Paluu arkeen? Organisaationa SaiPan arki taitaa olla jo ihan toisenlaista kuin viisi vuotta sitten.
Jep. Organisaation eteenpäinmenoa ei voi kiistää mitenkään.
Jos jonkinlainen arkeen palaaminen tapahtuu, toivoisin, että se tarkoittaisi asennevammailun poistumista, luisteluvoiman palauttamista, kotiotteiden ryhdistäytymistä ja yleensäkin pelin "kusipäistymistä". SaiPa ei ole enää ollut työteliäs ja kovaa luisteleva joukkue, vaikka sitä on yritetty joissain medioissa pakottaa. Kisapuistokaan ei ole ollut vastustajille viime vuosina mitään sen ihmeempää, mikä on todella sääli, sillä muistan useammankin pelaajan vuosia sitten todenneen, että Kisapuisto on pahin kaikista vierashalleista pelata, vaikka SaiPa oli tuolloin melko huono noin yleisesti.
Sanokaa mitä sanotte, mutta minua häiritsi todella paljon se sellainen on/off -meininki, jota Tirkkosen aikana esiintyi SaiPassa vuosi vuodelta voimakkaammin. Jonain päivänä kiinnosti pelata, ja jonain toisena selittämättömästi ei, niinkuin esimerkiksi ei kertaakaan Sporttia vastaan tällä kaudella. Olen puhunut tästä epäsaipamaisesta löysäilystä useita kertoja näiden vuosien aikana, mutta useimmiten se vain kuitattiin jollain kevättä varten säästelyllä ja sillä ettei aina voi 60 ottelun runkosarjassa syttyä. Minä soitan sonninpaskalle.
Kahdella viimeisimmällä kaudella olen huomannut kiinnostukseni koko SaiPaa kohtaan lopahtelevan runkosarjan aikana. Syy on mainittu yllä: välillä on tuntunut siltä, että olen maksanut yli 200€ vuodessa vain nähdäkseni suosikkijoukkueeni näyttävän karvaista persettään telkkarin välityksellä. Tirkkosen aikana ensimmäistä kertaa ikinä SaiPa alkoi näyttää siltä, että se on vaan liian hyvä pelatakseen täysillä "jotain sportteja" vastaan, ja tulos tosiaan näkyy taululla. Olin anteeksiantavainen jopa Selinin kahdeksan ottelun tappioputken aikana, koska silloin joukkueesta näki edes sen tuskan ja yrittämisen. Nyt kentällä on surffaillut liian usein ylimielinen paskasakki, jota ei vaan SaiPaksi tunnistanut kuin logosta.
Kyllä, pelillisesti nämä neljä vuotta olivat keskimäärin hyviä, mutta tosiasia on myös se, että pelillinen käyrä osoitti keväinä 2013, 2015 ja 2016 alaspäin. Paljon oli hyvää, mutta monissa asioissa mentiin suorastaan taaksepäin.