Paras Kubrick-leffa?

  • 8 812
  • 77

Paras Kubrick-leffa?

  • Peli on menetetty (The Killing) (1956)

    Ääniä: 0 0,0%
  • Kunnian Polut (Paths Of Glory) (1957)

    Ääniä: 6 2,8%
  • Spartacus (1960)

    Ääniä: 1 0,5%
  • Lolita (1962)

    Ääniä: 2 0,9%
  • Tri Outolempi (Dr. Strangelove) (1964)

    Ääniä: 11 5,0%
  • 2001: Avaruusseikkailu (2001 – Spaceodyssey) (1968)

    Ääniä: 21 9,6%
  • Kellopeli Appelsiini (Clockwork Orange) (1971)

    Ääniä: 60 27,5%
  • Barry Lyndon (1975)

    Ääniä: 2 0,9%
  • Hohto (The Shining) (1980)

    Ääniä: 37 17,0%
  • Teräsvaippaluoti (Full Metal Jacket) (1987)

    Ääniä: 60 27,5%
  • Eyes Wide Shut (1999)

    Ääniä: 9 4,1%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 3 1,4%
  • En ole nähnyt yhtään Kubrickin ohjaamaa leffaa

    Ääniä: 6 2,8%

  • Äänestäjiä
    218

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Nyt telkkari kolmoskanavalle!

Tänä vuonna on Maikkarilla "Kubrick- kevät", jossa esitetään KUUSI miehen leffaa ja minisarja "Maailma Kubrickin silmin". Nyt alkoi äskettäin ensimmäinen osa. Joten tutkailemaan vaan, vaikka olisi jo Subilla sen nähnyt ;)

Tässä kevään Kubrick- leffat:
Avaruusseikkailu 2001 9.1.
Kellopeliappelsiini 13.1.
Barry London 18.1.
Hohto 3.2
Full Metal Jacket 3.3.
Eyes Wide Shut 7.4.
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Kubrickin paras leffa on mielestäni joko Kellopeli appelsiini, Hohto tai 2001: Avaruusseikkailu. Näistä on vaikea päättää parasta.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Todella vaikea laittaa paremmuusjärjestykseen neljää ehkä parhaimmista koskaan näkemistäni leffoista, eli Kellopeliappelsiini, Hohto, Full Metal Jacket ja Avaruusseikkailu 2001. Kaikki omalla sarallaan mestariteoksia.

Jos nyt joku on nostettava ykköseksi, niin ehkä suurimman vaikutuksen aikoinaan teki Kellopeliappelsiini. Hohto ja Avaruusseikkailu kirjoina niin hyviä, että vie aina vähän pohjaa elokuvalta.

Joten Hi, hi, hi there sai ääneni niukasti.
 

ace

Jäsen
Hohtoa äänestin, vaikka sekin on kirjana paljon parempi. Jack Nicholson vetää hullun roolinsa niin vakuuttavasti että leffan aikana ei kuitenkaan jää kirjaa vertailemaan.

Kellopeliappelsiiniä oli näköjään äänestetty eniten, mutta allekirjoittaneelle se ei kyllä kolahtanut yhtään. Pikemminkin pitkästytti.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Kaipa se hohtoa on äänestettävä. Olen varmaan vähemmistössä, mutta omasta mielestäni Kubrick on monella osa-alueella kenties maailman kaikkien aikojen huonoin elokuvaohjaaja. Viimeiseen pisaraan asti lypsettyjä kuvakompositioita ilman alkeellisintakaan koherenttiutta - ei kiitos ainakaan minulle.
 
Viimeksi muokattu:

kalma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kellopeliappelssiini on mielestäni paras, sen jälkeen tulee full metal jacket ja hohto...


Ja jossei kukaan ole vielä sanonut, niin Stanley Kubrick syntyi New Yorkissa, ja sydämmeltään oli Nykiläinen elämänsä loppuun asti...


Mutta mainio ohjaaja, tavallaan outo mutta silti paras...
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Kyllä se Hohto pukkasi kärkeen.Full metalli ja Kellopeliappelsiinit aivan siinä imussa.Koittakaa nyt vittu ymmärtää.Nää kaikki on fiilisjuttuja.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuinkas tämmöinen äänestys on viime talvena päässyt menemään ohi meikäläisen silmien?

No, joka tapauksessa annoin ääneni elokuvalle nimeltä Hohto.

Pelkkä työ ilman huvia tekee Jackista tylsän tyypin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Noista kuudesta nyt esitettävästä on minulta näkemättä vain Barry London. Eipä ole se montaa ääntä tässä äänestyksessä saanut, vaikka käsittääkseni onkin kriitikoiden suuresti arvostama. Eli tekotaiteellista paskaa?

No, joo. Näkemäni muu viisikko sen sijaan on niin hyvää tavaraa, että tuskin tuokaan surkea leffa on. Ääneni meni Full metal jacketille, jonka ääliömäistä suomenkielistä nimeä en tiennyt olevan olemassakaan. Leffoissa käyn harvoin, mutta Eys wide shut oli hieno kokemus ainakin isolta screeniltä. Ja pitää mainita vielä Hohtokin - en ymmärrä miksi S.King ei ollut tulokseen tyytyväinen. Lisää kummituksia, yeah...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Paljon kiistelyäkin herättäneen ohjaajan tuotannosta parhaimpina pidän Hohtoa ja Full Metal Jacket'ia - näistä Hohto on aavistuksen verran parempi, niiden kannoille kirivät Tri Outolempi sekä Avaruusseikkailu 2001 - joka tosin paikoin on kömpelö ja teennäinen.

Pettymyksiin, tai odotuksiin nähden laimeina pidä niin Kellopeliappelsiinia kuin myös Eyes wide shut'ia. Jälkimmäinen niistä oli kohuun verrattuna suorastaan kesy, mutta tämä kesyys nyt ei kuitenkaan ollut pääsyy elokuvan kehnouteen (täsmennyksenä, kyseessä ei ollut kehno elokuva vaan elokuva joka ei vastannut odotuksia). Eyes wide shut'ia katsellessa tuli vain tunne ettei kukaan, ei ohjaaja eivätkä näyttelijät, halunneet ylittää rajaa ja pistää kaikkea likoon. Ainekset parempaan olivat olemassa.

Kellopeliappelsiini oli eräällä tavalla kelvollinen elokuva mutta se ei yltänyt lähellekään kirjan raadollisuutta ja julmuutta. Se oli kuin sokerikuorrutettuversio kirjasta - mikäli tällainen hivenen halveerava termi sallitaan, ja mikäli Kubrickinkaan työtä voi "sokerikuorrutetuksi" kuvata.

vlad#16.
 

Jet-Ace

Jäsen
Mestarin leffat

Minun TOP-3:

1. Kellopeli Appelsiini
2. Tohtori Outolempi
3. 2001-Avaruusseikkailu

Nuo kolme ovat minun asteikossani aivan omassa kastissaan. Full Metal Jacket ja Hohto ovat hyviä elokuvia, mutta niistä en löydä Kubrickin parhaiden elokuvien otetta. Kubrickin tuotanto kokonaisuudessaan hakee vertaistaan elokuvan historiassa. Hitchkock, Ford ja Chaplin samassa kastissa, muita ei tule juuri nyt mieleen.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Everton
Ja pitää mainita vielä Hohtokin - en ymmärrä miksi S.King ei ollut tulokseen tyytyväinen. Lisää kummituksia, yeah...

Tästä kyllä oli joskus jossain lehdessä kirjoituskin Stephen Kingin haastattelun yhteydessä tms. mutta mahtoiko siinäkään se lopulta selvitä miksei King tästä Kubrickin versiosta pitänyt. En muista ainakaan.

Stephen King teki sitten tästä Hohdosta omankin version, eli hän taisi olla sen ohjaajana, ja ei se ainakaan minun mielestäni Kubrickin Hohtoa pessyt kuin pituudessa. Sehän oli kolmeosainen minisarja, jokainen jakso kesti puolitoista tuntia ja naispääosan esitti Rebecca De Mornay, miespääosan esittäjää en muista.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Niin, tuo Kingin kuvallinen versio Hohdosta oli minun mielstäni ns. kuraa. Nicholsonin Jack oli oikeasti pelottava tuossa alkuperäisessä, toisen version erikoisefektit eivät.

Ymmärtääkseni King oli pettynyt siihen, että Stanleyn versiossa ihmisen psyyke ja sen ulottuvuudet jättivät allensa kaiken yliluonnollisen. Kingin versiossahan aaveet olivat muistaakseni ihan fyysisiä olentoja.
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Viestin lähetti Roku
Stephen King teki sitten tästä Hohdosta omankin version, eli hän taisi olla sen ohjaajana, ja ei se ainakaan minun mielestäni Kubrickin Hohtoa pessyt kuin pituudessa. Sehän oli kolmeosainen minisarja, jokainen jakso kesti puolitoista tuntia ja naispääosan esitti Rebecca De Mornay, miespääosan esittäjää en muista.
Vuonna 1997 julkaistun Hohdon ohjaaja oli Mick Garris, KÄSIKIRJOITTAJANA Kuningas itse (ei siis Elvis!). Jack Torrancea esitti Steven Weber, joka on tämän uuden, Nelosella pyörineen sitcomin päätähti (en nyt muista sarjan nimeä).

Kyllähän ne aaveet siinä Kubrickin versiossakin ovat yhtälailla fyysisiä olentoja, kuin tässä tv-viritelmässäkin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tulipa mieleeni Full Metal Jacket'ista, eikös alkuperäiskielinen nimi pidä sisällään kaksoismerkityksen. Sen ohella, että se tarkoittaa teräsvaippaluotia se muistaakseni tarkoittaa sotilasslangissa myös teräspalttoota eli sinkkiarkkua eli ruumisarkkua. Vai muistanko nyt aivan väärin?

vlad#16.
 

Jet-Ace

Jäsen
Viestin lähetti vlad
Tulipa mieleeni Full Metal Jacket'ista, eikös alkuperäiskielinen nimi pidä sisällään kaksoismerkityksen. Sen ohella, että se tarkoittaa teräsvaippaluotia se muistaakseni tarkoittaa sotilasslangissa myös teräspalttoota eli sinkkiarkkua eli ruumisarkkua. Vai muistanko nyt aivan väärin?

vlad#16.

Muistat täysin oikein. Full Metal Jacket tarkoittaa sotilasslangissa nimenomaan tuota arkkua.

Ja tuo kaksoismerkitys käsittääkseni on ollut tärkeä tekijä elokuvan nimen valinnassa.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Hieman hankala äänestää, koska esim. Dr. Strangelove on vielä näkemättä.

En ole mikään Kubrickin elokuvien ystävä, mutta Full Metal Jacketia pidän parhaana Vietnam-elokuvana, joten ääni sille. Oikeastaan FMJ:tä voisi pitää "helpoimpana" Kubrickin elokuvana ja minä jostain syystä pidän helpoista elokuvista :). Ja onhan tuo suomenkielinen nimi vain pelkkä vitsi, onhan?

Torstaina ajattelin katsoa tuon Space Conquestin toiseen kertaan, sen verran hämmentävä kokemus se eka kerralla oli. Toivomus vain olisi että tuo leffa nähtäisiin kokonaisena eikä missään 4:3 kuvasuhteessa. Silloin on melkein sama jättää katsomatta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ääneni menee Kellopeliappelsiinille. En tietenkään ole nähnyt kaikkia setä Kubrickin elokuvia, mutta niistä mitä olen nähnyt, Kellopeliappelsiini on valovoimaisin.
Omana aikanaan sen verran psykedeelinen ja voimakkaita ärsykkeitä antava teos, että sen kaiku kuuluu tähän päivään saakka. Muistan että olin aivan hämilläni kun näin ko. elokuvan, se suorastaan naulitsi nojatuoliin ja vei mukanaan.
Kubrickilla on toki muitakin loistavia elokuvia, mutta tämä paras minun mielestäni. Saas nähdä muutanko mieltäni koskaan...?
 

Matwee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Liverpool FC, Suomen maajoukkueet
Avaruusseikkailusta.

Katsoin sen nyt juuri äsken ensimmäistä kertaa elämässäni kokonaisuudessaan. Eihän se mikään huono pala ollut mutta aika vaikea nakki kuitenkin. Tuommonen kolmen tähden pätkä makkaraa. Minun asteikollani viiden tähden sinisiä ovat esim. Andersonin Magnolia ja Fellowship of the ring.

