Ovatko suomalaiset epäkohteliaita?

• 9 264
  • 32

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Teinit hyppivät pöydillä, mielialalääkkeiden käyttäjiä on hirvittävät määrät, mielenterveyden häiriöistä on tullut yleisin työkyvyttömyyseläkkeiden syy ja työpaikkakiusaaminen on Suomessa kaksi kertaa yleisempää kuin muualla Euroopassa. Netissäkään ihmiset eivät toisiaan liiemmin kunnioita. Joskus keskustelut muuttuvat ihan silkaksi vittuiluksi.

Hommafoorumisti kysyy, onko Suomi Euroopan vastenmielisin maa? Minulle Suomi on rakas. Pidän Suomen vuodenajoista ja ilmastosta ja suomalaisesta epäsosiaalisuudesta. Monesti minustakin on kuitenkin tuntunut, että Suomesta puuttuu ihmisten välinen kunnioitus.

Uskon että valtaosa suomalaisista tahtoo toisilleen hyvää. Nämä ihmiset osaavat katsoa asioita laajemmalti ja luopua kohtuudella omastaan yhteiseksi hyväksi. Miksi Suomessa kuitenkin sallitaan suurissa määrin myös huono käytös? Vai onko suomalainen synkkä ja aggressiivinen katkeruus ominaista muillekin kansoille?

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse jotenkin uskon, että suomalaisten määrätty epäsosiaalisuus/luuloisuus, varovaisuus ja jopa tietty töykeyskin juontaa vaan siitä, että ei uskalleta tulla ulos kuoresta. Jonkinlainen suojakeino vahingoittamisyrityksiä vastaan.

En siis ole sitä mieltä, että suomalaiset pohjimmiltaan ovat tuollaisia luonteeltaan. Todella monet haluaisi olla avoimempia, mutta ryhmäpaine tuntuu selässä. En sitten tiedä, että eikö suomalaiset luota toisiinsa muista puhumattakaan, kun varotaan. Onhan se kyllä niin, että täällä töppäilyistä ja liiallisista avomielisyyksistä usein saa tuijottavia katseita tai jopa toruja.

Jos joku tarpeeksi iso juttu saa kansaa ulos kuorestaan, kuten esim. taannoinen jääkiekon MM, niin heti huomaa, miten tuntemattomat ilakoivat keskenään. Jossain muualla tuollainen on lähes arkipäiväistä, mutta ei meillä. Eli syy ei ole yksilössä, vaan tukahdutetaan kansakuntana vähän niin kuin toinen toisiamme ja on vaikea ruveta muuttamaan sitä, vaikka mieli tekisikin toimia toisin.

Toisaalta tämä on meidän kansakuntamme kansallisluonne ja ehkä sen kuuluukin olla niin. Joskus vaan toivoisi, että annettaisiin enemmän armoa toisillemme ja tilaa ilmaista itseämme spontaanimmin.

Suomalaiset on barbaarikansa edelleen, vaikka täällä sivistystä ja hyvä teknologinen taso onkin. Luonne on silti edelleen hyvinkin villi-ihmisen.

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
mielialalääkkeiden käyttäjiä on hirvittävät määrät, mielenterveyden häiriöistä

Hyvä ketjun avaus, mutta mitä tekemistä mielialalääkkeillä on huonon käytöksen kanssa? Eikai mielialalääkkeitä käytä huonokäytöksiset ihmiset, eikä ole mitään näyttöä siitäkään, ettäkö mielialalääkkeiden käyttö saisi ihmisen käyttäytymään huonosti. Ns. täysjärkinen ja fiksu ihminen pysyy ja säilyy omana itsenään siitä huolimatta, käyttääkö SSRI-nappeja vai ei. Päinvaston omassa kokemuspiirissäni en tiedä yhtäkään huonokäytöksistä mielialalääkkeiden käyttäjää. Monet niitä käyttävistä ovat tunneherkkiä ja sosiaalisesti älykkäitä ja nimenomaan hyväkäytöksisiä ihmisiä. Kyllä yhteiskuntamme suurimmat apinat ovat ihan muita ihmisiä kuin keskiverto masennuspotilaat.

Et ehkä toisin yrittänyt väittääkään, mutta pisti silmään.

Ovatko suomalaiset sitten keskimäärin huonokäytöksesimpiä kuin monien muiden maiden kansalaiset? Mielenkiintoinen kysymys. Jatkuvasti tapaa urpoja, mutta myös äärimmäisen mukavia suomalaisia - kaiken ikäisiä. Jotenkin nuoretkin tuntuvat keskimäärin suvaitsevaisemmilta ja järkevämmiltä kuin silloin kuin itse olin räkänokka, mutta ehkä se johtuu juuri siitä ettei enää tarvitse itse elää nuorten maailmassa.

Toisaalta ehkä se perussuomalainen rehellisyys käsitetään tässä maassa usein sikäli väärin, että koetaan että suustaan voi laukoa mitä huvittaa. Tunneäly ei ole välttämättä se suurin vahvuus suomalaisessa, ja sen puutteella saadaan paljon pahaakin aikaan. Ainakin keskiverto amerikkalainen ja ruotsalainen on mielestäni paljon taitavampi diplomaatti kuin 90% suomalaisista. Ja 'rehellinen' suomalainenhan yleensä pitääkin esimerkiksi amerikkalaisten ihmissuhdetaitoja teennäisinä. Itse olen havainnut, että hyvä käytös ja toisten huomioiminen itseasiassa ärsyttää aika monia suomalaisia. Ilmeisesti siis hyvä käytös ja toisen huomioiminen voi olla myös teennäistä?

Mutta eihän suomalainen kovin pahaakaan osaa tehdä silloin kun selvinpäin ollaan. Suht. rauhallista ja harmitonta kansaa ollaan kuitenkin.

Ted Raikas kirjoitti:
Suomalaiset on barbaarikansa edelleen, vaikka täällä sivistystä ja hyvä teknologinen taso onkin. Luonne on silti edelleen hyvinkin villi-ihmisen.

Kieltämättä joskus tämäkin ajatus tulee. Tosiaan jossain suurlähettilään hommissa tarvitaan vähän muutakin kuin matemaattista älyä, jopa Mongolian suurlähettiläänä.

Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suomalaiset ovat epäkohteliaita. Tämä on minun kokemukseni. Asian näkee usein jopa tilanteissa joissa pitäisi olla jopa muodon vuoksi kohtelias kuten kaupan kassalla. "Ole hyvä" ja "Kiitos" näyttävät olevan sekä monille asiakkaille että kassoille itselleen tuntemattomia sanoja ja usein olen kokenut senkin että kassa puhuu olkansa yli jollekin toiselle eikä katsokaan asiakasta päin edes hintaa sanoessaan. Tuon olen kokenut joskus jopa loukkaavaksi vaikken mitään erityiskohtelua sinänsä kaipaakaan.

Vertailussa muihin kansoihin sanoisin että tietty töykeys on usein leimallista slaavilaisille joihin me suomalaisetkin mielestäni suurelta osin kuulumme. Sillä ei välttämättä tarkoiteta mitään pahaa, se on vain luontainen reaktio ihmisiin joita ei tunneta. Mutta vaikka tämän asian tiedostankin, ei se estä minua vittuuntumasta jos koen jonkun käyttäytyvän huonosti. Ja tätä vittuuntumista muuten tapahtuu aika usein.

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Hyvä ketjun avaus, mutta mitä tekemistä mielialalääkkeillä on huonon käytöksen kanssa?

Kohtelias käytös ja lähimmäisten huomiointi tukee henkistä hyvinvointia. Nappien syöntiä edeltää lähes poikkeuksetta sinnittely. Jos jo tässä sinnittelyvaiheessa ihminen saisi tukea ja ymmärrystä, hän saattaisi selvitä tilanteesta ilman lääkärin apua.

En tiedä, vallitseeko Suomessa kulttuuri, jossa heikkoutta yritetään käyttää hyväksi. Joskus siltä vaikuttaa.

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Lähinnä sitä ei sallita, ei missään muodossa ja missään tilanteessa.

Monilla hyvin toimeen tulevilla näyttää olevan tarve kurittaa heikko-osaisia, vaikka he tietävät, että elämäntapatyöttömien kustannukset eivät heilauta Suomen tulevaisuutta puoleen tai toiseen. Taustalla näyttää olevan ainoastaan alistamisen halu.

Nimeän tämän ilmiön suomalaiseksi sadismiksi. Sadismia se on siksi, että motiivina näyttää olevan lyödä jo valmiiksi lyötyä.

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suomalainen on hyvin ujo, kuoreensa käpertyvä ja hieman arka. Näin ovat minulle ainakin monet ulkomaalaiset luonnehtineet ns. perussuomalaista yksilöä. Itse olen erittäin puhelias henkilö ja juttelen usein tuntemattomillekin ihmisille esim. sattuessani samaan hissiin tai joskus jopa kaupassa. Mutta tuloksena on usein vastapuolen mulkoileva katse, tai ihmetellään että mitähän helvettiä tuokin oikein selittää.

Suomalainen tervehdys on usein murahdus tai vaivaantunut hihitys, silmiin ei välttämättä uskalleta katsoa, vaan mulkoillaan alaspäin kuin ensimmäistä kertaa pukille pääsevä teinipoika. Yksi koominen asia mihin ainakin kerrostalossa välillä törmää, on etteivät monet eri rapussa asuvat naapurit halua tervehtiä niitä toisia ollenkaan. Vasta kun kajauttaa täysillä päin naamaa: HUOMENTA, voi saada toivotuksen takaisin.

Olisiko ollut joku tutkimus suomalaisten ja ruotsalaisten eroista, missä eräs länsinaapurin vastaaja oli todennut, että suomalaiset ovat ainoa kansa maailmassa, joiden kanssa voi olla samassa huoneessa kymmenen minuuttia sanomatta sanaakaan, ilman että se tuntuu epänormaalilta.

Omasta mielestäni suomalaiset eivät ainakaan osaa olla kohteliaita tilanteissa joissa ei välttämättä tarvitse, mutta ehkä pitäisi olla. Tämä johtunee siitä että se koetaan jotenkin teennäisenä, eikä näin ollen ole luonnollista. Lisäksi moni varmaan hieman jäätyy keskustellessaan ulkomaalaisen kanssa, koska potee alemmuuskompleksia siitä ettei puhu englantia yhtä hyvin kuin syntyperäiset amerikkalaiset jne.

Suurin syy tuolle epäkohteliaisuudelle lienee kuitenkin ujous.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lisäksi moni varmaan hieman jäätyy keskustellessaan ulkomaalaisen kanssa, koska potee alemmuuskompleksia siitä ettei puhu englantia yhtä hyvin kuin syntyperäiset amerikkalaiset jne.
Tässäkin kohtaa voidaan syyttää maanveljiä ja niiden asennetta. Suomalaiseen yleiseen mentaliteettiin kuuluu lytätä ja kuitata heti kun sen paikka on. Siksi suomalaiset on juuri tosi pahoja kielipoliiseja ja se aiheuttaa paineita suoriutua kielellisistä tilanteista täydellisesti eikä melkein. Tosiasiassa se britti tai jenkki kenen kanssa puhut ei varmaankaan välitä, vaikka et osaa täydellisesti englantia, koska tietää ettei se ole sinun äidinkielesi. On varmasti lähinnä tyytyväinen, että kommunikointi pelaa.

Eli suomalaiset on itse suomalaisten pahimpia kriitikkoja, vaikka usein pelätään mitä meistä ajatellaan jossain maassa X.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En tiedä, vallitseeko Suomessa kulttuuri, jossa heikkoutta yritetään käyttää hyväksi. Joskus siltä vaikuttaa.

