Ei HIFK vm. 2015 ole täydellinen, ainakaan vielä, mutta eipä siellä ole myöskään niin paljon turhakkeita ja toivottomuuksia kuin mitä täällä osa antaa ymmmärtää.
Sangen asiallinen viesti omasta mielestäni. Selväähän on, että reaaliajassa täällä kommunikoidaan ja kirjoitellaan. Luonnollisesti siis huonona aikana kirjoituksien sävy muuttuu paljolti negatiiviseksi.
Negatiivisuus on tuttu tyyli IFK:n kannattajille (niin kuin se on kaikille muillekin kannattajille), sillä se on tuttu ja turvallinen tapa. Keskimäärin on huomattavasti todennäköisempää, että IFK dyykkaa odotuksiin nähden, kuin että ylisuoritettaisiin/oltaisiin odotusten tasolla. Sama pätee oikeastaan kaikkien joukkueiden kohdalla, sillä fanille on luonnollista odottaa joukkueeltaan epärealistisen hyviä suorituksia ennen kauden alkua. "Jos tänä vuonna palaset loksahtaisivat kohdilleen..". Karu todellisuus on se, että Liigassa on 13 muutakin joukkuetta ja kaikki eivät voi ylisuorittaa samaan aikaan ja lopputulemana suurin osa negailee.
Itse pidän itseäni realistina (eli olen mitä luultavimmin ulkopuolisen silmin negailija). Kommentoin reaaliajassa, mutta otan huomioon myös aiemman kauden. Siksi ihmettelen sinun tavoin niitä kirjoittelijoita, joiden mielestä KAIKKI on paskaa Nybarista Biltema-tyttöihin. Näinhän ei voi millään olla, sillä IFK on edelleen sarjassa kolmantena kohtuullisella pistekeskiarvolla. IFK on tehnyt eniten maaleja. IFK:n alivoima on parantunut merkittävästi alkukauden tasosta, joskin samaan aikaan ylivoima on ottanut takapakkia. Elämme tällä hetkellä kauden ensimmäistä suvantovaihetta IFK:n osalta. Toivottavasti se jää myös viimeiseksi. Itse otan suvantovaiheen mielummin nyt, kuin playoffeissa.
Mitä tulee lainaamaani osaan turhakkaista, olen ehkä aavistuksen eri mieltä. Minusta IFK:ssa on tällä hetkellä turhake tai kaksikin liikaa. Raa'asti sanottuna olen sitä mieltä, että joukosta Leino, Blomqvist, Åsten, Leinonen, Tamminen, Salmi, Nyqvist, Teppo ja Moberg ei pitäisi olla kokoonpanossa, kuin maksimissaan kolme henkilöä (olettaen, että yhden rooli on seiskapakki). Nämä pelaajat eivät yksinkertaisesti tuo tarpeeksi lisäarvoa joukkueelle. Taitotaso ei riitä. Ymmärrän, että muutama näistä pelaajista voidaan laskea vielä prospekti -osastolle, ts. heitä kannattaa kehittää ja peluuttaa.
Åsten on ihan ok menemään maalille hieromaan puolustajien naamaa. Åsten osaa taklata kohtuullisesti (peilaan esimerkiksi Lennuun, joka osasi taklata erinomaisesti). Toimivassa neloskentässä Åsten voisi olla ihan hyvä ratas, mutta se edellyttää todella hyviä (Åstenia parempia) ketjukavereita. Ja mitä tulee
Leinoseen, niin hänen luistelunsahan oli pari kautta sitten yliluonnollisen hyvällä tasolla. Sen takia hän toi lisäarvoa joukkueelle, tai ainakin hänestä saattoi odottaa uutta "Tony Salmelaista". Nyt hänen luistelunopeutensa on hiipunut tasolle "erinomainen" (=edelleen tavallista liigajyrää nopeampi). Leinosella ei kuitenkaan ole juuri muuta annettavaa joukkueelle, joten hänen lisäarvonsa on asetettava kyseenalaiseksi. Jälleen kerran: Leinonen voisi toimia nelosketjussa, jos kaverit vierellä ovat parempia.
Ongelma tulee siinä kohtaa, kun nämä "Åstenit ja Leinoset" laitetaan
samaan nelosketjuun TAI heitä yritetään sijoittaa ylemmäs tulosyksiköihin. Yhdessä heidän vajavaiset taitotasonsa antavat liikaa tasoitusta vastustajalle ja tulosyksiköissä he eivät puolestaan pysy taitavien kavereiden mukana (malliesimerkkinä R. Leino).
Kuparisen, Söderholmin ja
erityisesti Ikosen loukkaantumiset ovat erittäin valitettavia ja pitkälti näiden takia turhakkeita on vuotanut kokoonpanoon liikaa. Ikonen oli mielestäni niin tärkeä osa toimivaa nelosketjua, että hänet pitäisi yrittää korvata. "Turhake"-Nykopp-Ikonen, tuollaisella nelosketjulla voisin lähteä pleijareihin.
Kiva, että täällä keskustellaan!