Palstaviljely

  • 13 182
  • 46

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsekin olen hieman hämmentynyt avatessani palstaviljelyä käsittelevän ketjun, mutta jostain käsittämättömästä syystä aihe on alkanut kiinnostaa minua, ja haluaisin tiedustella josko palstalaisilla (heh-heh) olisi kokemuksia moisesta agraariuden muodosta.

Itse olen kaupunkilainen henkeen ja vereen, mutta jo viime kesänä keksin istuttaa parvekkeelle basilikaa, korianteria ja ruohosipulia. Ja mikä olikaan loistavampaa kuin kerätä tuoreet yrtit suoraan pataan. Nyt olen alkanut suunnitella entistä laajempimittaista viljelyharrastusta aarin kokoisen viljelypalstan, joita täällä Helsingissäkin on kiitettävissä määrin, ottamista.

Lisäksi olen ekologiseen ajattelutapaan taipuvainen ja juuri omalla maatilkulla kasvatettu mukula tai heinä vastaa parhaiten käsitystäni luontoa säästävästä lähiruoasta. Ja kai viljelyllä olisi perhe-elämääkin piristävä vaikutus. Vai päinvastoin?

Muutama asia hommassa kuitenkin arveluttaa:
a) menetänkö maineeni
b) tuleeko siellä palstalla sitten kuitenkaan käytyä
c) osaanko viljellä

Eli hommaa harrastavilta vinkkejä kehiin.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Nopea vastaus..

Tarkoitus olisi ,jahka jaksan muistaa ostaa multaa..

Chili

Jutut on jo tilattu Mexicosta syksyllä. Saas nähdä koska saan touhun käyntiin.

K
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Kaiser Soze
Nopea vastaus..

Tarkoitus olisi ,jahka jaksan muistaa ostaa multaa..

Chili

Jutut on jo tilattu Mexicosta syksyllä. Saas nähdä koska saan touhun käyntiin.

K

Niin joo, unohdin mainita, että chiliä olen itsekin viljellyt huonekasvina Boliviasta tuoduilla siemenillä. Ainoa ongelma on, että hyvännäköiset tuotokset eivät ole tulisia. Liekö vika mullassa tai valon määrässä.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Viestin lähetti Snakster
Muutama asia hommassa kuitenkin arveluttaa:
a) menetänkö maineeni
b) tuleeko siellä palstalla sitten kuitenkaan käytyä
c) osaanko viljellä

Eli hommaa harrastavilta vinkkejä kehiin.


Niin, kommentoimpa alkuun näitä kysymyksiä.

a: Kyllä, jos sitä on koskaan ollutkaan. Olet nyt nimittäin viherpipertäjämaailmanpelastajahumanisti.

b: Alkuun luultavasti kyllä. Rikkaruohojen otettua vallan käynnit harvenevat.

c: Käy kirjastossa tai lue alan lehtiä, niin eiköhän sieltä jotain putkahtele.


Itse asiaan mennäkseni, itsekin olen suunnitellut pykääväni parvekkeelleni jonkinlaisen pienimuotoisen miniyrttitarhan.

Koska olen "maalta maalta" kotoisin, en todellakaan jaksa ruveta pitämään isompaa kasvimaata, koska mikään ei ole niin vittumaista, kuin kykkiä rikkaruohoja nyppimässä polvet ruvella siellä kasvimaalla.

Toisaalta, homma on tietysti palkitsevaa, mutta vaatii oikeasti pitkää pinnaa ja viitseliäisyyttä. Ja kyllähän ne itseviljellyt aina paremmalta maistuvat.

Loppukaneettina sanon, että pidä aluksi valikoima suppeana ja viljelty ala pienenä, niin ei pala käpy.

Täältä tähän
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti sopuli
Toinen sivun tekijöistä on minulle tuttu. Sen miehen chileihin eivät muut koske!

Kaveri tuntuu olevan hommaansa erityisen vihkiytynyt, sen verta Gurulta vaikuttaa..

Viestin lähetti sopuli
P.S. Tänään tulee TV:stä Usual Suspects


PRKL ! Videot. Olutta. Naksuja. Palokunta. Today Rules !
Näkemiin vaan Muru ja Epäillyt. It's a Great Day !

Kiiiitosh.

K
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti Kaiser Soze
Nopea vastaus..

Tarkoitus olisi ,jahka jaksan muistaa ostaa multaa..

Chili

Jutut on jo tilattu Mexicosta syksyllä. Saas nähdä koska saan touhun käyntiin.

K

Tuli itsekkin viimekesänä testattua, kuinka chili viihtyy lasitetulla parvekkeella, jossa on n. 30 lämmintä ja välillä ylikin.
Hyvinhän se viihtyi ja tuli muuten väkeviäkin.

Pitäisi taas varmaan pistää purkkeihin multaa ja aloittaa esikasvatus.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti Snakster
Itse olen kaupunkilainen henkeen ja vereen, mutta jo viime kesänä keksin istuttaa parvekkeelle basilikaa, korianteria ja ruohosipulia. Ja mikä olikaan loistavampaa kuin kerätä tuoreet yrtit suoraan pataan. Nyt olen alkanut suunnitella entistä laajempimittaista viljelyharrastusta aarin kokoisen viljelypalstan, joita täällä Helsingissäkin on kiitettävissä määrin, ottamista.

Mulla parvekkeella nimenomaan yllä mainittujen lisäksi persiljaa, herneitä, tomaatti, purjosipuli, valkosipuli, mansikoita ja aivan mahtava kurpitsa.

Valikoimaa on tarkoitus lisätä taas ensi kesäksi, kun on toi viherpeukalo nyt iskenyt. Noita hyötykasveja voi nimittäin kasvattaa "lisukkeina" ns. normaalien parvekekasvien ja kukkien seassa, ja jotkut esim. mansikka ovat jo sellaisenaan "kukkia".

Kurpitsankin alun perin laitoin vain koristeeksi lattialle kun siinä on hienot jätti-isot ja näyttävät lehdet, mutta meni sitten yllätykseksi tekemään kolme upeeta kurpitsaakin.

Palstaviljelyyn ei ainakaan meikäläisellä riittäisi energiaa, parvekkeella kun tulee muutenkin vietettyä aikaa niin siellä toi viljely on ihan kivaa puuhastelua.
 

salla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ciccobuccit
Onnea vaan yritykselle, Snaks. Melkein voisin vannoa, että ennen pitkää vihasi kylmää ilmaa ja eräitä tiettyjä nälkäisiä lintuja ja muita pienolioita kohtaan kasvaa.Perheelläni nimittäin oli joskus 80-luvun lopussa pieni palstatilkku, muutaman kilometrin päässä kaupungin rajalla.

Olihan se kivaa saada omia vihanneksia kaupan hintoja halvemmalla, mutta en nyt tiedä, oliko se sen vitutuksen arvoista. Itsehän panostin kyseiseen palstatilkkuun niinkin suuresti kuin juoksentelemalla metsän reunassa ja viskelemällä muutamia siemeniä multaan.
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Viime kesänä ripottelimme punajuuren, nauriin ja porkkanan siemeniä multaan. Parin viikon päästä kasvimaa rehotti rikkaruohoa. Koskapa kykkiminen ei ajatuksena kiihottanut, ajattelimme vetää homman ns. luomuna läpi eli palsta jätettiin luonnon armoille. Syksyllä korjasimme satoa: n. 10 kpl pikkurillin kokoista nahkeaa porkkanaa.

Suosittelenkin, että istuta omenapuu. Se tuntuu hyvältä. 80-luvun puolivälissä istuttamani puu tuotti 2 vuotta sitten ensimmäiset omput. Aijai. Eikös jossain laulussakin kehoiteta "istuttamaan vielä se omenapuu".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Tilatiili
Eikös jossain laulussakin kehoiteta "istuttamaan vielä se omenapuu".

Off-Topic: Juicen kappale, nimeltään Myrkytyksen oireet.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Sistis
Off-Topic: Juicen kappale, nimeltään Myrkytyksen oireet.

Juicehan on sikäli sivistynyt mies, että osaa napata biiseihinsä ajatuksia halki maailmanhistorian. "Vaikka tietäisin, että maailma tuhoutuu huomenna, istuttaisin tänään omenapuun!" mainitaan jo itsensä Martti Lutherin tokaisuksi.

Jotta off-topic -kierre saisi uuden mutkan, niin mainitaan vielä Juicen tavan hyödyntää teksteissään muiden ajatuksia olevan kuitenkin tyylikästä suhteessa siihen johdonmukaisuuteen, jolla J. Karjalainen nappaa "sävellyksensä" muilta. Esimerkiksi "Krapula-blues" kuulostaa kovin rockklassikko "Train Trainilta", ja "Villejä lupiineja" muistuttaa kummasti "All Along The Watchtoweria".

Palstaviljely-topicista sen verran, että kyllä tosimies kasvattaa omat maustekasvinsa itse, vaikka sitten parvekkeella.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Snakster
Itsekin olen hieman hämmentynyt avatessani palstaviljelyä käsittelevän ketjun, mutta jostain käsittämättömästä syystä aihe on alkanut kiinnostaa minua,

Jokaisessa meissä asuu pieni ituniska, jopa stadilaisessakin..

Oma viljelyni edistyy. Istutin 4 eri chili-lajiketta ja nyt 3:ssa näkyy pieniä ituja. Hauskaa puuhaa. Katsotaan saadaanko idut tuottaman jonain päivänä satoakin..

K
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin. Nyt on kesän viljelyhommat edistyneet sen verran, että siemenet ovat ikkunalaudalla itämässä. Toivotaan, että lähtevät joutuisasti itämään, sillä kuukauden kuluttuahan taimet voi jo vähitellen pistää äiti maan helmoihin.

Itse palsta-asia on vielä sikäli kesken, että olen edelleen jonossa eikä palstaviljelijöiden pääjehu ole ainakaan vielä ottanut yhteyttä. Eiköhän tässä kevään mittaan kuitenkin jono nytkähdä sen verran eteenpäin, että meikäläinenkin pääsee talikkoa heiluttamaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt sitten soittivat, että haluamani maapalsta on minun. Kyseinen pläntti on kuulemma ollut pari vuotta ilman hoitoa, joten hommaa on kyllä luvassa, mutta eipä haittaa. Heti huomenna käyn ostamassa talikon ja aloitan regressioleikit maanmuokkauksen muodossa. Loistavaa.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Täytyy myöntää, että esikasvatus ei sujunut viimevuoden malliin. Onneksi toivoa on vielä. Chlit lähti, muiden kanssa pikkaisen vielä hakusessa. Mikään ei jäänyt lähtökuoppiin, mutta toivottua menestystä ei tullut. Lieneekö lajien lisäämisen syy. Pitää skarpata. Vielä taistellaan!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka asia ei välttämättä niin hirveän kiinnostava yleisesti olekaan, niin minä poika se vaan jatkan agraariaiheista raportointiani.

Palstalla on nyt myllätty pari täyttä päivää ja kyllähän se tuntuu ihan viljelyskelpoiselta. Pariin vuoteen sille ei ollut tehty juuri mitään, joten siistimis ja putsaamishommaan on riittänyt kuten myös maankääntämistä. Iloisena yllätyksenä tilkulta löytyi lipstikkapuska, ruohosipulia, oreganoa, pari vattupuskaa sekä punainen viinimarjapensas. Lisäksi naapuri lahjoitti pari mustaviinimarjapensasta istutettavaksi. Samainen naapuri myi sopuhintaan pari säkkiä hevosenpaskaa, joka olisi tarkoitus levittää pikimmiten nyt kun maan olen jo kalkinnutkin.

Tänään kävin ostamassa tolkuttoman läjän siemeniä, joten hyvältä näyttää. Ainoa ilmassa väreilevä kysymys on se, että milloinkohan kyllästyn.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Ilmoittaudun tähän Jatkiksen aktiiviseen palstaviljelijöiden joukkoon.
Hellepäivä kotitoimistossa ajoi toteuttamaan tämän asian, jota olen useina keväinä miettinyt. Vaimo kun on tyrmännyt kaikki omaa pihaa koskeneet suunnitelmani.

Nyt on siis palsta varattu kaupungilta. Kävin sitä katsomassa. Multaa ja vesipiste. Viljelystä en tiedä yhtään mitään. Ikinä en ole koskenut puutarhatyökaluihin. Mitään suunnitelmia ei ole. Aika on kortilla. Hyvä tästä tulee.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tykkäisin kovasti pistää pari riviä perunaa ja yrttejä kasvamaan, mutta ei ole oikein paikkoja. Pitäisi kai kartoittaa oman paikkakunnan palstat tai sitten kinuta appivanhemmilta pellon kulmaa. Lähinnä olisi kiva syödä kerran pari oman maan uusia perunoita ja napsia tuoreita yrttejä kesäpäivien grillailuihin.
 

I ro1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja JM Aaltonen
Eilen itsekin sain viljelypalstan "avaimet" käteeni. Palstan koko täällä Espoossa on 100m2, joten eiköhän sille monensorttista saa iskettyä.
Lasten kanssa tuota on mukava tehdä; perunaa, porkkanaa, tilliä, punajuurta, salaattia, parsaa, viinimarjoja, raparperia, rivi mansikkaa. Kukat reunoille, niin tulee pidettyä rouva kukissa omasta takaa!
Kastemadot on oman sormeni vahvuisia, nippu kyrpiä, on joku niistä sanonut. Joten aivan valtavia matoja. Vaikuttaa siis todella kuohkeelta!

Suosittelen!
 

12961

Jäsen
Maataloustyö on pienissä määrin yllättävän terapeuttista ja palkitsevaa.

Meikäläisellä on ollut emännän veljen nykyisin isännöimällä ex-maatilalla vähän palstaa käytössä jo useana vuonna, ja taas meni perunaa koko porukan kesän ja syksyn tarpeiksi maahan.

Hienoa työstä tekevät kunnon vermeet, varastosta löytyi reipashenkistä 60-luvun Britanniaa edustava Clifford Cultivator Model A mk. 4-takajyrsin, eli tehtaan aikanaan väkevin malli. 600-kuutioisen yksipyttyisen JAP-nelitahtimyllyn veivaaminen kammesta käyntiin on aina erikoisen mukavaa, takapotkut käsille - aijai että tekee eetua. Voimaa on kuin pienessä kylässä, noin 150 kiloa painava vehje tuntuu toimivan niin, että jyrsin vie toisinaan miestä eikä toisinpäin. Jyrsii muuten jopa 40 vuotta tiiviiksi tampatun savimaa"nurmikon" kauniisti ja kakomatta. Kerran ajaminen riittää.

Turvalaitteita ei näissä kunnon brittikoneissa myöskään ole, vaan jyrsivät lavat pyörivät lähes jaloissa ilman mitään turvakytkimiä. Laite sammuu sulkemalla bensahanan ja odottamalla pari-kolme minuuttia.

Linkissä kuva vermeestä:Clifford Mk.4

Mittasuhteita kuvaa se, että kokonaispituus on lähellä kolmea metriä.

Vaot kynnetään sitten ihan miesvetoisella auralla.

Ensimmäiset perunannaatit nousevat jo maasta, lajikkeena 1800-luvusta saakka suvussa kulkenut ruusunperuna sekä normaalimmat Timo ja Rosamunda.

Syksyllä sitten uusi kierros Cliffordilla ja myrkytys paskaruohon siementen varalta.


Märkää vakoa on mukava siementää!
 
Viimeksi muokattu:

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Täälläkin jyrsitään!

Eli pihamaata on n. 4000 neliötä ja sitä on nyt pari vuotta väännetty niskalenkkiin, tänä vuonna on saatu jo vähän enemmän kasvimaata hahmoteltua. Perunan osaltahan tässä ollaan vähän myöhässä, mutta ehditään edelleen pistää multiin, samoin porkkanat jne. muuta kivaa on tarkoitus laitella kasvimaalle. Ongelmana on ollut savimaa joka jää edelleen turhan tiiviiksi jota on täytynyt sitten vähän pehmentää ja tuollaisella työpäivien ja harrastusten ulkopuolella omalla Stiga JB50 -jyrsimellä touhu ei kovin nopeasti etene, mutta jotenkin kuitenkin.

Kasvihuoneessa on toki jo useampia vuosia kasvanut tomaatit, kurkut, paprikat ja nyt kiikutin myös pari isompaa chiliäni ulkoilmaan. Pihalla on myös pienempi kasvimaa jossa oli viime vuonna pari riviä perunaa, punajuurta, porkkanaa, herneitä ja jotain rouvan istuttelemia yrttejä. Lisäksi löytyy marjapensaita, mustaa viinimarjaa ja karviaista sekä pari vastaistutettua omenapuuta ja kriikunapuita jotka jo tuottavat hyvin satoa.

Terapeuttistahan tuollainen hyötykasvien viljely on ilman muuta ja vaikka kovinkaan edulliseksi ei tule rakennella kasvihuonetta (maksoi kaikkiaan n. 1000 e rakentaa, salaojitettu harkkoperustus, kestopuurunko ja polykarbonaattikennolevyillä katettu, vähän innostuin kun eivät nuo myynnissä olevat pinta-asennus-häkkyrät miellyttäneet :D) niin onhan se kiva esitellä sitten kavereille niitä kahden kilon kurkkuja ja 400 g tomaatteja. Chilit myös näyttäisivät tykkäävän olla tuolla, ainakin palkokoko hedelmissä näyttää olevan suurempi kuin ruukku-istutettuina.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Johan löytyi viljelijöitä. Lähden tänään neuvojan kanssa ostamaan jotain siemeniä , kuokkaharavan,lapiopistinjyrsimen tai muuta pöndekamaa.
Hankkijassa tai jossain lienee tilaa ihmetellä tänään viiden jälkeen.

Pidän teidän postattuna , jos kylvökiireiltäni kerkiän.

Edit; Ostin: Kuokka, kolmipiikkinen terä ja samassa joku yhtenäinen maatalousväline. Näitä iso ja pieni pitkällä ja lyhyellä varrella. Kyseessä on joku moduulisysteemi. Lannoitteita: perunalle ja joku yleis. Viljeltävää: siemenperunoita säkki, herne,porkkana, auringonkukka,ruiskukka ja jotain muuta. Homma hallussa.Kastelukannu.

Ruutu ja Nurminen tossa huutavat ja haittaavat harrastusta.Syksyllä tarjoan heille maan antimia. Ja nyt aloitti meuhkaamisen Mertaranta.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Ongelmana on ollut savimaa joka jää edelleen turhan tiiviiksi jota on täytynyt sitten vähän pehmentää ja tuollaisella työpäivien ja harrastusten ulkopuolella omalla Stiga JB50 -jyrsimellä touhu ei kovin nopeasti etene, mutta jotenkin kuitenkin.

Savimaa on ongelmallista myös kasvien kannalta. Paras olisi, jos jyrsimiskierroksen jälkeen heittäisit joukkoon perstuntumalla riittävästi hiekkaa ja turvetta ja ottaisit uuden kierroksen jyrsimellä. Nuo pehmentävät hiukan savisenkin maan nätiksi.

Perunan kanssa voi kokeilla myös kateviljelyä, eli siemenperuna suoraan nurmikolle ja päälle sitten riittävästi sopivaa katetta, esim. ruohonleikkuujätettä tai hiekkaa. Varmasti mikä tahansa toimii hyvin kunhan mukulan valonsaanti estyy, pottu on kuitenkin aika helppo kasvi. Kastelun tarve sitten katteen mukaan.

Perunan osaltahan tässä ollaan vähän myöhässä, mutta ehditään edelleen pistää multiin

Ei se nyt ihan noin yksioikoista ole, vähän lajikkeesta ja käyttötarkoituksesta riippuen kannattaa istuttaa. Mulla on maassa hitaasti valmistuvat ruusunperunat sekä puolet timosta, toinen puoli ja rosamunda vielä kylvämättä. Kun jaksottaa hiukan, riittää timoa myös syksymmälle ja rosamunda valmistuu sopivaan aikaan talvisäilytystä ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Savimaa on ongelmallista myös kasvien kannalta. Paras olisi, jos jyrsimiskierroksen jälkeen heittäisit joukkoon perstuntumalla riittävästi hiekkaa ja turvetta ja ottaisit uuden kierroksen jyrsimellä. Nuo pehmentävät hiukan savisenkin maan nätiksi.

Näin on, samoin olen viime kesänä kääntänyt hevon paskaa maahan sisälle joka on talven aikana pehmentänyt kyllä mukavasti. Asun sopivasti parin hevostallin läheisyydessä joten täytyy varmaan pyytää vielä kuormaa pihaan. Murhetta tuottaa tällä hetkellä se että alue on rajattu suht mittavilla ojilla joka puolelta ja pitäisi ensin tehdä tuohon kulkuväylä traktoria varten. Viime kesänä levittelin tuhti-kärryllisen hevonpaskaa manuaalisesti tuohon pellolleni jonka jälkeen kävi paikallinen isäntä jyrsimässä ja vedettiin nurmikoksi, hiekkaa ja turvetta ei niinkään tekisi mieli lapion kanssa kanniskella tuolta pellon reunasta mihin pääsee nyt kippaamaan kärryn.

Perunan kanssa voi kokeilla myös kateviljelyä, eli siemenperuna suoraan nurmikolle ja päälle sitten riittävästi sopivaa katetta, esim. ruohonleikkuujätettä tai hiekkaa. Varmasti mikä tahansa toimii hyvin kunhan mukulan valonsaanti estyy, pottu on kuitenkin aika helppo kasvi. Kastelun tarve sitten katteen mukaan.

Peruna on myös hyvä maan muokkaaja-kasvi, joten parin vuoden pottupellon jäljiltä ovat potaatit käsittääkseni myös pehmentäneet maata paremmaksi muillekin kasveille.

Ei se nyt ihan noin yksioikoista ole, vähän lajikkeesta ja käyttötarkoituksesta riippuen kannattaa istuttaa. Mulla on maassa hitaasti valmistuvat ruusunperunat sekä puolet timosta, toinen puoli ja rosamunda vielä kylvämättä. Kun jaksottaa hiukan, riittää timoa myös syksymmälle ja rosamunda valmistuu sopivaan aikaan talvisäilytystä ajatellen.

Juu, Rosamunda on muutenkin hyvä lajike mutta siemenperunat ovat jotain muuta (en muista mitä) lajia. Kunhan tuo tuosta lähtee etenemään niin on tarkoitus vähän lisätäkin lajikkeita, mutta pieni pätkä kerrallaan ollaan ottamassa tuota peltoa takaisin käyttöön, kerralla on sen verran laaja projekti ettei oikein aika riittäisi. Toisaalta maakellarikin on vasta suunnitteluasteella joten isolla pellolla ei sinällään suurta hyötyä ole jos ei ole paikkaa johon syksyllä säilöä juureksia.

Kiitos vinkeistäsi!

Raparperikin kasvaa pihassa, unohtui ensimmäisestä viestistä. Ensimmäiset keitotkin on tänä keväänä jo syöty.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös