Jos puhutaan käännöscovereista, niin monet ovat toki heikkoja. Ikävää että varsinkin nuorena tuli kuultua lähinnä niitä huonoja. Yhtenä parhaista yllätyksistä tuli kuitenkin Topi Sorsakosken versio Purplen Soldier of Fortunesta. Toimii myös liveversiona. Jopa joku nuoremmista iskelmänaisista oli ottanut tämän setteihinsä.
Muita mieleenpainuvia jotka löysin vasta armeijan jälkeen ovat ainakin Taiskan versio Rainbown Since You've Been Gone-hitistä. Taiska on sinällään keskivertoa parempi tekijä omalla alallaan, mutta tähän biisiin olisi voinut valita jonkun toisen laulajan. Sanoitukset ovat toki usein niin heikkoja, ettei sekään paljon pelastaisi.
Kirkan Soitellaan on jotain hyvin outoa. Kaikista Alice Cooperin tuon ajan radiohiteistä valittiin siis Be My Lover ja sanoitukset ovat käännettyinä taattua laatua. Kirkalle olisi voinut sopia I'm Eighteen tyylikkäänä "Mä oon 18 ja diggaan siitä!" tai Hanoi Rocksin myöhemmin vetelemä Under My Wheels, mutta en halua edes arvailla miten se olisi suomennettu. Kirka versioi samalla albumilla vielä randomimman Cooperin biisin Yeah Yeah Yeah, enkä edes tiennyt sen soineen radioissa.
Tapani Perttu levytti taas 70-luvulla jonkun musikaalista tutun kappaleen suoraan suomennettuna. Termi rape taisi tarkoittaa vanhassa kielessä muutakin kuin suoranaista raiskausta, mutta nyt sillä ilakoidaan kokonaiset 4 minuuttia. Nykyään vain South Park uskaltaisi julkaista näin rajua huumoria.
Sokerina pohjalla itse Danny joka vetää Paul McCartneyn Live and Let Dien!! Kuulin joskus ala-asteella että tämä on olemassa, mutta jouduin ikävä kyllä odottamaan lukioon asti kunnes pääsin teoksen äärelle. Se oli juuri niin eeppinen kuin odottaa sopii. Dannyn kivekset eivät oikein riitä "Mä tuhoan muut!"-karjaisuihin. Kirka olisi sopinut tähän, hieman kuin tuohon Taiskaankin..
Ja Frederik vetämässä Elviksen eeppistä Always on My Mindia on jotain niin älytöntä jo paperilla, että minä melkein pidän tästä! Vaikea kuvitella missä kokouksessa tätä pidettiin hyvänä ideana..
FREDERIK - Rukoilen sua rakkainpain - You Are Always On My Mind - Arr. Jari Puhakka (Pellit Auki, TV1 1992)
www.youtube.com