Pelaaja-arvioita ensimmäisen neljänneksen jälkeen

  • 1 502
  • 2
Suosikkijoukkue
Kerho ja Philly
Ensimmäinen sarjaneljännes on takana ja nyt on aika vetää yhteen ensimmäisiä arvioita tämän kauden Kerho-joukkueen pelaajista. Varsin duurivoittoisestihan tämäkin kausi on kerholaisittain lähtenyt käyntiin. Pisteitä on ropissut sellaiseen tahtiin, johon kovin moni meistä ei varmasti uskonut. Itse pelaamisen tasossa on luonnollisestikin vielä hiomista, että samanlainen pistetehtailu saadaan jatkumaan myös jatkossa.

Itse en tämän kauden joukkueelta odota mitään murskavoittoja joka toisesta ottelusta vaan tuolla materiaalilla nimen omaan on odotettavissa tasaista suorittamista. Monta kertaa aikasemmin Kerholla on ollut liigan eliittiin kuuluvat kaksi ensimmäistä ketjua. Tällä kaudella kaikki neljä ketjua ovat tasaisen kovia ja itse ainakin tykkään tilanteesta, jossa tiukat matsit käännetään eduksensa nimen omaan laajan materiaalin avulla. Mikä ketju tahansa pystyy vyöryttämään peliä vastustajan alueelle ja ratkomaan pelejä.

Maalivahdit:

Joni Puurula - Tuttua Joniahan me olemme alkukaudella nähneet. Välillä häikäiseviä torjuntoja, välillä saattaa taakse upota helppo kuti. Aiheuttaa edelleen mailapelillään ylimääräisiä sydämentykytyksiä katsojille. Mielestäni aivan viime peleissä on ottanut erittäin varovaisen roolin kiekonavaamisen kanssa ja sulkee kiekon allensa vaikka lähin vastustajan pelaaja olisi hönkimässä keskialueella maalia kohti. Kovan itseluottamuksen omaava Huikea Jamppa ei voi ennakko-odotusten vastaisesti tälläkään kaudella ainakaan tässä vaiheessa olla todellakaan varma ykköstorjujan paikastaan. 7½

Miika Wiikman - Pelannut kauden tässä vaiheessa enemmän pelejä kuin Puurula. Sai heti ensimmäisissä peleissä onnistumisia ja itseluottamushan siinä luonnollisesti kasvoi nuorella miehellä. Torjuu eleettömästi, viihtyy pystyasennossa. On siis Puurulan täydellinen vastakohta. Otteissa on ollut huomattavissa pientä herpaantumista jos omissa on soinut, mutta kyseessä on vielä kuitenkin aika kokematon veskari. Loistavaa tulevaisuutta ennakoisin Wiikmanille. 8½

Puolustajat

Vladimir Sicak - Tuntuu ehtivän entistäkin paremmin joka paikkaan kentällä ja paikkaa hyvin Tuukan mahdollisia sukelluksia. Tuo tärkeitä käsiä ylivoimaan. Erittäin jäätävää pelaamista siniviivassa, kiekko ei polta lavassa. Jotenkin toivoisi Ziggylle tasakentällisin pelattaessa enemmän vastuuta, mutta toisaalta hän on pelannut jo pitkään Mäkelän parina ja sen perustella ei ole mitään syytä rikkoa tätä yhdessä viihtyvää paria. 8+

Tuomas Immonen - Selkeätä esiinmarssia havaittavissa, jota ainakin minä olen odottanutkin. Potentiaalia on. Lapsukset kiekollisena vähentyneet huomattavasti. Erittäin käyttökelpoinen varsinkin ylivoimalla. Kaksinkamppailuissa joutuu vielä turvautumaan vippaskonsteihin keskivertopakkia enemmän, mutta voimapuolessakin ollaan menty monta harppausta eteenpäin. 8

Tuomas Eskelinen - Kerhon puolustuksen johtohahmoja ilman muuta. Hakee paljon mutta harkitusti taklauksia ja usein osuu niissä hyvin niin avojäällä kuin laidassakin. Vaikea pala kierrettäväksi jäällä ja mielestäni huomioitavaa on se kuinka hyvin Eskelinen pystyy pysymään poissa jäähyaitiosta puhtaan kovilla otteillaan. Ei turhia hötkyile jäällä. Yleensä itse varmuus jäällä mutta ei ole kuitenkaan mitenkään ihmeellisen jäätävästi erottunut tasaisesta Kerho-puolustuksesta. Kolkuttelee maajoukkuepaikkaa Eurohockey-tourilla. 9

