Padel – uusi olympialaji vai ohimenevä trendilaji?

  • 18 107
  • 65

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Nyt, kun padel leviää lajina ympäri Suomen kulovalkean tavoin ja kenttiä tippuu taajamasta toiseen kuin sieniä sateella, voisi aiheelle nostattaa pystyyn omat keskustelut.

Ensinnäkin, oletteko jo kokeilleet? Itse olen viime kesäkuun ja nyt helmikuun välillä pelannut viidesti. En ole mikään varsinainen mailapelien taituri, vaikka jalat sinänsä liikkuvat, niin mailankäsittely on sangen kulmikasta ja varmuus peruslyönteihinkin on oikkuilevaa. Tämä koskee niin sulkapalloa, tennistä, squashia jne. Padel on itsessään tuota heikkoutta vienyt myönteisempään suuntaan, sillä nelinpeli, seinien hyödyntäminen sekä mailan rakenne antavat paljon anteeksi pelaajalle, joille esim. tennis on turhan hankalaa etenkin yhtään lajin pariin enemmän vihkiytynyttä vastaan.

Padel yhdistelee taitavasti tennistä, squashia, sulkapalloa ja vastaavia perinteisempiä lajeja. Nelinpelimuoto pitää huolen myös pelikokoonpanojen vaihtelusta sekä sosiaalisesta puolesta ollen konstailematon joukkuepeli. Lajissa pystyy myös etenemään pitkälle ja lajin emämaa Espanjassa on homma viety pitkälle ja laji on pitkälle jalostunutta urheilua.

Vaikka oma suurin into on jo hieman laskussa, niin kyllä tuota säännöllisesti tulee pelattua tehokkaana pk-harjoitteluna ja suuri etu on se, että peli antaa anteeksi aiemmin kehnoa pallotyöskentelyä, vaikkakin kovat on kovia tässäkin. Minulle on pelivastustajaksi hakeutunut allekirjoittanutta selkeästi kompurajalkaisempi tapaus ja jos hän pystyy jo pienellä ”viikoittaisella” pelikokemuksella pudottelemaan ässäsyöttöjä, niin miksei itsekin.

Miinuksina näen edelleen sangen hinnakkaan kertamaksun sekä ainaisen pelikavereiden kalastelun, jos selkeää peliporukkaa ei ole muodostunut.

Padelilla on jo sangen samanlainen sukulaislaji, pickleball, jonka koen rankemmaksi fyysisesti, mutta padelkin saa varmasti jossain vaiheessa taistella olemassaolostaan, vaikka nyt on lajissa hype päällä.
 

Glove

Jäsen
Olisihan tuo mielenkiintoista kokeilla, mutta eipä tule mieleen kavereita, joita voisi pyytää mukaan. Itse olen kaikenlaisia pallopelejä ikäni pelannut lätkän ohessa, joten kai minä tuonkin ottaisin haltuun jollain aikavälillä.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Aivan pirun hauska laji. Olen aina tykännyt pallopeleistä ja tässä on mahtavaa se, että monet kaverit jolla ei ole suuremmin taustaa pallopeleistä pärjää ihan hyvin mukana. Meitä on aina samat kolme pelaajaa ja neljäs on vaihtunut. Olisinkohan marraskuun alusta lähtien käynyt kerran viikkoon pelaamassa, riippuen tietysti siitä miten vuoroja on saatavilla. Onneksi kenttiä tulee koko ajan lisää helpottamaan tätä pulaa. Kenttien hinnat toki on aika kovia, mutta ei se niin paha ole kun jakaa neljällä tunnin vuoron hinnan tai vaikka kuudella kahden tunnin. Helsingissä käynyt useassa paikassa kokeilemassa ja oma suosikki ollut BilleBeinon kentät. Messukeskuksen kentillä oltiin eilen, mutta jäi jotenkin plääh maku. Siellä lattiassa kun on noita sähköluukkuja yms niin ne tuntuu välillä juostessa kentän läpi. Jos koronaa miettii niin tuo Messukeskus on hyvä paikka kun siellä on niin paljon tilaa kenttien ympärillä.