En osaa sanoa vallitseeko Suomessa kulttuuri, jossa heikkoutta yritetään käyttää hyväksi mutta olen sitä mieltä, että Suomessa vallitsee niin työelämässä kuin kouluissakin kulttuuri, jossa kilttejä hyödynnetään kaikin mahdollisin käytettävissä olevin keinoin. Jos olet liian kiltti, on aivan varma, että tehtäväksesi annetaan töitä, jotka eivät sinulle kuulu, mutta koska olet kilttii, et niistä kieltäydy. Kierre on pian valmis ja tätä hyödynnetään niin kauan kuin tämä ihminen jaksaa olla kiltti - eli käytännössä niin kauan kunnes uupuu ja kenties vaihtaa työpaikkaa, jossa sama kierre alkaa uudelleen. Hyvin usein tämä kiltti uupuu jossain vaiheessa lopullisesti, ja pahimmassa tapauksessa jälleen kerran työelämästä on poissa ihminen, jolla olisi jotain todella paljon annettavaa.

Esimiesten ja työntekijöiden tulisi kulkea silmät avoinna ja olla rehellisiä niin itselleen kuin myös muille ja jos havaitsevät käyttäytymistä, jossa yhtä (tai useampaa) työntekijää käytetään hyväksi kaiken aikaa, tulisi siihen puuttua välittömästi. Mutta näin tehdään hyvin harvoin. Miksi? Vaikea antaa yksiselitteistä vastausta. Ehkäpä ryhmäpaine estää puuttumisen asiaan, ollaan vahvempien puolella vaikka tosiasiassa sitä heikompaa - kilttiä - tulisi suojella hyväksikäytöltä.

vlad.

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Monilla hyvin toimeen tulevilla näyttää olevan tarve kurittaa heikko-osaisia, vaikka he tietävät, että elämäntapatyöttömien kustannukset eivät heilauta Suomen tulevaisuutta puoleen tai toiseen. Taustalla näyttää olevan ainoastaan alistamisen halu.

Nimeän tämän ilmiön suomalaiseksi sadismiksi. Sadismia se on siksi, että motiivina näyttää olevan lyödä jo valmiiksi lyötyä.

Hmm, toivoisin nyt jotain konkretiaa tähän väitteeseen eli kuka teki ja mitä ja miksi.

----
Mitä tulee itse aiheeseen, niin mielestäni suomalaiset ovat tylyjä näin keskimäärin. Kyllä varmasti löytyy poikkeuksia, mutta on olemassa perustendenssi. Toisaalta, ollaan menossa parempaa päin ja etenkin nuoret tuntuu olevan avoimempia kuin ennen. Voisi kuvitella, että sillä on jotain väliä että elämme nykyisin globaalissa maailmassa, jonka netti yhdistää jne jen.

Suunta on siis oikea, joten ihmiset: Hymyilkää! Se tarttuu!

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Naapurin mummo
Onpas arveluttava aihe.

Suomalaisia saa tähän tyyliin arvostella mutta jos minä osoitan, että Oulussa 1,9 %:n ulkomaalaisvähemmistö tekee oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen mukaan noin 40 % kaikista Oulun raiskausepäilyistä, niin passaisiko sanoa, että ulkomaalaiset ovat melko pahoja raiskaajia eli moraalisesti hyvin arveluttavia ja suorastaan liialti haitaksi. Toki noista raiskausepäillyistä sitten nousevat esille tietyistä maista tulleet henkilöt.

Oikeuden päätöksen mukaanhan, terveisiä Halla-aholle, suomalaisia saa sanoa väkivaltaisiksi ja juopoiksi mutta ulkomaalaisista ei saa sanoa pahaa sanaa, ei vaikka tilastojen mukaan joissain rikostyypeissä joiltain alueelta tulleisiin viitaten aihetta olisi.

Ihmettelen tuota kaksoistandardia. Minun mielestäni monet suomalaiset ovat kännissä vaarallisia ja väkivaltaisia, toki he ovat silti vähemmistö, mutta samalla en saa sanoa somaleista mitä he näyttävät tilastojen valossa olevan. Siis iso vähemmistö heistä. Tuonlainen kaksoisstandardius on suomalaisen lainsäädännön mielipideväkivaltaa, joten kyllä Suomi on läpeensä väkivaltainen, monella tasolla.

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässäkin kohtaa voidaan syyttää maanveljiä ja niiden asennetta. Suomalaiseen yleiseen mentaliteettiin kuuluu lytätä ja kuitata heti kun sen paikka on.

Näinhän se on ja täytyy myöntää että itsekin syyllistyn usein tuohon tankeroenglannin dissaamiseen vaikka en sitä ääneen juuri kailota. Tähän varmasti liittyy myös heikko itsetunto, eli jos yhdellä sellainen on, niin pitää heti olla ääneen toteamassa että jossain toisessakin on jotain vikaa, tai se tekee väärin sitä ja tätä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tässä tämä eteläpohjalaisuus taas näkyy, itsekritiikki on jotenkin niin vieras asenne... Me olemme vähän erilaisella tavalla kohteliaita kuin monet muut kulttuurit: annamme tilaa ja rauhaa, olemme aika tavalla etäisiä monesti, jopa viileitä. Minulle tämä sopii ihan hyvin.

Jos sitten ajattelee suomalaista yhteiskuntaa niin onhan siinä paljon tiettyä kylmyyttä ja välinpitämättömyyttäkin. Toisaalta voi kokeilla, minkälaista elämä on pohjoismaisen hyvinvointivaltion ulkopuolella, missä esimerkiksi sairastuminen voi merkitä koko perheen vararikkoa tai jossa joko vanhuksista pitävät lähisukulaiset huolen tai kukaan ei pidä. Tai voi verrata tilannettamme niihin vauraisiin länsimaihin, jotka jotenkin ovat pystyneet luomaan todellisia slummeja yhteiskuntiinsa, joihin normaali-ihmiset eivät uskalla mennä edes päiväsaikaan.

Me olemme toki kaukana täydellisestä, ja monessa asiassa voisimme ottaa oppia ulkomailta, mutta noin kaiken kaikkiaan olemme onnistuneet rakentamaan hyvän ja toimivan yhteiskunnan ja olemme itsenäisen historiamme aikana osoittautuneet elinkelpoiseksi, luovaksi ja ahkeraksi kansakunnaksi. Ei tartte, kuulkaa, hävetä, jos ulkomaille lähtee!

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Kyllä minusta huoletta voi yleistää, että suomalaiset ovat keskimääräistä jurompia ja pidättyväisempiä. Usein se tulkitaan myös epäkohteliaisuudeksi, vaikkei pidättyväisellä käytöksellä sitä tarkoitettaisikaan. Jokaisella kansalla on jotain stereotyyppisiä käytöspiirteitä, myös negatiiviseksi koettuja, mitkä leimaavat enemmistön käytöstä.

Minusta suomalaiset ovat myös soturikansana hieman keskimääräistä väkivaltaisempia. Tästä vain ei ole oikein hyötyä kuin sodassa, sillä suomalaiset eivät ole soturigeeneistään huolimatta valloittajakansaa, mikä taas auttaisi esim. yrityselämässä.

Yllä kuitenkin hyvä huomio, että on näköjään ihan ok jopa valtamediassa puhua negatiivisista kansalllisista ellei suorastaan geneettisistä erityispiirteistä, mutta vain jos tarkastelun kohteena ova suomalaiset ;)

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juuri on laantunut keskustelu jääkiekon MM-kullan juhlinnasta, jossa henkeen ja vereen puolustettiin suomalaisten miesten oikeutta juhlia "suomalaiskansallisesti". Nyt puolustetaan kansanedustajan neekeriukko puheita sillä perusteella, että hän hän sanoo sen mitä suurin osa suomalaisista ajattelee.

