään muusta kuin siitä, että pelaajien päät ovat jumissa ja siksi niitä maaleja ei tule. Taidot on kaikilla tallella. Kukaan ei oleta, että peli on valmista, mutta kaikki odottavat, että noilla pelaajilla yli 40 laukauksella kohti maalia saadaan edes maali aikaan.
Näissä asioissa pitää ennakoida eikä toimia vasta sitten, kun paskat on jo housussa. Kysymys on työhyvinvoinnista, ainakin HIFK:n kohdalla. Kopissa voi olla vaikka miten helvetin hauskaa ja kaikilla hyvä olla, mutta jos kentällä puristetaan mailaa eikä kukaan onnistu, se on kuitenkin melko laiha lohtu, kun kaikki haluavat onnistua ja voittaa.