Arvon hra Pata kirjoitti näin tuonne Ässät-Ilves pelin ketjuun. Koko tekstiin pääsee suoraan lainauksen linkistä. Kannattaa lukea, tuossa kirjoituksessa on suurta viisautta.
Pata kirjoitti:
Jep, fan clubin meininki vaikuttaa vähän vääristyneeltä. Varmaan ihan mukavaa, jos on hyvät välit seurajohtoon, mutta suhde on jo näyttänyt menevän sellaiseksi, että fan club toimii seuran äänenä kannattajien suuntaan, eikä kannattajien äänenä seuran suuntaan. Mutta ehkä näin on hyvä, mene ja tiedä. Hyvä ainakin Ässien kannalta.
Fanclubin ja seuran pitäisi myös minun mielestäni pysyä selvästi erillään. Käsittääkseni fanclub on antanut ymmärtää että se tuomitsee Nickersonin myynnin (kuten fanclubin sinänsä pitääkin), kuitenkin samalla fanclub veljeilee Ässien toimistolla johdon kanssa. Melkoista kaksinaamaisuutta mielestäni.
No sinänsä Pataljoona tuomitsi hyvin selväsanaisesti kyseisen myynnin. Mitäs muuta siinä sitten tekemään? Me olemme yhdistys, mutta kaikilla jäsenillä on oikeus omaan mielipiteensä, joten vaikea on puhua yhdistyksen nimissä asioista. Se taas, että Pataljoona olisi Ässien äänitorvi faneille ei pidä mitenkään paikkaansa. Yhdistys on pitkästä aikaa pystynyt konkreettisesti ilmaisemaan fanien toiveita Ässien suuntaan ja niitä on kuunneltu monissakin asioissa. Tosiasia kuitenkin on, että Niken myynti on tapahtunut enkä minä tai kukaan muukaan fani sille mitään enään voi.
Me voimme protestoida, mutta ainakaan meidän suuntaamme ei ole tullut viestejä suuresta halusta tehdä isompi mielenilmaus. Olemme omalle foorumillemme pistänyt keskustelun pystyyn asiasta, ilmoittaneet mielipiteemme netissä yms. Tosiasia on kuitenkin, että muutama ihminen ei saa mitään suurta tapahtumaa masinoitua, koska massoilla ei loppujen lopuksi ole ollut mitään suurta kiinnostusta asiaan. Ehkä suurin syy tähän on koko kauden totaalinen epäonnistuminen. Me olemme kaikki lannistuneet ja enään odotetaan vain kauden päätössummeria. Onneksi Porissa on suuri seisomakatsomo joka tulee tänään varmasti ilmaisemaan mielipiteensä jotenkin ja Pataljoonan jäsenet ovat siinä mukana jos haluavat.
Itse yritän välttää neuvomasta koskaan ketään miten tulee kannattaa, mutta itse en suoraan sanoen ymmärrä mistä tässä Nickerson-terveisiä Mikonkadulta on pohjimmiltaan kyse.Oletan että 98% noista terveisten lähettäjistä ovat todella vihaisia johdolle siitä että Nickerson myytiin. Ja nyt pitäisi mennä tuohon pahuuden pesään osallistumaan terveiset-projektiin? Onko siellä kenties samalla kahvi- ja kakkutarjoilu jolla vitutusta yritetään laimentaa?
No tämä tervehdysjuttu on meidän tapamme ilmoittaa Ässäfanien tervehdykset Nikelle. Ässäfanit ei olisi halunnut Nikkeä päästää ja Nikke ei olisi halunnut lähteä. Miksi emme toivottaisi Nikelle kaikkea hyvää ja samalla näyttäisi, että Porissa pidetään omista huolta. Sen jälkeen homma on siinä. Ja tässä ei olla lähettämässä Ässille mitään viestiä, eikä Ässien kautta mitään viestiä, vaan Ässäfanit saavat lähettää viestinsä Nikelle ja me toimitamme ne perille. Ässäfanit antavat viimeiset tervehdyksenä Isomäen sytyttäjälle. En näe siinä mitään pahaa.
Aivan käsittämättömänä pidän juuri tätä että kyseinen toimipiste on Ässien toimistolla. Fanclubin ja seuran pitäisi myös minun mielestäni pysyä selvästi erillään. Käsittääkseni fanclub on antanut ymmärtää että se tuomitsee Nickersonin myynnin (kuten fanclubin sinänsä pitääkin), kuitenkin samalla fanclub veljeilee Ässien toimistolla johdon kanssa. Melkoista kaksinaamaisuutta mielestäni.
En tiedä kuinka paljon ihmiset seuraavat tai tietävät toiminnastamme, mutta se perustuu täysin vapaaehtoisuuteen. Meillä ei ole rahaa maksaa työntekijöille palkkaa tai maksaa suuria summia vuokratiloista. Jäsenemme ovat kuitenkin halunneet, että meidät tavoittaisi jostain. Nyt meille aukesi mahdollisuus perustaa pieni toimipiste Mikonkadulle. Idea ei myöskään ollut Ässien, vaan meidän. Vaikka emme kaikista asioista ole aina samaa mieltä, niin ilman muuta on tärkeää, että viesti fanien ja seuran välillä kulkee ja yhteistyötä voidaan koko ajan kehittää. Jos meillä olisi paljon rahaa olisi meillä varmasti omat tilat ja jopa työntekijä tai -tekijöitä. Se ei kuitenkaan ole todellakaan mahdollista meidän resursseillamme ja toiminnalla joka perustuu vapaaehtoisuuteen.
Toivomme myös, että ihmiset jotka ottavat täällä kantaa toimintaan tulisivat rohkeasti mukaan kehittämään porilaista fanitoimintaan. Ovemme ovat avoinna kaikille. Tällä hetkellä suuri osa aktiivijäsenistä ei asu Porissa ja jokapäiväisten hommien tekeminen on silloin välillä hankalaa. Mitä enemmän meillä on aktiivisia jäseniä sitä enemmän pystymme toteuttamaan erilaisia asioita ja tempauksia. Tällä hetkellä tämä käy osalle porukasta suoraan sanottuna työstä ja se ei ole tarkoitus. Mutta mukavaa hommaahan tämä on kaiken kaikkiaan, joten ei muuta kuin mukaan vain Ässäfanit!
Itse olen tätä lajia niin kauan seurannut ettei minua sinänsä hetkauta yksittäisten pelaajien myynti talouden nimissä kun kausi on jo menetetty. Tosin en asu enää Satakunnassa enkä omista kausikorttia. Tokihan tällainen pelaajien myynti on suoraa perseen näyttämistä niille tosifaneille jotka kausikorttinsa lunastavat. Jos minulla olisi kausikortti saattaisin terveisiä Mikonkadulle lähettää. En kylläkään mitään itkuja Nickersonin lähdöstä vaan yleensä siitä että urheilullinen suoritus ei millään tasolla korreloi kausikortin hinnan kanssa
Pelaajia tulee ja menee, Pata pysyy. Minulle yksikään pelaaja ei ole eikä tule olemaan seuraa suurempi.
Itse kanssa kauan kiekkoa seuranneena en pidä tätä henkilökohtaisesti minään katastrofina. Suurena virheenä kylläkin, sillä nykykiekossa media-arvo on yksi tärkeä osa seuraa ja sen toimintaa. Kyllähän itseä vituttaa ankarasti, että kausikorttilaisena joudun loppukaudesta ajelemaan 100 kilsaa sivu katsomaan pelejä joissa ei ole mitään panosta.
Aioin kuitenkin ostaa kausikortin myös ensi kaudella vaikka silmään on kustu nyt monta kertaa, sillä niin kuin itse sanoit "Pelaajia tulee ja menee, Pata pysyy". Ja Ässille on elintärkeää, että kausikorttilaisia on mahdollisimman paljon. Ja Ässät on loppujen lopuksi se asia mikä minua kiinnostaa ja minkä vuoksi olen näitä hommia tehnyt. Porin Ässät on minulle rakas seura. Mutta sen voin sanoa, että tällä kaudella jos kausikorttilaisia ei olisi, niin voisi hyvin olla, että jälleen kerran olisi vouti ovella koputtelemassa.
Toivottavasti tämä sepustukseni hiukan selkeytti tilannetta. Ja jos lisää haluaa keskustella porilaisesta fanikulttuurista tai ennen muuta sen kehittämisestä, niin pistäkää viestiä tulemaan.