Jukka-Pekka Laamanen - Tusinan verran pelejä takana ja Laamanen ei ole tasakentällisin ollut kertaakaan jäällä kun omissa on soinut. Mielestäni jäätävä suoritus puolustajalta, jolta ei ainakaan odotettu mitään pomminvarmaa oman pään pelaamista vaan enemmänkin hyökkäävää roolia. Myös hyökkäävä rooli on Lampulta kuitenkin sujunut ja ylivoimassa löytyy paikka pommittajana siniviivassa. Loistava laukaus ja nimen omaan sen ajoitus milloin painetaan liipasimesta. Ei ole höntyillyt omassa päässään mitä itse pelkäsin hivenen. Sijoittuu ja liikkuu hyvin ja avaa peliä nopeasti. 9-

Mikko Jokela - Taklaava peruspakki, joka liikkuu mielestäni yllättävän hyvin hänen raamisekseen pakiksi. Ollut selvästi positiivinen ilmestys Kerho-pakistossa. Välillä kiekko polttaa lavassa ja avauspelaaminen ontuu. Mielestäni ei käyttöä ylivoimapakkina ihan niin paljoa kuin tähän mennessä ollaan nähty. Hoitanut oman leiviskänsä oikein hyvin ja potentiaalia on varmasti parempaankin. 8

Veli-Pekka Laitinen - Odotettu paluumuuttaja on ollut ehkä eniten eksyksissä Kerho-pakistossa alkukaudesta. Joutunut ehkä vähän liiankin tarkan syynin alaiseksi. Jos joku odotti Vellusta Tuuskin korvaajaa niin ennakkoarviot olivat jo alkujaan pielessä. Laitinen jää usein kakkoseksi kaksinkamppailutilanteissa jota yrittää paikata sijoittumisellaan ja nopealla kiekon siirtelyllä. Ollut tasakentällisin kaksi kertaa jäällä kun omissa on soinut, hyvä tilasto siis. Alkukaudella on kuitenkin ollut selvä juttu, että noin hyvät lukemat ovat kyllä hyvän onnenkin tuotetta, niin virheherkkää pelaamista Vellu on esittänyt. Uskoisin, että parannusta on luvassa kauden mittaan. 7

Tuukka Mäkelä - Selvä rikkojan rooli joukkueessa. Pelaa paljon alivoimaa ja hakee tööttejä aina kuin mahdollista ja välillä mahdottomissakin paikoissa. Putsaa kiitettävästi oman maalinedustaa. Ei aja enää tilanteista ohi niin usein kuin ennen. Tietynlainen kokemus alkaa näkymään jo Tuukan otteissa. Ei kautta ilman maalia. Rystylämäriä odotellessa. 8-

Hyökkääjät:

Josh Holden - Kaivattu Kanadan-apumme. Maantierosvolta näyttävä Josh on ollut ehdottomasti pelimies minun makuun. Herättänyt omalla panoksellaan Laakkosen mikä on joukkueen maalien tekemiseen liittyen ensiarvoisen tärkeä asia. Fyysisyyttä löytyy aina tilanteen niin vaatiessa. Näkee hyvin kentän ja jakaa oivalluksillaan laitureilleen monta maalipaikkaa peliä kohden. Välillä unohtuvat hyökkäämään Laakkosen kanssa liiankin innokkaasti. Toinen asia missä on vielä toivomisen varaan on viimeistelytaito. Tulee varmasti parantamaan entisestään ja tunkeutuu kauden mittaan liigan eliittisenttereiden joukkoon. 8½

Jyrki Louhi - Allekirjoittanut ehti jo pelästymään, että Louhi olisi ihan herrasmiespelaajaksi ruvennut kunnes sitten vähän ryöpsähti ja mies veteli Porkkaa käkättimeen. Ne tyhmät kaksiminuuttiset ovat kuitenkin selvästi olleet Jykältä vähenemään päin. Pelaa tällä hetkellä liigan kuumimpiin lukeutuvan sentterin vierellä, joten tehoja pitäisi väkisinkin löytyä. Ei ole pettänyt eikä loistanutkaan. Perus Jykää siis, aina tietää mitä saa. Loistava plus/miinus saldo kertoo pelaamisesta joukkueen eteen. Olisiko Louhen paikka sitten rikkovimmista ketjuista ja esimerkiksi Hassinen Voden rinnalle, en tiedä. Kuitenkin Kerhon jokainen ketju on sen verran tasavahva, että toisaalta hyvä näinkin. Pisteitä on kuitenkin alettava ropisemaan Voutilaisen rinnalla, se on selvä juttu. 8-

Jani Hassinen - Tuttua hassismaista lennokkuutta on ollut havaittavissa. Hakee vielä vähän omaa paikkaa joukkueesta, kun ketjukoostumukset eivät ole pysyneet vakioina. Ei ole luonnollisestikaan se sama Hassinen mikä vajaa kymmenen vuotta sitten pelasi Kerhossa. Se mitä Hasa on hävinnyt nopeudessa niin voittoa on tullut kaksinkamppailuvoimassa ja luonnollisesti kokemustakin on kertynyt jonkin verran. Maalejahan Janilta odotetaan ja kuusi osumaa tässä vaiheessa on ihan kelpo saldo. Itse kokeilisin Hassista Voutilaisen tutkapariksi. 8+

Petteri Wirtanen - Pelit jäivät edustuksessa toistaiseksi kahteen kun Kerho alkoi saamaan kunnolla täydennystä sentteriosastolleen. Uskoisin vahvasti loistavaan tulevaisuuteen kiekkoilijana.

Joni Lappalainen - Lappalaisellakaan ei hirveästi ole näyttöjä ollut sen suurempaan arvioon. Vastuu jäänyt laajassa Kerho-kalustossa pieneksi alkukaudesta. Viime kevään positiiviset otteet antavat kuitenkin odottaa, että nuorukainen tulee vielä olemaan kelpo pelaaja SM-tasolla.

Hannu Väisänen - Jalosen lellikki numero yksi on päässyt eroon viime kaudella nähdystä hienoisesta dieselmäisyydestä. Liikettä on alkanut löytymään oikein reippaasti, haastaa pakkeja ja laukoo erittäin paljon. Alkukaudesta oli Kerhon pisteykkönen, mutta nyt tahti on hiukan laantunut vaikka vastuuta on edelleen tarjolla paljon niin tasakentällisin kuin ylivoimassa. Yritys on aina Väiskillä kovaa, mutta aina ei silti aikaansaannoksia näy tulostaululla. Toisaalta ymmärtää ihan hyvin valmentajan luottamuksen Väisästä kohtaan, työmoraali on sen verran korkeata luokkaa. Omissa on soinut tasakentällisin kerran kun Väisänen on jäällä ollut. Jatkaessaan Voden rinnalla niin pistepussin on kuitenkin kartuttava, muuten Hassista voisi asetella myös tähän ruutuun. 8

Riku Hahl - Ammattimiehen otteet paistavat läpi Riksan jokaisesta otteesta. Pelaa joukkueelleen, ei omaan taskuun. Kova työmyyrä ja alivoimien erikoismies. Väläyttelee käsiäkin aina välillä. Tässä suhteessa en haluaisi NHL:n alkavan vielä aikoihin, sillä Hahlin haluaisin näkyvän Kerhon joukkueessa vielä todella pitkään. 9-

Jani Keinänen - Harhaili Kerhon "tasapeliputken" aikana hieman hämärän rajamailla. Tullut kuitenkin paremmin esille parissa viime ottelussa. Löytänyt sen keikkamaisen roolin itselleen, missä minä mieluiten haluan hänet nähdä eli kolmossentterin paikan. Mielestäni ollut tutun vahva aloituksissa, mutta tietynlainen dieselmäisyys on vaivannut eikä ole ehtinyt oikein tilanteisiin mukaan niin puolustus- kuin hyökkäyspäässäkään. Onneksi Keikka tulee parantamaan takuulla. 7+

Janne Laakkonen - Pitkään oli pistepussi avaamatta, mutta sitten on alkanut tapahtumaan, kun ketju Laakkonen-Holden-Rita on oikeastaan ainoana pysynyt kasassa Holdenin tulemisesta lähtien ja tulosta alkaa syntymään. Laakkosen luistin kulkee mielestäni viime kauttakin hieman lennokkaammin ja ilo on katsella noin köykäisen näköistä luistelutekniikkaa. Miinusta siitä, että viimeistely ei ole ollut vielä ihan toivotulla tasolla. Paikkoja on ollut paljon ja tulee varmasti jatkossakin. 8+

Jani Rita - Räjähtävä lähtönopeus ja kaksinkamppailuvoima tulevat Ritasta päällimmäisenä mieleen. Varsinainen ruutitynnyri. Saa vastustajan puolustajat näyttämään liikennemerkeiltä kun pääsee kunnolla vauhtiin kiekon kanssa. Kaivaa kiekkoja voitollisesti usein vastustajan kenttäpäädyn kulmista. Kiekkoja vielä sisään paikoista kovemmalla prosentilla niin aina parempi. 8½

