Justice: Itsekin näin hyviä momentteja ekan 3 pelin+eritoten eräät CHL- pelit. Mutta se oli silloin. Nyt on jo 1/6 runkosarjaa takana ja HIFK:lla on Stögön toisena kautena seuraavat probleemat:
- pelisysteemi on sekava, piste. Hyökkäys on karmeaa katsottavaa ja hetikun pakistoa paineistetaan, kiekollisuus muuttuu roiskimiseksi.
= Onko tämä kaikki seurausta Bisnes-Tommin poissaolosta? Järkyttävän heikoilla mennään jos näin.
- Ramstedt on worse than shit. Turha sitä on hyssytellä: meidän superkallis ykkössena on täysi turhake ja hajottaa samalla sekä yyvee- että viisikkoketjunsa pelin.
= Kuinka kauan on varaa tsiigailla tätä? Muistakaa mm. mitä mestarikärpät teki aiotun 1-sena deschampsinsa kanssa. Tähänkö on tultu? Mutta ei huipulla ole varaa nössöillä. T: Ramun fani
Ilman näitä ongelmia HIFK olisi jonpirun vahva, jollei mestariehdokas. Paljon on puhuttu Stögön luovan(kenties) jotain mullistavaa tai kopioivan Kanadan aloittamaa systeemiä. Kysyn nyt: miksi ei pelattaisi Liigassa toimivaa näillä resursseilla sopivaa lätkää? Tolla rosterilla pitäisi voida toteuttaa niin rähisevää pystysuuntaa kuin näppärää kiekkokontrollia.
Nyt meille tarjotaan AirHockey vol kakkosta, beta versiona ja puolitehoilla. Kun se ensimmäinenkään vol ei toiminut...
Tuo mainitsemani JYP-matsi pelattiin tällä viikolla. Sen ensimmäiset 10 minuuttia HIFK oli minun töllössäni suvereeni. Kokonaisuutena paras peli tähän mennessä on ollut ensimmäinen matsi Davosia vastaan, mutta siinäkään pelissä mikään vaihe ei ollut yhtä hyvää tekemistä kuin tuo JYP-matsin alku.
Mitä taas tulee noihin mainitsemiisi probleemiin, niin niistä olen pitkälti kanssasi samaa mieltä. Pakiston paineensietokyvystä olen sinänsä eri mieltä, että kyse ei ole kollektiivisesta paskuudesta. Lähes poikkeuksetta kyse on Generousin tai Heikkisen täysin paskasta ratkaisusta, joka sitten johtaa siihen, että omissa joko kolisee tai siellä pyöritään ihan helvetin pitkään. Toki hyökkäyksiinlähtöihin pitää saada lisää variaatioita, mikä myös automaattisesti helpottaa pakkien pelaamista paineen alla. Tällä hetkellä täällä paljon paskaa niskaansa saava Taipalus on meidän pakeista ainoa, joka edes yrittää rytmittää peliä ja hakea viisikkoa kasaan. Tässä uskoisin Taimen puuttumisen näkyvän eniten.
Ramstedtista olen kanssasi täysin samaa mieltä. Itse liputin jo viime kauden jälkeen uuden ykkössentterin puolesta. Haaveilin Perrinistä, mutta eihän se ollut silloin ralismia. Itseasiassa olen ruvennut pohtimaan, että mikä oikeasti on Ramun todellinen taso. Bluesissa pelasi aikanaan loistavasti, kunnes tuli siirto Pietariin ja eväät todettiin varsin kevyiksi. Sen jälkeen ei tehopisteistä elävä pelaaja olekaan enää pisteillä mässäillyt. Eipä tuo viime kauden 40 pistettä mikään tajuntaa räjäyttävä suoritus ole. Kiistatta lahjakas ja taitava pelaaja, mutta kun on niin vitullinen primadonna. Lopettais sen vitun pikkunätin hieromisen ja laittaisi kiekon tekemään töitä. Jos minulta kysytään, ei HIFK:lla ole varaa odotella Ramun heräämistä enää sekuntiakaan. Uutta ukkoa sisään. Jos Ramu on oikeasti niin helvetin hyvä sentteri ja kova pelimies, hän kyllä ottaa ykkössentterin roolin kilpailusta huolimatta.
Pelisysteemien osalta en näe tilannetta niin synkkänä kuin valtaosa, sinä mukaanlukien, täällä. HIFK kääntää hyökkäyksiin jo varsin nopeasti ja avaava syöttö lähtee hyvin ylhäällä olevalle laiturille. Se mikä tällä hetkellä mättää on sentterien ajoitus. Niin kauan kun ajoitusta ei saada kohdilleen, on laiturin ainoa vaihtoehto heittää kiekko päätyyn ja lähteä luistelemaan munat vaahdossa kiekon perään. Mutta jos ja kun ajoitukset saadaan kuntoon, tulee HIFK:n nopeat käännöt tekemään tuhoa ihan tosissaan. Kiekkokontrollissa onkin sitten enemmän tekemistä. Kuten jo aiemmin kirjoitin, minun silmääni Taipalus on meidän pakeista ainoa, joka tällä hetkellä yrittää peliä rytmittää, ja hakee kontrollilähtöjä. Tässä se Taimen puuttuminen näkyy pahasti, valitettavasti. Itse näen kiekkokontrollin suurimpana esteenä joukkueen roolittamattomuuden. Tästä syyttävä sormi osoittaa auttamatta Törmäsen suuntaan.