Pelien striimaaminen itse

  • 6 231
  • 13

Kyyberi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,Preds,Jordin Tootoo,M.O.P.A.K.
Olen striimannut toisessa lajissa muutaman vuoden seuran pelejä Youtubeen, ja kun urheiluseurojen innostus pelien striimaamiseen ei ole jostain syystä kasvanut niin ajattelin julkaista nopean opastuspaketin.

Urheilun striimaaminen, osa 1: peruslaitteisto.


Urheilun striimaaminen, osa 2: OBS Studion käyttö.


Urheilun striimaaminen, osa 3: Käytäntö ja kehitysmahdollisuudet (tulossa ensi viikolla)

Toivottavasti jossain seurassa joku innostuisi, samalla olisi hyvä mahdollisuus saada hieman näkyvyyttä mahdollisille yhteistyökumppaneille.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Näin urheilutoimittajana nimimerkin @Kyyberi viestissä oli loistava infopaketti, kiitos tästä! Itselläni kun on OBS niin olen miettinytkin miten striimaisin itse otteluita.
 

cashew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kannattaa muistaa, että kaikkien SJL alaisten otteluiden mediaoikeudet omistaa SJL ja streamin lähettämiseen pitää olla heidän lupa. Esim. mainoksia noihin streameihin ei saa myydä, mutta muuten lupa kyllä joukkueille irtoaa lähinnä pyytämällä. Lähetys ei myöskään saa olla maksullinen.
 

oldcoach

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Chicago Black Hawks
Viime vuonna livestriimin sai SJL-alaisten ottelusta lähettää ainoastaan GameSaverin kautta. Siihen on mahdollisuus myydä ainakin yksi mainospaikka ja otteluiden katsominen on maksullista. Itse ei saa siis rahastaa
 

Glove

Jäsen
Viime vuonna livestriimin sai SJL-alaisten ottelusta lähettää ainoastaan GameSaverin kautta. Siihen on mahdollisuus myydä ainakin yksi mainospaikka ja otteluiden katsominen on maksullista. Itse ei saa siis rahastaa
Aika moni juniorijoukkue näyttää pelejä youtubessa. Liekkö niillä lupia ollenkaan, mutta kiva katsoa pelejä.
 

cashew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Viime vuonna livestriimin sai SJL-alaisten ottelusta lähettää ainoastaan GameSaverin kautta. Siihen on mahdollisuus myydä ainakin yksi mainospaikka ja otteluiden katsominen on maksullista. Itse ei saa siis rahastaa
Kyllä sen luvan liitolta seurat saa, kun pyytää. Luvan ehtona on se että lähetykset ovat maksuttomia, ja että ne eivät saa sisältää mitään kaupallista materiaalia, ei edes youtuben mainoksia.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Liiton ohjeet löytyy sivuilta: kliksutiklik

Jos ajatuksena striimailla livenä YouTubeen, kannattaa muistaa että tilillä täytyy olla 1000 tilaajaa jos käytetään kännykkää. Vanhoissa Samsungeissa löytyy vielä softa joka ohittaa tämän rajoituksen. Läppärillä taas kun striimaa, tätä rajoitusta tilaajamääristä ei ole.

Yllättävän huonosti on kuvaajat jäähalleissa huomioitu, hyvää kuvauspaikkaa josta olisi näkymä koko kentälle monesti tosi hankala löytää. Sähköä tai kunnollista nettiä tarjolla aika harvoin. Lisäksi katsomon turvaverkot käytännössä estää kuvaamisen koska kamera tarkentaa verkkoon tai sumentaa muuten kuvan.

Paras paikka olisi harjoitushalleissa joku teline toimitsija-aition päällä, monesti nettiä ja sähköä on aitiossa tarjolla.
 

Glove

Jäsen
Kertokaapa tyhmälle. Liigapuolella pyydettiin tilaamaan erästä youtubekanavaa, jotta saavat 1000 tilaajaa täyteen ja voivat striimata pelejä. Kuitenkin viimeksi tänään olen katsonut U16 SM-sarjaa kanavalta, jolla on alle 100 tilaajaa. Miten se on mahdollista jos pitää olla 1000 tilaajaa, että voi striimata?
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kertokaapa tyhmälle. Liigapuolella pyydettiin tilaamaan erästä youtubekanavaa, jotta saavat 1000 tilaajaa täyteen ja voivat striimata pelejä. Kuitenkin viimeksi tänään olen katsonut U16 SM-sarjaa kanavalta, jolla on alle 100 tilaajaa. Miten se on mahdollista jos pitää olla 1000 tilaajaa, että voi striimata?
Tuo (1000) rajoitus koskee mobiililaitteella tehtävää striimausta. Läppärin kautta pystyt striimaamaan vähemmilläkin tilaajilla. Käsittääkseni tuo rajoitus tuli jonkun amerikan pyssysankarin takia. Kuvasi liveä samalla kun lahtasi jengiä.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Ketjun innoittamana tutustuin OBS Studioon ja siirryinkin sen käyttöön selaimella striimaamisen sijaan. Käytössä siis videokamera, Elgato cam link ja läppäri. Ja sittenhän piti alkaa hifistelemään, joten nyt lähetyksissä hidastukset ja liiton sivuilta kuvakaappaus tulostauluna.

Aika paljon kyllä pystyy tekemään OBS:llä, mutta säätää kyllä saa jos haluaa optimoida kuvanlaadun. Käytössä melko tehokas läppäri , joten pystyy lähettämään nykimätönta 1080p60 kuvaa jos vaan netti riittää. Alkuu oli ongelmia kun lähetys toimi n. 15 minuuttia ja sitten alkoi kuva ja ääni nykimään. Sain kuitenkin säädöt kohdalleen ja nyt pitäisi olla homma hallussa.

Näin korona-aikaan tuntuu olevan kysyntää noille striimeille, kannattaa tutustua aiheeseen jos yhtään on sisäistä nörttiä.
 

oldcoach

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Chicago Black Hawks
Mitä kautta kannattaa noita joukkueen omia pelejä striimata? Onko Youtube se paras ja toimivin ratkaisu vai mitä suosittelette?
 

kumikiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HOKKI
Youtube toimii käytännössä aina striimatessa. Jos lähetys nykii tai pätkii, vika on lähettäjän nettiyhteydessä ( valitettavan huono monessa hallissa, varsinkin peltisissä pikkuhalleissa ) tai laitteistossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös