-Näytöltä on hyvä lukea.
-Näyttö on liian pieni. Eikö siitä laatasta voisi tehdä dekkarin sivun kokoista?
-Osassa laitteita sanakirjat ovat huonoja. Miksi laitteen suurin etu suhteessa perinteiseen kirjaan tuhotaan tällä tavalla?
-Osa laitteista tukee ryssää ainoastaan vaillinaisesti. Miksi hemmetissä, kun teknisiä esteitä ryssän virheettömään esittämiseen ei ole? Aikaisemmissa malleissa ryssä on saattanut näkyä, mutta uusissa ei.
-Vaikka Calibre on kätevä, niin eri tiedostomuotojen sekamelska on ihan syvältä.
-Laitteet ovat huonolaatuisia. Olen seuraillut Mobilereadista palautusprosentteja ja monissa yleisissä laitteissa ne ovat yli 20 %. Jo käsissä uudet laitteet tuntuvat halvoilta. Esimerkiksi vanhempi Sony PRS-650 on jotenkin vakuuttava ja lujan oloinen, laadukkaan oloinen, kun taas uudemmat Sony T1 ja T2 muistuttavat rantaleluja. Sanakirjatkin niissä on jostain ihmeen syystä laitettu pitkän painalluksen taakse, vaikka aikaisempi kahden napautuksen systeemi oli paljon kätevämpi.
-Laitteita ei ole saatavilla. Hei valmistajat, mikä mättää?
-Kirjastoon niitä kirjoja. Kuka siitä hyötyy, että Mankellit kulkevat edestakaisin fyysisinä kappaleina, kun ne voisi lainata sähköisinä.
Toisin sanoen tekniikka on lukemista varten mainio, mutta muu on syvältä. Ärsyttää. Sanakirjojen ja ryssän takia minulle paras vaihtoehto lienee Kindle, mutta sitä ei saa tilattua Amazon UK:sta, vaan se pitää tilata USAsta. Kun joka viides laite on rikki tai menee rikki ja takaisin lähettämisen joutuu maksamaan itse, niin ei oikein huvita. Kaiken lisäksi Kindle tukee ainoastaan omaa tiedostomuotoaan ja PDF:ää eli kaikki ePubit ja muut joutuu vääntämään Calibren kautta. No ok, ei ole iso homma, ei mene kuin muutama sekunti, mutta kuitenkin.