Peliesitykset alkaa tapaninpäivänä
Harkkoja on tullu katteltua silloin tällöin ja syyskauden murheet oikeastaan unohdettuja. Nyt on uusi alku, kaikelle sille mitä aikaisemmin räpellettiin. Uskon itse siihen, mutta jos ns. pelilliset esitykset eivät muutu etenevään suuntaan on se jo liian myöhäistä.
Avauspeli
- Tämä oli hukassa oikeastaan koko syksyn. Muutaman kerran näimme valopilkkuja joistain läpisyötöistä ja hyvistä lähdöistä, jotka kuihtuivat hyökkäyssiniseen 4 äijän seisovan siellä + Aaltonen. Ei lähdetä liikkeelle sieltä omasta päästä, koska "muodostelma" ei ole ikinä valmis. Pakki heittää "helpon ekan" laitaan tai ränniin tai menettää. Eikö olisi vain mahdollisuutta kääntää yksinkertaisesti peliä hyökkäyssuuntaan ja jakaa useampi syöttö laitaan tai keskelle, kuin odottaa että kaikki ovat liikkeellä? Käännetään se peli lähtemään eikä sooloilla yhdellä miehellä loppuun asti tai seisoskella siellä/pyöritä siellä omalla alueella.
Pelaajien kemiat
- Monissa hyökkäystilanteissa oli hyviä paikkoja, mutta ne maalintekopaikat murtuivat siihen, ettei pelaajat oikeastaan tienneet miten peliä jatkaa --> kulmiin kikkailemaan. Tähän ratkaisuna on ketjujen vakiinnuttaminen. Vakiinnutusten avulla pelaajat osaavat itse soveltaa tilanteissa, mutta jos vaihdetaan ukot lennossa joka peliin he voivat näyttää parastaan, mutta se ei välttämättä onnistu kaikkien kanssa. Tiettyjen pelaajien turhautumisen selittää tämä ilmiö, esim Jantunen. En tosin kiistä, että Jantunen olisi ollut surkea.
Aggressiivisuus ja taistelu
- Johtuuko näiden puuttuminen siitä, että ei riitä kunto vai kunnioitus pelitapaan. Kuitenkin ennen joulutaukoa nähtiin mielestäni jo paljon parempaa ilmettä pelissä ja minun mielestäni se oli osoitus tulevaan, että asioita oikeasti tehdään.
Puolustuspeli
- Se, että omissa soi paljon ei ole maalivahdin vika yksin. Mennyt seisoskeluksi puolustuspeli, mutta uskon että tämä osa pelistä tulee muuttumaan. Peli tulee tiivistymään aivan varmasti jo 26. päivän JYP pelissä. Ei siis juosta siellä kiekon ja äijien perässä vaan pakotetaan ne pelaamaan vaikeaa peliä ja ollaan askeleen edellä tapahtumissa jos ei vauhti riitä. Se aggressiivisuus on muuten hauska sana, kun aina seuraa jäähy siitä kun ei saada kaveria kiinni eikä olla valmiita puolustuspäässä kun jotain tapahtuu.
Hyökkäyspeli
- Maalintekijöitä meillä oikeastaan on, mutta ei maagisia sellaisia. Kyllä varmasti Jantunen, Kauppila, Sopanen, Santavuori, Saarinen, Paakkolanvaara, Aaltonen, Rinkinen osaavat tehdä maaleja. Kyse on mun mielestä enemmän siitä, että vaikka kuviot toimisi, tietyt pelaajat eivät saa sovellettua tilanteita keskenään ja hukkaavat tilanteen. Jos nämä taktiset asiat toimisi myös pelaajien välillä eikä yhden pelaajan avulla + laukausten meneminen kohdilleen niin oltaisiin nähty paljon enemmän maaleja laajemmalta rintamalta. Peliälyltään samanlaiset kaverit sinne pelaamaan eikä mitään joojoo maalille täysiä.
Maalivahtipeli
- Tulee toimimaan aivan varmasti LaMokke & Nikkilä akselilla. Itse näen Lamothen ykkösenä, koska Nikkilän kasetti on mysteeri. Mielummin sellainen tasavarma 2 päästävä kuin joka pelissä hörppäys. Nikkilä voi kiriä LaMoken edelle ja jokin sanoo, että näin käy jos pysyy terveenä, mutta LaMothe tuli tänne todennäköisesti ensikautta varten. Mulle se on sama kuka siellä on maalissa, molemmat on oikeasti varmoja ja hyviä veskareita kaiken sujuessa, kuhan hommat toimii ja on luottamus pelaajienkin väleillä.
Tossa nyt jotain sanomisia noista asioista. Kyllä Pelicans tulee pelaamaan parempaa kiekkoa, mutta mistään 6. sijasta on turha unelmoida ellei kaikki mene oikeasti kohdilleen heti Tapaninpäivästä alkaen.