Oulun Kärpät kaudella 2024–2025

  • 198 439
  • 972

totonboset

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Canes
Vaikka joku päivä Pyörälän haluaisin nähdä penkin takana, niin eihän liigajengin valmennustiimiin pitäisi voida hypätä parin vuoden junnujen valmennuskokemuksella. Oli sitten kuinka seuralegenda tahansa. Näin maallikkona näkisin, että pari kautta lisää kokemusta tekisi hyvää. Vaikka pelisilmää ja omistautumista todistettavasti löytyy, niin valmennukselliset meriitit vaikuttavat vielä toistaiseksi aika ohkaisilta.
Voisiko näissä paikoissa alkaa tekemään myös Hermeksen kanssa yhteistyötä? Laitetaan sinne nämä kokemattomat nimet ensin apukoutsiksi ja myöhemmin päävalmentajaksi (jos Hermes innostuu).
Ja sitä kautta sitten kokemuksia rikkaampi mies kotiin, joka on jo luonut itseään valmentajana muualla. Nyt tuntuu, että Kärpissä valmentajan pesti on tyyliä; mene suoraan penkille kulkematta lähtöruudun kautta.

On kuitenkin aika iso hyppy hypätä Havun tapaan suoraan ison Liigajoukkueen peräsimeen ilman kokemuksia siitä, mitä on olla päävalmentaja aikuisten sarjatasolla. Mitä on vastata tuloksesta kentällä siellä penkin takana, ja mitä on kohdata valmentajana niitä pelaajien ja joukkuueen alamäkiä ja ylämäkiä. Mitä on ottaa itse vastuuta ihmisten johtamisesta kun pelissä pyörii miljoonat eurot.

Ainahan sitä kokemusta ei tietenkään tarvita menestykseen, ja se ollaan nähty kyllä usein Liigassakin. Jokainen valmentaja kuitenki käy läpi pitkän polun, jonka aikana kehitytään ja opitaan, mutta kyllä seuraava kausi tulee olemaan varmasti Havullekin todella kova paikka paineiden kannalta. Nyt on pronssi alla, uusi joukkue ja tulosta odotetaan heti.. Onkohan Pyörälä ihan oikea apukäsi tähän paikkaan?
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaikka joku päivä Pyörälän haluaisin nähdä penkin takana, niin eihän liigajengin valmennustiimiin pitäisi voida hypätä parin vuoden junnujen valmennuskokemuksella. Oli sitten kuinka seuralegenda tahansa. Näin maallikkona näkisin, että pari kautta lisää kokemusta tekisi hyvää. Vaikka pelisilmää ja omistautumista todistettavasti löytyy, niin valmennukselliset meriitit vaikuttavat vielä toistaiseksi aika ohkaisilta.
Olen samoilla linjoilla kanssasi. Pyörälä mainitsi Kalevan jutussa aiemmin tällä kaudella, että hänellä ei ole vielä valmentajakoulutuksiakaan taustalla, mutta niitä olisi tarkoitus aloitella mahdollisesti ensi kaudella:

Kaleva kirjoitti:
Pyörälä ei ole käynyt vielä valmentajakoulutuksia, mutta suunnitelmissa on aloittaa ne kenties jo ensi kaudella.


Todella toivoisin, että tuohon Mäntymaan tiimiin olisi tulossa joku hieman kokeneempi valmentaja tässä vaiheessa. Mielestäni Kärppien miesten edustusjoukkueen apuvalmentajan rooli ei ole sellainen pesti, jossa otetaan niitä ensimmäisiä askelmia valmennusuralla.
 

Corona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mä tykkään kyllä Myllykosken ajatuksesta, jossa 3-4 kenttiin annetaan omille pojille etenkin alkukaudelle erinomaiset näytönpaikat. Näin sen pitää mennäkin. Kyllä niitä 3-4 kentän jätkiä löytyy sitten talvella jos junnuista ei siihen hommaan ole.

Turha hommata syksylle jo sekundää ulkomailta: kaikki resurssit niihin oikeisiin kärkiäijiin. Esim. Turuselle ja Puistolan kaltaisille jätkille pitää lyödä se 300-400ke kouraan.
Samaa mieltä, mutta tämä jää nähtäväksi onko puheille katetta. Otetaan esimerkkinä Junttila. On juuri niitä pelaajia, jotka sitten siellä bottom kutosessa seisovat niiden junnujen tiellä. Lähtökohtaisesti ensi kaudelle Junttilalle ei pitäisi olla tilaa kahdesta kärkiketjusta, joten tämän strategian mukaan Jullelle pitäisi näyttää nyt sitten ovea. Esimerkiksi Antti-Roiko tappelee samoista laiturintonteista Jullen kanssa. Toki onhan Jullekin ”oma poika”, mutta jos niille junioreille tilaa halutaan, niin sieltä 3-4 linjasta niitä on sitten raivattava.

Ottamatta nyt sen enempää kantaa, niin kyllä Antti-Roikollekin pitäisi paikka löytää ylempää kuin nelosketjusta, mutta mestaruutta tavoittelevassa joukkueessa myöskään automaattista kärkiketjun paikkaa ei voi mielestäni Antti-Roikon varaan laskea, vielä. Nämä kevään pelit sen mielestäni todisti.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Siirsin keskustelun osuvampaan ketjuun.

Palstan mukaan tarkoittaa ne huolet ja syyt mitä palstalta löytyy. Täällä on kritisoitu kun Havulla ei ollut keinoja voittaa keskinkertaisella jengillä semi ylivoimasta vastustajaa.
Jälleen: väärin. Mäntymaa ei edes yrittänyt tehdä muutoksia pelitapaan. Keinoja olisi varmasti keksitty.

Minä olen nimenomaan puhunut siitä, että mitään ei edes yritetty, vaan päätä hakattiin seinään. Materiaalieroa ei pyritty kaventamaan pelin kautta.

Minusta Havu on näyttänyt että saa joukkueen aika kovaan lentoon, tietenkin samoilta jotka näitä huolia nostaa esiin niin tulee se että se onkin Mannerin ansiota ja sen takia pelottaa, mutta kaikki tilanteet mitkä kusee onkin Mannerin pelikirjan mukaisia mutta silti puhutaan Havun pelikirjasta. Mennyt itselläkin solmuun välillä kun on koittanut hakea tuon keskustelun punaista lankaa.
Punaista lankaa: Mäntymaan pääprioriteetti (yhdessä Mäntymaan kanssa) on ollut saada pelaajien itseluottamus ylös aktiivisuuden kautta. Pelaajille enemmän vapauksia vrt. Marjamäki.

Pelitapa on ollut vahvasti Mannerin pelikirjaan pohjautuva: pystysuunnan jääkiekkoa pitkillä etäisyyksillä. Ydinkysymykset ovatkin: mikä on se Mäntymaan pelikirja? Onko Mäntymaa pelin valmentaja, vai tarvitaanko valmennustiimistä apuja tämän suhteen?

Mäntymaa vaikuttaa pelaajien valmentajalta hieman Jouko Myrrän tapaan, mutta miten on taktisen osaamisen kanssa?

Tämä KooKooseen siirtynyt, Hermeksen ex-päävalmentaja Tuukka Poikonen olisi mielestäni ollut oikein mainio kandidaatti apuvalmentajaksi. Hermeksen pelejä seurannneena on helppo todeta, että mies ymmärtää peliä.

Pyörälän palkkaaminen apuvalmentajaksi olisi jälleen seuralle yksi helppo ratkaisu. Ei valmennusuralle ole oikotietä.
 

Arthur Morgan

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu, Kärpät, Huuhkajat
Jälleen: väärin. Mäntymaa ei edes yrittänyt tehdä muutoksia pelitapaan. Keinoja olisi varmasti keksitty.

Minä olen nimenomaan puhunut siitä, että mitään ei edes yritetty, vaan päätä hakattiin seinään. Materiaalieroa ei pyritty kaventamaan pelin kautta.
Mäntymaa sai paskan pelitavan toimimaan. Vaikea se on Havun saada toimimaan sen jälkeen kun se on joko a) Mannerin syy pelitavan kanssa tai b) Mäntymaan syy, samat tilanteet laitetaan molempien syyksi kuitenkin.