Odottelen kyllä innolla sitä, että pääsee ulos pelaamaan!
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jonkinlaisen kuntourheilun aloittamista olen miettinyt. Padelia monessa tuutissa hehkutetaan ja olisihan tuossa IKEAn vieressä joku kenttäkin. Joskus lapsena ja nuorena tuli kaikenlaisia pallopelejä pelailtua, mutta ei enää nykyään. Porukkaa ei oikein tahdo saada ylös sohvalta muuta kuin joskus kaljalle.

Jos joku tuntee Vantaan suunnalta sopivan peliporukan niin vinkki otetaan vastaan.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Ei voi sanoa että lajin helppous viehättää, mutta sen aloittaminen kyllä.

Ihan saamarin hauskaa ja koukuttavaa puuhaa. Harmillisesti vaan se on nyt niin trendikästä, että vuorojen saaminen inhimillisiin aikoihin on enemmän kuin haastavaa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Tulee hiipumaan kuten squash. Saa ottaa talteen.

Luulen, että jossain vaiheessa notkahtaa, kun uutuuden viehätys kaikkoaa, mutta jäänee sellaiseksi frisbeegolffin seuralaiseksi lajiskeneen. Tarkoittanee sitä, että lajille sopivia olosuhteita kasvaa ja tuotteistetaan vähän joka pitäjään ja sinne muodostuu innokkaiden paikallisseuroja, mutten jaksa uskoa, että yksikään vakavasti tennikseen, sulkapalloon, squashiin tai vastaavaan perinteet omaavan mailapeliin suuntautunut harrastaja ehkäpä nyt jättää padelin vuoksi vanhaa lajiaan kokonaan. Toki uusia harrastajia näihin ei välttämättä ohjaudu niin runsaasti, sillä padel on armollisempi.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On kuin squashin ja tenniksen välimuoto, mutta lajissa pärjää varsinkin höntsätessä vähemmänkin sportanneet kaverit, kun tenniksessä tasoero tuppaa olemaan suurempi.
Hauska sosiaalinen peli, jossa aloituskynnys alhainen, joskin pelikenttien vähyys (toistaiseksi) ja hinnakkuus (?) hieman kynnystä nostavatkin. Sopii lähes kaikille, kunhan porukka on samanmielinen ja mielellään myös -tasoinen.

Olympialaji? Miksei, onhan niitä kummallisempiakin. Ohimenevä trendilaji? Saattaa olla sitäkin. Vaikea arvioida lajin tulevaisuutta - molemmat vaihtoehdot ovat mahdollisia, mutta kannattaa ainakin kunkin kokeilla.
 

PJPT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, SaPKo & Latvija
Olen ymmärtänyt että Skeittaus ja Breakdance ovat oikeasti Olympialajeina tästä lähtien, eli niistä jaetaan kultamitalit samalla tavalla kuin vaikka Jousiammunnasta, Nyrkkeilystä tai Lentopallosta. Seuraavaksi otetaan mukaan varmaan joku rap-battle tai videopelaaminen netin välityksellä, jotta saadaan nuorisoa katsomaan kisoja. Yksi vaihtoehto olisi myös kehonrakennus/lavalla öljyttynä pullistelun eri lajimuodot, jotka ovat kuumia ja sen voisi käyttää hyväksi. Tankotanssi tai se "naisten persetanssi" olisivat myös tämän trendin mukaisia "lajeja", mutta niitä ei varmasti nähdä koska alkaisi keskustelu esineellistämisestä vs naisten oma halu "urheilla". Hieman epätoivoisen oloista touhua, mutta raha ratkaisee tässäkin.


Noihin "lajeihin" verrattuna tämä Padel tai vaikka joku Sähly olisivat vielä järkeviä Olympialajeja. Uskon kuitenkin että kisat menevät jatkossa enemmän tuohon huumorisuuntaan. Saattavat vaikka poistaa "vanhanaikaisia tylsiä lajeja" kuten paini/nyrkkeily tai ammunta/jousiammunta ja ottaa tilalle noita arvostelutuomareilla mitattavia juttuja sekä sähköistä "urheilua"..
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olen ymmärtänyt että Skeittaus ja Breakdance ovat oikeasti Olympialajeina tästä lähtien, eli niistä jaetaan kultamitalit samalla tavalla kuin vaikka Jousiammunnasta, Nyrkkeilystä tai Lentopallosta.

Ei "tästä lähtien" vaan nimenomaan Tokion kisoissa skeittaus on olympialajina. Olympialaisten näytöslajit poistuivat ja on olemassa pysyvien ja vaihtuvien lajien lista, jälkimmäisellä Tokiossa on baseball, karate, kiipeily, surffaus ja skeittaus. Seuraavissa kisoissa nämä lajit ovat osin tai kokonaan joitain muita, mutta niistä nykyään jaetaan normaalit olympiamitalit.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
On kyllä ehdottoman hauska laji. Valitettavan vähälle jäi pelaaminen viime vuonna. Täytyy tänä vuonna ryhdistäytyä.

Toinen tähän liittyvä hauska laji, jota pääsin tuossa tammikuun lopussa kokeilemaan, on pickleball. Jenkeissä kehitetty ja siellä kovaa vauhtia suosiota keräävä laji on taas yhdistelmä tennistä ja pingistä. Sulkapallokentällä. Pallona käytännössä salibandypallo. Padelista poiketen, tuossa lajissa pelataan myös kaksinpelejä. 1,5h ja 4 erää myöhemmin tiesi urheilleensa!

Laitetaan tähän video myös tästä lajista:



 

Kassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tosi hauska laji. Tosin lapsena murtamani ranne tuli esiin tässä pelissä järkyttävänä kipuna. Onko mailoissa mahdollista saada merkittävää vaimennusta? Nyt minulla foam-täytteinen perus halpismaila.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Moni tosiaan tätä käy pelaamassa, ja vielä sellaiset jolla ei suurta mailapelikokemusta. Voi ainakin sanoa että sosiaalinen peli ja kokoaa porukkaa yhteen. Itsekin pitäisi jossain välissä kokeilla.

Sitten ne miinukset, keksitäänkö tässä pyörä uudestaan? Joo olen tylsä kun on tullut harrastettua jo kasarilta lähtien tennistä ja squashia, ysäriltä lähtien sulkista ja pingistäkin se 35 vuotta pelattu koko ajan jonkun verran. En tiedä kaipaanko uutta lajia näiden rinnalle, vaikka olen tennistä ja sulkista valmennuksessa opetellut niin lajien haastavuus kiinnostaa. Se täydellisen syötön, smashin, dropin, stopparin hakeminen kiehtoo ja sitä ei tule välttämättä pelitilanteessa kuin kerran tunnissa.
Tällä hetkellä näen niin paljon haastetta ja mielenkiintoa yllä mainituissa lajeissa ettei mielenkiinto Padeliin oikein herää.

Eli tuomitsin koko lajin kokeilematta. :)
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tosi hauska laji. Tosin lapsena murtamani ranne tuli esiin tässä pelissä järkyttävänä kipuna. Onko mailoissa mahdollista saada merkittävää vaimennusta? Nyt minulla foam-täytteinen perus halpismaila.
Ainakin Espoon Padel Housessa normaalilla mailavuokralla (4€) saa testiin ns. paremman mailan ja kai jotain opastusta kassaneideiltä ennen vuoroa. Ostin omani Stadium Outletista ja siellä ei ainakaan ollut myyjällä aavistustakaan lajista. Päädyin pienen präntin mukaan Headin keskitason mailaan ja on tämä ihan hyvin toiminut. Huomaa kyllä, että lavan reunoilta ei pallo lähde oikein mihinkään, toisin kun noista aloittelijoiden mailoista.

Stadium Outlet taitaa olla halvin, tosin nyt on vain yksi maila myynnissä:
Aiemmin oli kunnon valikoimat, varmaan kaikki menneet.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sitten ne miinukset, keksitäänkö tässä pyörä uudestaan? Joo olen tylsä kun on tullut harrastettua jo kasarilta lähtien tennistä ja squashia, ysäriltä lähtien sulkista ja pingistäkin se 35 vuotta pelattu koko ajan jonkun verran. En tiedä kaipaanko uutta lajia näiden rinnalle, vaikka olen tennistä ja sulkista valmennuksessa opetellut niin lajien haastavuus kiinnostaa. Se täydellisen syötön, smashin, dropin, stopparin hakeminen kiehtoo ja sitä ei tule välttämättä pelitilanteessa kuin kerran tunnissa.
Tällä hetkellä näen niin paljon haastetta ja mielenkiintoa yllä mainituissa lajeissa ettei mielenkiinto Padeliin oikein herää.

Squashia joskus kokeilleena ja tennistä pelanneena voin sanoa, että vähän väärin puhua lajista squashin ja tenniksen sekoituksena. Se ehkä parhaiten kuvaa millaisissa olosuhteissa lajia pelataan, mutta en nyt kovin paljoa rinnastaisi squashiin.

Padelin hienous on siinä, ettei vaadi kummoista osaamista, että lajista voi jo nauttia. Esimerkiksi tenniksestä on huomattavasti vaikeampi alkuun saada onnistumisen tunteita.

Vaikka Padel alkuun tuntuukin helpolta lajilta niin pelin tason kasvaessa pallojen päättäminen vaikeutuu ja peruslyönnit ei enää riitä. Se tuo lajiin sen koukuttavuuden kun jatkuvasti pitää kehittyä, että säilytät voittavan tavan pelata.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka Padel alkuun tuntuukin helpolta lajilta niin pelin tason kasvaessa pallojen päättäminen vaikeutuu ja peruslyönnit ei enää riitä. Se tuo lajiin sen koukuttavuuden kun jatkuvasti pitää kehittyä, että säilytät voittavan tavan pelata.
Juurikin näin. Youtubesta löytyy aika hyvin vinkkejä eri lyönneistä ja muutenkin taktiikasta. Samalla tässä kehittyy jatkuvasti siitä, miten erilaisten ja tasoisten pelaajien kanssa voi pelata.

Onko muuten muilla tullut smash-lyönneistä selkäkipuja? Minulla on tämä vaivannut koko talven, eli kun kunnolla repäisee smashin, niin samalla tulee viiltävä pistos jonnekin oikean lavan alapuolelle (olen oikeakätinen). Tämä on perujaan ihan ensimmäisistä kerroista kun kokeilin padelia, eli joskus lokakuun paikkeilta. Silti se edelleen muistuttelee, vaikka olen yrittänyt tekniikkaa parantaa ja lyödä hieman rauhallisemmin. Vittumainen vaiva, sillä kaikesta huolimatta kovaa lyöminen on tässäkin lajissa parasta.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onko muuten muilla tullut smash-lyönneistä selkäkipuja? Minulla on tämä vaivannut koko talven, eli kun kunnolla repäisee smashin, niin samalla tulee viiltävä pistos jonnekin oikean lavan alapuolelle (olen oikeakätinen). Tämä on perujaan ihan ensimmäisistä kerroista kun kokeilin padelia, eli joskus lokakuun paikkeilta. Silti se edelleen muistuttelee, vaikka olen yrittänyt tekniikkaa parantaa ja lyödä hieman rauhallisemmin. Vittumainen vaiva, sillä kaikesta huolimatta kovaa lyöminen on tässäkin lajissa parasta.

Ei varsinaisesti tuota vaivaa ole ollut, mutta kuulostaa tyypilliseltä huonon lämmittelyn aiheuttamalta vaivalta. Tuo vaiva on kuitenkin hyvä syy jättää smash-lyönnit hetkeksi tauolle ja opetella lyömään bandeja. Ei mikään mielenkiintoisin lyönti, mutta ehdottomasti kannattaa ottaa haltuun.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei varsinaisesti tuota vaivaa ole ollut, mutta kuulostaa tyypilliseltä huonon lämmittelyn aiheuttamalta vaivalta. Tuo vaiva on kuitenkin hyvä syy jättää smash-lyönnit hetkeksi tauolle ja opetella lyömään bandeja. Ei mikään mielenkiintoisin lyönti, mutta ehdottomasti kannattaa ottaa haltuun.
Paljon mahdollista, nyt kun on yläkropan liikkuvuuskin kärsinyt samalla, kun kaikki muut lajit on paussilla. Pitäisi muistaa himmailla ja itseasiassa maanantaina ihan yritinkin aktiivisesti tuota bandejaa harjoitella - sillähän niitä pisteitäkin tulee enemmän kun saa "tapettua" pallon maahan.

Vähän korona-ajan ongelma, tulee aina odotettua vuoroa niin innoissaan että heti alusta alkaen sata lasissa, lämmittelyistä viis.
 

MegaForce

Jäsen
Vuonna 2019 kesällä pelasin kerran Helsingin Sörnäisten rantatien varrella olevassa kentässä. Ihan hauskaa oli, itselläni on tennistaustaa lapsuudesta ja sulkapallossa olen myös melko hyvä. Homma kuitenkin meni lopulta viereisellä terassilla istumiseen ja ihmettelyyn.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Aika villi paikka pelata toi Hartwall areena. Tällä hetkellä yksi kenttä käytössä, mutta sinne on rakennettu jo kuusi. Voi ainakin huoletta lobbya nakata kun pelikorkeutta on 32m ennen kuin tulee jumbotroni vastaan. Olikin sitten varmaan eka kerta sitten suomen MM-kisojen kun tuolla on tullut vierailtua. Kuvia ei saanut ottaa sisätiloista, mikä oli hieman outoa. Ja kyllähän tuo maksoi 60e/h, mutta miljöön takia ei tuo tuntunut pahalta. Kiva kokemus!
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Perkele kyllähän tässä kehittyy. Vähemmän yllättävää, että kun pelaat parempiasi vastaan, niin hommasta karsiutuu vähitellen pois sellainen ”mökkisulkapallo” - tyyppinen flegmaattisuus sekä ylivarovaisuus ja variabiliteetti lyönteihin laajenee. Huomasin, että kun otat liikkumisen määrästä ja ihan vauhdista 10% pois ja korvaat sen maltilla, pärjääkin vielä paremmin ja esim. seinien hyödyntäminen helpottuu. Nyt jo mailaa tilaukseen!
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ja ainiin, mites nuo mailat? Kallein maila minkä olen nähnyt maksaa 500 euroa? Muutenkin nuo ns. paremmat mailat maksaa keskiarvolta 350 euroa? Millä ihmeellä? Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan...

Hyviä pointteja koko tekstissä, mutta lainaan vain osan. Kyllähän hype ja markkinatalous näkyy nyt näissä mailojen hinnoissa. Ei voi tuollainen lasikuituinen muovimaila olla kertakaikkiaan noin arvokas nyt kun itsekin mailojen maailmaan syvennyin. Nyt kannattaa pyytää, sillä luulen että mailaa menee kaupaksi kuin liukuhihnalta ja korona vielä tehnyt ihmiset entistä varovaisemmiksi ettei vaan käsitellä mitään yhteisiä tavaroita. Ovathan nuo törkeän ylihintaisia ja hinnat tulevat alas, kun se pakollinen laskusuhdanne tällekin lajille tulee ja kenttiä on enemmän kuin lääkäri määrää. Aivan aloittelija pärjäisi varmaan jollain teflonpannulla, osuisi ainakin palloon.

Ja nelinpelistä. On tosiaan totta, että nelinpeliin mahtuu aina se ns. yksi heikko lenkki, joka paljastuu pelaajille n. 1,5 minuutissa, jos pelaajat eivät entuudestaan tuttuja toisilleen ole. Ideaalitilanne on pitkälti, että pelaajat ovat kaikki tasaisen paskoja tai sitten omaavat tuollaisen vahvan squash/tennis/sulkapallo - taustan kaikki. Välillä olen itsekin ollut se paska ja onhan se karu rooli, kun sellaiset roikkupallotkin tippuvat jo aloituksessa nilkkoihin, kun ei osaa sijoittua. Toisaalta, sen takia olen juuri kehittynyt.

Nelinpeliporukka, joka on tasainen, on tässä lajissa kullanarvoinen sijoitus. Toisaalta taas, vaihtelu on nimenomaan mun mielestä tässä se juttu ja mä luulen, että nuo sun mainitsemat pallorallit on se asia, mikä tuulareita lajiin imee, koska pallorallit motivoivat vasta-alkajia ja saavat aikaan onnistumisen kokemuksia, mitä ei voi sanoa tenniksen kohdalla esimerkiksi samojen ihmisten kohdalla, joka on selkeästi teknisempi ja vaikeampi laji ihan fyysisesti ja taidollisestikin yllättävän monelle ilman vuosien suht säännöllistä harjoittelua.
 

Murskaaja

Jäsen
Uusille pelaajille: muistakaa ostaa uudet pallot vähintään joka toinen pelikerta.

Tosi nopeasti lähtee kimmoisuus pois ja uusilla palloilla pelattaessa rallit kestää pidempään ja kiire poistuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös