Uskallan jopa väittää, että ellei Petu olisi tehnyt ohareita, olisi yhteistyö voinut hyvinkin kantaa pidemmällä tähtäimellä hedelmää. Siinä kävi kuitenkin miten kävi, tästä en syytä IFK:ta, mutta mitä sen jälkeen (Soppa + Raato) tapahtui, on kutakuinkin anteeksiantamatonta perseilyä. Kaikki tämä turbulenssi huomioiden ei ole välttämättä edes reilua odottaa Stögöltä mestaruutta heti ensimmäiseltä kaudeltaan vaan jonkuhan se palapeli täytyy taas koota pala palalta. Luotan, että pitkäjänteinen ajattelutapa kantaa lopulta hedelmää.
Tästä olen ihan häkellyttävän samaa mieltä. Kaikki alkoi kaatua, kun PS lähti kesken sopimuskautensa. Ihanneolosuhteissa hän olisi saanut jatkaa. Näin sen pitäisi mennä, kyllä organisaation täytyy sitoutua valitsemaansa koutsiin. Varsinkin saatuaan juuri tuoreen oppitunnin siitä, että se kannattaa. Pidän täysin mahdollisena, että PS:n HIFK olisi voinut menestyä. Aivan käsittämättömän ylimielinen virhe oli PS:n lähdön paikkaaminen Sopalla. Annettiin ihan äskettäin mestaruuden voittanut joukkue täydelle märkäkorvalle. Edellinen vastaava yritys oli Ika Lehkonen SW:n jälkeen. Se kokeilu päättyi surullisesti ja siitä olisi pitänyt oppia.
HIFK ei voi olla kenenkään koutsin harjoittelupaikka.
On itse asiassa aika jännittävää kuinka 2000-luvun alun virheet on nyt toistettu. Ensin on mestaruusmiehistö, sen jälkeen annetaan jengi harjoittelijalle. Tosin nyt mentiin yksi kausi välissä PS:n kanssa ja hänen ohariensa jälkeen olisi yksinkertaisesti pitänyt hakea meritoitunut valmentaja tilalle. Oli miten oli, taas HIFK:lla oli menestysjengi rookien käsissä. Kuten Lehkosen aikaan, se ei toiminut. Aiemmassa versiossa haettiin sitten mies menneisyydestä, Ape Suhonen ja uudessa versiossa Summanen. Näiden tempoilujen seurauksista kärsitään useita kausia.
En ole missään vaiheessa muuten vaatinut Törmäselle kenkää, en ole jaksanut edes käydä tälle pyhitetyssä ketjussa.
Mielestäni on päivänselvää, että Törmäsen kanssa mennään myös ensi kausi. Aivan vastaavasti olisin halunnut myös PS:n jatkavan. Ja hänhän olisikin jatkanut ilman KHL-kuviota. Sen verran pitää organisaatiolla olla munaa, että valitulle valmentajalle annetaan vähintään kaksi kautta aikaa. Ei tässä mitään voiteta sillä, että otetaan lottopallosta mahdollisimman pian uutta ukkoa. Vai tehdäänkö uudet Sormuset ottamalla Tanska ykköseksi? Tähän väliin hymiö. Nyt pitää ensinnäkin olla kunnon optimisti ja vielä toivoa, että ehkä tämä on se kevät, jolloin HIFK iskee altavastaajana itsensä pitkälle. Sitten pitää analysoida ne syyt, joiden vuoksi ennätyssyöksy tehtiin ja uutta matoa koukkuun syksyksi. En pidä Stögön rännikiekosta, mutta mielestäni omalle ihan itse valitulle koutsille pitää antaa ne pelimerkit, joita hän haluaa.
On aivan varmaa, että 'Stögön HIFK pystysuunnan kiekolla' on paljon parempi joukkue kuin 'Stögön HIFK dinojen ja fanien haluamalla kiekolla'. On meinaan aika munatonta touhua työnantajalta valita alunperinkin sellainen koutsi, jonka ideologiaa ei ole kunnolla selvitelty ja sitten mennä opettamaan hänelle kuinka pitäisi valmentaa. Hyvä office - se juna meni jo kun Stögön kanssa veditte nimen paperiin. Nyt teidän tehtävänne on seistä ryhdikkäästi valintanne takana. Sitä saa mitä tilaa.
Palatakseni alkuperäiseen toiveeseeni. HIFK:n pitäisi oppia olemaan isäntä talossaan ja tilaamaan ammattimiehiä toteuttamaan omaa, haluttua identiteettiä. Kuten olen todennut, ei tämä ydinfysiikkaa ole. Blues, Jyp, Kalpa...kaikkien näiden joukkueiden perusilme pysyy samana, vaikka valmentajat vaihtuvat. Niinpä -yllätys yllätys- nämä joukkueet menestyvät hyvin budjettiinsa nähden. Myös menestysaikojensa HPK pelasi aina tuttua Kerho-kiekkoa. Teen ihan selväksi kaksi asiaa: 1) Olen wanhan liiton mies ja haluaisin, että HIFK palaa juurilleen. Yksinkertaisesti päätetään, että peli-ilme on fyysinen, peräänantamaton ylivertaisen taidon ja vittumaisen ilkeyden yhdistelmä. Tällä konseptilla ovat tulleet ne harvat menestykset. 2) Olen myös -inhoan tätä sanaa- lätkäjätkä ja hyväksyn nykyistä sekoilua ennemmin senkin, että HIFK haluaa peli-ilmeekseen taitavan vauhtikiekon ilman fyysistä elementtiä. Haetaan puhdasta menestystä puhtaalla taidolla.
Sydämeni ehkä itkee verta, jos otetaan vaihtoehto 2), mutta kyllä mä menestyksestä tykkään ja pidän tätäkin vaihtoehtoa miljoonasti parempana kuin nykyistä vässykkämäistä "jokainen valmentaja tuo oman ideologiansa ja organisaatio opettelee aina kahdeksi vuodeksi uuden jutun vaihtaakseen sen seuraavan valmentajan ideologiaan, joka voi olla ihan päinvastainen". Kun katsotaan mitä tahansa yritystä, valtiota tai vaikka armeijaa, tempoileva ja veltto johtajuus kertoo aina yhdestä asiasta: johto on keskittynyt lähinnä pitämään kiinni omista asemistaan ja kunnianhimo & visiot puuttuvat täysin. Ks. CCCP ennen hajoamista. Nyt meillä on Nordiksen punakone.