Pe 10.1.2014 Tappara-KalPa

  • 7 183
  • 41

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ei ole, se on JR:n Tappara.

Ja oikeasti, kun lähdetään asia ruotimaan, niin tätähän se JR:n Tappara on. Ihan turha odottaa mitään maalijuhlaa, paitsi vahingossa. Puolustuksen kautta mennään ja hyökkäys tulee seuraavana. Toisaalta ihan sama minulle, kun pisteitä ja menestystä tulee.

No näinhän se on, tyylipisteillä ei pelejä voita. Mutta ei tuo näytä minusta hyvältä edes tuohon suhteutettuna tällä hetkellä. Liikaa sellaista puolivillaista "sinne päin" pelaamista, varsinkin kiekollisena.

Väkinäinen! Se on se sana jota tässä haetaan.
 

tapparammies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitä ihmettä Rautakorpi näkee Larssonissa Tabacekiin verrattuna? Aina kun tämä parivaljakko on samassa pelissä, ruotsalaista viedään. Edellinen peli HIFK:ta vastaan oli sikäli erikoinen, että #19 oli oikeasti todella hyvä.

Tänään taas palattiin normaalikuvioon, jossa Larsson ei nyt varsinaisesti ollut huono, mutta pari helpohkoa tilannetta kämmi. Toisaalta vastaavasti Tabacek pelasi erittäin hyvin, ja hoiti pari vaikeatakin paikkaa.

On tuo pakisto kyllä aivan törkeän hyvä, kun täytyy miettiä kuka tuosta porukasta pitää viltittää ja kun Mäkinenkin reservistä löytyy. Seuraavana vilttiin kuitenkin joku muu kuin Tabacek, kiitos.

Kuuselalla oli vauhtia ja ratkaisuhalukkuutta. Pienet kämmit siihen avopaikkasn YV:llä, mutta muuten erinomainen peli. Tai siis pelin alkupuolisko. Sen jälkeen Tapparaa kiinnosti nähtävästi pelkkä puolustaminen.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No näinhän se on, tyylipisteillä ei pelejä voita. Mutta ei tuo näytä minusta hyvältä edes tuohon suhteutettuna tällä hetkellä. Liikaa sellaista puolivillaista "sinne päin" pelaamista, varsinkin kiekollisena.

Väkinäinen! Se on se sana jota tässä haetaan.

Väkinäistähän tuo on, ei ole sitä kieltäminen. Se miksi se on ollut tuollaista jo oikeastaan ennen Ratinan "superpeliä", tarviiko toistaa? Ennen Ratinaa luistin liikkui ja kentällä ei väkinäisyydestä ollut tietoakaan.

Sitten toiseen asiaan, osaatko sinä nähdä mikä idea on tuossa Tapparan puolustajien peluutuksesta, kun kaikki rightin pakit pelaa oikealla ja pudottaa oikeasti hyvän Tabacekin kokoonpanosta. Varmasti kyseessä on pelitapaan liittyvä asia, mutta en ole sitä vielä löytänyt. Olen nyt neljä peliä putkeen etsinyt syitä pelitavasta, mutta en löydä.
Jos kyseessä on perinteinen "helpompi hallita kenttää" ratkaisu, niin se ei minulle mene jakeluun.
 

tapparammies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei ole, se on JR:n Tappara.

Ja oikeasti, kun lähdetään asia ruotimaan, niin tätähän se JR:n Tappara on. Ihan turha odottaa mitään maalijuhlaa, paitsi vahingossa. Puolustuksen kautta mennään ja hyökkäys tulee seuraavana. Toisaalta ihan sama minulle, kun pisteitä ja menestystä tulee.

Joo, se on JR:n _tämän kauden_ Tappara. Viime kaudella, kuten myös muutamalla muulla kaudella JR:n Tappara on ollut se, joka mättää eniten tai toiseksi eniten maaleja. Takavuosina 5 tehtyä oli ihan normaalia, ja viime kaudellakin näitä mukavasti nähtiin.

Jos viime ja tätä kautta vertaa, huomaa selvästi, että viime vuonna peli oli paljon hyökkäyspainotteisempaa ja aktiivisempaa, kun nyt se on puolustuksen kautta pelattavaa trappia ja pappia..

Kaipaan niitä viime kauden hyökkäyksiin lähtöjä. Ne oli taidetta, erityisesti ne 1,5-metrin tökkäsyt siihen vierelle, mistä kaveri lähti polkemaan. Olen todella hämmästynyt siitä, että tämä elementti on kokonaan riisuttu Tapparan pelistä.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No näinhän se on, tyylipisteillä ei pelejä voita. Mutta ei tuo näytä minusta hyvältä edes tuohon suhteutettuna tällä hetkellä. Liikaa sellaista puolivillaista "sinne päin" pelaamista, varsinkin kiekollisena.

Väkinäinen! Se on se sana jota tässä haetaan.

Tyylipisteillä ei ole itsellenikään yleensä väliä, mutta olen tosiaan kyllä aivan samaa mieltä tästä illasta: täydellistä höntsäilyä varsinkin kaksi jälkimmäistä erää (toisen erän torjunnat kertovat kaiken). Kyse ei ollut minusta niinkään mistään taitavasta pelin jäädyttämisestä (jonka Tappara kyllä osaa parhaimmillaan erinomaisesti senkin) vaan siitä, että hommassa on jokin kateissa. Hyökkäyspeli oli tänään hampaatonta, ehkä jossain määrin pois lukien Malisen ketju. Nyt vaan vastustaja oli sen verran heikko, että voitettiin näinkin.

Se voi olla toki joulutauon harjoittelun aiheuttamaa väsyä, joka heijastaa sitten liikkeeseen ja sitä kautta muuhunkin tekemiseen. Huolissani en tästä syystä ainakaan vielä ole. Toki se Lukko-pelihän heti tauon jälkeen ja varsinkin sen alku oli jopa hienoa jääkiekkoa, mutta ehkä se väsy iski sitten otteluruuhkassa myöhemmin.

E: Kyllä, vaikkapa tänä iltana nähty on todella kaukana siitä, miten Tappara hyökkäsi viime keväänä. Enkä minä ollenkaan usko, että tämä olisi jokin Rautakorven tarkoituksellinen pelitavallinen muutos. Eikös JR nimenomaan todennutkin jossain haastattelussa, että hyökkäyspeliin nimenomaan haetaan lisää terävyyttä jatkossa? (Nyt en muista ollenkaan missä ja milloin). Varmasti muuta siis haetaan enkä nyt ole tosiaan vielä hirveän huolestunut siitä, etteikö hommaa saataisi vielä raiteilleen.
 
Viimeksi muokattu:

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niinpä. Se oli JR:n peliä viime vuonna, se ei tuottanut toivottua tulosta. Nyt Taas vaikuttaa siltä, että JR/pelityyli on entistä kliinisempi. Loppujen lopuksi, kumpaa kaipaat: A. Hienoja hyökkäyksiin lähtöjä ja kivoja maalimääriää vai B. Kliinistä, vittumaista, kevääseen tähtäävää, toivottavasti keväällä voittavaa Tapparaa?


Tämä siis tapparammiehelle näin kärjistettynä.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Väkinäistähän tuo on, ei ole sitä kieltäminen. Se miksi se on ollut tuollaista jo oikeastaan ennen Ratinan "superpeliä", tarviiko toistaa? Ennen Ratinaa luistin liikkui ja kentällä ei väkinäisyydestä ollut tietoakaan.

Joo, kyllä minä pyrin sen koko ajan taustalla pitämään ja oikeastaan juuri sen vuoksi minun mielestäni pitäisikin pelata enemmän pelitavan kautta, nyt sitä ei näy tai sitten pelitapa on viety 15 vuotta taaksepäin (karrikoidusti).

Sitten toiseen asiaan, osaatko sinä nähdä mikä idea on tuossa Tapparan puolustajien peluutuksesta, kun kaikki rightin pakit pelaa oikealla ja pudottaa oikeasti hyvän Tabacekin kokoonpanosta. Varmasti kyseessä on pelitapaan liittyvä asia, mutta en ole sitä vielä löytänyt. Olen nyt neljä peliä putkeen etsinyt syitä pelitavasta, mutta en löydä.
Jos kyseessä on perinteinen "helpompi hallita kenttää" ratkaisu, niin se ei minulle mene jakeluun.

No jossain vaiheessa kiinnitin huomiota siihen, että myös kaikki oikeat laiturit taisivat olla righteja ja sentterit ja vasemmat laidat leftejä. Ajattelin, että siinä on kyse tästä ns. modernista tavasta pelata, eli pystytään paremmin ja nopeammin vaihtamaan puolta ja pelaamaan koko ajan kämmeneltä kämmenelle. Tuohan teoriassa nostaa pelinopeutta kun kiekko on helpompi ottaa vauhdissa haltuun ja jatkaa eteenpäin.

Mutta vähän tuohonkin liittyen en taas tajua miksi sitten kiskotaan pystysuuntaa tai niin kuin nyt, että hyökkäykset ovat lähes jatkuvasti alivoimaisia tai jopa yhden miehen kuljetusliikkeitä.

Esimerkiksi Ilvestä vastaan Tapparalla oli täydellinen pelin hallinta ja se hukkasi väkisin käteen laitetut avaimet ihan täysin tuon idioottimaisen puskemisen vuoksi. Tällä hetkellä kiekko ei tee töitä Tapparan pelitavassa ja minusta se indikoi huonoa.

Tai mikä ihme oli se hitaiden hyökkäysten sentterihaku punaviivalta poikittain vastustajan (Ilveksen) ykkösen takaa? Siis ihan omin tahdoin sumputetaan se keskialue ettei vahingossakaan pääse vauhdilla yli, ei mene kaaliin. Koska niinhän siinä käy jos laiturit ampuvat ylös, pakki lähtee nostamaan jalalla ja sentterille ei pysty pelaamaan. Nyt kaikki seisovat sinisten välissä (plus ne viisi vastustajaa) ja odottelevat, että puolustaja kuskaa kiekon punaisen yli ja lyö päätyyn.

Joko tässä on suuri taktinen yllätyspaukku muhimassa tai minä en tajua jääkiekosta mitään. Toistaiseksi kallistun jälkimmäisen kannalle. Tuolla pelitavalla viimeistään Kärpät syö Tapparan aamupalaksi.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis missä mielessä "epäjääkiekkoa"? Tuo tämän illan peli oli jäätävää pihalätkää kaikkinensa mistä tuskin kukaan on toista mieltä, mutta en ymmärrä tuota "epä -juttua"?

Äärimmäisen kevyet kolme pistettä ja väittäisin, että pelaajakäytävällä ei juuri riemunkiljahdukset raikuneet. Erkinjuntin hölmöilyn vuoksi meni Metson kauden helpoin nollapeli, mikä kääntää kokonaisuuden jopa negatiiviseksi.

NA

No sori ehkä vähän huono termi tuo "epäjääkiekko". Mun mielestä se, mitä tämän päivän peliä katsoin, oli tosi tylsää jääkiekkoa. Samoin kuin HIFK-Tappara pelikin. Se on mulle sitä "epäjääkiekkoa", mä tykkään että ottelussa on vauhtia, taklauksia, maaleja...kaikkea yleisöä viihdyttävää. Mun mielestä pihalätkä on viihdyttävää, eikä tollasta kuin tänään tai HIFKiä vastaan.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
J.Grönvall. En osaa tällä laitteella lainailla, mutta nyt näin.


Itselleni ei oikein ole täysin tuo pelitapa Tapparan osalta auennut. Voisiko kuitenkin olla niin, että Tapparan tämän kauden pelitapa vaatii enemmän jalkoja ja työtä kuin mitä se viime vuonna vaati. Siksi ei tällä hetkellä voida pelitapaa toteuttaa niin kuin JR haluaisi? Tästä johtuen nimenomaan hyökkäys pelaamisessa on sitä ongelmaa ja etäisyydet ei toimi. Tästä taas aiheutuu ongelmat ympäri kaukaloa. Ennen Ratinaa Tappara pelasi myös paljon pitkiä hyökkäyksiä ja keskialuetta ylitettiin vauhdilla ja hyvällä rytmillä. Nyt näistä ei ole kuin väläyksiä.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
J.Grönvall. En osaa tällä laitteella lainailla, mutta nyt näin.


Itselleni ei oikein ole täysin tuo pelitapa Tapparan osalta auennut. Voisiko kuitenkin olla niin, että Tapparan tämän kauden pelitapa vaatii enemmän jalkoja ja työtä kuin mitä se viime vuonna vaati. Siksi ei tällä hetkellä voida pelitapaa toteuttaa niin kuin JR haluaisi?

No noin minä olen sen itselleni toistaiseksi selittänyt. Eli kun ihan alunperin oli puhe siitä, että finaaleissa Ässiä vastaan hävittiin kamppailupelaamisessa ja "tunteessa", niin sitä tässä nimenomaan on lähdetty hakemaan. Ja tuo oli siis käsittääkseni Rautakorven tulkinta.

Eli nimenomaan, enemmän jalkoja ja duunia, ja tunnetasoa nostaakseen on tavallaan vähän pakko pelata enemmän pystysuunnan jääkiekkoa, jotta syntyy myös niitä kaksinkamppailutilanteita. Peli on siis enemmän sitä "tilan voittamista" mikä taas vaatii enemmän mm. matkan luistelua, jos dumppaillaan päätyyn tai tuodaan ylös kuljettamalla.

Se miksi en tällä hetkellä pidä näkemästäni on enemmänkin siinä, että pelistä puuttuu tasapaino, se menee liikaa tuo tunnepää edellä ja silloin ajatus häviää (tulee siis niitä puolivillaisia ratkaisuja). Jos tuohon saisi enemmän pelin rytmitystä ja välillä pelin hidastamista niin se nostaisi homman jo ihan uudelle tasolle.

En minä sinällään siis kiistä Rautakorven analyysia, ihan vinha pointti siinä on. Olen ollut vain erittäin yllättynyt siitä, että ne viime kauden vahvuudet on hylätty aika totaalisesti ja joukkuetta on nyt kauden aikana rakennettu vielä eri suuntaan. Se voi olla, että silloin mentiin jo liian paljon kiekonhallinnan kautta ja sen vuoksi se tunne hävisi (siinä kun pitää ottaa vähän iisimmin ja lukea sitä "virtausta").
 

NorthenAxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, DFB, LFc, TML, FC Bayern, RoPs
No sori ehkä vähän huono termi tuo "epäjääkiekko". Mun mielestä se, mitä tämän päivän peliä katsoin, oli tosi tylsää jääkiekkoa. Samoin kuin HIFK-Tappara pelikin. Se on mulle sitä "epäjääkiekkoa", mä tykkään että ottelussa on vauhtia, taklauksia, maaleja...kaikkea yleisöä viihdyttävää. Mun mielestä pihalätkä on viihdyttävää, eikä tollasta kuin tänään tai HIFKiä vastaan.

Hyväksytty. :) Se on totta että tylsästi nämä pari peliä on viety ja toisaalta railakkaalla pelillä otettiin nokkaan. Nää on tammikuun pelejä josta ei lasketa muuta kuin pisteet...
NA
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se miksi en tällä hetkellä pidä näkemästäni on enemmänkin siinä, että pelistä puuttuu tasapaino, se menee liikaa tuo tunnepää edellä ja silloin ajatus häviää (tulee siis niitä puolivillaisia ratkaisuja). Jos tuohon saisi enemmän pelin rytmitystä ja välillä pelin hidastamista niin se nostaisi homman jo ihan uudelle tasolle.

Lainaan vain nyt tämän pätkän. Silloin kun kroppa ei toimi, niin tunnetila tulee enemmän esille. Tähän esimerkkinä kapteenin kympit. Pointtina siis että, jos kroppa ei toimi, niin silloin ei oikeastaan myöskään pää toimi ja silloin tunne vie pelaamista. Ja siltä se tällä hetkellä näyttää.
Toisaalta, mistä minä mitään tiedän...
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Lainaan vain nyt tämän pätkän. Silloin kun kroppa ei toimi, niin tunnetila tulee enemmän esille. Tähän esimerkkinä kapteenin kympit. Pointtina siis että, jos kroppa ei toimi, niin silloin ei oikeastaan myöskään pää toimi ja silloin tunne vie pelaamista. Ja siltä se tällä hetkellä näyttää.
Toisaalta mistä minä mitään tiedä...

Siis tottakai näinkin mutta myös ihan siinä pelitavassa on se vaara, varsinkin jos puhutaan vain, että pelataan nopeasti ja "taistellaan".

Mutta mitä tulee siihen treenijumiin niin koitin sitä aiemmin juuri tarkoittaa, että odottaisin enemmän ns. pelitavan kautta pelaamista, kiekko tekemään töitä ja hyvällä tiiviillä viisikolla vähennetään sitä ylimääräisen luistelun ja häsläämisen määrää.

Tapparahan käyttää nyt välillä kauheasti energiaa, että saa kiekon hyökkäysalueelle, sitten siellä tulee yksi veto jostain ja taas mennään sataa omia kohti (vastustajasta riippuen toki). Jotenkin puuttuu sellainen rutiini hyökkäämisestä kokonaan, onko se sitä Rautakorven "hyökkäysnopeuden" vaatimista vai mitä sitten.

Onneksi rutiinia on tuossa puolustamisessa ja sieltä tippuu tasaiseen pinnoja mutta ei sillä pelkästään kultaa viedä.

EDIT. Koitan siis sanoa, että minun mielestäni voisi (ja pitäisi) ottaa vielä enemmän kiekkokontrollilla tällaisissa peleissä, kun joukkue on väsynyt. Enemmän hitaita lähtöjä, pyrkiä rintamahyökkäyksiin ja hakea sellaisia tehokkaita suoria hyökkäyksiä. Sen sijaan nyt pusketaan välillä yhden ja välillä kahden miehen voimin ja luovutetaan kiekkoa liikaa vastustajalle.

Tänään tuli esimerkiksi siinä keskialueella paljon poikittaissyöttöjä joista tuli sitten paitsioita ja muutenkin ne pahimmillaan vain hidastavat sitä hyökkäyspeliä.
 
Viimeksi muokattu:

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuntuu, että puhutaan samoista asioista, mutta eri kielillä. Toisaalta, edelleen minulle ei ainakaan ole vielä auennut täysin tuo Tapparan pelitapa. Tappara pelaa tällä hetkellä ns. taistelukiekkoa varsinkin hyökkäyspäässä. Tämän epäilen johtuvan siitä trenijumista, koska ennen Ratinaa Tappara pelasi paljon enemmän myös ns. pitkiä hyökkäyksiä. Nyt niitä ei ole oikeastaan lainkaan ja sen takia hyökkääminen menee mielestäni puskemiseksi tällä hetkellä.

Puolustuksen rutiini on kovalla tasolla, vaikka notkahduksiakin tulee. Taitaa Tappara itse asiassa olla eniten vastustajia täysin nollannut joukkue tällä hetkellä. Samalla väittäisin, että jos hyökkäyspeli ei ole uomissaan, niin se vaikuttaa myös trappiin ja ylipäätään PAPP:iin.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Tuntuu, että puhutaan samoista asioista, mutta eri kielillä. Toisaalta, edelleen minulle ainakaan ole vielä auennut täysin tuo Tapparan pelitapa. Tappara pelaa tällä hetkellä ns. taistelikiekkoa varsinkin hyökkäyspäässä. Tämän epäilen johtuvan siitä trenijumista, koska ennen Ratinaa Tappara pelasi paljon enemmän myös ns. pitkiä hyökkäyksiä. Nyt niitä ei ole oikeastaan lainkaan ja sen takia hyökkääminen menee mielestäni puskemiseksi tällä hetkellä.

Tapparahan aloitti jo kauden niin, että pelattiin vain nopeasti pystyyn omista ja juurikin tuota taistelukiekkoa. Alan jo epäillä, että se on ihan tarkoituksellista, kun sitä edelleen pyritään pelaamaan. Mutta varmasti peli tästä vielä kehittyy, kun herkistelyvaihe alkaa.

Puolustuksen rutiini on kovalla tasolla, vaikka notkahduksiakin tulee. Taitaa Tappara itse asiassa olla eniten vastustajia täysin nollannut joukkue tällä hetkellä. Samalla väittäisin, että jos hyökkäyspeli ei ole uomissaan, niin se vaikuttaa myös trappiin ja ylipäätään PAPP:iin.

Juuri näin, hyökkäyspelaamisella on hirveä vaikutus varsinkin keskialueen puolustuspeliin ja sitä myötä tietenkin PAPPiin. Kenttätasapaino ensimmäisenä asiana. Juuri tuon takia kiekkokontrolli on ottanut alaa viime vuosina, kun pystyy hyökkäämään hyvällä rakenteella niin myös puolustusvalmius on sitä kautta ihan eri tasolla.

Ja tiivis viisikko auttaa tietenkin luomaan sitä "puolustusvalmiutta" eli esimerkiksi riistoja on tehokkaampi suorittaa kiekonmenetyksen jälkeen, kun joka jätkä on jo valmiiksi omalla "kaistallaan".
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vastaan nyt taas vain tuohon hyökkäyspelin, koska muuten ollaan samaa mieltä. Toisaalta luultavasti ollaan myös hyökkäyspelistä samaa mieltä.

Kun puhutaan herkistelyvaiheesta, niin pitää muistaa Tapparan suoritukset marras- joulukuussa. Siellä oli paikka paikoin melko monipuolista hyökkäyspelaamista ja keskialueen ylittämistä. Yksi/kaksi kenttää pelasi pitkiä hyökkäyksiä ja tuli keskialueen yli syöttelemällä. Toinen kenttä löi päätyä ja rakensi peliä sitä kautta. Minun silmiini tuo on hyvä lähestymistapa hyökkäyspelaamiseen, koska vastustajan on silloin paljon vaikeampi valmistautua/reagoida Tapparan pelaamiseen.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
J. Grönvall ja Oijennus. Mielestäni syy siihen, miksi kaikki oikean laidan pakit on righteja, on selkeä. Avauspelaaminen helpottuu huomattavasti, kun kämmen on kentälle päin. Tapparan avaus toistaa usein sitä kaavaa, että pakki tiputtaa oman sinisen jälkeen alaspäin toiselle pakille, joka voi nopeasti avata eteenpäin. Tätä ei oikein pystyisi toteuttamaan niin hyvin, jos oikealla on leftin mies.

Pelin tasosta en olisi huolissani. Rautakorpi kokeilee ajaa sisään eri pelitapoja, joita voi kevään ratkaisupeleissä varioida. Jos vedettäisiin koko kausi yhdellä sapluunalla, vastustajan olisi helppo skoutata siihen lääkkeet. Vasta kevät näyttää, missä mennään :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös