Olen joskus aiemminkin tainnut kirjoittaa tähän ketjuun, että ilotulitusrakettien laukominen on typerää puuhaa, koska lähistöllä naapurit ja muu lähistöllä oleskeleva porukka näkee ne ilmaiseksi. Samasta syystä onkin perusteltua jättää ilotulitteiden ostaminen muiden riemuksi. Minulle riittää varsin mainiosti muiden ostamien rakettien katselu, varsinkin kun asun viihtyisällä ok-taloalueella, jossa väki laukoo raketteja ahkerasti. Ei tuolla jää mitenkään ilotulittamisesta paitsioon. Tuntuisi sitä vastoin äärimmäisen epätarkoituksenmukaiselta ajatukselta laukoa satasten edestä markettiraketteja taivaankannelle, joka jo muutenkin sädehtii täynnään Kiinassa manufakturoitua väriloistoa.
Tosin viimeisten noin 10 vuodenvaihteen aikana minäkin olen hölmöillyt kahdesti, ostaen ehkä 50-100 eurolla per kerta jotakin paukuteltavaa lapsia ja vieraita viihdyttääkseni. En siis katso voivani olla aivan ensimmäinen heittäjä, kun pahimpia ilotulittajan saatanoita jonakin kauniina päivänä kivitetään.
Ikävää katsottavaa känniraketoimisen ja muun toopeilun ohella on myös se, että kerta toisensa jälkeen saan huomata raketteja lauottavan myös yhteiskunnan jakamilla tukiaisilla. Vähän matkan päässä kotoani sijaitsevilta vuokrarivareilta ammutaan raketteja joka uusivuosi niin saakelin tavalla. Eipä siinä mitään, "köyhälläkin on oikeus", kuten asiakkaiden on tapana perustella harkinnanvaraisten anomisia sossutoimistossa. Tietty jos on pimeitä tuloja, joista ei makseta verojakaan, niin taivaallehan niitä sitten sopii roiskia.