Olen kokeillut muutamia eri palveluiden soittoääniä ja pakko sanoa, että taso on surkea. Tuntuu, että lähes jokainen kynnellekykenevä haluaa kaupata soittoääniä ja logoja, mutta tuloksena hirveää raiskausta.
IMHO soittoäänen pitää olle sellainen, että se sopii kännykkään. Lisäksi se pitää tehdä huolellisesti, jotta biisin tunnistaa heti ja se mene täysin oikein.
Itse halusin soittoäänen, joka ei ole mikään trendihomma, vaan kertoisi edes jotain musiikkimaustani. Mitään kitaroilla soitettavaa musiikkia en halunnut. Yritinkin aluksi etsiä Prodigyn No Good -biisiä ja nimenomaan sitä piipitystä eikä sitä "kertsi" -kohtaa. Eipä oikein löytynyt. Tyydyin sitten Prodigyn Mindfields -biisiin, joka toimii IMHO erittäin hyvin.
Mindfields ei ole liian ärsyttävä piipitys ja mun versio kuullostaa ainakin oikealta. Mindfieldsissähän menee se basso vielä hauskasti taustalla, ja olin positiivisesti yllättynyt, kun oman puhelimen vibrahälytin tärähteli juuri noiden bassojen kohdalla. Vibran ajoitusta, kun ei käsittääkseni voi muokata.
Yleisesti kokemukseni näistä soittoäänistä on negatiivisiä. Soneran Zedissäkin äänet ovat surkeita - ainakin pääosin. Kauheasti en pidä muidenkaan soittoäänistä. Aikaisemmin ehkä toimivin, mutta kyllästymiseen saakka soinut Men Behaving Badly -teema oli loistava. Omakohtaisia kokemuksia ei ole kyllä kauheasti, kun vaihdoin vasta joulukuussa kännykkään, johon edes sai näitä ääniä.