Peliesitykset kaudella 2020–2021

  • 340 138
  • 4 623

Veffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestari 2021
Onneks on livevedot sisässä. Jos Ilves voittaa, rahhoo tulloo mukavasti. Tasuristakin jo. Eli eiköhän Lukko tämän vielä hoitele, etten vaan voita.
Se on just eikä melkeen.
 

Veffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestari 2021
Eikös Änärissä muutettu tuota paitsion tulkintaa? Ainakin itse muistan, että aikoinaan noita kelailtiin pitkään ja hartaasti. Hidastuksestakin hankala nähdä paitsiota, jos on millimetreistä kiinni.
Muutettiin, mutta sillä tavalla, että luistimen ei tarvitse olla jäässä. Luistimen linja ratkaisee paitsion.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos posia etsii, niin ollaan pelissä mukana vielä, vaikka vastustaja pelaa ihan parasta peliään pitkään aikaan. Pakko kyllä pystyä parempaan viimeisessä erässä tai pisteitä ei jää meille yhtään.
Ja Lukko käskystä pelasi kolmannen erän tasollaan. Kaksi huonoa erää ja yksi hyvä toi selvän voiton kiitos maalivahtipelin.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kiko, Repo, Saarela, Hakulinen, Skalicky.. siihen vielä 15 maalin Nyman ja Tammela. Millon viimeksi tällainen laituri osasto maalintekopotentiaaliltaan?

Ei tarvitse vastata.
Vastaan silti.

Vahalahti, Koivisto, Nurmi, Lahti, Ahtola, Vauhkonen...

Tuota potentiaalia ei vaan ihan täysin tuolloin käytetty ja kyllä tämän kauden osasto on monipuolisempi, nykyaikaisempi ja parempi.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Vähän ihmetyttää tuo paitsion haastamisesta veivailu täällä, kunnei tuo Ilveksen maali ollut paitsio. Itse asiassa ei edes lähellä paitsiota.
 

BorgWarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vähän ihmetyttää tuo paitsion haastamisesta veivailu täällä, kunnei tuo Ilveksen maali ollut paitsio. Itse asiassa ei edes lähellä paitsiota.
Eli ilmeisesti kiekkoa saa käyttää keskialueella vaikka itse on kokoajan hyökkäysalueella? Täytyy varmaan lukea sääntökirja uudestaan.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli ilmeisesti kiekkoa saa käyttää keskialueella vaikka itse on kokoajan hyökkäysalueella? Täytyy varmaan lukea sääntökirja uudestaan.

Pelaaja ei voi pelata itseään paitsioon esim. hyökkäysalueelle voi mennä vaikka peruuttaen ennen kiekkoa kunhan se on pelaajalla hallussa.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vähän ihmetyttää tuo paitsion haastamisesta veivailu täällä, kunnei tuo Ilveksen maali ollut paitsio. Itse asiassa ei edes lähellä paitsiota.

No olihan. Et sä voi tollain kiekkoa käyttää keskialueella, kun olet alueella mutta esim spin-o-ramalla voit alueelle tulla ilman, että paitsio.
 

carr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Peter Forsberg
No olihan. Et sä voi tollain kiekkoa käyttää keskialueella, kun olet alueella mutta esim spin-o-ramalla voit alueelle tulla ilman, että paitsio.
Paitsi Suomi ei käytä kiekkoa keskialueella.

Luistelee viivan yli ja kiekko tulee vasta sitten. Kiekko on Suomen hallussa. Kiekon ylitettyä viivan se ei käy keskialueella.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paitsi Suomi ei käytä kiekkoa keskialueella.

Luistelee viivan yli ja kiekko tulee vasta sitten. Kiekko on Suomen hallussa. Kiekon ylitettyä viivan se ei käy keskialueella.

Nojoo. Ei kyllä silti mun mielestä näytä siltä, että Suomi olisi tuota yrittänyt ja näin ollen en sanoisi tuon olevan hallitusti ja olisi paitsio. Selvästi väistää Lukko pelaajan mailaa ja joutuu tekemään tuon väistön ja ajautuu ensin itse alueelle.

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla jonkun tuomarin tai tuomaripäällikön mielipide tuosta.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voi. Kuten itsekin toteat. Peruuttaen alueelle ennen kiekkoa siten ettei kiekko ole hallussa.

Tämä on nimenomaan tuomarien tulkintakysymys, onko kiekko hallussa pelaajan ylittäessä siniviivan. Jos esim. pelaaja saa pystysyötön selin hyökkäyssuuntaan, niin paitsiota ei vihelletä, jos kiekko on hallussa, vaikka pelaaja ylittäisi siniviivan ennen kiekkoa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
No olihan. Et sä voi tollain kiekkoa käyttää keskialueella, kun olet alueella mutta esim spin-o-ramalla voit alueelle tulla ilman, että paitsio.

Itse asiassa muutan tässä kohdassa mieltäni. Olen aina mieltänyt asian niin, ettei kiekkoa hallitseva pelaaja voisi pelata itseään paitsioon, mutta tarkemmin sääntöjä lukemalla nimenomaan tuollainen eilisen kaltainen tilanne on juurikin sellainen, jossa itsensä paitsioon pelaaminen on mahdollista.

Sääntökirjan kohta 79 vi sanoo sanasta sanaan seuraavaa:

Jääkiekon sääntökirja 2018-2022 kohta 79 vi sanoo sanasta sanaan kirjoitti:
Jos hyökkäävä kenttäpelaaja on hyökkäysalueella, mutta pelaa mailallaan tai hallitsee
puolueettomalla alueella olevaa kiekkoa tai siirtelee kiekkoa edestakaisin siniviivan yli
alueelta toiselle, tilanne tulkitaan paitsioksi,...

Jääkiekon sääntökirja 2018-2022 kohta 81 i taas sanoo sanasta sanaan kirjoitti:
Jos kiekkoa kuljettava pelaaja hallitsee kiekkoa, kun hänen luistimensa ylittävät
siniviivan ennen kiekkoa, hänen ei katsota olevan paitsioasemassa. Tämän
edellytyksenä on, että hänellä on ensin kiekko hallinnassaan molempien luistinten
ollessa puolueettomalla alueella ja hän kuljettaa kiekkoa mailallaan, kunnes on
kokonaan ylittänyt siniviivan.

Eli tuon perusteella kohdan 81 i poikkeus ei sovellu eilisen kaltaiseen tilanteeseen, jossa kokonaan hyökkäysalueella oleva pelaaja käyttää kiekkoa keskialueen puolella poistumatta itse hyökkäysalueelta.

Olisi tosiaan pitänyt viheltää paitsioksi.

Edit. Tämä siis pätee ainoastaan siinä tapauksessa, että Suomi käytti kiekkoa ensin hyökkäysalueella, kuten muistelen. Jos vie kiekon vain kertaalleen viivan yli, mennään kohdan 81 i mukaan, eli tilanne ei ole paitsio.

Edit 2. Olisi sittenkin pitänyt vain pysyä alkuperäisessä kannassa. Eihän Suomi tosiaan vie kiekkoa viivan yli kuin kertaalleen, joten tilanne ei missään nimessä ollut paitsio.
 
Viimeksi muokattu:

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös tuo tilanne mennyt niin, että Suomi meni itse alueelle ennen kiekkoa? Kiekko jos/kun oli kokoajan kiinni lavassa, niin ei ollut paitsio,mut jos kiekko irtosi tuossa sekunninsadasosaksikin niin sitten oli, vai miten se menee? Muut Ilves pelaajat kuitenkin tulivat alueelle vasta kiekon jälkeen.

E: Ja onhan Suomella tuossa kiekko irti lavasta keskialueen puolella niin että jalat ovat molemmat viivan yli alueella. Eli paitsiohan tuo oli.
 

Liitteet

  • paitsio.png
    paitsio.png
    368,4 KB · kertaa luettu: 139

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
E: Ja onhan Suomella tuossa kiekko irti lavasta keskialueen puolella niin että jalat ovat molemmat viivan yli alueella. Eli paitsiohan tuo oli.
Ei tuo kyllä tarkoita paitsiota. Minusta Suomella oli kiekko koko ajan hallinnassa, ei paitsio.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei tuo kyllä tarkoita paitsiota. Minusta Suomella oli kiekko koko ajan hallinnassa, ei paitsio.
Joo, hallinnassa kyllä....

Paitsiota ei vihelletty ja maali tuli. Hienosti rakennettu tilanne Suomelta jokatapauksessa ja Elorinteeltä mukava laakaisu yläpesään.

Toisessa erässä oli ainakin yksi toinen tilanne, jossa paitsio oli kyllä lähellä. Ilveksen hyökkääjä meni vähän löysästi vaihtoon ja samalla toiselta laidalta kiekko tuotiin alueella. Paitsiota ei vihelletty tuostakaan, mutta mun silmään jotenkin näytti että paitsio se olisi ollut. Näitä varmaan tulee enemmän joka pelissä ja aika usein niistä vihelletäänkin
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, minusta vuosien saatossa linjurit on tulleet löysemmiksi, eli tuomitsevat enemmän hyökkäävän joukkueen eduksi. Ja hyvä niin. Voi olla kyllä ihan harhaakin. Minusta linjurien toiminta on liigassa ihan passelia, nyt kun pilkkiminenkin on saatu suurinpiirtein pois päiväjärjestyksestä.
Paitsiohaastoa en toivo missään nimessä Liigaan.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Joo, minusta vuosien saatossa linjurit on tulleet löysemmiksi, eli tuomitsevat enemmän hyökkäävän joukkueen eduksi. Ja hyvä niin. Voi olla kyllä ihan harhaakin. Minusta linjurien toiminta on liigassa ihan passelia, nyt kun pilkkiminenkin on saatu suurinpiirtein pois päiväjärjestyksestä.
Paitsiohaastoa en toivo missään nimessä Liigaan.
Tuommoisissa rintamahyökkäyksissä usein kaveri on aika paljonkin kiekollisen edellä siniviivan ylityksessä, ei silti vihelletä paitsiota. Näissä on uusi tulkinta ollut jonkin aikaa ainakin, ei ole enää niin tarkkaa. Ja hyvä niin, pelin nopeuden kasvaessa on hankalaa tarkasti edes nähdä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tuommoisissa rintamahyökkäyksissä usein kaveri on aika paljonkin kiekollisen edellä siniviivan ylityksessä, ei silti vihelletä paitsiota. Näissä on uusi tulkinta ollut jonkin aikaa ainakin, ei ole enää niin tarkkaa. Ja hyvä niin, pelin nopeuden kasvaessa on hankalaa tarkasti edes nähdä.
Samaa olen huomannut, ja hyvä näin. En todellakaan toivo näihin jalkapallon VAR-tyyppistä videotarkastusta, jossa mitataan pikselin tarkkuudella onko nyt varmasti varvas viivan päällä ja luistin maassa. Pitää myös miettiä mikä on paitsion perustarkoitus, jossa jääkiekossa jopa tärkeämpänä aspektina on se, että puolustuksen saadessa kiekon siniviivan yli, täytyy hyökkäävän joukkueen purkaa paitsio ja järjestyä uudelleen. Mielestäni noissa hyökkäyspään viivan ylityksissä ei edes ole kauhean merkityksellistä muutamat sentit, kunhan nyt selkeät paitsiot saadaan pois niissäkin.

Vanhan paitsiosäännön ottaisin kyllä mielelläni takaisin, eli siirrettyä paitsiota ei olisi enää. Siinä olisi monella puukäsipakilla viivaropeloinnin jälkeen aikamoinen kiire kun olet itse seisovin jaloin, kiekkoa ei voi vaan heittää takaisin hyökkäysalueelle, ja Aleksi Saarela tulee päälle hyvällä liikkeellä. Tuolloinhan kiekon heittäminen päätyyn tulkittiin tahalliseksi paitsioksi, josta vastustaja saa hyökkäyspään aloituksen. Nykyisin tahallisia paitsioita ei taideta viheltää kuin muutama kaudessa koko Liigassa.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On kyllä taas vaihteeksi aivan järkyttävä KooKoo pelin alku Kouvolassa. Miten voi olla, että Lukko on täysin yllätetty housut jalassa KooKoon kovan karvauksen kanssa? Taas.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös