No siis itse ajattelisin että kouluilla olisi järkevää olla melkoisen paljon itsehallintoa, tiettyä vapautta osata ja kilpailla. Että olisi se ylätaso ja sitten suorittava taso, eikä kauhean liiallisesti sitä paisunutta keskijohtoa välissä.
Suunta on ollut viimeiset vuosikymmenet juuri toinen. Koulujen päätäntävaltaa omasta tekemisestään on vähennetty ja kontrollia virastosta lisätty. Rehtorit olivat aiemmin myös pedagogisia johtajia, nyt oikeastaan pelkästään hallinnollisia. Pedagogiset linjaukset tehdään ylemmällä tasolla. Vantaalla esimerkiksi toimialan strategia määrää paljon, ja rehtorit toimivat erinäisten "nuolikaavioiden" mukaan.
Vantaalla koulujen välinen kilpailu on käytännössä kiellettyä. Päinvastoin pyritään tasapäistämään koulut ja niiden tulokset esimerkiksi seuraamalla ainekohtaisesti oppilaille annettujen arvosanojen koulukohtaisia keskiarvoja ja lisäämällä resursseja sinne, missä menee heikosti. Tämä on ihan ymmärrettävää, mutta jättää osan kouluista pahasti väliinputoajiksi.