Onhan tämä aika pitkään ollut jo niin, että kun menee hyvin, ollaan hiljaa, kun menee huonosti niin syy on Nupen. Ja sittemmin myös Pöyhösen. Näin myös omalla kohdalla.
Vaikka homma ehkä osin lähtee käsistä ja menee välillä asiattomaksikin, niin ikävä kyllä niitä negatiivisia asioita seurajohdon käytöksestä on kertynyt vuosien saatossa iso kasa. Ihan todistettavasti. Ei nämä Yllin kohtelut ja vastaavat mitään satunnaisia tapauksia ole. Mutta nuo ovat seuran sisäisiä ongelmia, jotka osin näkyvät ulospäin.
Pahiten ulospäin on näkynyt jatkuva heikko ja ylimielinen tiedotus. Ei se vaatisi kuin nöyryyttä, niin näyttäisi paljon siedettävämmältä. Kaikista asioista ei kannata puhua liian aikaisin, kuten huono taloustilanne, jota pimiteltiin syksyllä. Mutta ei olisi tarvinnut siinäkään lähteä henkseleitä paukuttelemaan, että hyvin menee. Monet ihmettelivät miksei tarvittavia vahvistuksia tule. Olisi voinut jotain muuta tehdä kuin kehua yritysmyyntiä, ja toisella suulla puhua ettei sopivia vahvistuksia ole löytynyt. Ehkä siinäkin oli osa totuutta, mutta rahat oli myös jo loppu. Olisi voinut todeta vaikka, että juuri nyt joukkueen vahvistaminen vaatisi parempia yleisömääriä. Niiden vaisuus ei nyt anna tilaisuutta tehdä tarvittavia joukkueen vahvistamisen toimia, ellei samalla myydä nykyisiä pelaajia.
Ja nuo kiekkoaktivistin viimeisimmän blogin jutut ylös otetuista kommenteista olivat mielenkiintoiset:
1. Viime keväänä paikattiin taloutta ennätyshintaisilla playoff-lipullla. Yleisöä tarvittiin.
2. Tämä syksyllä. Tunnustetaan riski:
"Meillä on historiallisen arvokas nippu kasassa… Jollain tämä pitää rahoittaakin. Jokaisen pitää ymmärtää tämän olevan liiketoimintaa. Kaikki varmasti tietävät miten käy, jos toiminta on isosti tappiollista”.
Sanat kuuluvat Latelle. Hän on toimitusjohtaja
3. Myöhemmin syksyllä yleisön osuutta vähätellään:
"Lahden Lätkäseura on siis saanut luotua yhteistyökumppaniensa kanssa niin hyvät ja tuottoisat suhteet, että yleisötulojen merkitys seuran kannattavuudessa on pienentynyt. Näin todettiin viimeksi syksyllä, kun kausi alkoi housut melkolailla nilkoissa asti, hädin tuskin kahden tuhannen katsojan yleisöjen edessä. Kauden ja joukkueen markkinointi jäi tekemättä, mutta toimiston järeän yritysmyyntisosaston rakentama kivijalka kestää."
4. Tämän vuoden puolella Pöyhönen vetoaa ohimennen, että nyt pitäisi saada yleisöä halliin. Tilanne vaatii sitä. Ei sanonut suoraan noin, mutta se sieltä jargonista kuoriutui.
5. Pelaajilta pyydetään palkan alennuksia ja pelaajia myydään. Sponsorit maksoivat ilmeisesti uusien pelaajien kulut. Miksi tällaiset ovat tarpeen, jos yritysmyynti lyö ennätyksiä, ja muulla myynnillä, tai siis ottelutuotoilla ei ole niin merkitystä?