Parhaimmat MM-kisat

  • 875
  • 3

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ainakaan haulla löytänyt yhtään juttua tästä aiheesta, toivottavasti niitä ei nyt aivan tuhottomasti ole... Eli mitkä ovat olleet mielestäsi kaikkein legendaarisimmat MM-kisat, omasta mielestäsi tai Leijonien kannalta?

Omasta mielestäni ikimuistoinen on tietysti maailmanmestaruus Globenissa 1995. Pidän kuitenkin Norjan MM-lätkää 1999 omasta mielestäni tähän asti legendaarisimpina. Suomen joukkue oli jotenkin niin taistelutahtoinen ja nousi monesta vaikeasta paikasta (Venäjä-peli, Ruotsi-peli). Ainoa miikka noissa kisoissa oli finaalitappio Tsekeille, ensin toinen finaali voitettiin reilusti, mutta sitten jatkoajalla tsekit tietenkin saivat maalin aikaiseksi...

Minun MM-kisahistoriani alkoi vuonna 1994, joten ikimuistoisia hetkiä löytyy varmasti kauempaakin historiasta kuin minun muistoni.
 

Lapa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK, Pelicans, HPK
Norjan MM-kisat olivat yliveto juttu. Muistan kuin eilisen kun Mertaranta huusi Karalahden tehdessä tasoituksen kaksi sekuntia ennen täyttä aikaa:"-RYSSÄT ON LYÖTYYYYY!!!!!"
Lisäksi joukkue oli todellinen unelma, Selänne, Koivu, Karalahti, Timonen... oi oi oi.

Myös Saksassa oli hyvä meininki, mutta Tsekki oli vain parempi voittamaan, vaikka Suomi ehkä taidoiltaan olikin parempi.
 

Iiro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liperin Taimi
Riippuu siitä, otetaanko mukaan tapahtumia ennen legendaarista vuotta 1995?! Mikäli ennen tätä pelatut kisat lasketaan mukaan, niin kärkipäähän voisi nostaa esimerkiksi Wienin MM-kisat v. 1967, jolloin Neuvostoliitto voitti mestaruuden puhtaalla pelillä ja Suomi kaatoi sensaatiomaisesti Tsekkoslovakian 3-1, ensimmäisen kerran kautta aikojen. Tämä oli askel uudelle tasolle suomalaisessa jääkiekkoilussa.

Huikeimmasta näytöksestä vastasi vuoden 1973 kotikisoissaan Neuvostoliitto, joka voitti kaikki 10 otteluaan maalierolla 100-18! Vladimir Petrovin ketju suorastaan murskasi vastustajat. Ketjunjohtaja itse keräsi tehot 18+16.

Suomalaisittain legendaarisia kisoja pelattiin myös vuosina 1974, 1986 ja 1991. Jätettäköön tässä nyt kääntämättä puukkoa haavassa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös