Mainos

P-alue eli Pysäköintiketju

  • 11 395
  • 76

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Schwalbe kirjoitti:
Ihan täsmäsakot olet saanut. Yksi törkeimpiä temppuja kaupunkiliikenteessä on pysäköidä auto suojatien eteen. Ei pysäköinninvalvojia pidäkään kiinnostaa sinun kanto-ongelmasi.
Tuo voidaan käsittää myös huoltoajoksi. Sama asia kun kuorma-auto tms. voi kuormaa viedäkseen pysäköidä hetkeksi ns. laittomalle alueelle. Täsmäsakot my ass. Ihan eri asia on jos parkkeeraa päin persettä hakeakseen viikonlopun viinat tmsp. Ja vielä voisit katsoa sen säännön, mikä määrää etäisyyden pysäköinnistä suojatien eteen.

Cougar.

Köh. Korjaan virhettäni sen verran, että pitäisi allekirjoittaneenkin oppia lukemaan. Pahoitteluni. Menen takaisin peruskoulun ensimmäiselle lukemista opettelemaan. Ehkä joskus sen taidon opin.

PS. Käsitin asian niin, että matkaa oli tasan 5 metriä.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Schwalbe kirjoitti:
Ihan täsmäsakot olet saanut. Yksi törkeimpiä temppuja kaupunkiliikenteessä on pysäköidä auto suojatien eteen. Ei pysäköinninvalvojia pidäkään kiinnostaa sinun kanto-ongelmasi. Ja olisihan nyt sekin todella älytöntä, että hätävilkkuja käyttämällä saisit ilmaista pysäköintiaikaa haluamassasi paikassa niin pitkään kuin akkua riittää.

En pysäköinyt vaan pysähdyin. Toinen vaihtoehto olisi ollut jättää ns. toiseen riviin keskelle tietä, jossa myöskin olisi saanut äksän takalaudan auki ja olisi saatu kamat siirrettyä autosta ulos ja ovesta sisään. Katsoin, että tuossa häiritsee vähemmän liikennettä, varsinkin, jos dösä pyrkii ohi.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
scholl kirjoitti:
Pysäköintisakko tuli tassuun, kun olin jättänyt auton hätävilkuille, jotta sain kannettua kamat autosta pois. Matkaa ei ollut suojatielle 5m, mutta minkäs teet, kun ei ole mahdollista kantaa kamoja kilometrin päästä. Ja tosiaan mielestäni pysäköiminen ja pysähtyminen hätävilkuilla on eri diili.
Joo, paljon turvallisempaa suojatiellä kävelevälle 6-vuotiaalle se että näkyvyyden peittää hätävilkullinen auto kuin hätävilkuton.

Toki itsekin on tullut lastaus- ja purkamistilanteissa käytettyä ns. luovaa pysäköintiä mutta ei olisi pokkaa väittää että siitä pysäköintivirhemaksun saaminen olisi jotenkin epistä.

Ja kyllä muuten pysäköit, et pysähtynyt. Pysähtyminen sisältää ihmisten liikettä autoon tai sieltä pois. Lastailu ja purkaminen on pysäköintiä. Eikä se pysähtyminenkään ole sallittua suojatien eteen, mutta siitä ei varmaankaan parkkipirkko ole oikeutettu virhemaksua kirjoittamaan.
 

scholl

Jäsen
Olisi erittäin mielenkiintoista tietää, mitä liikkuu Autoparkki nimisen firman henkilökunnan pääkopassa. Sekä pääpostin edessä että Makkaratalon parkkitalossa on puomit poistettu ja nyt pysäköinti pitää maksaa etukäteen kuin kadunvarren mittaripaikoilla konsanaan. Eikös parkkitalon idea ole se, ettei tarvitsisi jännittää, koska pysäköintiaika loppuu, vaan maksetaan lähtiessä. Todellista penailua sanon minä.

EDIT: Hauska muuten havaita, etteivät lappuliisat näköjään liity pysäköintiin ;)
 
Viimeksi muokattu:

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
scholl kirjoitti:
3) kolikkorumba.
Rauma-cityssä maksullinen pysäköinti poistui muutama vuosi sitten kokonaan. Muistaakseni tämä tapahtui eurojen tulon myötä. Nykyään keskustassa pysäköitäessä parkkikiekko on pakollinen. Olen kuullut juttuja, että esim. Lukon ulkomaalaispelaajat ovat monena talvena keränneet runsaasti parkkisakkoja, kun eivät ole sisäistäneet tätä kiekkokäytäntöä (siis parkkikiekkoa..)
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
scholl kirjoitti:
Olisi erittäin mielenkiintoista tietää, mitä liikkuu Autoparkki nimisen firman henkilökunnan pääkopassa. Sekä pääpostin edessä että Makkaratalon parkkitalossa on puomit poistettu ja nyt pysäköinti pitää maksaa etukäteen kuin kadunvarren mittaripaikoilla konsanaan.
Kieltämättä tuossa ahkerasti poistetaan sitä parkkitalon ideaa. Siis käytäntöä "pysäköi ensin, maksa sitten", joka on yksi suuri syy siihen, miksi itsekin parkkitaloja suosin. Tiedän muuten Tampereen keskustassa yhden parkkitalon, jossa poistumistien puomi on usein ylhäällä. Sieltä voi siis ajaa ulos maksamatta senttiäkään. En kerro, mikä se on, koska haluan saada autoni mahtumaan sinne jatkossakin.
 

scholl

Jäsen
Hassua nähdä ikkunasta, että joku on pääsiäisenä ottanut 5m ennen suojatietä -säännöllä sakot. Eikä siis mikään neljän metrin lappuliisan mittanauhajäynä, vaan pysäköinyt n. 50cm suojatiestä. Kun poliisilla on hiljaista pääsiäisenä niin tottakai jokaisesta tuollaisesta teosta rapsahtaa sakot. Huvittavaksi asian tekee se, että moni on pääsiäistä viettämässä landella, joten maksimissaan 50m päässä on vapaita paikkoja. Silti pitänyt jättää noin. Osalle se on jotenkin elämäntapakysymys. Tässä lähistöllä asuu eräs autoilija, joka jättää lähes joka ilta suojatien eteen ja saa pari kertaa viikossa ainakin sakot ja usein olisi laillinen paikka ollut aika helposti lähistöltä saatavilla.

En nyt mene väittämään, että paikkoja aina löytyisi, mutta nyt pääsiäisenä niitä on vaikka hurumycke ja muutenkin etsivä löytää suht kivuttomasti. Todellisen vaikeita tilanteita on harvoin. Ja jos on valmis kävelemään parisataa metriä niin paikan saa aina. Jossain määrin koomista, että sellaisessa tilanteessa otetaan ehdoin tahdoin lappuja, kun niiden tulo tiedetään.
 

domy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
scholl kirjoitti:
Itseäni on mietityttänyt muutama asia liittyen pysäköintiin ja tekisi mieleni kysyä niistä kommenteja:

2) asukastunnus. Tyhmää, että tunnus on ajoneuvokohtainen eikä henk.kohtainen. Siis itse olen siinä käsityksessä, että siihen saa yhden auton + prätkän (ainakin näin itselläni on). Eli en saa kakkosautoani, vaikka yhtä autoa kerrallaan täällä säilytän.

Vanha avautuminenhan tämä jo Schollilta on, mutta kommentoinpa kuitenkin. Eli asukaspysäkintitunnus on tosiaan ajoneuvokohtainen, mutta siihen saa merkitä kaksi ajoneuvoa (siis myös kaksi autoa), joihin on rekisteriin merkittynä omistajaksi tai haltijaksi. Itselläni ei prätkää ole, mutta jos vaikka olisikin, niin pitäisin kyllä kaksi autoa tunnuksessa.

Minua pysäköintijutuissa ärsyttää ehkä eniten asukaspysäköintipaikkojen suhteellinen vähäisyys. Kun tuota tulee vielä sotkemaan erinäiset remppa- yms. työt, niin toisinaan paikkoja on aivan liian vähän tarjolla. Esimerkiksi Kalevankadun itäpäässä tilanne on ollut heikko jo parin vuoden ajan. Jossain vaiheessa laskin, että parinsadan metrin matkalta oli 30-40 asukaspysäköintipaikkaa "väliaikaisesti" varattu erinäisille konteille ja/tai virolaisten raksaäijien autoille.

Tuohon liittyen on tosin kaupungille sikäli nostettava hattua, että parannusta saatiin palautteen myötä aikaiseksi. Kyselin sähköpostitse mahdollisuutta lisätä asukaspysäköintipaikkoja, sain asiallisen vastauksen ja parin viikon päästä paikkoja oli "sinisten" P-paikkojen kustannuksella jonkin verran lisätty. En varmaan ollut ainoa palautetta viskannut, mutta oli silti ilo todeta, että kyllä ne joskus meitäkin kuuntelevat.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Moottoripyörän pysäköinti. Siis tilanteessa, että ei ole erikseen varattua aluetta/ruutuja yms pelkästään prätkille. Tästä olen saanut erilaista palautetta monesta suunnasta, usein eriäviä kommentteja samoilta tahoilta esim. poliisi ja parkkipirkko. Usein laitan normaalin autoruutuun esim. poikittain, jotta siihen saa vielä jonkun pikkukauppakassin saamaan ruutuun. Ymmärtääkseni varsin käytännöllinen ja helppo ratkaisu: autolle ruutu ja pyöräkin siististi parkissa eikä häiritse ketään. Pari kertaa olen kyllä saanut jotain urputusta ym. marinaa, että "entäs jos se pyöräs kaatuu mun korollaan keulalle". Tuskin kaatuu ja lisäksi juridisesti se olisi (kai) ihan vastaava tilanne kuin normaali parkkikolari toiselta autolta.

Mitenkäs tilanteessa, jos ruudulle on parkkimittari ja siinä on rahaa, saanko "ilmaisen pysäköinnin" kun ujutan pyörän siihen? Poliisi sanoi, että et ja lappuliisa tyyliin "jos mahtuu ja ei tule ongelmia". Sama homma on kaikenlaisen ns. hukkatilan käyttö eli paikat parkkialueiden sivulla joissa esim. puolikas ruutu yms. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.

Tuntuu, että moottoripyörät on jotenkin parkkilakien ja -sääntöjen väliinputoajia. Kukaan ei oikein tiedä mikä on laillista ja laitonta, vaan eroja tuntuu olevan paikkakunnittain ja riippuen viranomaisten mielialasta. Sinänsä mitään ongelmia ei ole ollut mutta kyllä se vielä joskus napsahtaa...
 

scholl

Jäsen
domy kirjoitti:
Itselläni ei prätkää ole, mutta jos vaikka olisikin, niin pitäisin kyllä kaksi autoa tunnuksessa.

Prätkällä ei kuitenkaan tule ajettua koko ajan, joten jos se seisoisi tuossa jatkuvasti oven edessä ilman, että se olisi tunnuksessa niin varmat sakot koko ajan.

Turderille sanoisin sen, että minua ihmetyttää se, että niitä mp-paikkoja on niin vähän ja toisekseen se, että ne ovat poissa pelistä keväisin ja syksyllä. Pitäisi saada enemmän sen kokoisia paikkoja, mihin autoja ei saisi jätettyä, mitkä ovat tavallaan hukkatilaa. Niin ruotsissa ja monissa muissa paikoissa on toimittu. Mielenkiintoista on myöskin se, että parkkimaksua ei saada prätkälle alhaisemmaksi. Pyörä vie metrin tilan ja silti pitäisi maksaa mittariin sama maksu kuin autosta.
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
scholl kirjoitti:
Mielenkiintoista on myöskin se, että parkkimaksua ei saada prätkälle alhaisemmaksi. Pyörä vie metrin tilan ja silti pitäisi maksaa mittariin sama maksu kuin autosta.

Eikös se ole hyvä, että parkkimaksu on kallis? Oikealla hinnoittelulla paikat pysyvät paremmin vapaina. Jos pysäköinti maksaisi esim. kympin tunti, niin teiniritsat kevareineen, roskasakki 250 kuutioisine puolimopoineen ja (puoli)rikolliset (vale)harlikoineen pysyisivät poissa viemästä parkkitilaa kunnon kansalaisilta.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
scholl kirjoitti:
Pyörä vie metrin tilan ja silti pitäisi maksaa mittariin sama maksu kuin autosta.
Kun kahden metrin parkkiruutuun laitat metrin mittaisen mopon, niin miten se auto vielä siihen mahtuu ja mikä oli silloin peruste alhaisemmalle maksulle?

Huikeita nää sun provot. :)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Murmeli kirjoitti:
Kun kahden metrin parkkiruutuun laitat metrin mittaisen mopon, niin miten se auto vielä siihen mahtuu

Jää sihen paikka toiselle mopolle myöskin puoleen hintaan eli loppujen lopuksi yksi ruutu maksaa saman hinnan.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
pernaveikko kirjoitti:
Jää sihen paikka toiselle mopolle myöskin puoleen hintaan eli loppujen lopuksi yksi ruutu maksaa saman hinnan.
Suomessa aika harvoin samalla parkkipaikalla on yhtäaikaa kaksi mopedia, joten hyöty lähentelee nollaa.
 

scholl

Jäsen
Murmeli kirjoitti:
Kun kahden metrin parkkiruutuun laitat metrin mittaisen mopon, niin miten se auto vielä siihen mahtuu ja mikä oli silloin peruste alhaisemmalle maksulle?

Helsingissä ei katuvarsipaikoituksessa ole parkkiruutuja, vaan kadunvarsi voi esim. asuintalojen edessä olla 50metriä pitkä ja niin on muuallakin yleisesti ottaen. Kun maksuautomaatit korvasivat parkkimittarit joskus 90-luvulla, korvattiin katujen varsilla parkkiruudut pääsääntöisesti. Jos laitat auton kadunvarteen niin se vie tilaa 5m kun taas moottoripyörä vie noin metrin kun se on pysäköity autojen väliin. Silti kumpikin ajoneuvo maksaa seuraavalla tavalla:

Vyöhyke 1 3,00 euroa/tunti
Vyöhyke 2 1,60 euroa/tunti
Vyöhyke 3 0,80 euroa/tunti

Säälittäviä nuo sinun puupääprovot.
 

scholl

Jäsen
zamuel kirjoitti:
pysyisivät poissa viemästä parkkitilaa kunnon kansalaisilta.

Aina sitä parkkitilaa prätkälle on. Autot eivät ole niin tiiviisti. Aina on jossain kohta missä on jopa parin metrin väli autojen välissä. Mikäli mp-pysäköinti olisi joko halvempaa tai mp-paikkoja olisi enemmän niin ihmiset käyttäisivät enemmän kaksipyöräisiä autojen sijaan, joten ruuhkia olisi vähemmän. Eivätköhän kaikki siitä hyötyisi. Teiniritsoja ei kaupungilla ole. Ne ovat lähiöiden ja landejen ongelmia. Keskustassa teinit liikkuvat julkisilla tai sitten eivät käy koskaan täällä.

nimim. Ladan viimeksi kantakaupungissa vuonna 1 ja 2 nähnyt


edit. haluan vielä lisätä lausuntooni sen, että jos yhä useampi ajaa nykyaikaisella kaksipyöräilessä niin turha pörrääminen keskustassa parkkipaikkaa hakien sekä turha ruuhkissaseisominen vähenee, joten ympäristönäkökulmia ajattelevat tyypitkin olivat tyytyväisiä
 
Viimeksi muokattu:

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Murmeli kirjoitti:
Kun kahden metrin parkkiruutuun laitat metrin mittaisen mopon, niin miten se auto vielä siihen mahtuu ja mikä oli silloin peruste alhaisemmalle maksulle?

Huikeita nää sun provot. :)
Luullakseni kyse on siis nimenomaan varsinaisista mp-paikoista/kadunvarsipysäköinnistä. Maksu pitäisi tosiaan olla kaiken järjen mukaan pienempi kun ruudun koko on vain murto-osa autopaikoista.

Yksi päivä näin kun henkilöauto oli pysäköinyt mp-paikoille. Koomisen näköistä kieltämättä, kun kolme paikkaa on peitossa ja keula tulee vielä metrin verran yli. Maksettu tietysti vaan yhteen mittariin (en tarkastanut).
 

scholl

Jäsen
Cmprs kirjoitti:
Yksi päivä näin kun henkilöauto oli pysäköinyt mp-paikoille. Koomisen näköistä kieltämättä, kun kolme paikkaa on peitossa ja keula tulee vielä metrin verran yli. Maksettu tietysti vaan yhteen mittariin (en tarkastanut).

uskomatonta kuinka paljon autoja on moottoripyöräpaikoilla. Siis jos ajatellaan sitä, että kuinka vähän esim. moottoripyöräpaikkoja on vaikkapa Helsingin keskustassa ja kuinka usein sellaisessa on auto vieden viiden prätkän tilan. Kun kaupungin urpot eivät osaa tehdä niinkuin ulkomailla ja laittaa metallitankoja siihen pystyyn, jolloin autot eivät pysty pysäköimään niin jonkun pitäisi huolehtia, että tällaisella paikalla on aina keskimmäisellä paikalla prätkä, jotta auton jättäminen ei mahdollistu.

Itse suosittelen kyllä tyhjentämään kumit sellaisesta autosta.
 
dohf kirjoitti:
Oulussa on (ilmeisesti rekisteröityneille käyttäjille) mahdollisuus maksaa pysäköinnistä puhelimella. Autossa on sitten joku tunnus tms. että valvoja pystyy järjestelmästä tarkistamaan maksut.

Mulla on tuo systeemi käytössä ja toimii todella hyvin. Palvelu on ParkIt ja toimii muuten nykyään pääkaupunkiseudullakin, joskin palvelussa on aikarajoituksia.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
scholl kirjoitti:
Säälittäviä nuo sinun puupääprovot.
Trollikuningas ottaa nyt vaan ne siniset pillerit ja vetää syvään henkeä. Katsos, eihän täällä huonojen tieyhteyksien päässä ole tuollaisia maailmanluokankeksintöjä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
scholl kirjoitti:
Mikäli mp-pysäköinti olisi joko halvempaa tai mp-paikkoja olisi enemmän niin ihmiset käyttäisivät enemmän kaksipyöräisiä autojen sijaan, joten ruuhkia olisi vähemmän.

Kuinkahan paljon käyttö lisääntyisi? En usko, että se ainakaan moottoripyörän hankinan kynnystä laskisi. Mielipiteitä on monia ja monessa asiassa tässä ketjussa olenkin kanssasi samaa mieltä, mutta tuo yllä mainittu selitys on jo ihan keksimällä keksitty.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Torsti kirjoitti:
Kuinkahan paljon käyttö lisääntyisi? En usko, että se ainakaan moottoripyörän hankinan kynnystä laskisi. Mielipiteitä on monia ja monessa asiassa tässä ketjussa olenkin kanssasi samaa mieltä, mutta tuo yllä mainittu selitys on jo ihan keksimällä keksitty.

Tahi sitten joku muu maksaa schollin vakuutukset ja bensat. Sitten tarvittaisiin vielä niitä oikeita ruuhkia. Helsingissäkin pari tuntia tukkoista liikennettä ammuin illoin ei ole vielä ruuhka.
 

zelios

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Bayern München
Tätä ketjua lueskellessani tuli mieleen oma tilanne. Eli etupihalla ei ole kovinkaan usein tilaa pysäköidä, kiitos kahden rekan, jotka vievät noin puolet tien pätkästä. Takapihan puolella sama juttu, kaks rekkaa vievät tilaa noin 10:n auton paikoista. Tiellä periaatteessa kun on 5 rapun ihmisten autot, tai pitäisi olla. Tietääkö joku saako ne asukkaat parkkitunnuksen muka noihin rekkoihin ym. isoihin autoihin, vai ajaako ne vasta klo 19 jälkeen parkkiin? Ja maksaako se saman verran pysäköidä joku pikkuauto kuin rekka?
 

scholl

Jäsen
zelios kirjoitti:
Tietääkö joku saako ne asukkaat parkkitunnuksen muka noihin rekkoihin ym. isoihin autoihin, vai ajaako ne vasta klo 19 jälkeen parkkiin? Ja maksaako se saman verran pysäköidä joku pikkuauto kuin rekka?

Ei niihin saa asukastunnusta eli kyllä ne ajavat iltaisin vasta. Ne ovat myös niin leveitä, että ihmettelen kun joskus näkyy kantakaupungissakin niitä parkissa. En usko myöskään, että niihin voi maksaa pysäköimisestä eli se on tavallaan laitonta pysäköintiä ainakin tuohon klo 19 saakka. Tosin olen sitä mieltä, että asukastunnuskaduilta niiden pysäköinti pitäisi olla kiellettyä (en tiedä onko) myös yöaikaan ja ne pitäisi laputtaa. Rekoille pitäisi olla pysäköinti järjestettynä ihan keskustan ulkopuolella. Ei ole mitään mieltä, että ne vievät parkkipaikkoja.
 

zelios

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Bayern München
scholl kirjoitti:
Ei niihin saa asukastunnusta eli kyllä ne ajavat iltaisin vasta. Ne ovat myös niin leveitä, että ihmettelen kun joskus näkyy kantakaupungissakin niitä parkissa. En usko myöskään, että niihin voi maksaa pysäköimisestä eli se on tavallaan laitonta pysäköintiä ainakin tuohon klo 19 saakka. Tosin olen sitä mieltä, että asukastunnuskaduilta niiden pysäköinti pitäisi olla kiellettyä (en tiedä onko) myös yöaikaan ja ne pitäisi laputtaa. Rekoille pitäisi olla pysäköinti järjestettynä ihan keskustan ulkopuolella. Ei ole mitään mieltä, että ne vievät parkkipaikkoja.

Ok, joka tapauksessa ihan perseestä. Niissä on vielä isot firman teippaukset kyljessä, ja luulisi noin isoilla firmoilla olevan joku virallinen oma "varikko" tuon kokoluokan ajoneuvoille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös