Pula-ajan Tretjak
Jäsen
Koulukuriuutisointi perustui kuitenkin jonkinlaiseen selvitykseen. Kun Suomi on lähes kurittomin tutkituista maista, niin miksi siitä ei voisi tehdä sitä johtopäätöstä, että Suomessa käytöstavat rappioituvat?
Kuri ei ole ollut liian kuvaava tähän maahan monessakaan yhteydessä. Täällä on haluttu asua aina vähän kuten pellossa. Ihan yksi yhteen en tuota johtopäätöstä siksikään tee, kuin myös en senkään vuoksi, että koulukurin puutos ei välttämättä tarkoita sitä, etteikö ihminen voisi osata käyttäytyä yhteiskunnassa. Tästä kai sitä enemmän oli kuitenkin kyse kuin nuorten tekemisistä?
Itse en mittaa minkään maan ihmisiä sillä, millaisia heidän nuoret on minkäkin tutkimuksen perusteella. Omakohtaiset kokemukset tulevat siitä, miten ihmiset käyttäytyvät yleisesti ja tieten aina koulujen ulkopuolella. Koulua olen käynyt vain Suomessa enkä pysty antamaan mitään omakohtaista kokemusta muista maista, joten tuollaiseen tutkimukseen voin aivan hyvin luottaa koulun osalta. Kuitenkin suuri tuntuu olevan tarve Suomessa toitottaa siitä, kuinka emme osaa käyttäytyä oikeastaan missään. Samaan en ole törmännyt käytännössä missään muussa maassa.
Ja ei, en ole nähnyt ja kokenut kaikkea joka paikassa. Voit olla aivan oikeassakin. Siitä ainakin olen samaa mieltä, että nykynuoret eivät osaa käyttäytyä :)
Siltikin väitän, että mihin tahansa menetkään katsomaan, niin suomalaiset eivät ole erityisen epäkohteliaita.