Näillä perusteilla sanoisin, että suomalaiset ovat epäkohteliasta kansaa.

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Suomalainen on hyvin ujo, kuoreensa käpertyvä ja hieman arka. Näin ovat minulle ainakin monet ulkomaalaiset luonnehtineet ns. perussuomalaista yksilöä. Itse olen erittäin puhelias henkilö ja juttelen usein tuntemattomillekin ihmisille esim. sattuessani samaan hissiin tai joskus jopa kaupassa. Mutta tuloksena on usein vastapuolen mulkoileva katse, tai ihmetellään että mitähän helvettiä tuokin oikein selittää.

Ja tyypillisesti 90% suomalaisista pitää itseään muita parempana. Ne ovat aina ne muut suomalaiset, jotka käyttäytyvät huonosti, ovat kateellisia, aggressiivisia, eivät osaa kieliä ja ylipäätään ovat näitä perussuomalaisia juntteja. Oli aihe sitten kahvin paahtoisuusaste tai alkoholin käyttö. Eikä tämä ollut sitten mitenkään kohdistettu lainaamani viestin kirjoittajaan, vaikka sinänsä lainaus onkin hyvä esimerkki. Johan muissakin vastauksissa on kerrottu, kuinka suomalaiset ovat juroja, epäkohteliaita ja töykeitä jne. Kukaan ei vain koskaan kerro itse olevansa kateellinen, kielitaidoton rähisijä, jonka tekisi jurrissa mieli vetää naapurin kälättävää ämmää turpaan aina kun se avaa suunsa hississä. En siis sanoisi, että suomalaiset ovat sen epäkohteliaampia kuin vaikka albanialaisetkaan, mutta en ole koskaan nähnyt maata, jossa kaikkea omaa (oli se sitten kansa, jokin yhtiö tai vaikka urheilija) dissataan niin paljon ja avoimesti.

Muusta en tiedä, mutta kohteliaisuusasioissa olen jotenkin ollut huomaavinani, että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Hymyilemällä ja olemalla kohtelias yleensä saa varsin asiallista palvelua niin Suomessa kuin muuallakin.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Paskat me mitään epäkohteliaita olla...ollaan vaan oikeassa kaikissa asioissa mistä vänkätään. Muut on väärässä ja niitä epäkohteliaita...kuten ryssät ja muut mamut.

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha

Näin ulkosuomalaisena olen ainoastaan helevetin ylpeä ylläolevasta. Työympäristössä olen saanut pelkästään positiivista palautetta eräänlaisesta sulkeutuneisuudestani, mutta sitten kun on asiaa, niin asia on painavaa ja se asia liityy vain työhön. Joku kerran mainitsi, että archieG puhuu vähän, mutta kun suu aukeaa, sitä kannattaa kuunnella. Toinen mistä olen saanut positiivista palautetta, on äärimmäinen suoraan puhuminen. Osaan kuulemma sanoa "ei" niin että se otetaan suorana viestinä.

Vapailla taas olen saanut kommentteja, että olen "epätyypillinen" suomalainen, koska en ole hiljaa vaan olen suunapäänä jatkuvasti jutuissa mukana.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Ässät, KPL, Kiovan Dynamo
Ovathan ne jotkut ulkomaan elävät kovinkin kohteliaan oloisia kun tervehtivät, varsinkin asiakaspalvelutilanteissa, mutta ei tuollainen mekaaninen tervehtiminen juurikaan mieltä lämmitä. Nykyään Suomessa useimmat asiakaspalvelijat huikkaavat sen "hein" ja sen vielä kestää. Ravintoloissa sensijaan ei lakkaa ahdistamasta se "maistuiko"-mantra. Tulen ehkä/kyllä toistekin jos maistui. Jos ei, se oli siinä sitten sen anniskelupaikan osalta.

Ulkosuomalaiskokemuksieni perusteella venäläiset ovat kyllä aluksi töykeitä kaikille, mutta jos/kun tullaan tutuiksi, ovat mitä kohteliaimpia. Muutkin kuin palvelutehtävissä olevat. Venäläinen itse uskoo usein oikeasti saavansa parempaa asiakaspalvelua huutamalla kuin hinaaja. Ei sovi suomalaiseen pirtaan, ei.

Ruotsalaiset ovat ystävällisiä töissä, kadulla sekä palvelutilanteissa, mutta kotiinsa eivät kutsu. Se on suvulle ja perheelle pyhitetty paikka. Ruotsalaiset voivat ystävällisesti perustella sinulle vaikka kolme tuntia, miksi eivät voi asiassasi auttaa, eivätkä auta. Suomalainen kyllästyisi vastaavassa tilanteessa varttitunnissa, tekisi sitten ja puhkuisi. Pidän silti ruotsalaisista ja muuttaisin sinne mieluusti takaisin.

Norjalaiset ovat täynnä itseään ja erittäin ystävällisiä jos saavat määrätä tahdin. "Me olemme johtajakansaa", kuuluu sikäläinen suosittu hokema. Kelkka kääntyy totaalisesti jos arvostelet Norjaa tai norjalaisia. "Mitäs tulit tänne jos ei kelpaa".

Virolaiset ovat hankalia. Siinä mielessä, että voivat kohteliaisuusmielessä käyttäytyä miten sattuu. Vähän kuin suomalaiset. Heittäytyvät usein tahallaan tyhmiksi, tai siltä ainakin tuntuu. Harmitonta väkeä kuitenkin.

Edellämainittujen kansojen keskuudessa asumisesta on kaikista yli kolmen vuoden kokemukset.

Muista kansakunnista aion erityisesti paheksua pakistanilaisia. En tosin ole ollut tekemisissä kuin ehkä parin kymmenen pakun kanssa, mutta on äärimmäisen epäkohteliasta, vastenmielistä ja itsepintaista sakkia. Ihme jankkaajia, jotka kyllä töksäyttävät totuuksia muista mitään häpeämättä. Turha kuvitella, että koskaan pyytäisivät mitään anteeksi..

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Kyllähän perinteinen suomalainen suoruus on joskus ulkomaalaisille vaikeaa käsittää. Engelmanni sanoo kaverilleenkin please, jos pyytää tupakkia. Suomalainen sanoo, että anna tupakkaa. Jos katsoo vain sanoja, niin se vaikuttaa töykeältä. Todellisuudessa tietenkin kavereiden kesken suoruus ei ole töykeää.
Olen joutunut työskentelemään useammassa maassa. Eikä missään ole pidetty suomalaista teeskentelemättömyyttä huonona. Monestihan kohteliaisuus tarkoittaa sitä, että teeskennellää kiinostunutta vaikka ei sitä olla. Kohtelias käytös on toisaalta ollut tarpeen tiheästi asutuissa maissa kärhämien välttämiseksi. Suomessa ollaan pitkään asuttu väljästi, ja ollaan voitu huoleti puhua asiat halki hyvinkin suoraan. Kyllähän monet arvostavat sitä, että sanat ovat meille sillä tavoin tärkeitä, että niitä ei kauheasti tarvitse tulkita. Esim. jenkin monisanainen tervehdys ei oikeasti tarkoita yhtään sen enempää kuin suomalaisen murahdus.

Kyllä muutkin kansat ovat töykeitä. Monissa maissa, joissa periaatteessa saa oikein hienoa hymyjen ja hunajaisten puheiden kera annettua palvelua, niin kansalaiset ovat kuitenkin mahdottomia kiilaajia, etuilijoita ja varsinkin liikeenteessä aivan mahdottomia ja kykenemättömiä noudattamaan mitään sovittuja aikatauluja.
Varmasti suomalaisilta puuttuu sellaista teeskenneltyä kohteliaisuutta mitä joissakin kulttuureissa on, mutta perinteinen suoruus omaa kyllä kaikkine puutteineenkin myös hyviä puolia.

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
En niele kokonaan "mut kun ne muutkin" väitettä. Esimerkiksi koulun työrauhan rappioituminen on oireellista ja kertoo vanhempien kasvatusvastuun laiminlyönnistä.

Jopa yliopistossa opiskelijoiden käytös oli täysin ala-arvoista. Vieruskavereiden kanssa hölistiin, tekstareita läheteltiin, kännyköihin supistiin ja yhtäkkiä joku vain saattoi poistua luentosalista puhumaan. Tämä kertoo mielestäni ainoastaan siitä, että Suomessa ei edes ymmärretä, mitä hyvät käytöstavat ovat.

Joku muukin näyttää kommentoineen yliopistokäytöksen huonoa tilaa koulukuriuutisoinnin keskustelun sivulla kolme. "Ei niille mene jakeluun. Opiskelijat hyppivät kesken luennon kännykkä kourassa, anteeksi pyytämättä ja mitään selittämättä luokasta ulos ja lampsivat taas takaisin luokkaan sitten kun heille sopii. Vaikka opiskelijoille sanoisi, että hoitakaa puhelunne muuna aikana, sillä ei ole mitään vaikutusta"

Omat kokemukseni Suomen sisältä ja ulkomailta ovat saattaneet minut sellaiseen luuloon (harha?), että suomalaiset eivät ole sen kummempia kuin ihmiset muuallakaan. Suomalaisilla on kuitenkin palava halu sättiä itseään kaikessa käyttäytymiseen liittyvässä. Esimerkiksi vaikkapa koko ikäni minulle toitotettiin, kuinka suomalaiset ovat äärimmäisen rasittavia matkustajia ja turisteja. Sitten kun pääsin asiaa katselemaan omin silmin, huomasin ettei se pidä lainkaan paikkaansa.

Kaikkialla käydessäni olen törmännyt epäkohteliaisiin kusipäihin sekä mukaviin kohteliaisiin ihmisiin. En pysty nimeämään paikkaa, jossa olisi ollut enemmän kohteliaampia ihmisiä kuin toiset, mutta pystyn nimeämään paikan jossa on omissa kokemuksessani ollut epäkohteliaammat ja itsekkäimmät ihmiset. Israelissa.

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Suomalaisilla on kuitenkin palava halu sättiä itseään kaikessa käyttäytymiseen liittyvässä.

Koulukuriuutisointi perustui kuitenkin jonkinlaiseen selvitykseen. Kun Suomi on lähes kurittomin tutkituista maista, niin miksi siitä ei voisi tehdä sitä johtopäätöstä, että Suomessa käytöstavat rappioituvat?

Lapset omaksuvat tapansa ja asenteensa vanhemmiltaan. Huonolta vaikuttaa.

Ovatko suomalaiset epäkohteliaita? Riippuu tietysti mihin verrataan. Omat empiiriset havainnot esim. siitä missä maissa jätetään yleisesti tervehtimättä bussikuskia, hoidetaan ruokakaupassa ostokset sanomatta kassalle mitään eikä ylipäätään juuri muille puhuta tai ainakaan lausahdeta mitään kohteliasta niin Suomi kuuluu juuri siihen ryhmään missä se maantieteellisestikin on: Itä-Eurooppaan. Venäläiset ja baltit ovat ehkä vielä astetta epäkohteliaampia, mutta toisaalta Suomi päihittää heidät junttiudessaan. Toki venäläiset juopot ovat juntteja, mutta kaduilla näkee yleisesti huomattavasti asiallisemmin pukeutunutta kansaa.

"Maistuiko?" mantraa kysytään muuten Saksassakin. Ärsyttävää se on silti. Ja Saksassa olen sitä kuullut vain oikeissa ravintoloissa, Suomessa S-ryhmän lounaspaikoissa joissa henkilökunta varmasti tietää että heidän ruokansa on täysin mautonta.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy