Pakkopulla-Aleksis...

  • 617
  • 2

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pakkoruotsi jaksaa puhututtaan tuon tuosta, mutta eikö kukaan rohkene kyseenalaistaa muita pakkopulla-osaston juttuja koulussa? Itse sain ainakin aikoinaan kammon Aleksis Kiven Seitsemää veljestä kohtaan, eikä Kalevalakaan jaksa innostaa. On käsittämätöntä, miksi seitsemän idiootin edesottamukset pitäisi nähdä jotenkin syvällisenä ja nimenomaa "yhteiskuntaan sopeutumisen tarinana". Naurettavaa.
Kalevalan omituiset jaaritukset eivät nekään sykähdyttäneet aikoinaan yläasteella, sillä rehellisesti sanottuna tarina oli melko vaikea ymmärrettävä...
Vieläkö näitä kahta kirjaa pidetään ylivertaisina, vai joko edes rinnalle ellei korvaamaan on tuotu muitakin eeppoksia? Vaikka Juhani Ahon Rautatie...heh. :p
 

Matwee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Liverpool FC, Suomen maajoukkueet
Tottapa sitä nyt sen verran pitää yleissivistystä olla että on tutustunut Suomen historian kahteen merkitävimpään kirjalliseen tuotokseen. Vaikea mun mielestä on pakko Ruotsia ja jotain satunnaista Kalevalan & Kiven lukua verrata. Ruotsia sentään luetaan vuosia, kirjoja maksimissaan joitain viikkoja.

Siis mun mielipiteeni on aiheesta: Edelleen on koululaisten hyvä tutustua näihin kirjoihin.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin, vaan kukapa senkin on joskus päättänyt määritellä, että juuri nämä pitää lukea? Tylsiä ovat 13-vuotiaan lukea. Eikä niistä mitään käteen jää siinä vaiheessa. Toki nyt vanhempana tulee lukeneeksi yhtä sun toista, "tylsiäkin" eeppoksia.
Ja taas ollaan sen äärellä, että kyse olisi "yleissivistyksestä". Kai niitä nyt muitakin kirjoja on kirjoitettu?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös