Uusi-Seelanti taan tuntuu muuten mielenkiintoiselta paikalta asua ja elää, mutta tiedä sitten kuinka kauan viihtyisin maassa, jonka lähin naapuri on tuhannen (?) kilometrin päässä.
Onhan se aika jeerassa, mutta toisaalta, Australiaan sekä saarille pääsee kolmessa tunnissa. Puolitoista vuotta tuolla asusteltiin ja aivan mahtava paikkahan tuo on: luonto ja maisemat ovat jotain sellaista, mitä ei varmasti löydy mistään tältä pallolta yhtä pieneltä alueelta kuin saaret kattavat. Ihmiset ovat mukavia, asiat hoituvat jämptisti ja maanjäristyksiä lukuunottamatta maa on todella turvallinen. Toki jostain Aucklandin saarelais- ja maorilähiöistä löytyy paikkoja minne en menisi edes keskellä päivää.
Ruoka on todella hyvää, raaka-aineet tuoreita ja laadukkaita: erityisesti lihan, kalan ja äyriäisten tarjonta on hulppeaa. Isohko aasialaispopulaatio pitää huolen siitä, että kaikki Aasian ruokakulttuurit ovat kattavasti edustettuina, sama homma välimeren sapuskojen kanssa. Jos joku vituttava asia pitää oikein hakemalla hakea, niin paikalliset uutisaiheet ovat todellakin paikallisia: pääuutisten ykkösaiheena saattoi olla jonkun Bluffin Paua Housen (paikallisilla Paua -simpukoilla koristeltu omakotitalo) siirto uuteen paikkaan. Globaalimpia aiheita edustivat mm. Britney Spearsin kynitty kaali tai Syltyn hormonien viskely australialaisen hotellin ikkunasta. Myöskin aivan kaikki normi kännipuukotukset sekä jonkun piripää perheenäidin katoamistapaukset käsiteltiin TV-uutisissa, haastattelujen kera tottakai. Toisaalta taas Iltapulu -tyypisiä paskalehtiä ei tunneta (Kaikki skandaalikuona valuu uutislähetyksiin). Ja joo, paikalliset kiwimuijat eivät todellakaan ole mitään helmiä vaan edustavat lähinnä brittiläistä naiskauneutta.
Paikalliselle terveydenhuollolle on annettava vähintään 10+: muuttaessamme maahan keväällä 2005 olin seurannassa talvella löydetyn melanooman takia (joo, se löydettiin Suomessa,
ennen tuohon ihosyöpien luvattuun maahan muuttamista) mitä piti tietenkin jatkaa NZ:ssä. Paikallinen ilmailulääkärini järjesti mulle sitten tapaamisen Christchurchin keskussairaalaan onkologille. Iso mutta oli tietenkin se, millä nuo kaikki magneettikuvaukset ja verikokeet kustannettaisiin. Ilmaisin tietenkin huoleni syöpälääkärille, sillä vakuutukseni ja opiskelijastatukseni eivät todellakaan oikeuttaisi tonnien kuvauksiin ja kokeisiin. Tämä onkologi kuunteli huoleni ja ilmoitti homman hoituvan täysin veloituksetta "sillä ei kukaan kysele jos hän henkilökohtaisesti varaa kokeet". Täytyy sanoa, että harvoin olen niin positiivisesti mistään yllättynyt. Hieno mies tämä Dr. Scott Babington.
Mutta joo, kyllä mä reilun puolentoista vuoden kokemuksella lipputtaisin Uuden-Seelannin puolesta. Ai niin, se ei ole sitten mikään
Seelanti. Toinen vaihtoehto olisi varmaankin British Columbia tai siitä vierestä US Pac NW eli Washington tai Oregon.