Juha-Pekka Loikas - Todella luotettava, terrierimäinen nelosketjun sentteri. Pieni koko ei haittaa ja ajaa aina tilanteet loppuun. On yleensä puolustuksen alimpana kun vastustaja hyökkää HPK:n alueelle. Olisi varmasti valmis isompiinkin saappaisiin, mutta toisaalta saa nelosketjussakin Hahlin ja Mäkkärin tasoiset laiturit vierelleen. 8

Janne Lahti - Vähän on ollut toistaiseksi vaisua Lahden Jannelta alkukausi. Itse en kuitenkaan vielä jaksa uskoa, että viime kauden 14 maalia oli pelkkä tähdenlento. Ollut myös hieman hukassa roolinsa kanssa, kun pelipaikka on vaihtunut ketjusta toiseen ja muutamaan otteeseen on ollut 13. hyökkääjänkin paikalla. Pistää isoa kroppaansa hyvin likoon. Eiköhän ne pisteetkin sieltä vielä tule. Ei se potentiaali mihinkään kadonnut ole. 7+

Jukka Voutilainen - Vaikka joukkueen sentteritilannetta paikattiin kahdellakin siirrolla kauden alkuvaiheessa, oli Jaloselta hyvä veto, että Voutilainen pääsi jatkamaan sentterin paikalla. Pistepörssin tämän hetkinen kakkonen, tehopörssin ykkönen. Erittäin oivaltava pelaaja ja loistava 1 vs. 1 tilanteissa. Kikkavalikoimaa riittää. Ratkaissut pelejä rankuissa ja jatkoajalla. Jo kesän harkkamatseissa oli havaittavissa, että liike on valovuoden edellä viime kautista tasoa ja sama on näkynyt sarjapeleissä. SM-liigan parhaita senttereitä ilman muuta. 9+

Toni Mäkiaho - Oli kovassa pisteputkessa ihan alkukaudesta. Sittemmin ollaan nähty hieman tavallisempaa Mäkkäriä. Taklauksia ei säästellä ja kikkavarastoa ollaan esitelty vähän liiankin suurella itseluottamuksella. Joukkueen kokenutta kaartia ja johtohahmoja ilman muuta. Sytyttää yhä katsojat ja joukkueen räiskyvillä otteillaan. Ehkä itse kaipaisin tilanneräjähtävyyttä vielä hieman enemmänkin. 8+

Oliver Setzinger - Ottanee paikkansa tervehdyttyään Voutilaisen rinnalta ja toivoa sopii että maaliverkot alkaisivat Ollin taholtakin naukumaan. Alkukauden tehottomuutta ei voi yrittämisen puutteeseeksikaan syyttää. Vielä ei ole vain natsannut toivotulla tavalla, mutta itse kuitenkin uskon, että huippuvireen löytänyt Voutilainen tulee toimimaan Ollin herättäjänä seuraavilla kierroksilla. Saa nähdä mitä tapahtuu. 7
 
Viimeksi muokattu:

Ronning

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Vancouver Canucks, Cliff Ronning
Viestin lähetti Tribal
Janne Laakkonen - Pitkään oli pistepussi avaamatta, mutta sitten on alkanut tapahtumaan, kun ketju Laakkonen-Voutilainen-Rita on oikeastaan ainoana pysynyt kasassa Holdenin tulemisesta lähtien ja tulosta alkaa syntymään.

Tällä kommentilla kai leimaan itseni pikkusieluksi ja piparinviilaajaksi, mutta ketjun keskellähän pelaa Holden.

Muuten kyllä todella hyvää tekstiä. Itse olen aika lailla samoilla linjoilla kanssasi joka pelaajasta. Vaan mitä annoit Vodelle arvosanaksi?
 
Suosikkijoukkue
Kerho ja Philly
Re: Re: Pelaaja-arvioita ensimmäisen neljänneksen jälkeen

Viestin lähetti Ronning
Tällä kommentilla kai leimaan itseni pikkusieluksi ja piparinviilaajaksi, mutta ketjun keskellähän pelaa Holden.

Muuten kyllä todella hyvää tekstiä. Itse olen aika lailla samoilla linjoilla kanssasi joka pelaajasta. Vaan mitä annoit Vodelle arvosanaksi?

Ajatuskatko korjattu ja Vodelle annettu arvosana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös