Paljasjalkaisin ?

  • 2 167
  • 24

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Arvo Turtiaisen syntymästä tuli kuluneeksi 16.9.2004 100 vuotta. Hänen Helsinki-aiheisesta runokokoelmastaan ”Minä, paljasjalkainen” vuodelta 1962 tuli mieleeni seuraavan seikan selvittäminen.

Eli kuka on voi kutsua itseänsä paljasjalkaisimmaksi kotipaikkakuntansa asukiksi ? Aihetta voi lähestyä omien lähisukulaisten syntymäpaikkojen avulla.
Laskusäännöt:
Isän syntymäpaikka sama kuin itsellä= 0.5 pistettä.
Äidin syntymäpaikka sama kuin itsellä= 0.5 pistettä.
Isän isän syntymäpaikka sama kuin itsellä=0.25 pistettä.
Isän äidin syntymäpaikka sama kuin itsellä=0.25 pistettä.
Äidin isän syntymäpaikka sama kuin itsellä=0.25 pistettä.
Äidin äidin syntymäpaikka sama kuin itsellä=0.25 pistettä.

Maksimipistemäärä on siis 2. Omaan kotipaikkakuntaani (pieni kunta Hämeessä) minulla ei ole mitään verisiteitä, joten pisteitä tulee puhdas 0. Jos asuisin yhä synnyinpaikkakunnallani (pieni kunta Etelä-Karjalassa), niin pisteitä tulisi 0.5+0.5+0+0.25+0.25+0.25 = 1.75.

Sukuunsa tarkemmin perehtyneet voivat mennä enemmänkin taaksepäin, itselläni seuraavan sukupolven mukaanotto (0.125 pistettä/osuma) toisi synnyinpaikkakunnalla asuessani 2.5 pistettä kolmesta mahdollisesta.
 

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Täällä ruuhkasuomessa syntyneenä (kehä I:n sisällä) ja kerran paikkakuntaa vaihtaneena (kehä III:n ulkopuolelle), niin ei tule pisteen pistettä.
Eikä tulisi muuten pistettäkään vaikka asuisin vielä synnyinpaikkakunnalla. On meinaan vanhemmatkin muuttaneet muualta ja syntyneet eripaikkakunnilla.
Lopputuloksena voisi päätellä että olen juureton, tai jalaton.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Faijan puolelta maksimit, mutta mutsin suku onkin sitten ihan muualta... eli 1p.

Itse asiassa jos mennään paljonkin taaksepäin, niin pisteitähän tulisi reilummin - jos nyt ihan oikein muistan, niin faijan isoisän isä taitaa olla ensimmäinen täällä syntynyt.
 
Viimeksi muokattu:

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pisteitä tulee tuo 0,75. Tosin äitini on käynyt syntymässä lähikunnassa ja muuttanut 2-vuotiaana synnyinpaikkakunnalleni ja äidin vanhemmat myös lähikunnista, joten melko paljasjalkainen koen silti olevani.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
0 pistettä! Mää olenkin aina ollut lähinnä maailmankansalainen...
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
1.75 tuli itselleni pisteitä. Ja itse olen paljasjalkainen porilainen, tua noi nii.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täydelliselle miehelle täydet pinnat ;) Eli tuolla taulukolla pisteitä tulisi täydet 2 ja kotipaikkana tietenkin Helsinki.

Toki sellainen kauneusvirhe on myönnettävä, että yliopisto-opinnot suoritin muualla ja tällä hetkellä asustelen ulkomailla. Kotipaikkani on kuitenkin Helsinki.
 

Miguel

Jäsen
Äitini on syntynyt samassa kaupungissa kuin missä nykyään asun. Muuten hakee erittäin kaukaa.

Jos kotikaupungiksi määriteltäisiin synnyinkaupunkini (jossa en tosin ole puolta vuotta kauempaa asunut), ei tulisi pisteen murto-osakaan minulle.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
1.75 tai täydet 2, äidin isästä minulla ei ole varmaa tietoa, mutta aika paljasjalkainen taidan olla.
 

Lyrinna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pisteitä kokonaiset 0,5. Kaiken lisäksi tämä testi muistutti minua siitä karmeasta tosiasiasta, että äitini syntymäpaikka on rauma.

Kovin paljasjalkainen porilainen en siis ole - muuta kuin sydämeltäni.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Olen ihan sekasikiö. Isä jostain ihan helvetin kaukaa Vaasan läheltä ja äiti jostain Porista.
Mitenköhän ne on tänne alas asti eksynyt?
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
No mähän asustelen nykyään Helsingissä mutta isän puolelta taidan olla espoolainen kuudennessa tai seitsemännessä polvessa. Pitääpä tarkistaa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Täydet nolla pistettä. Tosin äidin syntymäpaikan kanssa meni aika lähelle, mutta sitähän ei lasketa. Ja jos nykyolosuhteet pysyvät stabiileina, myös oma jälkikasvuni tulee saamaan tässä kisassa nollat.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei pisteen neljännestäkään ropise meikäläiselle. Sekä äidin että isän suvut ovat kummatkin Länsi-Savosta kotoisin, joten Lohjaa ei kai siihen enää lueta kuuluvaksi. Sen sijaan tyttäreni kerää äitinsä puolelta täydet pinnat aika pitkälle menneisyyteen, suku kun on jumittanut täällä läntisen Uudenmaan kehdossa eräänkin vuoden.

Rehellisesti sanottuna en minä tänne vielä muutamassa vuodessa ole juurtunut tippakaan. Ihan ok paikkakunta sinänsä, ja talomme sijainti on mitä mainioin, mutta tällä hetkellä ei kirpaisisi tunepuolta yhtään, vaikka pitäisi muuttaa. Järki saattaisi hangata vastaan, kun on sen verran tullut nähtyä vaivaa kämpän eteen ja arvo nousee kaiken aikaa.
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Kasassa kokonainen piste (isä+isoisö) ovat syntyneet samalla paikkakunnalla kuin minäkin, jos paikkakunta määritellään nykyisen kuntajaon mukaan. Vanhimmat tiedot meikäläisen esivanhemmista ao. paikkakunnalla ovat vuodelta 1636.

Jos tilannetta helpotetaan käyttämällä nykyistä seutukuntajakoa, niin koko isän suku on samalta seudulta, joskin isäni äidin isän äidin äiti kehtaa olla kotoisin Uudeltamaalta. Allekirjoittaneen esivanhempia on seutukunnalla asunut viimeistään 1540-luvulla.

Siinä paljasjalkaisuutta aina sisäänlämpiävyyteen asti.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Isältä tulevaan 0,5:een jää.

Isän isä liippaa läheltä, mutta hän sattui syntymään väärään aikaan värässä paikassa. Nykyisiä syntymäpaikkasääntöjä soveltaen siitäkin tulisi pisteet.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
0 pistettä, mutta silti paljasjalkainen lappeenrantalainen. Vanhemmat kun sattuvat vaan olemaan kotoisin rakkaalta naapuripitäjältä Imatralta. Onneksi en ole itse siellä koskaan asunut.
 

JanJ

Jäsen
Isän syntymäpaikka sama kuin itsellä= 0.5 Ulvila
Äidin syntymäpaikka =0 Pori
Isän isän syntymäpaikka =0 Honkajoki
Isän äidin syntymäpaikka =0 Honkajoki
Äidin isän syntymäpaikka =0 Pori
Äidin äidin syntymäpaikka =0 Pori

Puolen pisteen ulvilalainen, joka on käynyt koulua Porissa ja asunut 8 eri kaupungissa.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Niin, omat juttuni menevät näin:

Isän syntymäpaikka sama kuin itsellä= 0.5 pistettä.
Äidin syntymäpaikka sama kuin itsellä= 0
Isän isän syntymäpaikka sama kuin itsellä=0.25
Isän äidin syntymäpaikka sama kuin itsellä=0
Äidin isän syntymäpaikka sama kuin itsellä=0
Äidin äidin syntymäpaikka sama kuin itsellä=0

Pisteitä siis, ööö 0,75.

Nykyinen kotipaikkani ei ole sama kuin syntymäpaikkani, vaikka olenkin syntynyt Hämeenlinnan lastenpäästämöllä ja nyttemmin asun samaisessa kaupungissa.

Loppukaneetiksi päädyn sanomaan, että olen hämäläinen, johon on ruiskahtanut pikkuisen eteläpohjalaista.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Isän syntymäpaikka sama kuin itsellä= 0.5 pistettä. Käynyt syntymässä Helsingissä, mutta asunut Keravalla nuoruutensa.

Äidin syntymäpaikka sama kuin itsellä= 0.5 pistettä. Jep, syntynyt ja asunut Helsingissä ainakin lapsuutensa.

Isän isän syntymäpaikka sama kuin itsellä=0 pistettä. Savonlinnasta tietääkseni

Isän äidin syntymäpaikka sama kuin itsellä=0 pistettä. Ei hajuakaan

Äidin isän syntymäpaikka sama kuin itsellä=0.25 pistettä. Stadilainen hänkin.

Äidin äidin syntymäpaikka sama kuin itsellä=0 pistettä. Pohjanmaalta.

Eli pikaisella laskutoimituksella pisteiksi tuli 1,25. Ihan jees. Itse en kyllä täältä enää mihinkään muuttaisi, vaikka Turkuun lähtö oli aiemmin lähellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös