Palloseuran pleijari-saunan lämmitysketju

  • 35 685
  • 296

alessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Markus Nurmi, Leevi Teissala, Lukas Wernblom
Huomenna sitten joka ikinen hallille, sen verran hyvä ilme oli Seuralla tänään. Ei tekosyitä…
 

Expendable

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tampa Bay Lightning
Mä yritin sytyttää saunan pesää märillä trukkilavoilla. Se onnistui näemmä yhtä hyvin kun tämän iltainen ottelu.
 

Kanada-malja

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NYR, COL
Saunan lauteet on muuten vedetty rautanauloilla kiinni ja päät hieman törröllä.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Senverran vielä että kyllä mä näistä opin. Ens kevääksi hommaan Puolasta neljä polski-path kiuasta yhden kotimaisen Harvian sijaan. Luin puolan ebaystä kokemuksia ja kuulemma ihan hyviä laitteita.
 

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ja saunan häkäpitoisuus on noussut hälyttävän korkealle kun markkinoilta ei löytynyt kunnon ilmanvaihtoa monen kuukauden etsinnöistä huolimatta.
 

Kanada-malja

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NYR, COL
Rautanauloin rakennetut lauteet on suunniteltu niin, että niihin jäävät munat aina väliin ylös noustessa.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Kohta astelee paikalle saunamajuri Kaskinen laittamaan uudet puut kiukaaseen ja vedetään verhot eteen ja sammutetaan kaikki valot ja ruvetaan vain odottelemaan hetkeä, jolloin kannattajien kritiikki loppuu ja aloitetaan kaikkien selänpesu ensi kautta varten. Tää on mun TPS.
 

Tony Clifton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, K-67
Kohta astelee paikalle saunamajuri Kaskinen laittamaan uudet puut kiukaaseen ja vedetään verhot eteen ja sammutetaan kaikki valot ja ruvetaan vain odottelemaan hetkeä, jolloin kannattajien kritiikki loppuu ja aloitetaan kaikkien selänpesu ensi kautta varten. Tää on mun TPS.
Kylmään suihkuun vaan! Me pelataan mestaruudesta ja sitä tosiasiaa kannattaa tulla todistamaan paikanpäälle!
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen valmistautunut mestaruussaunaan paremmin kuin koskaan. Kotiautomaatioon sain juuri sensorit ja konfiguraatiot valmiiksi jotka mittaavat saunan lämpötilaa ja ilmoittavat puhelimeen kun saunaan pitää lisätä puita tai kun lämpötila on saunomiskunnossa. Taustainfra on siis kunnossa nautinnolliseen ja menestykselliseen saunomiseen.

Mutta koska tuohon taustainfraan meni niin paljon rahaa, jouduin säästämään kivissä ja ostin vain kaksi 20kg pakettia 200kg kiukaaseen. Tuon lisäksi olen saanut luvan Lohja Rudukselta käydä heidän montultaan hakemassa pikkukiviä joiden toivon kestävän paineen ja jos ei riitä niin etsin tori.fi:stä käytettyjä kiviä. Markkinat on vähän kuivat kyllä tuon osalta ja voi olla että tämä mestaruus-sauna saunotaankin nyt sitten 100kg kivimäärällä 200kg sijasta. Mutta olen varma että tuon taustainfran avulla saunomisnautinto paranee ja siitä on hyötyä vielä vuosienkin päästä tulevissa mestaruus-saunoissa.
 
Paikalliset kylänmiehet rakensivat tämän saunan sata vuotta sitten, itse kirveellä veistäen hirret ja nurkat salvoen omin käsin, savusaunan kiukaan itse muuraten.

Kun kuoriuduin lapsuuden likinäköisyydestäni, 90-luvulla, oli sauna parhaimmillaan - siinä alkoi olla jo ajan tuomaa patinaa, ulkoa harmaat hirret, sisältä noesta mustuneet, siinä alkoi olla perinteikkyyttä, tunnesidettä, mutta se oli kuitenkin yhä loistokunnossa ja ikään kuin se olisi vasta tässä parhaassa iässään tiennyt oman arvonsa. Aina oli lauantaisin lauteet täynnä porukkaa ja tunnelma mahtava.

Kuitenkin 2000-luvun alkupuoliskolla, vaihdettiin satavuotias savusaunan kiuas uloslämpiävään savupiipulliseen versioon. Lisäksi kunnan talousvaikeuksien vuoksi saunassa sai enää olla vain 60°c rahan säästämiseksi. Eihän se sauna sen jälkeen enää samalta tuntunut. Enkä ollut ainoa, joka ei pitänyt muutoksista, sillä lauteet ammottivat vuosi vuodelta tyhjempinä ja tunnelma oli tiessään muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Tämä saunan suosiokato myös huomattiin ja 2010-luvun puolivälissä kunnan parantuneen taloudentilan myötä sauna päätettiin nostaa pohjamudista. Vanha muurarimestari suostui vielä kerran muuraamaan kunnon savusaunan kiukaan ja ottipa pari hanslankariakin avukseen. Valitettavasti muuraaminen jäi jatkuvasti muutamaa kiveä ja tiiltä vaille vajaaksi kunnes muurarimestari jäi eläkkeelle ennen kiukaan valmistumista.

Muurarimestarin eläköidyttyä sauna saikin sitten totaalisesti uuden suunnan. Kunnan palkkaamat huippukalliit konsultit ottivat saunan ylläpidon hallintaansa. Konsulttien mielestä oli täysin käsittämätöntä, miten joku saattoi vielä 2000-luvulla piehtaroida niin pahasti parasta ennen -päiväyksensä ohittaneessa konseptissa kuin savusauna, eikö se ole selvää että sähkökiukaat ovat tulevaisuutta? Niin, varmasti savusaunassa on tunnelmallisempaa ja viihdyttävämpää saunoa, mutta lämmittelemäänhän saunaan tullaan eikä viihtymään - ja sähkösauna lämpeää paljon savusaunaa tehokkaammin. Ja paljaat hirsiseinätkin tuhalaavat energiaa huonon eristyskykynsä vuoksi, jo siksi niiden sisäpuolelle piti asentaa 40cm lasivillaa ja höyrynsulkumuovi. Lisäksi kynttilät ovat vanhanaikaisia ja saunaan asennettiinkin välittömästi, led-paneelit discovalot ja laser-heittimet.

Tänään, saunan satavuotispäivänä, ei saunaa enää pelasta kuin kunnan kalliiden konsulttien heivaaminen hevonhelvettiin ja huolellinen tarkastelu, siitä mitä saunan vajonneista perustuksista ja lahonneista hirsistä ja välkkyvaloista epilepsian saaneista saunojista enää voidaan pelastaa. Paljon pitää purkaa ja uudelleenrakentaa, ennen kuin tämä sauna lämpeää säännöllisesti tai houkuttelee muitakin kuin joulusaunassa kävijöitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös