Paljonko rahaa kuluu joululahjoihin?

  • 5 983
  • 62

Paljonko rahaa kuluu joululahjoihin?

  • 0 - 50

    Ääniä: 88 29,3%
  • 50 - 100

    Ääniä: 81 27,0%
  • 100 - 150

    Ääniä: 49 16,3%
  • 150 - 300

    Ääniä: 38 12,7%
  • 300 ja yli

    Ääniä: 44 14,7%

  • Äänestäjiä
    300

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Niin, tulipa mieleeni joululahjoja ostaessa, että paljonko jatkoaikalaiset kuluttavat rahaa joululahjoihin? Oma lompakkoni ei joulusta paljoa kevenny, eli tänäkin vuonna selvitään n. 40 eurolla. Veikkaan kuitenkin, että tämä on melko pieni summa verrattuna suureen osaan muista suomalaisista...

...ja jos tätä on kyselty aiemmin, niin pahoittelut.
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
Laskeskelin tossa yks päivä, että tänä jouluna lahjoihin menee noin 70 euroa mikä on kyllä suurin summa mitä olen ikuna lahjoihin käyttänyt.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllähän tää aikalailla on itsekunkin perhetilanteesta (ja totta kai myös taloudellisesta tilanteesta) riippuva juttu. Eihän tässä rikas olla itsekään, mutta jos lahjoja pitää ostaa tietystikin omalla viidelle muksulle ja rakkaalle vaimokkeelle ja jotain muistamista toki iskälle ja äiskälle, kolmelle kummilapselle jne niin kyllä tämän asteikon ylälaitaan mennään että kolisee.

No - toisaalta niihin lahjapaketteihin menee luistimia ja suksia ja puhelimia ja kaikkea muuta sellaista, jonka hankinta olisi ollut ajankohtainen/pakollinen muutenkin, mutta ajoitetaan sitten joulupakettiin.

Old TJ
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tähän mennessä semmonen 25 euroa mennyt. Vielä menee maksimissa saman verran eli ei kovin hirveästi. Pitää sitä nyt toisillekin lahjoja ostella jonkin verran.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tänä jouluna meni lahjoihin n.4300€. Aivan, hirveä määrä rahnaa. Tosin summan korottajana toimii Helmikuunalussa 16 vuotta täyttävän poikani moottoripyörä. Tonnilla saan tuota putoamaan, kun lasken hänen moponsa myynnistä saatavan summan.

Siinä kolmisensataa on varmaan lähellä normaalia, lahja budjettini. Vaimo, 2 poikaa, vanhempani ja työnantajalle pikkupaketti. Siinä ne.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tähän mennessä on mennyt (muistaakseni) himpun verran yli sata euroa lahjoihin, summa tuskin enää kasvaa monellakaan eurolla.

vlad.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tänä vuonna menee vähemmän rahaa kuin viime vuonna, johtuu siitä kun aloitin syksyllä opiskelut. Viime vuonna meni lahjoihin rahaa sellaiset neljäsataa euroa. Nyt selviän jollakin 260 eurolla about.

Itselläni kun on niin monta kelle ostaa lahjoja, niin sitä rahaa todellakin sitten menee. Esimerkiksi on kaksi ja puolivuotias ihana siskon likka,jolle tulee ostettua joka vuosi joku suhteellisen kallis lahja, nytkin käytin viiskymppiä suunnilleen yhteensä hänen lahjoihin.


ps. äskeinen kirjoitusvirhe johtunee vähäisestä yöunesta?

Lisäisin tähän vielä sen verran, että tänä vuonna käytin lahjarahani enemmänkin lahjoihin, mitä toinen ihminen todellisuudessa haluaa, enkä oikein ostellut mitään rihkamatuotteita, mitkä joulun tekaistun ihastuksen jälkeen jätetään hyllylle pölyttymään. Tai ainakin toivon ostaneeni.
 

Lucy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, HJK, ManUtd
Perinteisesti ostan joululahjoja ainoastaan lahipiirin lapsille. Talla hetkella se kaytannossa tarkoittaa kahta ala-asteikaista pikkusiskoa ja veljenpoikia. Eli leluja ja vahan vaatteita lahti postin kautta. Itse lahjat maksoi ehka n. 100 puntaa. Postituskulut 50 puntaa... Etta ei nyt valttamatta mitenkaan jarkevaa toimintaa.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Nyt on aika kaikki lahjat ostettu ja n. 450 euroa olen köyhempi, suurin osa tietenkin muijalle mutta kyllä muutkin perheen jäsenet saavat ihan kivat lahjat tänä vuonna.

Antaminen on kivaa.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tähän mennessä mennyt n. 500 euroa ja ostamatta vielä poikaystävän lahjat. Ahdistaa kovasti kun ei keksi mitään... Eihän sitä jouluna säästellä kuulu, lahjojen antaminen on niin mukavaa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
girlzilla kirjoitti:
Tähän mennessä mennyt n. 500 euroa ja ostamatta vielä poikaystävän lahjat. Ahdistaa kovasti kun ei keksi mitään... Eihän sitä jouluna säästellä kuulu, lahjojen antaminen on niin mukavaa.

Itse olen samaa mieltä. Tykkään enemmän henkilökohtaisesti lahjojen antamisesta ja siitä kun saa nähdä toisen ilmeen kun toinen avaa antamani lahjan, kuin siitä kun itse saan lahjan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Perheessämme ei hirveästi ostella joululahjoja. Miksi aikuiset lahjoittelisivat jotain hirvittävän kalliita kamoja toisilleen, kun ne voi hommata itsekin. Tosin tiedän, että faija ostaa mulle ja broidille joka vuosi yhden kunnon lahjan, joka minulle on tänä vuonna uusi rinkka. Mutsille ja faijalle annan kirjat, koirillemme (yhteensä kolme kappaletta) uudet talvitakit, leluja ja makupaloja. Eniten menee varmasti kahden kummitytön lahjaan, heidän lahjoihinsa on kiva laittaa aikaa, vaivaa ja fyrkkaakin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tähän mennessä kolme euroa. Sopimus perheenjäsenten kesken oli ettei yhtään mutta katotaan ny vieläkö jotain muutakin repäisisi.

Alkaa meinaan olla kiire lähetellä joulukirjeitä tutuille.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Alamummo kirjoitti:
Perheessämme ei hirveästi ostella joululahjoja. Miksi aikuiset lahjoittelisivat jotain hirvittävän kalliita kamoja toisilleen, kun ne voi hommata itsekin. Tosin tiedän, että faija ostaa mulle ja broidille joka vuosi yhden kunnon lahjan, joka minulle on tänä vuonna uusi rinkka. Mutsille ja faijalle annan kirjat, koirillemme (yhteensä kolme kappaletta) uudet talvitakit, leluja ja makupaloja. Eniten menee varmasti kahden kummitytön lahjaan, heidän lahjoihinsa on kiva laittaa aikaa, vaivaa ja fyrkkaakin.

Varmaan siksi, että ihmiset haluavat muistaa lähimmäistään? Paitsi, että ei sitä lahjoilla mitata.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Enpä ole laskenut, paljonko lahjoihin on mennyt. Jos heitän jotain 300 euroa, ei kovin kaukana totuudesta olla. Summilla ei sinänsä ole edes väliä, jos vain lahja sattuu kohdilleen.

Lahjottavia on aika monta, molempien vanhemmat ja sisarukset, muutama sisarusten lapsi ja tietenkin oma perhe, minä, vaimo ja puolitoistavuotias tyttäremme. Tytärtäni en aio tavaran paljouteen opettaa, vaan muutama ikään sopiva lahja saa riittää. Itse ostin hänelle Nalle Puhin voimistelukirjan (tyttö matkii minun salin jälkeisiä venyttelyjäni sen verran innokkaasti, että pitää antaa kimmoke jo nuorena), vaimoni etsii epätoivoissaan hänelle Duplon (Legon?) eläintarhaa, elukat kun kovasti kiinnostavat pikkuista.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Itselläni ei taida mennä tänä(kään) vuonna yhtään joululahjoihin... Tosin ajattelin antaa isälleni käsitöissä tehdyn retkikirveen joululahjaksi.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
vilperi kirjoitti:
Varmaan siksi, että ihmiset haluavat muistaa lähimmäistään? Paitsi, että ei sitä lahjoilla mitata.

Totta, mutta panostamme enemmän mukavaan yhdessäoloon. Ei ne lahjat tässä iässä niin olennainen juttu joulussa ole. Voin ostaa haluamani itsekin. Kivahan lahjoilla on muistaa esim. synttärisankareita. Mutta jouluna se on niin vastavuoroista, että olemme aikuisten kesken sopineet ettei kummosia lahjoja jaeskella.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alamummo kirjoitti:
Totta, mutta panostamme enemmän mukavaan yhdessäoloon. Ei ne lahjat tässä iässä niin olennainen juttu joulussa ole. Voin ostaa haluamani itsekin. Kivahan lahjoilla on muistaa esim. synttärisankareita. Mutta jouluna se on niin vastavuoroista, että olemme aikuisten kesken sopineet ettei kummosia lahjoja jaeskella.

En halua missään nimessä kritisoida tyyliä, jolla te joulunne vietätte, mutta eihän joululahjojen anto ole siitä mukavasta yhdessäolosta pois. Minä, 18-vuotias olen nuorin joulun viettäjä tällä hetkellä porukassamme, eli kaikki ovat aikuisia ihmisiä. Silti tykkään kamalasti miettiä minkä lahjan ostan veljelleni, siskolleni jne. On ihana antaa jotain sellaista luksusta, mitä toinen ei esim. itse viitsisi itselleen ostaa. Lahjojen antaminen on ylipäänsä mielestäni mukavaa puuhaa.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On ihmisiä, jotka tekee mielellään diilin, että kumpikaan ei osta kummallekaan joululahjaa.

On ihmisiä, jotka suuttuu jos ehdottelee diiliä.

Eli 50 euroa riittänee myös tänä jouluna. Jotain krääsää täytyy ostaa ja mennä vaikka vessaan, kun lahjapaketit aukenee. Mikäli lahjansaajat ovat saman katon alla.

EDIT. Nännimäinen: Sairaus.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä niihin yli 300€ on mennyt. Ja taas ovat Jatkoajan lukijat yhtä tietoa viisaampia.

EDIT. Grome: ja on myös ihmisiä, jotka tekevät noita diilejä ja ostavat silti kasan paketteja.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
girlzilla kirjoitti:
En halua missään nimessä kritisoida tyyliä, jolla te joulunne vietätte, mutta eihän joululahjojen anto ole siitä mukavasta yhdessäolosta pois. Minä, 18-vuotias olen nuorin joulun viettäjä tällä hetkellä porukassamme, eli kaikki ovat aikuisia ihmisiä. Silti tykkään kamalasti miettiä minkä lahjan ostan veljelleni, siskolleni jne. On ihana antaa jotain sellaista luksusta, mitä toinen ei esim. itse viitsisi itselleen ostaa. Lahjojen antaminen on ylipäänsä mielestäni mukavaa puuhaa.

Eihän se olekaan yhdessäolosta pois ja kivaahan se on. Olemme vaan todenneet, että miksi ostaisin äidilleni hänen haluamansa käsilaukun ja hän minulle himoitsemani, kun molemmat voimme ostaa sen itse. Kyllä minäkin sun ikäisenäsi ostin lahjoja suurinpiirtein kaikella irtilähtevällä rahalla, mutta ei tässä iässä enää jaksa niin innostua. Kait sitä on tullut niin käytännölliseksi ja niin krittiseksi kaiken kaman suhteen, että helpompi hoitaa ostamiset itse. Kuten kerroin, saan faijaltani rinkan lahjaksi ja itse kävin sen valikoimassa, ostamassa isältä saaman rahatupon kanssa ja panin pakettiin, isukki kirjoitti vain kortin. Onko tässä nyt sitten oikeasti järkeä?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Alamummo kirjoitti:
Totta, mutta panostamme enemmän mukavaan yhdessäoloon. Ei ne lahjat tässä iässä niin olennainen juttu joulussa ole. Voin ostaa haluamani itsekin. Kivahan lahjoilla on muistaa esim. synttärisankareita. Mutta jouluna se on niin vastavuoroista, että olemme aikuisten kesken sopineet ettei kummosia lahjoja jaeskella.

Minulla on aina tapana sanoa kaikille lähimmäisilleni ennen joulua, että tänä vuonna en hirveästi lahjoja osta. No, silti niihin se kolmesataa tänäkin vuonna menee, tulee vaan sellainen fiilis, tai joku riippuvaisuus, en tiedä, mutta se on vain jotenkin mukavaa ostella ja keksiä kaikkia lahjoja toisille ja sitten jännittää mitä toinen sanoo siitä ja tällain.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Vähän reilu 300e menee tänä vuonna. Paljoltahan tuo kuulostaa, mutta mukava kerrankin ostaa kun varaa.

Tosin täytyy myöntää, että tyttären ensimmäisen joulunlahjat on vienyt tuosta leijonanosan.
 

Sörkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Taitaa kokonaissumma pyöriä siellä yli 300 eurossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös