Onhan se hyvä että riskit tiedostetaan, mutta eiköhän tässä nyt aika kovasti ylireagoitu aivan liian aikaisin. Mitään faktatietoa ei ollut mistään, ei ollut syytä tiedottaa. Ja kun asiat selvisivät ja että lakko tulee, todettiinkin että hei! eihän se meihin vaikuta. Miksi siis etukäteen sekoitettiin kaikki? Miksei odotettu? Mitä se olisi muuttanut "asiakaspalvelussa"?
Kirjoitin tämän tuohon aiempaan viestiin, mutta kirjoitetaan se vielä ymmärryksen varmistamiseksi uudestaan. Viime viikon torstaina liikennöitsijämme kertoi meille, että kuljetusalan lakko alkaa todennäköisesti tällä viikolla ja he eivät pysty silloin meitä Raumalle kuskaamaan. Keskustelin asiasta samana päivänä myös yhden työmarkkinaratkaisuja hyvin tuntevan ihmisen kanssa, joka piti lakon alkamista enemmän kuin todennäköisenä. Näin ollen asiasta oli pakko tiedottaa ja rakentaa lakon varalle suunnitelma B eli tuo pääsylippujen jakostrategia. Niinhän se lakko sitten lopulta alkoikin kuten ounastelimme. Eilen maanantaina saimme kuitenkin yllättävän ja iloisen tiedon, että vaikka lakko alkaa, pystyy liikennöitsijämme kuitenkin poikkeusjärjestelyin kuskaamaan meidät Raumalle. Koska emme ole ennustajia, emme voineet tietää aiemmin, että liikennöitsijämme pystyy näin venymään lakon aikana.
Meidän piti tiedottaa tästä asiasta myös sen takia ajoissa, etteivät sellaiset ihmiset joilla ei lakon alkaessa ole mahdollisuutta tulla Raumalle omalla kyydillä mene turhaa ostamaan matkaa. Aikainen tiedottaminen olisi myös siksi perusteltua, että ihmisillä olisi lakon alkaessa ja kannattajamatkan peruuntuessa ollut mahdollisimman paljon aikaa järjestellä omia kyytejä Raumalle.