Teho Ton kysyi, joten vastataan.
Näkemyksemme mukaan Rauman Lukko epäonnistui
seuraavissa asioissa ottelutapahtuman järjestämisessa:
a) Pataljoonan matkalla olleille ei ollut minkäänlaista ohjausta ja opastusta
meille varattuun seisomakatsomon osaan. Vaikka näin oletimme olevan. Näin
ollen jokainen meistä löysi sattuman kautta katsomoon jos löysi.
b) Meille varattuun, jo lähtökohtaisesti vaarallisen pieneen katsomo osaan
oli päästetty ihmisiä, jotka eivät olleen Pataljoonan matkalla. Näin ollen
täyteen ahdetussa katsomossa oli varsinkin erien aikana vaarallisen ahdasta.
Timo Rajalan antamat lausunnot medialle järjestymiesten voimattomuudesta sen edessä, että katsomoomme pääsi tulemaan niin paljon ylimääräisiä ihmisiä ovat käsittämättömiä. Järjestysmiehillä on oikeus ja
velvollisuus, vaikka voimakeinoin estää katsojia menemästä tietylle
ryhmälle rajatulle alueelle. Näin ollen Lukko ottelutapahtuman järjestäjänä
kantaa vastuun tästä järjestymiesten tehtäviensä laiminlyömisestä.
>
>
> c) Koska kaikki hallissa olleet eivät mahtuneet katsomoon oli jäähallissa
> paljon porukkaa käytävillä. Näin ollen pelastiet olivat pahasti tukittuina.
> Esimerkiksi kaukalon sivustalla olevan seisomakatsomon käytävä oli niin
> täynnä ihmisiä, että katsomosta poistuminen kesti todella kauan. Jos
> esimerkiksi joku olisi tarvinnut sairashoitajien apua katsomossa olisi avun
> perille tulo kestänyt liian kauan johtuen siitä, että käytävällä oli
> ihmisiä.
>
> d) Kolme ottelun järjestymiehistä kertoivat meille hallissa olleen
> ylimääräistä väkeä. Myös useat paikalla olleet ovat vahvistaneet tämän.
> Eli olitte todennäköisesti ottaneet jäähalliin enemmän väkeä kuin hallin
> kapasiteetti olisi edellyttänyt. Tämä selittää myös sen, miksi kaikki
> hallissa olleet eivät mahtuneet katsomoon ja minkä takia katsomo oli niin
> täyteen ahdettu. Tämä asettaa Lukon toimitusjohtajan medialle antamat vakuuttelut siitä, että hallissa vain 5400 henkeä, hyvin outoon valoon.
e) Saamiemme tietojen mukaan oli ainakin kaksi ihmistä pyörtynyt hallissa
vallineiden olosuhteiden takia. Keskustelin tänään puhelimessa toisen. Hän oli pyörtynyt katsomossa ottelun kolmannen erän loppupuolella. Järjestysmiehet eivät olleet tulleet ollenkaan auttamaan, eivätkä pyytäneet apua paikalle, vaikka heille siitä ilmoitettiin. Päinvastoin yksi järkkäreistä oli
haistatellut heille pyörtyneen kaverin kertoman mukaan.
Malliesimerkkinä kerron vielä miten mestisorganisaatio Vaasan Sport hoiti
viime kevään kiihkeässä karsintasarjassa vieraskannattajien kohtelun
esimerkillisen hienosti.
Järjestimme matkan kaikkiin kolmeen Vaasan otteluun. Kahdella matkalla mukana oli yksi bussilastillinen väkeä eli 50 henkeä ja yhdellä matkalla kaksi
bussilastillista eli 100 henkeä.
>
> 1. Kun saavuimme hallin pihaan oli meitä odottamassa hallin
> turvallisuuspäälikkö järjestymiesten kanssa. He tulivat bussiin kertomaan
> ohjeet, miten meidän kuuluu mennä halliin sisälle, miten hallissa liikutaan
> ja miten hallista ottelun jälkeen poistutaan.
>
> 2. Menimme halliin järjestysmiesten saattamana omasta sisäänkäynnistä.
>
> 3. Hallissa meillä oli selkeästi kookkailla aidoilla rajattu tilava alue
> seisomakatsomossa, jota valvoi aidan molemmin puolin olevat järjestymiehet.
> 4. Meillä oli katsomomme lähellä myyntpiste ja wc, joten meidän ei
> tarvinnut liikkua oheispalveluiden perässä ympärihallia ja näin vältettiin
> potentiaalisia vaarattilanteita.
>
> 5. Ottelun jälkeen poistuimme hallista järjestymiesten valvonnan alla omasta
> sisäänkäynnistä. Bussimme olivat ajaneet järjestysmiesten käskystä
> suoraan hallin ulkooven eteen.
>
> 6.Järjestysmiehet saattoivat bussimme vielä lähtemään hallin pihalta pois.
Korostan vielä, että tämä kaikki tapahtui Vaasan Sportin aloitteesta.
Pidimme myös itsestään selvyytenä, että Lukoll on ammattimaisena
liigaorganisaationa vastaavanlaiset järjestelyt olemassa. Valitettavasti näin
ei ollut, vaikka olimme ilmoittaneet tulostamme hyvissä ajoin ennen ottelua. Lukolla oli siis reilusti aikaa järjestellä meille turvalliset olosuhteet hallissa.