Joskus on Youtubeen tullut jotain kohtauksia ja biisejä tallennettua, joista voisin jotain jakaa. Tietysti Eddie Vedderin koko Into The Wild -elokuvan soundtrack on ihan timanttia ja kaikki Ennio Morriconet ynnä muut Now We Are Free't.
Ensimmäisiä elokuvan rakkauden palon minuun sytyttäneitä elokuvia oli japanilainen Departures, eli Lähtöjä. Pillitin henkilökohtaisesti koskettaneen elokuvan aikana kolmeen eri otteeseen, sekä kauan sen loppumisen jälkeen, ja
tämä kohtaus oli niistä ensimmäinen. Orkesterissa työnsä menettänyt mies on vaimonsa kanssa muuttanut Tokiosta maaseudulle lapsuudensa kotiin, joka on miehelle jäänyt perinnöksi äidin kuoltua vuotta - paria aikaisemmin. Miehen isä karkasi toisen naisen matkaan pojan ollessa kuuden ja sen jälkeen kaksikko ei ole tavannut toisiaan. Sellistin uusi elämä pikkukaupungissa ei oikein ota tuulta alleen ja tuossa kohtauksessa hän sitten tässä lapsuutensa talossa muistelee onnellisempia ja yksinkertaisempia aikoja. Biisin nimi on Okuribito (Memory).
Pidin käsittämättömän paljon vuonna 2014 julkaistusta ja kasarikauhujen suuntaan tribuuttia jakaneesta trilleristä The Guest. Sieltä tarttui soittolistalle Annien biisi nimeltä Anthonio ja se yhdistettynä
elokuvan loppukohtaukseen on aika hieno yhdistelmä. Biisi lähtee n. 48 sekunnin kohdalla käyntiin. Dan Stevens esittää saalistavaa pahista ja Maika Monroe on tarjoilijanasuisen koulutytön roolissa.
Elokuva nimeltä Nuovomondo - Kultainen portti jäi elokuvana ikuisesti mieleen Antonio Castriganon
musiikin, sekä siihen sovitetun kohtauksen ansiosta. Se kertoo italialaisista maahamuuttajista, jotka suuntaavat köyhinä, mutta toiveikkaina kohti Amerikkaa ja Ellis Islandia.
Federico Fellinin 8puolikkaasta löytyy
Saragina Rumba -niminen biisi, jonka tahtiin Giulietta Masina tanssii rannalla. Ei ainakaan vuosia taaksepäin ollut itse kohtausta Youtubessa, säveltäjänä Nino Rota.
Aasialaisista elokuvista löytyy paljon hienoja kappaleita aina IP Manin tunnarista Shigeru Umebayashin musiikkiin Lentävien tikareiden talossa:
Farewell No. 1.
Jean-Pierre Jeunetin elokuvissa on yleensä sellaista musiikkia, josta tulee aina tykättyä tajuttomasti. Ehkä koska ne on usein yhdistetty kuvaan saumattomasti, mutta toisaalta ne toimivat kyllä irrallaankin.
Tässä näyte elokuvasta Amelie ja säveltäjänä Yann Tiersen. Nuori ja ihmeellinen T.S. Spivet elokuvassa on siinäkin maukas soundtrack, josta ykkönen on
Denis Sanacore - On The Train.
Sitten olisi vielä Lucy Schwartzin aivan loistavan herkkä laulu Feeling of Being, johon en olisi ikinä törmännyt ilman elokuvaa What Maisie Knew. Tässä
elokuvan viimeinen kohtaus, jonka aikana laulu lähtee pyörimään. Vastasikin vielä, kun julistin siitä pitäväni.
Kiinalainen animaatio Have A Nice Day oli lievä pettymys, mutta sen alkutekstien aikana pyörinyt The Shanghai Restoration Projectin biisi
Dark Horse korvasi kaiken. Sitten tietysti animaatioista kun on puhe, niin voisi laittaa Susumu Hirasawan koko tuotannon (Papurika - Parade erityisesti), sekä Joe Hisaishin vastaavan (mm. Naapurini Totoro).
Loppuun se musikaalielokuvien kuningas ja sen
ikonisin laulu. Eli Michel Legrand säveltäjänä ja elokuvana Cherbourgin sateenvarjot. Vaikka onhan tämän elokuvan innoittaman La La Landinkin soundtrack todella kova ja löytyy ihan kokonaisena, kuten muutama muukin musikaalin soundtrack.