Paljonko tuhlaat ilotulitteisiin?

• 37 345
  • 413

Paljonko tuhlaat ilotulitteisiin?

• En yhtään, aivan turhaa

Ääniä: 521 67,1%
  • alle 20 €

Ääniä: 102 13,1%
  • 20-50 €

Ääniä: 93 12,0%
  • Yli 50 €

Ääniä: 60 7,7%

• Äänestäjiä
    776

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
0€.

Ei ole tapana maksaa sytytyksestä, sillä samalla tavalla se raketti lähtee taivaalle, sytytti sen minä tai naapuri. Uusivuosi on hyvää aikaa käyttää hyödyllisiä idiootteja (heh) hyväkseen.

Mulla on tosin huomenna enemmän rahaa.

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Pyöreä satanen meni ja ei siinä kauaa kestänyt kun oli taivaalla..
Muistan kun ysärillä ostettiin reput täyteen ja pystyi koko illan ammuskelemaan.
Ja oli varaa teininä ostaa juomatkin päälle.

Aapee79

Jäsen
Tasan 0 euroa, kuten monena vuonna. Ei voisi enempää tuo pauke tälläiselle korvaherkälle vituttaa. Korvatolpat korvissa leffaa+änäriä seurailen.

Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Nolla euroa. En ole koskaan ostanut ilotulitteita. Saas nähdä joutuuko pian ekat ostamaan, kun tuo skidi vanhenee.

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Jos olisi ollut rahaa ennen tätä päivää niin olisin jonkun rakettipaketin ostanut jo perjantaina , kun tiesin ettei täällä Simpeleellä tänä vuonna julkista ilotulitusta ole. Onneksi ei ollut ylimääräistä, joten jäi raketit ostamatta ja nautimme nyt vain muiden paukuista. Onneksi tuossa vastapäätä on yleinen ranta, johon monet tulevat raketteja ampumaan.

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
0 euroa. Hämmentävä tapa paukutella kiinalaisia tuotteita pitkin maisemaa. Yhden päivä raskasmetallipäästöt ovat ihan sfääreissään verrattuna vaikka lentomatkailun tai muun liikenteen päästöihin/vrk.

Ilotulitteet, tai niistä valittaminen, on taas yksi asia missä ihmiset saavat yksisilmäisesti ja itsekeskeisesti tuputtaa omia arvojaan kaikille muille. Ihan kuin ne olisivat ainoa epäekologinen teko, ainoa turha rahan tuhlaaminen, ainoa turhamaisuuden tuote ja ainoa mitä mitäkin. "Kun minä en halua niitä ampua niin ovat täysin turhia, pelottavat eläimiä, saastuttavat, tuhlaavat jne."

Kyllä ne metsän eläimet ja jotkut ihmisetkin pelkäävät koiriakin ja vähemmän se parikymmentä rakettia aiheuttaa päästöjä ja jätteitä kuin esim. koiran pitäminen vuoden.

Satku meni tänä vuonna. Välillä sitä on itsekin miettinyt että miksi, mutta kun tätä yleistä, yksisilmäistä paheksuntaa joka vuosi seuraa, ikäänkuin yhtenä iltana ammutut muutamat raketit olisivat se maailman suurin saatana, niin ammutaan nyt niin kauan ennen kuin tämäkin kielletään.

Räiskyvää uutta vuotta kaikille!
Kylmää tekstiä tällaisen pelkäävän koiran kanssa asuvan korville. Ne yhtenä iltana ammutut muutamat raketit nimenomaan ovat se suurin saatana sille viattomalle luontokappaleelle, joka pelkää sitä pauketta ja välkettä yli kaiken, kuollakseen. Mä vietin juuri klo 18-03 koiran kanssa kodinhoitohuoneen lattialla pimeässä kuunnellen sitä ulinaa ja uikutusta, rauhoitellen pelosta tärisevää karvakasaa. Se koira (tai muukaan eläin) ei valitse pelätä, mutta sen sijaan jokainen raketteja ostava valitsee tuottaa sen kärsimyksen muille.

Joskus teininä, 25 vuotta sitten, näistä asioista ei paljon puhuttu. Silloin tuli itsekin tuhlattua viikkorahat noihin, ja olihan se sen ikäiselle hauskaa, katsella miten asiat räjähtivät. Sittemmin alkoi kuulua enemmänkin juttua siitä, miten jotkut eläimet pelkäävät. Vaan eipä sitä silloinkaan kyennyt sisäistämään ennen kuin oikeasti näki itse, miltä se pelko näyttää ja kuulostaa. Sen jälkeen ei ole käynyt mielessäkään sytyttää taivasta tuleen.

Jokainen tietty tyylillään. Mutta ehkä jonkinlainen kypsyminen tekisi monellekin hyvää. ”Mähän menen ja räjäyttelen, koska vituttaa miten toiset tuputtavat omia arvojaan, miten eläimet pelkäävät”. Kyllä, se on tosiaan näemmä jokin arvo joillekin, että saavat eläimet pelkäämään.

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kylmää tekstiä tällaisen pelkäävän koiran kanssa asuvan korville. Ne yhtenä iltana ammutut muutamat raketit nimenomaan ovat se suurin saatana sille viattomalle luontokappaleelle, joka pelkää sitä pauketta ja välkettä yli kaiken, kuollakseen. Mä vietin juuri klo 18-03 koiran kanssa kodinhoitohuoneen lattialla pimeässä kuunnellen sitä ulinaa ja uikutusta, rauhoitellen pelosta tärisevää karvakasaa. Se koira (tai muukaan eläin) ei valitse pelätä, mutta sen sijaan jokainen raketteja ostava valitsee tuottaa sen kärsimyksen muille.

Joskus teininä, 25 vuotta sitten, näistä asioista ei paljon puhuttu. Silloin tuli itsekin tuhlattua viikkorahat noihin, ja olihan se sen ikäiselle hauskaa, katsella miten asiat räjähtivät. Sittemmin alkoi kuulua enemmänkin juttua siitä, miten jotkut eläimet pelkäävät. Vaan eipä sitä silloinkaan kyennyt sisäistämään ennen kuin oikeasti näki itse, miltä se pelko näyttää ja kuulostaa. Sen jälkeen ei ole käynyt mielessäkään sytyttää taivasta tuleen.

Jokainen tietty tyylillään. Mutta ehkä jonkinlainen kypsyminen tekisi monellekin hyvää. ”Mähän menen ja räjäyttelen, koska vituttaa miten toiset tuputtavat omia arvojaan, miten eläimet pelkäävät”. Kyllä, se on tosiaan näemmä jokin arvo joillekin, että saavat eläimet pelkäämään.

Edelleen monet eläimet pelkäävät 365 päivää vuodessa esim. koiria, autoja lentokoneita ja muita kovia ääniä, ylipäätään ihmistoimintaa ja muita eläimiä, oli sitten kyseessä koti-, tai metsäneläin. En tietenkään vähättele, tai missään nimessä toivo eläimille pelkoa, mutta pientä suhteellisuudentajua kaipaisin tähän keskusteluun. Monet eläimet ja jotkut ihmisetkin pelkäävät koiriakin, joiden pitäminen on myös huomattavasti epäekologisempaa kuin rakettien ampuminen 8h ajan vuodessa, silti en näe keskustelua koirien pidon kieltämisestä.

Tämä on mielestäni juuri sitä yksisilmäisyyttä nykyään jokaisessa keskustelussa: muiden pitää toimia niin kuin minä haluan, ettei minulle koidu haittaa/harmia, mutta osataanko ajatella asiaa toisen kannalta? Mitäs jos joku pelkää kuollakseen koiria, mutta iloitsee rakettien ampumisesta klo 18-02 yhtenä yönä vuodessa. Voiko hän vaatia koirien kieltoa asuinalueilla, vai onko se väärä mielipide nykyiseen somelynkkayskeskustelukulttuuriin?

Ehkä tuli liian provosoivaan sävyyn kirjoitettua eilen kun "hieman" ärsyttää tämä jatkuva hyperventilointi ja ärsyttävät sometuputtajat mielipiteitä muokkaamassa tämänkin aiheen ympärillä, mutta ihan omaksi ja lasten iloksi ammuin pienen määrän raketteja klo 18-02 välillä, en ketään kiusatakseni. Omassa lapsuudessani nuo olivat tärkeä juttu ja haluan saman tarjota lapsilleni, vielä kun ovat pieniä.

Tämä riittää omalta osaltani tästä aiheesta, tuskin näistä konsensukseen päädytään kuitenkaan. Agree to disagree ja hyvää uutta vuotta kaikille!

Edelleen monet eläimet pelkäävät 365 päivää vuodessa esim. koiria, autoja lentokoneita ja muita kovia ääniä, ylipäätään ihmistoimintaa ja muita eläimiä, oli sitten kyseessä koti-, tai metsäneläin. En tietenkään vähättele, tai missään nimessä toivo eläimille pelkoa, mutta pientä suhteellisuudentajua kaipaisin tähän keskusteluun. Monet eläimet ja jotkut ihmisetkin pelkäävät koiriakin, joiden pitäminen on myös huomattavasti epäekologisempaa kuin rakettien ampuminen 8h ajan vuodessa, silti en näe keskustelua koirien pidon kieltämisestä.

Tämä on mielestäni juuri sitä yksisilmäisyyttä nykyään jokaisessa keskustelussa: muiden pitää toimia niin kuin minä haluan, ettei minulle koidu haittaa/harmia, mutta osataanko ajatella asiaa toisen kannalta? Mitäs jos joku pelkää kuollakseen koiria, mutta iloitsee rakettien ampumisesta klo 18-02 yhtenä yönä vuodessa. Voiko hän vaatia koirien kieltoa asuinalueilla, vai onko se väärä mielipide nykyiseen somelynkkayskeskustelukulttuuriin?

Ehkä tuli liian provosoivaan sävyyn kirjoitettua eilen kun "hieman" ärsyttää tämä jatkuva hyperventilointi ja ärsyttävät sometuputtajat mielipiteitä muokkaamassa tämänkin aiheen ympärillä, mutta ihan omaksi ja lasten iloksi ammuin pienen määrän raketteja klo 18-02 välillä, en ketään kiusatakseni. Omassa lapsuudessani nuo olivat tärkeä juttu ja haluan saman tarjota lapsilleni, vielä kun ovat pieniä.

Tämä riittää omalta osaltani tästä aiheesta, tuskin näistä konsensukseen päädytään kuitenkaan. Agree to disagree ja hyvää uutta vuotta kaikille!
Sä jostain syystä työnnät jotain ekologisuutta tähän keskusteluun, vaikka kyse on omalta osaltani vain pelosta. Toki, jos sille linjalle halutaan lähteä, niin me ihmiset vasta epäekologisia olemmekin. Ja monet eläimet, ihmisetkin, pelkäävät ihmisiä 365 päivää vuodessa. Viime vuonna 366 päivää. Eli ei muuta kuin rakettikaupoille ja lisää mökää pönttöön.

Se että joku ihminen pelkää koiria, on toki valitettavaa. Se ihminen pystyy kuitenkin valtaosin elämään sen kanssa ja tekemään ratkaisut sen perusteella, että ei joudu kohtaamaan pelkojaan. Toki on myös itsekkäitä ja lapsellisia koiranomistajia, jotka nakkaavat paskat sille, että joitain pelottaa. ”Ei se meidän fifi-puppe kelleen mitään pahaa tee, korkeintaan vähän näykkii ja leikillään puree”. Minä sen sijaan en päästä koskaan koiraa a) vapaaksi tai b) muiden ihmisten lähelle, elleivät he itse selkeästi ilmaise haluaan tutustua koiraan. En siksi, että epäilisin koiran käyvän kimppuun, vaan siksi, että se on niin innokas, että sitä on helppo pelästyä. Kaupungilla aina lyhyessä hihnassa ja kaksi kättä käytössä. Tämä koira ei ansaitse pelätä siksi, että joku muu haluaa vähätellä sitä pelkoa. Oikeasti, tervetuloa tutustumaan pelkokoiran mielentilaan silloin, kun muut haluavat ”vain pitää vähän hauskaa”. Vähättely on hirveän helppoa silloin, kun se vahinko ei osu omalle kohdalle.

Mä ainakin itse pyrin toimimaan siten, että jos tiedän jonkin toimintani olevan muille selvästi vahingollista, niin sitten keksitään muita aktiviteetteja. Ei se ole edes vaikeaa. Paitsi jos ei edes kiinnosta, silloin se on aika vaikeaa. Jokainen tyylillään. En mä ole ketään lähdössä lynkkaamaan, pidän vain tolloina.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Askistossa Vantaalla päiväkoti palanut viime yönä ja tulipalo alkanut raketista.

Voisiko nuo nyt yksinkertaisesti kieltää? Aika kalliiksi tulee yhteiskunnalle tuollainen täysin turhanpäiväinen paukuttelu.

Tämä.

Tai oikeastaan ilotulitteita ei tarvitsisi kieltää kokonaan, mutta voisiko niiden käyttö olla sallittua vain ammattilaisille sekä määrätyissä paikoissa? Saisi kaikki tehdä omat päätöksensä, että haluaako niitä lähteä katsomaan vai ei.

Ketjun kysymykseen vastasin 0€. Kuten on käynyt joka ikinen vuosi.

Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tämä.

Tai oikeastaan ilotulitteita ei tarvitsisi kieltää kokonaan, mutta voisiko niiden käyttö olla sallittua vain ammattilaisille sekä määrätyissä paikoissa? Saisi kaikki tehdä omat päätöksensä, että haluaako niitä lähteä katsomaan vai ei.

Ketjun kysymykseen vastasin 0€. Kuten on käynyt joka ikinen vuosi.
Tai sitten vaan kielletään putkipommit, ilmapommit ja paikallaan räjähtävät sekä keppiraketit. Jätetään mahdollisuus padoille, suihkuille ja erilaisille pörriäisille. Kummasti vähenisi ilkityöt. Ja kielletään ampuminen muualla kuin erikseen nimetyillä paikoilla. Silloin ei se massoittaminenkaan käy niin ongelmaksi, kun pahimmin tuhoa aiheuttavat tuotteet on kielletty. Mikäli haluaa käyttää esimerkiksi haja-asutusalueella kotipihassa, olisi siihen anottava lupa.

Ratkaisuja kyllä löytyy ilman että kaikkea pitää kieltää.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tulityökortin tai vastaavan taakse, nimikoidut raketit ostaessa ja reiluhko haittavero roskaamisen vuoksi, jos kuluttajakauppa pitää jostain syystä edelleen sallia. Lisäksi toki taajama-alueille kielto, koska on aitoa riskiä oikeinkin käytettynä tulipaloista jne.

Itse pidän näitä voimakkaasti menneisyyteen kuuluvana, sivullishaittoja ja turhaa terveyspalveluiden kuormaa aiheuttavana asiana, jonka kieltämistä ihmeteltäisiin yhtä vähän kuin baaritupakoinnin kieltämistä sen jälkeen kun tämä toteutettaisiin.

Yleensä olen hullutellut ja tuhlannut muutaman euron tähtisädetikkuihin, mutta tänä vuonna nekin jäivät hyllyyn, joten nolla euroa meni.

Osallistuin kyllä uv:n viettoon, jossa isäntä kertoi tuhlanneensa noin 50 euroa raketteihin. Sen summan kun jakaa osallistujamäärällä, niin vajaa kymppi tulee omaksi osuudeksi tälle vuodelle. Se olkoon oma panokseni tähän juhlaan. Lapset näyttivät viihtyvän, joten menköön sen varjolla tuollainen hulluttelu kerran vuodessa. Kyllä tuon silti voisi puolestani kieltää yksityishenkilöiltä kokonaan.

Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tulityökortin tai vastaavan taakse, nimikoidut raketit ostaessa ja reiluhko haittavero roskaamisen vuoksi, jos kuluttajakauppa pitää jostain syystä edelleen sallia. Lisäksi toki taajama-alueille kielto, koska on aitoa riskiä oikeinkin käytettynä tulipaloista jne.

Itse pidän näitä voimakkaasti menneisyyteen kuuluvana, sivullishaittoja ja turhaa terveyspalveluiden kuormaa aiheuttavana asiana, jonka kieltämistä ihmeteltäisiin yhtä vähän kuin baaritupakoinnin kieltämistä sen jälkeen kun tämä toteutettaisiin.
Tämä tappaisi koko kuluttajamarkkinan. Eli ei. Joitakin viestejä aiemmin ehdotuksiani. Ja siis minä olen ollut ilotuliteharrastaja ja käyttäisin edelleen tuhansia euroja vuodessa, jos olisi varaa.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Nolla euroa kuten viimeiset kymmenen vuotta. Sitä ennen rahaa paloi ja vaaratilanteita koettiin, enemmän kuin tarpeeksi. Silmävammoilta olen välttynyt, enkä ole niitä todistanut. Omatekoiset pommit ja "paranneltut" raketit olivat vaarallisimpia.
Olen järjestettyjen ilotulitusten kannalla.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämä tappaisi koko kuluttajamarkkinan. Eli ei. Joitakin viestejä aiemmin ehdotuksiani. Ja siis minä olen ollut ilotuliteharrastaja ja käyttäisin edelleen tuhansia euroja vuodessa, jos olisi varaa.

Enpä usko, että tappaisi - toki kasaisi jonkin verran. Joku tuon tapainen luvan suorittaminen ei olisi kallista, ja kasaisi alueen ilotulitukset vähän suuremmiksi kokonaisuuksiksi. Taajamissa ampumistahan on rajoitettu reippaasti jo nyt, ja se on kuntien omassa päätösvallassa, mutta riskien vuoksi voisi kieltää kokonaan.

Ihan hyvänä steppinä oikeaan suuntaan toki voisi mennä asteittainkin, eli ensin kieltää nuo kepit ja muut riskisimmät tuotteet. Vääjäämättä tälle paukuttelulle käy kuitenkin kuin baaritupakoinnille tai vaikka turkistarhaukselle - aikanaan ihmetellään, miksi ihmeessä tällainen hölmöily oli sallittua ja tarpeen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy