No tämä on taas näitä, kun itse en ole ollenkaan vakuuttunut siitä että Toivola määrää miten siellä yv:llä pelataan. Peluutus ja valinnat tulee jostain päin valmennusta, mutta uskoisin pelaajilla olevan aika paljon mahdollisuuksia tuon itse yv:n suhteen. Jos ei ole, niin pitäisin sitä perin hulluna.
Jostain päin valmennusta joo, Toivola, Räpsä tai Nupe, ihan sama mulle. Voihan siellä inspiroida kesken pelin mitä vaan, minä taas pitäisin hulluna jos ei noita peruskuvioita valmennuksen johdolla harjoiteltaisi paljonkin. Tuskin oli Aravirran kaudellakaan pelaajien ideoima se 5vs3-kuvio, jossa nimenomaan Lade ja Hemu leikkasivat ristiin ja useampikin maali tällättiin siitä vastakiekkoon. Jos se inspiroinnista ja vapauksista on kiinni, niin kovin kaavoihin kangistuneita pelaajia siellä ykkösylivoimassa on, kun neljä pelaajaa seisoo perse kiinni laidassa/siniviivassa ja yksi Sopanen seisoo neliön keskellä, harvemmin edes maskissa kun sitä vetoa vihdoin alkaa tulla. Sen takia se Aaltonenkin menee siellä tällä hetkellä hukkaan vaikka yksilötaitoa on kuinka pirusti.
Samahan tässä kävi jo Suhosen ja Laurilan kohdalla, 07-08 ylivoima kulki kuin rasvattu ja tehoja tuli. Sen jälkeen ei. Itse asiassa päinvastoin Latvala on se joka on pystynyt pitämään ne tehonsa jotakuinkin entisellään vaikka viime aikoina ylivoima on ollut enemmän kiinni yksilöiden satunnaisista onnistumisista kuin systemaattisesta maalipaikkojen luomisesta.
Minusta tämä on ihan päivän selvä juttu. Se mitä joskus menneisyydessä on tapahtunut, ei tapahdu nyt. Ikää kun tulee, niin liike tuppaa kärsimään ja tuohon liikkeeseen Latvalan erinomaisuus on aika paljolti mielestäni perustunut.
Väitänpä, että vähiten se iän tuoma kankeus vaikuttaa tuollaiseen 175-senttiseen kevytjalkaiseen, erittäin luistelutaitoiseen ja kovakuntoiseen puolustajaan ja vielä viimeisenä ylivoimapeliin, jossa ei siinä viivassa tarvitse ottaa kuin muutama potku kunhan ne tekee oikeaan aikaan ja oikeaan suuntaan. Ei se Laden operointi ylivoimalla siniviivassa ole koskaan perustunut mihinkään salmelamaisiin/samivatas-tyyppisiin nopeisiin säntäilyihin ja hyvinpä tuo näyttää ihan kentän joka osa-alueella ehtivän vielä tilanteisiin jopa EHT:n pelitemmossa.