Eiköhän päivän uutinen ole:
(Tällä uutisella Palmu nousee munattomien miesten listalla aivan Risto-Matti Ratian kantaan)
IL:
Hurjien Juhannusjuhlien päätös
Palmu putkaan
Taitelija Juhani Palmun oli tarkoitus viettää keskikesän juhlaa nelistään kihlattunsa Leila Pikkin, poikansa ja tämän tyttöystävän kanssa Alahärmässä Pohjanmaalla.
Nuoriso halusi kuitenkin kutsua mahtitaloon myös muutamia kavereitaan.
Idea sopi Palmulle hyvin, kunnes hän näki pihallaan aatonaattona kolme autollista parikymppisiä nuoria. Todellisuudessa kutsuttuja oli vain autollinen.
Palmun mukaan ylimääräinen nuorisojoukko käyttäytyi heti ylimielisesti ja otti talon herruuden itselleen.
- Sieltä tuli kaksi autolastillista huligaaneja. He vain hyökkäsivät tänne ja söivät ja joivat eivätkä edes tervehtineet, Palmu manaa.
Myös ulkopuolisten mukaan meno näytti varsin riehakkaalta.
- Kovasti porukka kaljoitteli ja oli ilman paitoja, lämmin ilma kun oli. Sitten tuli jotain rähinää, yksi silminnäkijöistä kertoo.
Kuokkavieraat sotkivat ja tuhosivat taloa ja alkoivat käyttäytyä aggressiivisesti myös isäntäväkeä kohtaan.
- Se viinan määrä ja kaikki se sikailu... Ne vetivät kalsarit lipputankoon, heittivät ruokaa päin seiniä, polttivat yhden antiikkioven, iskivät keittiöveitsen aitan seinään ja yrittivät tehdä keskelle pihaa nuotion. Tuhoja ja olutpulloja oli joka neliömetrillä, Palmu luettelee jälkiä.
Palmun mukaan hän yritti rauhoittaa tilannetta turhaan. 13 nuorta sekoili ympäri taloa. Kun joku nuorisojoukosta vihdoin löi häntä, hän soitti poliisit omien sanojensa mukaan itse.
- Poliisin läsnäollessa käytiin neuvottelu, jonka lopputuloksena minä lähdin. Halusin sitä itse. Olinhan minäkin jotain ottanut, mutta muistan kaiken. Katsoin, että ainoa vaihtoehto on, että minä lähden, Palmu selittää.
Palmu vietiin putkaan koko yöksi. Hän pääsi kotiinsa vasta seuraavana aamuna, kun Leila haki hänet poliisiasemalta.
- Putkaan lähtö oli ainoa mahdollisuus selviytyä tilanteesta. Se oli kompromissi. Oli parempi, että mä lähden kuin että poliisi tyhjentää täältä 13 ihmistä. Poliisitkin sanoivat aamulla, että kyllä meillä on väärä ihminen ollut.
Kun Palmu seuraavana aamuna palasi, juhlat talolla jatkuivat entiseen malliin. Palmun mukaan huligaanit olivat paikalla edelleen.
- En minä tiedä, mitä ne meillä enää tekivät, mutta meillä ne vaan olivat. Humalassa kaikki.
Nopeasti tilanne palasi taas aaton kiihkeisiin tunnelmiin.
- Minä en lyönyt yhtäkään ihmistä, mutta minua uhattiin ja lyötiin taas. Makasin tuvan lattialla tajuttomana 15 minuuttia, taiteilija sanoo.
Vasta uusi välikohtaus säikäytti Palmun mukaan nuorison niin, että Leila sai neuvottelemalla heidät lähtemään.
- Leila on niin hienovarainen ihminen, Palmu kiittelee kihlattuaan. Pariskunta avioituu vielä tämän kesän aikana Suomen ulkopuolella.