Cannibal, lue niitä viestejä: Organisaatio vs. organisaatio on yksi vastapari aina playoffeissa. Sille ei voi mitään. Organisaatio on isompi asia kuin pelaajat ja tilastot sekä lätkästä että fudiksesta kertovat aivan selvästi, että tiettyjen organisaatioiden voittomahdollisuudet ovat suuremmat kuin kilpailijan, vaikka pelaajisto olisi ihan tasaveroinen. Ystävämme Jorma Vuoksenmaa voi pitää tästä aiheesta pitkähkön luennon, jota kannattaa kuunnella, jos meinaa voittaa jotain urheiluvedonlyönnissä. Organisaatio vs. organisaatio on Blues vs. HIFK, pelaajilla ei ole tässä merkitystä. Tarkoitus on oikeasti hakea painopistettä akselilla organisaatoiden välillä.
Tottakai pelaajat kentällä ratkaisevat lopulta, mutta kuka tahansa valmentaja (pelaajaakin paremmin) pystyy kertomaan kuinka erilaisia organisaatiot ovat. Organisaatioiden voittamisen kulttuuri -käsite on itse asiassa valmentajien itsensä esiinnostama asia. Jukka Jalonen on todennut, että koko HPK-organisaatio osasi voittaa vihdoin -05. Väitän, että HPK:n joukkue kokonaisuudessaan jossain muussa organisaatiossa, esimerkiksi Kärpissä, olisi voittanut jo ennen -05 montakin kertaa. Se ei ollut pelaajsta kiinni, vaan HPK:sta. Miksi HPK häviää aina Jokereille Ilmalassa? Koska Jokeri-organisaatio kokonaisuudessaan on osannut ottaa isoveliasetelman HPK:hon ihan riippumatta sarjasijoituksesta. Blues / Kiekko-Espoo on ollut historian valossa selkeä pikkuveli HIFK:lle, ei sille mitään voi. Kaksi kertaa on kohdattu tätä ennen pleijareissa, molemmista HIFK on mennyt jatkoon. Voitot runkosarjassa ja playoffeissa kautta aikojen ovat yhä selkeästi HIFKille. Sanoin aiemmin jopa sen, että jos Blues voittaa mestaruuden tällä kaudella, sillä on silti oikeasti edessään vuosien työ ennenkuin se voi haaveilla menevänsä organisaatiotasolla (historia ja kulttuuri mukaanlukien) HIFKin tai Jokerien ohi.
Ylläoleva on obkejtiivista tarkastelua. Minulla ei ole yhtään mitään Bluesin menestystä vastaan, päinvastoin. Jos Blues menee jatkoon, toivon sen voittavan mestaruuden. Tämä kausihan pelataan tässä ja nyt. Legendaariset ammattivedonlyöjät ovat aikaa sitten laskeneet HIFKin suosikiksi tässä sarjassa johtuen juuri organisaatioiden rutiinitasojen eroista ja HIFK;n ylpeydestä. Itse pidin kuitenkin sarjan alussa Bluesia 60/40 -suosikkina, nyt sarja on mielestäni 50/50 -tilanteessa.