Kubric tuskin oli halunnut miellyttää Odysseijallaan ketään, tuli semmonen fiilis vaan. Odysseija. Se on kyllä paljon kuvaavampi nimi tälle elokuvalle kuin seikkailu. Nimenomaan odysseijaa se mielestäni kuvasi. Ihmisen odysseija luunkalistajasta älykkäitä koneita valmistavaksi heeboksi. Kovin darwinistinen maailman kuva jäi käteen. Mutta raidassa oli myös jotain jumalallista näkyä.

Tämmöstä leffaa on tosi vaikea arvostella, joko sille antaa sen kolme tähteä (keskipaskaa, kohtuullisen hyvää) tai sitten sitä täytyy luonnehtia loistavaksi. En ole varma kumpaa mieltä olen. Ehkä täytyisi antaa se 5 tähteä, kun ajatuksia kuitenkin tuntuu heräävän kuin itsestään.

-Jumalattoman pitkiä kamera ottoja ja kohtauksia (jopa tylsiä)
-Erikoistehosteet oli kyllä käsittämättömän hyviä vuoden 69 raidaksi
-Herätti ajatuksia mutta ei jostain syystä tunteita <- mielestäni tärkeä seikka
-Ahdisti
-Tylsistytti lopussa
-Lopun väri häröilyt tuntuivat jotenkin turhilta
-Musiikkivalinnat oivia
-Kovin oli vähäsanainen
-Herkutteli niillä oivilla avaruuskuvillaan vähän turhankin paljon. Kuka perkele jaksaa kytätä pyörivää kuvitteellista avaruus steissiä minuttu tolkulla? Ehkä ne uppoaisivat teatterissa paremmin.
-Muutamia tosi tyylikkäitä kamera ajoja

Menee mielestäni sarjaan "yksin, pimeässä ja kaukana kaikesta" katsottavat elokuvat. Elokuvateatterissa pääsisi myös oikeuksiinsa paremmin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Katsoin juuri Barry Lyndonin ja googlettamalla löysin tämän ketjun.
Elokuvahifistelijöiden mielestä tämä on Kubricin aliarvostettu kruununjalokivi ja teknisesti ja taiteellisesti se sitä todella oli minunkin mielestäni.
Yleensä kamerat vuokrataan leffantekoa varten mutta Kubrick osti itse kamerat tätä leffaa varten ja modifioi ne nasan vehkeillä jotta pystyi kuvaamaan heikossa valossa tarkemmin. Monet kohtaukset kuvattiin vain kynttilänvalossa tai luonnonvalossa.

Leffassa oli taidemaalausten tasoisia otoksia vino pino ja tunnelma todella oli huikea, mutta pakko sanoa että 3h5min oli liikaa aikaa tarinalle joka ei saanut ainakaan meikäläistä koukuttumaan. Leffassa seurataan miestä jolle tapahtuu asioita ja hän yrittää kiemurrella niistä itsensä irti ja etsiä oikotietä onneen. Ei minua ainakaan kiinnostanut mitä Barrylle sitten loppuviimeksi tapahtuu. Kaunis elokuva silti, siitä ei pääse mihinkään.

Kubrickin taideteokset omasta mielestäni:

2001: A Space Odyssey - Hall 9000 -osio on suorastaan huikea. Huikea, huikea.
The Shining - tunnelma jonka Kubric loi tähän leffaan ja miten Nicholson teki oman työnsä värisyttää selkäpiitä joka kerta kun leffan katsoo.

Clockwork orange, Dr.Strangelove, Full Metal Jacket ovat myös kaikki kovia tekeleitä.
 

Isktr

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kellopeli appelsiini. Loistoleffa, noihin muihin en oikein ole päässyt sisään, esmes Sihninki oli mun mielestä tylsä.
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jaa, että tällainenkin topicci.

Äänestin hetkeäkään empimättä Avaruusseikkailu 2001.
Olen nähnyt elokuvan hiukan alle kymmenen kertaa. Joka toisella kerralla se on hämmentävän tylsä ja joka toisella loistava. Olin varmaan 15, kun ekan kerran näin. Sen jälkeen tasaisesti muutaman vuoden välein tullut katsottua.

Kaikkia muitakin Kibrickeja tulee tasaisesti katseltua. Seuraavana vuorossa Outolempi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Nyt kyllä terävä kysymys vuoden 2002 itselle - mitä ihmettä nää ajattelit kun äänestit Hohtoa???
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kolme parasta järjestyksessä:

- Full metal...
- Barry
- Kellopeli

Avaruusseikkailu ei iske sitten millään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös