Peiliin katsomisen paikka, hyvät jatkoaikalaiset!

  • 3 916
  • 35

Millaiseksi tunnet olosi?

  • Hieno juttu! Jatkakaa samaan malliin!

    Ääniä: 18 20,9%
  • Anteeksi, olen kasvissyöjä.

    Ääniä: 10 11,6%
  • Joku muu. Mikä?

    Ääniä: 14 16,3%
  • Tampere

    Ääniä: 44 51,2%

  • Äänestäjiä
    86

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Arvoisa Tunkki

Olen kanssasi osittain samaa mieltä. Jatkoaika.com on epäilemättä Suomen tämän hetken suosituin jääkiekkoilua seuraavien ihmisten keskustelu- ja informaatiosivusto. Mutta olen myös huolestuneena seurannut kuluneen talven aikana miten keskustelun taso on latistunut samalla kun viestien määrät ovat kasvaneet.

Mielestäni JA:n tulisi jatkossa profiloitua pelkästään jääkiekko-aiheiseksi saitiksi ja poistaa esim tämä vapaa keskustelu- osasto, jota viime aikoina olisi kuvannut paremmin nimi älyvapaa keskustelu. Myönnän toki itsekin huvin vuoksi lähettäneeni tänne pari vähemmän älykästä äänestystä, mutta ketä ne lopulta kiinnostaa..?

Internetin hallitsemattomasti laajenevasta virtuaali-avaruudesta löytyy varmasti keskustelufoorumeita, joilla voimme rauhassa kinastella vaikkapa Suomen turhimman julkkiksen titteleistä, perseen ja rintojen paremmuudesta, tai suosikki tv-sarjoistamme.

Nykypäivän nuoriso ja nuorempi aikuisväestö on elänyt ja kasvanut nopeutta, tehokkuutta ja kiirehtimistä ihannoivassa yhteiskunnassa. Internet erilaisine chat- ja keskustelukanavineen on tämän ajan väline, jota kuvastaa hokema: heti-mulle-kaikki-tänne-nyt-nopeasti.

Kaukana menneisyydessä ei ole ne ajat jolloin meiniki oli vähemmän hektistä kuin nyt. Ystäviä haettiin lehtien kirjeenvaihtopalstoilta. Jos jokin asia kovasti ihastutti tai vihastutti, niin sitten kirjoitettiin sanomalehden yleisönosastopalstalle ja seurattiin miten keskustelu seuraavina päivinä ja viikkoina viriää.

Nykyisen reaaliaikasen tiedonsiirtotekniikan ansioista kirjeystävät ovat vaihtuneet meilikavereiksi. Kuka enää jaksaa odottaa monta päivää "etanapostia"? Ja kaiken maaliman deittisivuilta etsitään pikaisesti kumppania, joka otetaan, käytetään ja heitetään pois. Samaten yleisönosasto-mielipiteet pitää saada kiirellä näkyviin verkon kautta. Kirjoittamisen kynnys on siis Internetin ansiosta laskenut, mutta samassa suhteessa on laskenut myös keskustelun taso.

Jatkoajan SM-liigan keskustelupalstan tasoa kuvaa mielestäni seuraava vertaus: Moderaattori on avuton sijaisopettaja, joka sivusta seuraa yläasteen ylisuurta huutavaa ja mekastavaa opetusryhmää. Eli hirveä meteli, jossa jokainen huutaa jokaiselle jotain, eikä silti puheen sisällöstö saa kukaan selvää.

Jos jossain liigaottelussa sattuu joku pelaaja hieraisemaan nyrkillä vastustajan leukaperiä, tai tahaton mailanisku tipauttaa pari tippaa verta kentälle, niin ei kulu montaakaan tuntia, kun Jatkoajan palvelin jo huutaa armoa viestien ryöpytessä ruutuun ja fanien käydessä verkon välityksellä omaa tappeluaan tyylin "toi löi ekaks, eipäs kun toi". Mielenkiintoista, sanoisin.

Ja vaikka Matikaisen Pena tekisi mitä, tai olisi tekemättä, niin HIFK-henkisten kirjoittajien vesilasissa nousee aina myrsky, joka puhaltaa vähintään nopeudella 25 viestiä/sekunnissa. Tarpeellistako?

Jatkoaika on sananvapauden kaoottinen temmellyskenttä, jonka tason parantamiseksi pitäisi tehdä jotain. Nimimerkin suojista, ikään kuin puskista on hyvä anonyyminä huudella milloin mitäkin, joten ehdotan toteutettavaksi jonkilaista kirjoitusoikeuksien rajaamista. Suljettu osasto on jo käytössä, mutta myös muilla rekisteröityneillä pitäisi olla jonkilainen suodatin-systeemi jonka läpi on vain mahdollista osallistua keskusteluun.

Voisiko jäsenille olla tarjolla eräänlainen krediitti-tili, jossa annetaan tietty määrä kirjoitusoikeuksia tietylle ajanjaksolle, vaikkapa 30 kpl/kk. Eli henkilö voi käydä kirjoittamassa sivuille keskimäärin yhden viestin vuorokaudessa. Tämä varmasti nostaisi keskustelun tasoa kun pitäisi aina miettiä että mikä nyt on tarpeellista sanoa ja mikä ei. Miten tämä sitten teknisesti ja muuten käytännössä tulisi toimimaan, on toinen juttu.

Päätän raporttini tähän kohtaan täältä. Kommentteja?!
E-M
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Just joo.

Viestin lähetti Tunkki
Vapaaseen keskusteluun voisin avata ketjun, jossa äänestettäisiin lempisormesta (vaihtoehdot: peukalo, etusormi, keskisormi, nimetön, pikkusormi, joku muu - mikä?) Oleellinen äänestys ja tuikitarpeellista ja mielenkiintoista varmasti sisältönsäkin puolesta.

Kommentoisin hieman saamiani vastineita: Joku moitti minua siitä, etten availe otsikoita. En availe uusia otsikoita, jos minulla ei ole mitään sanottavaa.

Mitä Espoosta kirjoitteluuni tulee, pidän sitä tyylinäni.

Mutta täytyy sanoa, että te kaikki kirjoittajat tunnistatte minut espoolaisvastaisuudestani ja tahallisesta, joskus ontuvastakin provosoinnista. Silloinhan tyylini on onnistunut. Olen niin sanotusti profiloitunut anti-Espoo tai anti-Blues -kirjoittaja. Kirjoittajissa on muitakin, jotka tunnistetaan tyylistään. Predator tunnetaan harmittomista, kliseiden täyttämistä huumorkirjoituksistaan, joista varsinainen huumori puuttuu. Sistis tunnetaan veikkosena, jonka elämä pyörii tietokoneiden ja teekkariuden ympärillä. Tommy tunnetaan pahasuisena penikkana, jonka kirjoituksissa ei koskaan ole alkua eikä loppua. Kuningas tunnetaan värittömänä ja hajuttomana espoolaisena, jonka kirjoituksiin ei monestikaan suhtauduta mitenkään. Ervatsalo tiedetään omasta nappiverkkarihuumoristaan, Designer muita mielistelevästä kaikkitietävyydestään, Mauri kymmenistä ja taas kymmenistä avatuista viestiketjuista jne. Suurimmalta osalta kirjoittajista puuttuu tyyli. Milloin ollaan mitäkin mieltä ja välillä jotain muuta. Minun tyylini on olla anti-espoolainen. Suokaa se minulle.

Avaa toki tuo sormiäänestys - se vastaisi täysin sitä tasoa, jota olet viime aikoina harrastanutkin. Ainoa avaamasi viestiketju, joka lähimenneisyydestä on löydettävissä, kuuluu: "Parasta Espoossa?". Tuiki tärkeä ja oleellinen aihe, kai. Sinänsä mielenkiintoista, sillä toteathan itsekin, että avaat viestiketjun vain, jos sinulla on jotain sanottavaa...Jos tätä tasoa etsit, niin eiköhän meistä kaikki siihen kykene. Jos taas mielestäsi juuri sinulla on oikeus pitää oma espoolaistyylisi -miksi eväät muilta pitää omansa? Itse olen koko reilun kolmen kuukauden aikana avannut YHTEENSÄ 16 ketjua, joista noin puolet pitävät sisällään äänestyksen. Ajatukseni on olla herättää äänestyksen vaihtoehdoilla keskusteluakin, mutta aina niin vain ei tapahdu. Eli moitteesi siitä, että olisin avannut kymmeni ja taas kymmeniä viestiketjuja on täyttä paskaa. Lohduttakoon sinua ajatus, että kyllä ne meikäläisen aiheet sieltä tippuvat aikanaan, toisinaan piankin, menneisyyteen kiinnostuksen puutteesta. Joihinkin on tartuttu mielestäni ihan mukavastikin. Se on kyllä totta, että syvällisempääkin keskustelua saisi syntyä enemmänkin,mutta syy aina kuitenkaan ole viestiketjun aloittajan, vaan jokaisen "sisällöntuottajan", joka täällä liikkuu.

Että semmosta.
 

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Re: Just joo.

Viestin lähetti mauri


Avaa toki tuo sormiäänestys - se vastaisi täysin sitä tasoa, jota olet viime aikoina harrastanutkin. Ainoa avaamasi viestiketju, joka lähimenneisyydestä on löydettävissä, kuuluu: "Parasta Espoossa?". Tuiki tärkeä ja oleellinen aihe, kai. Sinänsä mielenkiintoista, sillä toteathan itsekin, että avaat viestiketjun vain, jos sinulla on jotain sanottavaa...Jos tätä tasoa etsit, niin eiköhän meistä kaikki siihen kykene. Jos taas mielestäsi juuri sinulla on oikeus pitää oma espoolaistyylisi -miksi eväät muilta pitää omansa? Itse olen koko reilun kolmen kuukauden aikana avannut YHTEENSÄ 16 ketjua, joista noin puolet pitävät sisällään äänestyksen. Ajatukseni on olla herättää äänestyksen vaihtoehdoilla keskusteluakin, mutta aina niin vain ei tapahdu. Eli moitteesi siitä, että olisin avannut kymmeni ja taas kymmeniä viestiketjuja on täyttä paskaa.

Että semmosta.

Hauskaa, että olet nähnyt vaivaa viestihistoriani penkomiseen. Esimerkkisi on kuitenkin oikea malli siitä, miten keskivertokäyttäjä Jatkoaikaa lukee. Parasta Espoossa -viestiketjuni seurasi sanatarkasti mallia, joita joku muu oli kehittänyt mm. Turusta ja Jyväskylästä. Jos olisit lukenut ajatuksella muiden viestejä, olisit mahdollisesti huomannut pienen vittuilun siemenen omassa ketjunaloituksessani. Sormiesimerkki toimisi niinikään vastineena samantasoisille esityksille. Jätän sen kuitenkin avaamatta, koska olen tehnyt asiani selväksi tässä ketjussa.

Jatka mauri vaan tyyliäsi. Availe ketjuja ja kommentoi muiden. Ole kuitenkin valmis ottamaan vastaan kritiikkiä tekosistasi ja aikaansaannoksistasi. Ei kaiken tarvitse olla mieltä ylentävää ruusuntuoksuista kehua. Joku saattaa uskaltaa jopa sanoa rumasti. Myönnän kuitenkin tässä vaiheessa liioitteluni ketjunavauksiesi määrän suhteen. Eiköhän määrä nouse kuitenkin kahdenkymmenen paremmalle puolelle, kun päivä ja ilta tässä hieman vanhenee.

Sokos!

Kiinnostaa mielipiteeni tai ei, aion jatkossakin asioista mainita, jos näen niissä jotain huomauttamista. Ymmärrän sinun espoolaishenkisenä olevan katkera kirjoitustyylistäni, joten en osaa pahastua viesteistäsi sen kummemmin.

Eino_Mies!

Kirjoituksesi oli taitavasti perusteltu. Moderaattorien roolista sijaisopettajina ole kuitenkin hieman eri mieltä. Moderaattorit ovat kuitenkin laittaneet tämän palstan pystyyn. Heidän rakentavin virheensä on ollut alkujaankin antaa mopon karata käsistä. Tiukat pääsyvaatimukset ovat vaihtuneet ilmeisesti lähes nimelliseen sähköpostiviestiin. Onko halujakaan ollut sen kummempaan työhön - sitä en tiedä. Heillä vaan ei ole sisua myöntää virheitään julkisesti.
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Hmmm...

Ehkäpä on minunkin aika kantaa korteni kekoon... Jossain tekstissä viitattiin erääseen aiheeseen, josta varmaan laitoin jotain viestiä alulle. En kiistä tätä ja miksi kiistäisin. Tosin en laittanut juuri kyseistä takapuoli (nätimmin sanottu) ja rinnat keskustelua liikkeelle, enkä edes vastannut kyseiseen aiheeseen.

On varmaan selvää, että jos keskustelualueet on rajattu eri aihealueille, on sallittava se, että ns. vapaan keskustelun alueella aiheet saavat olla mitä vain. En ymmärrä, mikä siinä on ongelmana. Tosin samalla myönnän, että tiettyjä äänestyksiä jne.. on aivan liikaa ja niiden informaatioarvo on täysin minimaalinen, jos sitä edes löytyy.

Eli siis osaltani olen Tunkin kanssa samaa mieltä, mutta toisaalta taas kirjoittajat kirjoittavat, kuten heidän annetaan kirjoittaa. En usko, että Jatkoajan seuraamiseni vähenisi kovinkaan paljon, vaikka vapaa alue poistettaisiin. Kirjoittaminen ehkä vähenisi, mutta niin vähenisi myös sellaisten asioiden määrä, joihin haluaisin edes kommentoida.

Niin ja ...anteeksi, olen kasvissyöjä...
 

Linda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Keskustelu johon on pakko ottaa osaa.

Uskomatonta... ilmeisesti tämä paikka todella on joillekin koko elämä. Onhan se perkeleen vaikeata jättää lukematta aiheet jotka eivät kiinnosta.
Koska minä itse hallitsen kirjoittamisen jalon taidon parhaiten niin toivon etteivät ketkään heikommat kirjoittajat enää tänne tuotoksiaan pistäisi. Ja minä olen juuri se oikea ihminen sanomaan mikä aihe täällä on kiinnostava. Ei missään tapauksessa keskustelua muista suorastaankin lapsellisista aiheista! Vain minä sivistynein meistä kaikista voin määrätä mitä muut tänne pistävät...Ei,ei äänestyksiä... Ne aiheuttavat minulle vitutusta. Kerrassaan typeriä aiheita jatkuvasti!
Oikeastaan saisinko minä poistaa käyttäjäoikeudet muutamalta kirjoittajalta? Ettei maailmassa olisi enää mitään pahuutta..Elämässäni olisi kaikki hyvin. (Elämä= jatkoaika)


huokaus...ottakaa tämä tosissanne

;)
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Re: Just joo.

Viestin lähetti Tunkki
Jatka mauri vaan tyyliäsi. Availe ketjuja ja kommentoi muiden. Ole kuitenkin valmis ottamaan vastaan kritiikkiä tekosistasi ja aikaansaannoksistasi. Ei kaiken tarvitse olla mieltä ylentävää ruusuntuoksuista kehua. Joku saattaa uskaltaa jopa sanoa rumasti.

Sanon vielä kerran, mitä mieltä olen asenteestasi. Omasta mielestäni en ole "availlut ketjuja ja arvostellut muiden". Se ei ole tyylini - vai milloin ja missä olet ollut havaitsevinasi tällaista? Katsoin kuitenkin aiheekseni joutuessani sinun erityissyyninkiin, että tarkistan sinun perustelujesi ja mielipiteittesi taustat. Olen jo pariin kertaan kertonut omat perusteluni - ja et tunnu niitä ymmärtävän. Arvostella toki saa - mutta mitä tällaisesta toisen yläpuolelle asettumisesta hyödyt? Varsinkin, kun et suostu kuuntelemaan toisten kantoja eli "puolusteluja".

Sen sinulle osoitetnu oman äänestyksen oli tarkoitus olla huumoria, jota niin kovasti peräänkuulutat. Mutta ehkä vitsi oli piiloitettu niiiiiin rivien väliin, ettet soitä huomannut. Tyyli oli sama kuin sinulla, joka ainakin omien sanojesi mukaan laitat huumorinkukkasi rivien väliin.

Muista myös itse; ota kritiikkiä vastaan, ei kaikki niin ruusuntuoksuista tarvitse olla... Eikö niin.

Ugh.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Niih...

Jatkoaikahan pitäisi ollakin nimenomaan jääkiekkosaitti. Mutta miettikääpä sitä, jos täällä ei olisi Vapaa keskustelu-osiota. SM-liigaviestien joukkoon menisi väkisinkin SM-liigan keskustelupuolella jotain sinne kuulumattomia viestejä. Moderaattorit saisivat lisää töitä ja minne porukka muuten "purkaisi" vapaan sanansa? Eikö näiden eri keskustelufoorumien "hauskuus" juuri olekin se, että puhutaan pääasiassa siitä asiasta, mistä on kyse (eli tässä tapauksessa jääkiekko) ja sitten on paikka, johon saa sanoa aivan kaikkea muuta mitä sylki suuhun tuo - hyvissä rajoin tietty(eli tässä tapauksessa tämä Vapaa keskustelu).

Niin ja jos halutaan pilkkua viilata, niin eihän Suljetulla Osastollakaan aina vain pelkästään jääkiekosta ole puhe. Eihän? Siinä tapauksessa SO:ssakin pitäisi olla rajoitus, jos koko Jatkoajassa kävisi niin, että Vapaa keskustelu-alue poistettaisiin. Tasa-arvoa siinäkin mielessä, vaikka kuulunkin SO:hon. Eihän tämän koko Jatkoajan foorumin tarkoituksena ole olla Suljettu Osasto? Eli kyllä täällä pitää olla paikka, jossa voi keskustella muustakin kuin jääkiekosta, vaikka olemmekin lätkäfaneja.

Siinä olen samaa mieltä, että äänestyksille voisi avata uusi lokero, johon ne voisi laittaa. Ei se minua sikäli häiritse, vaikka ne täällä nyt muun keskustelun joukossa onkin, mutta todennäköisesti ainakin hieman äänestysten määräkin laskisi, kun porukka joutuisi laittamaan ne eri paikkaan kun tähän. Silloin äänestysten vihaajat voisivat jättää ne rauhaan ja äänestyksistä pitävät saisivat temmeltää niiden parissa. Eikä niihin enää tulisi niin suurta mielenkiintoa, kun äänestykset eivät olisi kaikkien nähtävissä, ainoastaan niiden, jotka haluavat äänestää. Periaatteessa mulle on aivan sama miten äänestysten kanssa jatkossa tehdään.

Viestien määrät ovat tosiaan kasvaneet sitten viime kevään. Mutta ottakaamme huomioon, että nyt käyttäjiä on jo yli 2300 ja ne Jatkoajan alkuaikana mahdollisesti "nukkuneet" kirjoittajat ovat mahdollisesti nyt "heränneet" ja alkaneet kirjoittamaan useammin myös. Ja mitä enemmän kirjoittajia, sitä enemmän viestejä. Sen kyllä huomaa, että parin päivän poissaolonkin jälkeen täällä on tullut iso kasa viestejä. Minua tosin se ei paljoa haittaa, vaikka jotain mielenkiintoisia keskusteluja voi jäädä sen takia väliin, ettei huomaa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Myöhäissyntyneenä luin tämän ketjun vasta nyt. Melkein alusta asti mukana olleena en ole vielä kertaakaan avannut uutta ketjua.

Miksikö? Pelottaa, olen arka ja ujo, en kestä kritiikkiä? Ei, vaan aina on löytynyt jo olemassa oleva ketju, johon omat vaatimattomat kommenttini voin laittaa. Luki niitä joku eli ei. Ehkä se ketju ei aina ole ekalla sivulla, mutta onhan tässä vehkeessä hakukin. Äänestykset ovat hanurista.

Yhden asian Tunkkikin vielä unohti, tai sitten se "häiritsee" vain minua. Nämä helvetin pitkät kopioinnit muitten jutuista, jossa sitten kuitenkin puututaan pelkästään yhden pilkun väärään paikkaan. Ymmärrän toki, että jonkun kommentti sata viestiä aiemmin palautuu arvoonsa kun se kopioidaan, mutta kai sillä jutulla jokin ydinkin on?

Pitkät stoorit ovat tietysti hyviä, koska niissä asiat perustellaan, joka taas todistaa että niissä yritetään olla älykkäitä. Mutta kuten SO:n perustusvaiheessa jossain todettiin, ne tahtovat hukkua muuhun viestitulvaan. Kai itsekin kirjoittelisin niitä SO:lle, jos olisi kykyjä ja valtaa. Nyt täytyy tyytyä näihin puolipitkiin.

Turku, keskisormi ja juusto.
 

Sokos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Re: Just joo.

Viestin lähetti Tunkki


Sokos!

Kiinnostaa mielipiteeni tai ei, aion jatkossakin asioista mainita, jos näen niissä jotain huomauttamista. Ymmärrän sinun espoolaishenkisenä olevan katkera kirjoitustyylistäni, joten en osaa pahastua viesteistäsi sen kummemmin.


Niin, mikä oikeastaan luokitellaan katkeruudeksi ? Espoolaisuus ei tietääkseni ole mikään mittari : päinvastoin. Huomauttamista on aina, mutta sen esille tuonti/pano ei ole pakollista. Mielestäni blues on paska, en todellakaan kannata sitä espoolaisuuteni tähden. Missä sinä muuten asut ? -> ihan mielenkiinnosta ?

PEACE!
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Hmmm...

Viestin lähetti Annuli
Ehkäpä on minunkin aika kantaa korteni kekoon... Jossain tekstissä viitattiin erääseen aiheeseen, josta varmaan laitoin jotain viestiä alulle. En kiistä tätä ja miksi kiistäisin. Tosin en laittanut juuri kyseistä takapuoli (nätimmin sanottu) ja rinnat keskustelua liikkeelle, enkä edes vastannut kyseiseen aiheeseen.


Tunnustan! Ja pahoittelen pientä lirpsahdusta. Perse vs. Rinnat oli Kallekin aloittama viestiketju, eikä kenenkään muun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös