Paljonko taloudessanne on velkaa?

  • 13 604
  • 59

Paljonko sitä lainaa on euroissa?

  • 0

    Ääniä: 51 25,6%
  • 1 - 5 000

    Ääniä: 17 8,5%
  • 5 001 - 15 000

    Ääniä: 11 5,5%
  • 15 001 - 50 000

    Ääniä: 12 6,0%
  • 50 001 - 100 000

    Ääniä: 42 21,1%
  • 100 001 - 200 000

    Ääniä: 42 21,1%
  • 200 001 ->

    Ääniä: 24 12,1%

  • Äänestäjiä
    199
Suosikkijoukkue
Ilves
Lainakuormaa aikalailla tasan 150.000€, sijoituksia jne 32.000€. Talo ja reilu 5400 m2tontti arvioitu viimeksi pankin toimesta luokkaan 285.000€. Haja-asutusalueella halpaa ja kivaa..

Ja ne bruttotulot on meiltä kahdelta pyöreästi 140.000 €/ vuosi.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Juuri nyt ei ole yhtään, mutta toiveissa on, että lähitulevaisuudessa olisi...

Vaikuttaa(-ko) pikkuisen idioottimaiselta?

Sanotaan näin, että mikäli haluaa asua omassa omistuksessa olevassa asunnossa, niin lainaa pitää ottaa. Puhutaan tietysti nyt normaaleista työntekijöistä, ei huippu-urheilijoista tai pankinomistajien jälkikasvuista saati kansanedustajista.

Kyllä mä mielummin otin asuntolainan ja makselen takaisin vs. maksaa toiselle siitä, että saa asua jossain huoneistossa ja mistä vain saattaa tulla valituksia. Rahaa jää tietty vähemmän käteen, mutta silti eläminen on huomattavasti mukavampaa.

Juu - ymmärrän, ettei minua huomattavasti nuoremmille ole mikään kynnys ottaa lainaa omien tarpeidensa ja maksukykynsä puitteissa. Minun tapauksessani tuollaisella 20 vuoden asuntolainalla on kohtalaiset mahdollisuudet kaatua lopulta perikunnan ihmeteltäväksi heidän omien lainojensa lisäksi.

Noh, onhan siinä omaisuutta tietysti vakuutena, mutta sen realisointi vaatii aina oman vaivansa ja aikansa. Tosin, eipähän se enää silloin taida minua murehduttaa...
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Juu - ymmärrän, ettei minua huomattavasti nuoremmille ole mikään kynnys ottaa lainaa omien tarpeidensa ja maksukykynsä puitteissa. Minun tapauksessani tuollaisella 20 vuoden asuntolainalla on kohtalaiset mahdollisuudet kaatua lopulta perikunnan ihmeteltäväksi heidän omien lainojensa lisäksi.

Noh, onhan siinä omaisuutta tietysti vakuutena, mutta sen realisointi vaatii aina oman vaivansa ja aikansa. Tosin, eipähän se enää silloin taida minua murehduttaa...

Velathan ei periydy, joten ainoa vaiva olisi myydä esim se asunto ja kuitata sillä se velkasi. Ja jos asunnon arvo ei riitä velkaan, niin ei jää perikunnan huoleksi.

Lainaa on alle 200 t€, tarkkaa summaa en muista.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Velathan ei periydy, joten ainoa vaiva olisi myydä esim se asunto ja kuitata sillä se velkasi. Ja jos asunnon arvo ei riitä velkaan, niin ei jää perikunnan huoleksi.
...

Ihan uteliaisuuttani kysyn, että jääkö tuo loppuvelka sitten pankin luottotappioksi, vai kuinka?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tässä selitettynä. Jäävät siis kuolinpesälle, ja perilliset vastaavat veloista vain kuolinpesän varallisuuden verran.
Kaatuvatko vainajan velat perillisten niskaan? - Veronmaksajain Keskusliitto ry

No, helevata...

Aina näköjään voi oppia jotain, kun vain ymmärtää kysyä - kiitos samille ja lavalle (vai lapalle)!

Aiheesta sen verran, että asuntolainatarjouksia pankeilta on kyselty sekä saatu ja ne on evaluoitu paremmussjärjestykseen - nyt puuttuu enää vain sopiva kohde, mutta siitä ehkä myöhemmin.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Alle satatonnia, suurin osa asuntolainaa. Yksiö Kalliossa joka on tällä hetkellä vuokralla, ostettu satasella seitsemän vuotta sitten ja arvo on noussut jotain 40%. Lisäksi jotain vaimokkeen opintolainoja muutama tonni ja vähän luottokorttia. Ei suurempaa hätää pääse tulemaan, kämpän myynnillä kuittaisi kaikki kivasti ja jäisi ylikin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
En ole kellekään mitään velkaa. Luottokortilla olleen parinkympin nettiostoksenkin maksoin äsken pois. Aikoinaan maksoin opintolainat (muutama tonni) pois heti kun työn syrjään pääsin, en halua olla velkaa ilman syytä.

Ei sikäli, ettenkö voisi harkita vaikkapa oman asunnon ostamista. Ongelma vain on siinä, ettei yksin asuvalle suht pienituloiselle kunnan työntekijälle kumminkaan myönnetä tarpeeksi velkaa, jotta sillä saisi ostettua itselleen säädyllisen asunnon.

Ei huvita ottaa velkaa ostaakseni jonkun ikivanhan neukkukuution sisälle betonoidun itsemurhayksiön jostain hevonvitusta. Säällinen pieni ja saunalla varustettu kaksio ihmisten ilmoilta (edes sellaisesta lähiöstä, josta vielä pois pääsisi julkisilla ja työpaikalleen) maksaisikin sen verran, että olisin sitten seuraavat 30 vuotta velkakierteessä ja kitkuttelisin näkkileivällä. Kun asunto olisi oma, niin olisin eläkeikäinen ja haudan partaalla tai jo vainaja. Sitten pitäisi myydä asunto halvalla ja rahoittaa sillä palvelukoti, johon pääsisin vaipat jalassa.

Toisaalta vuokrakin on nykyisin turhan korkea, ja koko ajan kallistunut vuosi vuodelta, joten voisihan sitä maksaa omaa asuntoakin. Hirveästi ei kuitenkaan olisi varaa maksaa vastiketta sekä velkalyhennystä enempää kuin mitä nyt maksan vuokraa.

Autokin olisi jossain elämänvaiheessa jälleen ihan mukava lisä, mutta sen ylläpito maksaa liikaa ja hankinta vielä enemmän. Tällä hetkellä se ei ole mitenkään välttämätön, koska asun suht lähellä työpaikkaani, mutta asunnot ja työpaikatkaan eivät välttämättä ikuisia ole.

Tarvitsisin elämääni naisen, joka kävisi myös töissä ja maksaisi oman puolikkaansa asunto- ja autolainasta, sähköstä, netistä yms. juoksevista kuluista sekä ruokalaskusta. Pillun saaminen olisi siinä yhteydessä vain ylimääräinen, mukava bonus elintason kohentuessa ja lainamahdollisuuksien parantuessa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asuntolainaa suunnilleen sen verran, että Andy McCoy voisi maksaa ne taskustaan löytyvillä rahoilla. Tai no, ne taisi olla markkoja.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nolla euroa. Mä en halua olla kenellekään velkaa. Ahdistaa jo pelkkä ajatus isosta lainasta. Mä haluan olla vapaa mies ja nautiskella elämästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös