Aamulehti 30.11.02
Sinnikäs kalamies siirsi venettään jäissä liki vuorokauden
30.11. - 22:32
--------------------------------------------------------------------------------
Tamperelainen, kalastusta intohimoisesti harrastava mies, luuli voivansa siirtää rauhassa veneensä Näsijärven Naistenlahden poikki venesatamasta Lapinniemen kylpylän puolelle. Matkaa on noin puoli kilometriä, mutta perjantai-iltana kahdeksalta aloitettu siirto hakun ja jääsahan avulla kesti iltapäivän puolelle lauantaina.
Miehen ponnisteluja seurattiin taloista ja apua kävivät tarjoamassa niin yksityiset ihmiset kuin virkavaltakin.
Aluepelastuslaitoksen pintapelastajat kävelivät kolmesti yön ja aamun aikana kantavalla jäällä kysymässä, annetaanko veneelle vetoapua. Vastaus oli aina sama: ei tarvitse, minulla ei ole hätää.
- Kyllä on pieni kaupunki, kun ei voi omaa venettään rauhassa siirtää. En anna tätä hinattavaksi, sillä muoviveneen pohja ja moottori vaurioituisivat. Ei minulla eväitä ole, mutta lämmittelenpä sitten, kun olen saanut veneen maihin, trailerille ja pukeille, sisukas siirtäjä suostui kommentoimaan.
"En ole myöhässä, talvi on etuajassa"
Fyysinen väsymys ei näkynyt vielä lauantaipäivän valossakaan. Asianmukaisesti pukeutunut nuorimies teki töitä koko ajan. Jääsahalla ja hakulla hän rikkoi jäätä ja veti venettä sentti sentiltä eteenpäin väylässä.
Työ oli tuskallisen hidasta ja vene siirtäjineen kulki korkeintaan muutaman metrin tunnissa koko ajan paksunevissa jäissä.
Hälytyksen oudosta ilmiöstä teki Lapinniemen asukas yöyhden jälkeen lauantaina. Pelastuslaitos kävi tarjoamassa apuaan kello 1.30. Seuraava avuntarjous tehtiin aamuseitsemältä ja vielä aamuyhdeksältä.
- En ole myöhässä, vaan talvi on aikaisessa. Tähän aikaan veneeni on yleensä vielä vesillä, mies kuittasi.
Hengenvaarallinen siirto-operaatio yllätti tamperelaiset ja myös viranomaiset. Esimerkiksi Rauno Ulonen Merimarina Oy:stä ei muista koskaan vastaavaa tapahtuneen. Samaa mieltä olivat palomestari Ari Vakkilainen ja meripelastusseuran Tampereen yhdistyksen puheenjohtaja Christer af Ursin.