Valmentajista
En ole tämän viikon Veikkaajaa nähnyt, ketkä kaikki valmentajat olivat siinä liitetty mahdollisesti Pelicansiin? Risto Dufva, Mika Saarinen, Esa Tikkanen ja Janne Laukkanen?
Noista nimistä ainoastaan Dufva kelpaisi minulle päävalmentajaksi. Ilmeisesti Dufvakin on nyt kieltäytynyt pestistä, joten mitä jää jäljelle? Mika Saarinen? Ei todellakaan Saarista tänne, mielestäni ei ole onnistunut kovinkaan mairittelevasti JYP:ssä eikä Tapparassa, enkä usko, että onnistuisi täälläkään. Ja onko tuon statuksen omaava valmentaja sellainen, jonka tämä seura nyt tarvitsee? Mielestäni ei, nyt tarvitaan oikeasti taitoa valmennukseen, jos halutaan seuran suunta muuttaa. En usko Saarisen olevan valmentaja, jonka suojiin pelaajat kovin mielellään tulevat. Kun vielä muistetaan miten hyvä kaiku ylipäätänsä Pelicans-nimellä on Suomessa...
Tikkanen ja Laukkanen ovat kovia nimiä, mutta eivät valmennuspuolella, ainakaan vielä. Apuvalmentajaksi kelpaisi minulle kumpi tahansa, mieluummin Tikkanen. Päävalmentajan pallille ei ole vielä asiaa, enkä usko Pelicansin niin suurta riskiä nyt ottavankaan.
Toinen asia, mistä olen edelleen melko huolestunut, on pelaajamarkkinat. Oikeastaan ketään kovempia nimiä ei ole minkään seuran huhuissa pyörinyt, varsinkaan alemman tason joukkueista puhuttaessa. Ketä ylipäätänsä on tarjolla? Ykköskenttään tarvitaan oikeasti kovia pelimiehiä, joita ei Pelicansissa ole yhtään tällä hetkellä hyökkäykseen. Sentteri on varmasti vaikein. Kalle Sahlstedt on monen seuran tavoitteena, mutta jotain tuon suuntaista tännekin tarvitaan. Vai aiotaanko kaikki ratkaisupelaajat hankkia ulkomailta? Siinä on todella suuret riskit ja myöskin ulkomaiset kovat pelimiehet ovat haluttuja nyt.
Hyvien vapaiden pelaajien puutteesta kärsivät tietysti kaikki 14 liigaseuraa, mutta yleensä rahalla on mahtia tässä asiassa. Pelicans ei tässä pysty kovin pitkään kilpailemaan, eikä se ole järkevääkään. Useimmilla seuroilla on kuitenkin siinä mielessä paremmat lähtökohdat kuin Pelicansilla, että heillä on valmiit sopimukset edellisten kausien ratkaisupelaajien kanssa, ainakin muutaman. Toisekseen, muut seurat ovat päässeet kevään mittaan neuvottelemaan sopimuksista, kun Pelicans on taistellut rahoja kerätessä. Toivottavasti kuulemme kuitenkin hyviä uutisia 15. päivä tälläkin saralla.