Paljonko tuhlaat ilotulitteisiin?

• 37 406
  • 413

Paljonko tuhlaat ilotulitteisiin?

• En yhtään, aivan turhaa

Ääniä: 522 67,2%
  • alle 20 €

Ääniä: 102 13,1%
  • 20-50 €

Ääniä: 93 12,0%
  • Yli 50 €

Ääniä: 60 7,7%

• Äänestäjiä
    777

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nolla euroa kuten viimeiset kymmenen vuotta. Sitä ennen rahaa paloi ja vaaratilanteita koettiin, enemmän kuin tarpeeksi. Silmävammoilta olen välttynyt, enkä ole niitä todistanut. Omatekoiset pommit ja "paranneltut" raketit olivat vaarallisimpia.
Olen järjestettyjen ilotulitusten kannalla.
Boldaus oma. Ongelmana tässä näen lähinnä sen, että mikäli uutenavuotena oltaisiin yksinomaan kaupunkien ym. tahojen ammattilaisten hoitamien tulitusten varassa, eiköhän yhdellä jos toisella seudulla jäätäisi kokonaan ilman showta, kun painetta etenkin julkisten ilotulitusten perumiselle tulisi, vedottaisiin vanhusten vaippoihin jne. Itse olen kyllä sitä mieltä, että tavalla tai toisella kunnon näyttävät paukkupommit kuuluvat uuteenvuoteen, eikä niitä mikään valoshow pysty korvaamaan.

Itse en ole aikuisiällä käyttänyt euroakaan ilotulitteisiin, mutta n. 10-15-vuotiaana, olivathan ne se vuoden loppuhuipennus. Mainoslehtiä selattiin tuntikaupalla ja videoita katseltiin ja jahka 27 päivä koitti, oli se kuin jouluaatto heti edellisen perään. Faija piti raahata heti aamusta rakettikaupoille, kun pelkäsin, että ne ehtisivät loppumaan. Ostoslista oli tarkkaan harkittu ja laskettu vanhempien myöntämän budjetin rajoissa, mutta eihän niitä keskiluokkaisen perheen lapsellekaan ollut koskaan "tarpeeksi" ja tuli vannottua, että jahka olen aikuinen ja tienaan itse rahani, tulee pommeja ostettua säkkikaupalla, mutta niin vain kiinnostus on mennyt, toki niitä mielellään yleisönä katselee.

Paljolta harmilta vältyttäisiin, mikäli ihmiset ymmärtäisivät käyttää ilotulitteita ohjeiden mukaan, sekä käyttää aina suojalaseja, kun niitä ollaan sytyttämässä. No, tuli sitä itsekin lapsena leikittyä sotaa, mutta pientä käteen tullutta palovammaa lukuun ottamatta haavereilta vältyin.

Sinänsä taitaa ilotulitteiden K18-ikäraja olla yksi eniten läpi sormien katsotuista laeista maassamme. Iät ja ajathan niiden luovuttaminen alaikäisille on ollut kiellettyä, mutta en ihmettelisi, vaikka enemmistön taivaalle palavista rahoista sytyttäisivät juuri ne ylä- ja alakouluikäiset skidit.

MrDownhouse

Jäsen
Suosikkijoukkue
KJK & NasKi (R.I.P)
Kylmää tekstiä tällaisen pelkäävän koiran kanssa asuvan korville. Ne yhtenä iltana ammutut muutamat raketit nimenomaan ovat se suurin saatana sille viattomalle luontokappaleelle, joka pelkää sitä pauketta ja välkettä yli kaiken, kuollakseen. Mä vietin juuri klo 18-03 koiran kanssa kodinhoitohuoneen lattialla pimeässä kuunnellen sitä ulinaa ja uikutusta, rauhoitellen pelosta tärisevää karvakasaa. Se koira (tai muukaan eläin) ei valitse pelätä, mutta sen sijaan jokainen raketteja ostava valitsee tuottaa sen kärsimyksen muille.

Joskus teininä, 25 vuotta sitten, näistä asioista ei paljon puhuttu. Silloin tuli itsekin tuhlattua viikkorahat noihin, ja olihan se sen ikäiselle hauskaa, katsella miten asiat räjähtivät. Sittemmin alkoi kuulua enemmänkin juttua siitä, miten jotkut eläimet pelkäävät. Vaan eipä sitä silloinkaan kyennyt sisäistämään ennen kuin oikeasti näki itse, miltä se pelko näyttää ja kuulostaa. Sen jälkeen ei ole käynyt mielessäkään sytyttää taivasta tuleen.

Jokainen tietty tyylillään. Mutta ehkä jonkinlainen kypsyminen tekisi monellekin hyvää. ”Mähän menen ja räjäyttelen, koska vituttaa miten toiset tuputtavat omia arvojaan, miten eläimet pelkäävät”. Kyllä, se on tosiaan näemmä jokin arvo joillekin, että saavat eläimet pelkäämään.
Ihan mielenkiinnosta, mutta eikös myös yksi valinta olisi antaa koiralle rauhoittavia, jos tosiaan vaihtoehto on 8-9h pelkkää ulinaa ja uikutusta kodinhoitohuoneessa? Ymmärtääkseni ainakin omassa lähipiirissäni näin on tehty niiden koirien kanssa, jotka todellakin menevät ns. paniikkitilaan sisätiloissakin raketeista. Tuo voisi olla jopa koirallekin paljon "inhimillisempi" ratkaisu sen sijaan, että on pelkästään sinun rauhoittelun varassa - yhtään sitä väheksymättä.

Raketit oli kyllä iso asia tietyssä iässä lapsena ja samaa on nähtävissä omien lasten kohdalla vaikken mitenkään erityisesti ole ollut raketteja tuputtamassa. Mikäs siinä ainakin toistaiseksi kun räjäyttelyn tekee vastuullisesti ja nimenomaan vain sallittuun aikaan.

Voisihan sitä ajatella, että vain kunnalliset tahot voisivat järjestestää ilotulituksia kansan nähtäväksi ja ajankohtia vielä kavennettaisiin milloin nämä olisi sallittu tapahtuvan. Esim. 15min ajan joka toinen tunti klo 18-24 välillä, niin noihin voisi entistä paremmin varautua eikä tarvisi pelätä niitä pitkin viikkoa tapahtuvia räjähdyksiä taajamissa. Toki tämä kasvattaa jo nyt budjettiensa kanssa kärsivien kuntien talousahdinkoa, joten ehkei tuokaan nyt oikeasti ole mikään ratkaisu ja yhä useammat jäisi näistä paitsi kuten yllä mainittiin.

Noin muuten kategorisesti olen kaiken kieltämistä vastaan vaan siksi, että jokin asia aiheuttaa pienelle, mutta äänekkäälle vähemmistölle siedettävissä olevaa haittaa.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voisihan sitä ajatella, että vain kunnalliset tahot voisivat järjestestää ilotulituksia kansan nähtäväksi ja ajankohtia vielä kavennettaisiin milloin nämä olisi sallittu tapahtuvan. Esim. 15min ajan joka toinen tunti klo 18-24 välillä, niin noihin voisi entistä paremmin varautua eikä tarvisi pelätä niitä pitkin viikkoa tapahtuvia räjähdyksiä taajamissa. Toki tämä kasvattaa jo nyt budjettiensa kanssa kärsivien kuntien talousahdinkoa, joten ehkei tuokaan nyt oikeasti ole mikään ratkaisu ja yhä useammat jäisi näistä paitsi kuten yllä mainittiin.
Tässähän kunnat voisivat saada kaupallisten yhteistyökumppanien tukea. "Klo. 20 ilotulituksen tarjoaa K-Citymarket Hämeenlinna Hämeensaari" jne. Toki ärhäkimmät ilotulitusten vastustajat varmaan aloittaisivat kunnon lokakampanjan sponsoreita vastaan.

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jollain satasella taidettiin pommeja pojan kanssa käydä ostamassa, raketteja lähinnä, ja sit jotain muutakin pikkutauhkaa. Poika oli sen verran niistä innoissaan sekä ostohetkellä tutkimassa valikoimia ja tekemässä päätöksiä että mitkä ois kivoja, että pommien räjäyttelyä odottaessa ja sitten myös itse pommien räjähdellessä, että kyllä ihan mielelläni tuosta rahaa maksoin. Itsekin lapsena tykkäsin pommeja räjäytellä, eikä minua nykyäänkään niitä yhtään vituta katsella.

Eläinten takia tuo toki on vähän ikävä harrastus, mutta koska tuo nyt tapahtuu kerran vuodessa ja konsteja kyllä löytyy ainakin tämmösten normi kotieläinten kuten koirien rauhoitteluun, niin en menetä yöuniani sen johdosta. Meidän nykyinen koira ei pommeja vielä säiky, toki ei me sitä niille kyllä ehdoin tahdoin altistetakaan. Ulkona viedään aina tunti tai pari ennen kuin pommeja saa alkaa poksuttelemaan, ja sitten pidetään himassa verhoja kiinni ja telkkaria päällä kun paukuttelu on villeimmillään. Joskus 01-02 aikoihin sitten vielä iltalenkki. Ne pommit joita tuossa ennen ja jälkeen varsinaisen pommitteluajan poksahtelee jossain eivät tätä nykyistä koiraa hätkäyttäneet yhtään. Kumpikin edellisistä koirista oli paukkuarempi, ensimmäisen kanssa varsinkin oli kyllä hankalaa kun yksikin paukaus ulkona sai sen heti juoksemaan suorinta reittiä takas himaan ja siellä se tunkeutui lähelle läähättämään ja turvaa hakemaan.

Mutta semmosta se on, joskus mentiin tuon paukkuarimman koiran kanssa tarkoituksella jonnekin hevon vittuun missä pommeja ei ollut, kauas maaseudulle tai jonnekin hotelliin joka järjestää tommosia lemmikkiöitä uudelle vuodelle, niitäkin aika paljon alkaa olemaan jo. Isoimpien eläimien - lehmien ja hevosten ja tämmösten - kanssa ei sitten välttämättä olekaan kauhean kivaa ja helppoa tuota yhtäkään iltaa yrittää pitää niitä rauhallisina. Luulen että lentoaseman hotellikaan ei sentään ota jotain maajussia sinne lemmikkihuoneeseen 80 lehmän kanssa, vaikka kuinka maksaisi 20€ lisäsiivousmaksua.

Jenkkilässähän noita ilotulituksia myydään käsittääkseni ympäri vuoden, ainakin muistan nähneeni siellä sun täällä paikkoja missä mainostettiin että tuu ostaa fireworkseja. Sitä en tosin tiedä miten niiden käyttöä siellä valvotaan, vai valvotaanko mitenkään, mutta ihan hirveän montaa kertaa en siellä muista nähneeni että pommeja olisi uudenvuoden tai itsenäisyyspäivän ulkopuolella paukuteltu.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Meillä on ollut useampi "vuosikerta" spanieleita. Paukkukammo on niillä ollut vaihtelevaa, yleensä hakeutuvat kodin puitteissa rauhallisimpaan keksimäänsä paikkaan. Nykyistä hiukan paukkuarkaa ei kävelylle aattoiltana viedä, mutta unohtaa paukkeen jo seuraavana aamuna.
Toisaalta muutama metsästyskoiran geeneillä varustettu on ollut suorastaan innokas kun kuuluu pauketta, olivat mm. mukana savikiekkoja ampuessani ja yrittivät noutaa ohi ammutut kiekot...

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Noin muuten kategorisesti olen kaiken kieltämistä vastaan vaan siksi, että jokin asia aiheuttaa pienelle, mutta äänekkäälle vähemmistölle siedettävissä olevaa haittaa.

2022 mielipidemittausten mukaan vähemmistö tosiaan halusi kieltää ilotulitteiden vähittäismyynnin (42% vs. 44 %), mutta kun kielteisyys lisääntyy iän myötä, varmaankin nyt aletaan olla jo enemmistön puolella. Kehityksen suunta on ollut pidempään jo aika selvä, ja pikkuhiljaa tämä touhu jää menneisyyden jutuksi. Kuten moni muukin aikanaan hip ja cool on jäänyt.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Isoimpien eläimien - lehmien ja hevosten ja tämmösten - kanssa ei sitten välttämättä olekaan kauhean kivaa ja helppoa tuota yhtäkään iltaa yrittää pitää niitä rauhallisina. Luulen että lentoaseman hotellikaan ei sentään ota jotain maajussia sinne lemmikkihuoneeseen 80 lehmän kanssa, vaikka kuinka maksaisi 20€ lisäsiivousmaksua.
Kamun maatilalla siellä josan jumalan selän takana joku kerran päätti Venetsialaisten aikana paukuttaa laitumen vieressä...

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaverin poika noita raketteja oli välipäivinä Puuilossa myymässä. Suurin osto oli kuulemma noin 700€ ja pari viidensatkun kauppaa kuulemma teki myös. Pari jannua noita yhteensä myi olisko ollut vajaa 70k€ välipäivinä siis.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täysi-ikäisyyttä takana vajaat parikymmentä vuotta ja yhden kerran olen ostanut raketteja joskus 2007 tai 2008.

Julkisella rahalla järjestetyt ilotulitukset, valoesitykset sun muut pitäisi kyllä lopettaa saman tien.
Omalla kustannuksellaan jokainen saa posautella mielin määrin kunhan tekee sen järkevästi sallittujen aikojen, paikkojen, turvamääräysten ym puitteissa.

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Julkisella rahalla järjestetyt ilotulitukset, valoesitykset sun muut pitäisi kyllä lopettaa saman tien.
Kyllä, mitä nopeammin sitä nopeammin. Paikallinen "prisma" tilatkoon ammattilaisen esityksen halutessaan.

Omalla kustannuksellaan jokainen saa posautella mielin määrin kunhan tekee sen järkevästi sallittujen aikojen, paikkojen, turvamääräysten ym puitteissa.
Asuinalueilla pitäisi olla ehdoton rakettikielto ja kunnon sanktiot. Menkööt ampujat jonnekin joutomaalle ampumaan ja kerätköön paskansa pois lähtiessään.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Veropäivän jälkeen vuoden hienoimpia päiviä on uudenvuodenaatto. 500 euroa on pikkuraha siitä hyvästä, että saa naapurit kateellisiksi. Tärkeintä on muistaa ampua raketteja tasaiseen tahtiin klo 18 alkaen ja lopettaen vasta 01.59, jotta naapurit näkee että ne piirtävät kellä on liitua.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy