Oma näkemykseni eilisestä. Onnistujia olivat Taipalus, Nykopp, Ikonen, Ramstedt, Leino ja Partanen.
Taipalus Eniten lämmitti mieltä jalkakynä, ja miehen haastattelu missä kertoi yrittävänsä kynää aina kun paikka on. Miehen ensimmäisestä maalista tuli itselleni mieleen muuan Rafalskin nousut. Vasta yksi ottelu nähtynä HIFK-paidassa, mutta odotukset ovat erittäin korkealla.
Nykopp Muutamaan otteeseen hyvinkin näyttäviä kiekon ylöstuonteja ja hyvää taistelua joukkueen eteen. Vilauksia miehen kiekollisista taidoista on nähty ennenkin, mutta eilen oli useita upeita kiekon ylöstuonteja.
Ikonen Repi, raastoi ja taklasi. Sai palkinnon hyvästä karvauksestaan maalin muodossa. Eilen joukkueen paras karvaaja. Välillä selostajaa kuunnellessa tuntui, että olisin itse ollut selostamassa, niin samanlainen oli näkemys Ikosen viime kaudesta HIFK-paidassa.
Ramstedt Hyvää kiekollista peliä. Näyttäviä kiekon ylöstuonteja liukuhihnalta. CHL:n sivujen mukaan syötön Leinon maaliin olisi tarjonnut Söderholm, mutta eikös se ollut kuitenkin Ramu. Siinä syötössä oli sitä Ramua, jota itse olen odotellut näkeväni jo pidemmän aikaa. Luisteli myös erittäin kovaa omiin. Ei ollut havaittavissa selän suoristumista. Yhden ottelun perusteella odotan Ramstedtilta hirmu kautta.
Leino Kun pelaaja, joka on "liian huono HPK:hon" tekee 1+2, on pakko puhua onnistumisesta. Kuten joku totesikin, niin 10 kg lisää lihasta, ja tämä kaveri ei pelaa Liigaa. Kädet ja pelikäsitys kaverilla erittäin hyvällä tasolla. Suora kolmen vuoden sopimus tuntuu erittäin kannattavalta ratkaisulta tässä vaiheessa.
Partanen Hyviä röyhkeitä nousuja vastustajan maalille. Hakeutui hanakasti vetopaikkoihin. Kärsi eilen selkeästi sentteristään, joka oli aivan yössä. Kaikki Partasen paikat olivat enemmän tai vähemmän seurausta herran omista suorituksista.
Pahimmat epäonnistujat minun silmiin puolestaan olivat Puustinen, Kuparinen, Husso, Salmi ja Blomqvist.
Puustinen Ei saanut yhtään mitään aikaan. Vaikutti siltä, että miehen ajoitukset eivät olleet synkassa muun kentällisen kanssa. Ei ollut ihan yksi tai kaksi kertaa kun Puustinen oli liian ylhäällä ja joutui pysähtymään siniviivalle estääkseen paitsion syntymisen. Tämän seurauksena Puustinen tuntui olevan jatkuvasti myöhässä hyökkäyspäässä. Kaikkein valitettavinta oli se, että tämä myöhässä oleminen heijastui myös puolustamiseen. Pienenä myönnytyksenä, hyvin pienenä, toki annettava se, että pelasi ensimmäistä ottelua tällä kaudella Elkinsin ja Luttisen kanssa.
Kuparinen Oli aivan yössä eilen. Saiko yhtään syöttöä omille? Yhtään taklausta en mieheltä ainakaan muista. Eniten vitutti katsoa kuinka mies meni laitakahinaan neljäntenä, viidentenä pelaajana. Vähän pyöri siinä ulkopuolella ja onnistui loppujen lopuksi sijoittumaan ihan päin helvettiä kiekkoon nähden. No onneksi oli lyhyt matka vaihtoon, mihin mies suoraan tuon tilanteen jälkeen menikin. Ainoa valonpilkahdus Kuprun eilisessä esityksessä oli varsin viileä rankkari.
Husso Mies petrasi otteitaan suunnattomasti pelin aikana. Kolmannessa erässä ja jatkoajalla mies oli jo HIFK:n voiton tae. Ensimmäinen erä oli kuitenkin Hussolta surkea. Se ei paljon lohduta jos maalivahti pelaa 2/3-osaa ottelusta loistavasti. Toki otteiden paraneminen ottelun edetessä nostaa luottoa siihen, että Husso tulee pelaamaan loistavan kauden, mutta eilen mies oli yksi suurimpia pettymyksiä.
Salmi Tämä junioreissa kaiken voittanut aikamies tuntuu heikkenevän pelaajana vuosi vuodelta. Olisiko kummankin osapuolen etu lähettää Juuso maakuntiin pelaamaan ja hakemaan uutta nostetta uralleen?
Blomqvist Kyllähän mies yritti, mutta siihen se tuntuu jäävän. Nopea ja sinänsä näppärä, mutta kun kumpikaan ominaisuus ei edistä joukkueen peliä millään muotoa. Pelikäsitys vaikuttaa minun silmiini erittäin vajaavaiselta, minkä seurauksena tuntuu aina olevan väärin sijoittunut. Noh antaa Samin nyt vielä näyttää, mutta eilisen kaltaisilla otteilla ei sopimusta kyllä kannata rustata.
Muut pelaajat olivat sitten enemmän tai vähemmän harmaata massaa. Joukkoon mahtui niin hyviä kuin huonoja suorituksia, mutta kokonaisuus ei painunut minun silmissäni posin tai negan puolelle.
Kokonaisuutena HIFK:n eilinen ottelu oli varsin kaksijakoinen. Alku oli katastrofaalinen, melkeinpä huonompi kuin kertaakaan viime kaudella. Positiivista oli kuitenkin se, että pelin edetessä HIFK pystyi petraamaan otteitaan. Vika tuntui olevan valmistautumisessa ja asenteessa, ei pelitavassa. Tämä on onneksi lähtökohtaisesti helpommin korjattava. Tulos sinänsä on pettymys, mutta tapa millä se saavutettiin ei niinkään. Poikkeuksellisesti HIFK:lle joukkue taisteli loppuun saakka ja sai lopulta palkinnon. Toivottavasti joka jätkä on nyt kokenut shokkiherätyksen ja Krefeldissä nähdään alusta asti pelaamaan tullut HIFK.