Kyllähän tästä pitäisi antaa aivan helvetin iso sulka Mäntymaan hattuun jos valmiilla pelitavalla jolla ei taistella voitosta marssittaa jengin pronssiin, mutta ei anneta koska syy X.

Punaista lankaa: Mäntymaan pääprioriteetti (yhdessä Mäntymaan kanssa) on ollut saada pelaajien itseluottamus ylös aktiivisuuden kautta. Pelaajille enemmän vapauksia vrt. Marjamäki.
En osta tätä. Mäntymaa toi esiin sen rohkeuden ja vapauden toteuttaa itseään Marjamäen pelikirjan päälle. Sillä mentiin pronssille. Mäntymaa olisi saanut olla joku shamaani joka noituu Pelicansin ekat kolme ketjua sairastuvalle että tuossa olisi ollut mahdollisuuksia painella jatkoon. Minun silmissä tuo on edelleen suurta Pelicansin ja Niemelän aliarvioimista vierittää näinkään vahvasti syyt Kärppien valmennuksen harteille.

Mäntymaa vaikuttaa pelaajien valmentajalta hieman Jouko Myrrän tapaan, mutta miten on taktisen osaamisen kanssa?

Tämä KooKooseen siirtynyt, Hermeksen ex-päävalmentaja Tuukka Poikonen olisi mielestäni ollut oikein mainio kandidaatti apuvalmentajaksi. Hermeksen pelejä seurannneena on helppo todeta, että mies ymmärtää peliä.

Pyörälän palkkaaminen apuvalmentajaksi olisi jälleen seuralle yksi helppo ratkaisu. Ei valmennusuralle ole oikotietä.
Minun viestit koskivat Mäntymaata, ei Kärppien tulevaa apuvalmentajaa.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mäntymaa sai paskan pelitavan toimimaan. Vaikea se on Havun saada toimimaan sen jälkeen kun se on joko a) Mannerin syy pelitavan kanssa tai b) Mäntymaan syy, samat tilanteet laitetaan molempien syyksi kuitenkin.
Mitä? Yritetään rautalangan kera: Mäntymaa ei reagoinut mitenkään pelitapansa kera välieräsarjan aikana. Mitään pelillisiä muutoksia ei tehty pudotuspeleissä, vaikka tarvetta olisi ollut. Runkosarjassa se toimi varsin mainiosti vrt. Jokisen Jukurit & Myrrän Ilves, jotka molemmat kiskoivat railakasta pystysuuntaa.

Kyllähän tästä pitäisi antaa aivan helvetin iso sulka Mäntymaan hattuun jos valmiilla pelitavalla jolla ei taistella voitosta marssittaa jengin pronssiin, mutta ei anneta koska syy X.
Nyt mennään pahasti metsään. Kukaan ei ole kritisoinut kokonaistulosta vaan sitä, että välieräsarjassa Mäntymaa jäi taktisesti jalkoihin juurikin siksi, että pelitapamuutoksia ei tehty.

En osta tätä. Mäntymaa toi esiin sen rohkeuden ja vapauden toteuttaa itseään Marjamäen pelikirjan päälle. Sillä mentiin pronssille.
Mäntymaan/Mamban ja Marjamäen pelikirjat ovat aivan eri planeetoilta. Sanoisin, että pelin ymmärtämisessä on osaltasi puutteita.

Marjamäki peluutti runsaasti trappia, sekä viivelähtöjä. Yli tarpeiden. Mäntymaa/Manner, ihan miten vain, käänsi laivan ylösalaisin: Kärpät prässäsi paikoittain ylirohkeasti, sekä pelasi järjestäen pystyyn.

Mäntymaa olisi saanut olla joku shamaani joka noituu Pelicansin ekat kolme ketjua sairastuvalle että tuossa olisi ollut mahdollisuuksia painella jatkoon. Minun silmissä tuo on edelleen suurta Pelicansin ja Niemelän aliarvioimista vierittää näinkään vahvasti syyt Kärppien valmennuksen harteille.
Huoh. Ei kyse ole jatkopaikasta tai materiaalista, vaan siitä, että ei edes yritetty! Menee rankasti toistamisen puolelle, mutta yritetään vielä kerran: Kärppien valmennustiimi ei pyrkinyt kaventamaan materiaalieroa pelin kautta.
 

Arthur Morgan

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu, Kärpät, Huuhkajat
Nyt mennään pahasti metsään. Kukaan ei ole kritisoinut kokonaistulosta vaan sitä, että välieräsarjassa Mäntymaa jäi taktisesti jalkoihin juurikin siksi, että pelitapamuutoksia ei tehty.
Minä lainaan ihan puhtaasti täältä lukemiani juttuja vaikka olen asiasta täysin eri mieltä. Aika paljon kritisointia tuli kun Mäntymaa ei onnistunutkaan viemään Kärppiä tästä finaaleihin.

Mäntymaan/Mamban ja Marjamäen pelikirjat ovat aivan eri planeetoilta. Sanoisin, että pelin ymmärtämisessä on osaltasi puutteita.

Marjamäki peluutti runsaasti trappia, sekä viivelähtöjä. Yli tarpeiden. Mäntymaa/Manner, ihan miten vain, käänsi laivan ylösalaisin: Kärpät prässäsi paikoittain ylirohkeasti, sekä pelasi järjestäen pystyyn.
Täysin samaa mieltä.

Jotenkin vain täältä kun lukee niin sillonkun otettiin viivelähtöjä niin Mäntymaa peluutti Marjamäen pelikirjaa joten on kova huoli ensi kaudesta, kun tehtiin muuta niin mentiin Mamban pelikirjan mukaan joten on huoli ensi kaudesta, mutta samalla on todettu Mäntymaan pelikirja riittämättömäksi niin on huoli ensi kaudesta.

Saatko kiinni tästä? Itse en.

Huoh. Ei kyse ole jatkopaikasta tai materiaalista, vaan siitä, että ei edes yritetty! Menee rankasti toistamisen puolelle, mutta yritetään vielä kerran: Kärppien valmennustiimi ei pyrkinyt kaventamaan materiaalieroa pelin kautta.
Jälleen täysin samaa mieltä. Kärkkäistä vastauksista päätellen oletan että oletit että puhun myös sinusta siinä tämän kyseisen keskustelun avanneessa viestissä, mietippä jos en tarkoittanutkaan.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minä lainaan ihan puhtaasti täältä lukemiani juttuja vaikka olen asiasta täysin eri mieltä. Aika paljon kritisointia tuli kun Mäntymaa ei onnistunutkaan viemään Kärppiä tästä finaaleihin.
Näkisin mielelläni muutaman lainauksen koskien Mäntymaan kritisointia pelkästään siksi, että finaalipaikka meni sivu suun. Itse väitän, että näitä ei ollut. Enemmänkin kritisoitiin juurikin em. puutteita pelin valmentamisessa.

Täysin samaa mieltä.

Jotenkin vain täältä kun lukee niin sillonkun otettiin viivelähtöjä niin Mäntymaa peluutti Marjamäen pelikirjaa joten on kova huoli ensi kaudesta, kun tehtiin muuta niin mentiin Mamban pelikirjan mukaan joten on huoli ensi kaudesta, mutta samalla on todettu Mäntymaan pelikirja riittämättömäksi niin on huoli ensi kaudesta.

Saatko kiinni tästä? Itse en.
En oikein saa kiinni tästä. En todellakaan muita nähneeni viestejä siitä, että Mäntymaata oltaisiin kritisoitu/epäilty viivelähtöjen vuoksi? Ehkä silloin, kun valmennus vaihtui, eikä mitään muutoksia ehditty tehdä. Loppukaudesta en ainakaan tälläistä kritiikkiä ole nähnyt.

Asettelisin kysymyksen näin: mikä on se Mäntymaan pelikirja? Haastatteluiden, sekä lehdistötilaisuuksien perusteella Mäntymaa vaikuttaa enemmän pelaajien, sekä joukkuehengen valmentajana. Sellaisiakin tarvitaan ehdottomasti, kuten vaikkapa Marjamäen kaudet 2013-2016 osoittivat. Manner oli iso osa tuotakin menestystarinaa.

Pelin valmentaminen on minulle kuitenkin edelleen kysymysmerkki. Kärppien loppukauden pelitapa oli lähes puhdasta 'Mambaa' prässeineen, sekä nopeine kääntöineen. Siksi minua huolettaa se, jos Mannerin tilalle pestataan Pyörälä. Kuka vastaa pelistä?

Jälleen täysin samaa mieltä. Kärkkäistä vastauksista päätellen oletan että oletit että puhun myös sinusta siinä tämän kyseisen keskustelun avanneessa viestissä, mietippä jos en tarkoittanutkaan.
Oletin olevani kohderyhmää, sillä olen yksi harvoista, joka on kritisoinut Mäntymaata pudotuspelien aikana.
 

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Pelin valmentaminen on minulle kuitenkin edelleen kysymysmerkki. Kärppien loppukauden pelitapa oli lähes puhdasta 'Mambaa' prässeineen, sekä nopeine kääntöineen. Siksi minua huolettaa se, jos Mannerin tilalle pestataan Pyörälä. Kuka vastaa pelistä?
Ehkäpä tämä on juuri se syy, miksi kevään pudotuspelien aikana on juuri kritisoitu sekä Mäntymaata, että Manneria yhtä aikaa. Koska kenelläkään ei tunnu olevan täyttä varmuutta, että kenen pelikirja tämä olikaan. Niin puhdasta "Manneria" tämä kevään peli kaikkine vivahteineen oli, että on hyvä pohtia kuka ohjaksissa oli.

Jos peli oli Mannerin käsialaa, niin se laittaa huolettamaan, koska voi tosiaan kyseenalaistaa, onko Mäntymaa ensisijaisesti alkuunkaan pelin valmentaja, jos noin voimakkaasti antaa pelitavan avaimet apuvalmentajalle. Ja, vaikka avaimet olisivatkin olleet pelin suhteen Mannerilla, niin miksi Mäntymaa ei päävalmentajana tehnyt tarvittavia korjauksia välieräsarjan aikana peliin? Ehkä siihen siis olivat puhtaat syyt, että ne avaimet pelin suhteen annettiin (jos siis annettiin) niin vahvasti Mannerille...tällöin korjauksia olisi nimenomaam vaadittu tutusti uppiniskaiselta Mannerilta, jos Kärppien peliä johti (--> kriitiiki siis Mannerille).

Yhtälailla, jos tämä pelikirja olikin täysin puhdasta Mäntymaata ja ohjat olivat pelin suhteen täysin hänellä, niin sekin laittaisi huolettamaan, koska minkäänlaista taktista sopeutumista, pelin muokkaamista vuotokohtien mukaan tai pragmaattisempaa lähestymistapaa ei nähty kertaakaan. Tällöin Mäntymaa vaikuttaisi pelin suhteen yhtä jääräpäiseltä, kuin Manner.

Yhtä kaikki, oli miten oli, niin skenaario, jossa Manner oli ohjaksissa laittaa Mäntymaan oman pelin valmennus osaamisen kyseenalaistukseen, koska eikö Mäntymaalta löytynyt sitten vaadittavia lihaksia sparraamaan kesken sarjan Manneria pelin suhteen, jonka takia peli olisi juuri pitänyt alun alkujaankin Mannerille luovuttaa. Tai sitten toisessa skenaariossa Mäntymaan omaan pelikirjaan ei kuulu alkuunkaan (osaamissyistä?) pelin hitaat rytmit ja inhorealistisempi lähestymistapa, joka on myöskin, noh, yhtä huono juttu.
 

Arthur Morgan

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu, Kärpät, Huuhkajat
Haastatteluiden, sekä lehdistötilaisuuksien perusteella Mäntymaa vaikuttaa enemmän pelaajien, sekä joukkuehengen valmentajana.
Tässä pelastaa onneksi se ettei haastattelujen ja lehdistötilaisuuksien perusteella pysty sanomaan mitään siitä, minkälainen valmentaja on kyseessä. Jos esim. Mäntymaan taidot arvioitaisiin näiden perusteella niin vaatisin erittäin kovaäänisesti potkuja, sama toki pätee myös aikalailla jokaiseen valmentajaan jääkiekon parissa.
Sellaisiakin tarvitaan ehdottomasti, kuten vaikkapa Marjamäen kaudet 2013-2016 osoittivat. Manner oli iso osa tuotakin menestystarinaa.
Jos Mäntymaa tämmöinen on niin aika paskaa duunia tekee, kuten vaikkapa Marjamäen kaudet 2023-2024 osoittaa.


Pelin valmentaminen on minulle kuitenkin edelleen kysymysmerkki. Kärppien loppukauden pelitapa oli lähes puhdasta 'Mambaa' prässeineen, sekä nopeine kääntöineen. Siksi minua huolettaa se, jos Mannerin tilalle pestataan Pyörälä. Kuka vastaa pelistä?
Minusta Kärppien peli oli aika samaa kaavaa noudattavaa kuin tuo Marjamäen peli, paljon tietysti aktivoitiin sitä mutta en minä pysty sitä laittamaan Mannerin piikkiin, voisin laittaa jos aktivointi ja vapaudet peliin olisi tapahtuneet sitten kun Manner Kärppien valmennukseen tälle kaudelle liittyi, eikä kuukautta aiemmin.

Ja edelleen minä olen keskustellut Ville Mäntymaasta, en tiedä miksi se yhden nimimerkin esiin tuoma Pyörälä pitää vetää jatkuvasti mukaan.
 

Redimor

Jäsen
Yhtä kaikki, oli miten oli, niin skenaario, jossa Manner oli ohjaksissa laittaa Mäntymaan oman pelin valmennus osaamisen kyseenalaistukseen, koska eikö Mäntymaalta löytynyt sitten vaadittavia lihaksia sparraamaan kesken sarjan Manneria pelin suhteen, jonka takia peli olisi juuri pitänyt alun alkujaankin Mannerille luovuttaa. Tai sitten toisessa skenaariossa Mäntymaan omaan pelikirjaan ei kuulu alkuunkaan (osaamissyistä?) pelin hitaat rytmit ja inhorealistisempi lähestymistapa, joka on myöskin, noh, yhtä huono juttu.

Tämäpä juurikin. Jää syksylle paljon odotettavaa sen suhteen mikä todellisuudessa on Havun "pelikirja" JA kuinka hyvin se ottaa huomioon pelaajien taidot.

Tämän päivän peliin kun ei kuulu väkisin taivuttaa pelaajia tapaan vaan opiskella pelaajien vahvuudet, rakentaa sen mukaan kentät ja opettaa heitä pelaamaan heille optimaalisilla tavoilla yhteen. Vanhanaikaista ajattelua että koko joukkue pelaa samaa tapaa ja että valmentaja vain määrää pelikirjan välittämättä pelaajien osaamisesta.

...pitkä on odottavan aika, eikä ole edes juhannuskaan vielä.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tässä pelastaa onneksi se ettei haastattelujen ja lehdistötilaisuuksien perusteella pysty sanomaan mitään siitä, minkälainen valmentaja on kyseessä. Jos esim. Mäntymaan taidot arvioitaisiin näiden perusteella niin vaatisin erittäin kovaäänisesti potkuja, sama toki pätee myös aikalailla jokaiseen valmentajaan jääkiekon parissa.
Ai, miksi haastatteluista/kommenteista ei mielestäsi voi tehdä johtopäätöksiä siitä, että millainen valmentaja on kyseessä?

Jos Mäntymaa tämmöinen on niin aika paskaa duunia tekee, kuten vaikkapa Marjamäen kaudet 2023-2024 osoittaa.
Ei peliä pääse karkuun. Ei siinä paljoa tsemppaamiset auta, kun pelaajille ei tarjota avaimia onnistumiseen pelin kautta.

Minusta Kärppien peli oli aika samaa kaavaa noudattavaa kuin tuo Marjamäen peli, paljon tietysti aktivoitiin sitä mutta en minä pysty sitä laittamaan Mannerin piikkiin, voisin laittaa jos aktivointi ja vapaudet peliin olisi tapahtuneet sitten kun Manner Kärppien valmennukseen tälle kaudelle liittyi, eikä kuukautta aiemmin.
Kyllä Marjamäen ja Mäntymaan pelitavat olivat kuin yö ja päivä. Melkein jopa identtisiä vastakohtia. Toisessa annettiin vapauksia, toisessa kahlittiin niitä.

Minusta on lähinnä huolestuttavaa, jos tuo pelitapa oli Mäntymaan käsialaa. Hyvää tässä on se, että Havu on vasta aloitteleva päävalmentaja. Toivottavasti jotain jäi Pelicans -sarjasta myös taskuun, vastustajan ylenpaattisen ylistämisen lisäksi.
 

GT

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO
Tämä pelitapa on ensi kauden mielenkiintoisin kysymys, tietysti materiaalin lisäksi jolle se kasataan. Mäntymaalle iso sulka hattuun tästä kaudesta, mutta vasta elo-syyskuussa näemme, mikä hänen pelitavallinen ideologiansa on. Kuten hyvin sanottu, kevät vedettiin lähes täysin Mamban vanhalla kirjalla. Aivan aatamin varmasti aloite tuohon pelitapaan tuli häneltä.

Kirjoitinkin kesken välieräsarjan, että tiettyyn idealistisuuteen ja sinisilmäisyyteen taktisella puolella jäätiin. Materiaalin ohuuden vastustajaan nähden näki kuuluisa Pulkkilan mummokin. Silti koko sarjan aikana emme nähneet pitään pelitavallista muutosta. Tuossa puolivallattomassa ja organisoimattomassa paineistuksessa vastustaja sai kaikki avaimet käsiin. Kärpät ei tehnyt mitään kaavasta poikkeavaa ja lopulta alistui myös uhraamaan ykköskentän tyrväisten välipalaksi. Aivan kauhea taktinen kömmähdys tuossa kohtaa.

Silti en siitä Mäntymaata syytä. Hän oli ensimmäistä kertaa noissa saappaissa kyydissä. Varmasti tuosta kokemuksesta vahvistuneena osaa ensi kerralla tuoda myös sen taktisen puolen mukaan kikkakirjaan.

Mutta millainen on pelitavallinen Kärpät 2024-2025? Erittäin herkullista nähdä, ja toistaiseksi aivan mahdoton sanoa. Huhut pelaajahankinnoista tukee sitä, että todennäköisesti koko tulee olemaan pienemmässä roolissa ja toisaalta liikkuvuutta korostetaan. Marjamäkihän kasasi esim. oman keskikaistansa vääntö- ja aloitusvoiman näkökulmasta, ja toisaalta sentteristö oli hyvin samanlainen kahden kauden ajan.
 

Käppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onko jo selvää, kuinka moni nykyjoukkueesta ei enää jatka ensi kaudelle? Sopimus loppuu ja ei enää neuvotella jatkosta.
Tuossa on auroran kokoama tiivistelmä kalevan jutusta missä sopimuksia käytiin läpi. Siellä on saipaan ainakin Hermosta tarjolla ja mahdollisesti esim Olkkonen.


Kalevassa on hieman juttua Kärppien ensi kauden joukkueesta. Koetin jutusta koostaa jatkajat, lähtijät jne. eri kategorioihin.

Jatkosopimus pöytälaatikossa:

Teemu Turunen
Ville Heikkala
Maxim Korpimäki
Marko Anttila

Ei ole virallisesti sopimusta, mutta ovat jatkamassa:

Arttu Paaso
Atte Ohtamaa

Sisään:

Viljami Juusola
Olli Nikupeteri
Michal Kovarcik
Uusi apuvalmentaja, joka korvaa Mannerin

Ollaan kintereillä:

Ville Pokka
Patrik Puistola

Jatko avoinna:

Julius Junttila
Joonas Kemppainen (halutaan pitää palavasti)

Pyritään eroon / ollaan valmiita luopumaan:

Victor Berglund
Joel Olkkonen

Ulos:

Ville Koivunen
Kasper Björkqvist
Peter Tiivola
Joose Antonen
Connor Bunnaman
Julius Hermonen
Frans Viita (U20)
Elias Jansson (U20)
Mikko Manner

Karhusesta ei harmillisesti minkäänlaista mainintaa, toivottavasti jatkaa, siellä mies oli pudotuspeleissä mielestäni pirun hyvä.

 

Liberot32+

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ok. Kiitos tiedoista. Ehkä jos Olkkosen sopimus puretaan, niin hän toisi hyvin leveyttä SaiPan puolustukseen jos siis tulee ja hänen lisäkseen tarvitaan kuitenkin ainakin yksi ykkösketjun puolustaja.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ok. Kiitos tiedoista. Ehkä jos Olkkosen sopimus puretaan, niin hän toisi hyvin leveyttä SaiPan puolustukseen jos siis tulee ja hänen lisäkseen tarvitaan kuitenkin ainakin yksi ykkösketjun puolustaja.
Lappeenrannan junaan on tarjolla huutokaupat.com sivuilla seuraavat tuotteet:
Joel Olkkonen, viimeisintä kuntotarkastusta ja katsastusta ei suoritettu. Piileviä vikoja saattaa löytyä. Ei pohjahintaa, myydään korkeimmalla huudolla.
Victor Berglund, koeajettu. Nykimistä, huojuntaa, puoltaa kriittisissä paikoissa oikealle ja vasemmalle, yliahtaa ja tehot häviää. Vaatii laittamista, mutta ulkoisesti todella hyvä. Vaihtuu mihin vain.
Martin Jandus, vähän ajettu tsekki. Ei jaksa täyttä 20 min, vaatii säännöllisen 2 min virtojen pois kytkennän ja ajotauon. Ei ole korjattavissa vaan ohjelmointivika. Annetaan.
Joose Antonen, alunperin tehtaan prototyyppi, josta piti tulla lippulaiva, mutta tekniikka jo vanhaa ja suurimpana ongelmana laiska kone, jota ei saa edes polkemalla kulkemaan. Huomioitavaa että suhteellisen tylsä kampe. On ollut joskus hinnoissaan, mutta arvo vanhemmiten pudonnut. Huom! useampi omistaja. Saa huutaa.
Peter Tiivola, kuin vanha mersu, josta luullaan että on edelleen paras. Hidas, laiska, ei herätä intohimoja. Saattaa kesken ajon yhtäkkiä sammua eikä anna edes vikakoodeja. Marjamäen Lauri tietää kuinka kaveri saadaan tilttaamaan, mutta kukaan ei tiedä miten se käynnistetään uudelleen. Maksetaan vähän rahaa mukana.
Sitten on ihan käypää, tarkastettua ja toimivaa kuten Hermosen Julius, siitä vielä pitkäksi aikaa luotettava sotaratsu. Lisäksi voi olla Heikkalakin, mutta siinä saattaa mennä Saipallakin kipuraja.
Ai niin on jenkkiletukka Bunnaman. Ei Suomeen tehty. Saa hakea pois. Pahasti ruosteessa.
 
Viimeksi muokattu:

VeeJiiJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Sharks, Avalanche
Lappeenrannan junaan on tarjolla huutokaupat.com sivuilla seuraavat tuotteet:
Joel Olkkonen, viimeisintä kuntotarkastusta ja katsastusta ei suoritettu. Piileviä vikoja saattaa löytyä. Ei pohjahintaa, myydään korkeimmalla huudolla.
Victor Berglund, koeajettu. Nykimistä, huojuntaa, puoltaa kriittisissä paikoissa oikealle ja vasemmalle, yliahtaa ja tehot häviää. Vaatii laittamista, mutta ulkoisesti todella hyvä. Vaihtuu mihin vain.
Martin Jandus, vähän ajettu tsekki. Ei jaksa täyttä 20 min, vaatii säännöllisen 2 min virtojen pois kytkennän ja ajotauon. Ei ole korjattavissa vaan ohjelmointivika. Annetaan.
Joose Antonen, alunperin tehtaan prototyyppi, josta piti tulla lippulaiva, mutta tekniikka jo vanhaa ja suurimpana ongelmana laiska kone, jota ei saa edes polkemalla kulkemaan. Huomioitavaa että suhteellisen tylsä kampe. On ollut joskus hinnoissaan, mutta arvo vanhemmiten pudonnut. Huom! useampi omistaja. Saa huutaa.
Peter Tiivola, kuin vanha mersu, josta luullaan että on edelleen paras. Hidas, laiska, ei herätä intohimoja. Saattaa kesken ajon yhtäkkiä sammua eikä anna edes vikakoodeja. Marjamäen Lauri tietää kuinka kaveri saadaan tilttaamaan, mutta kukaan ei tiedä miten se käynnistetään uudelleen. Maksetaan vähän rahaa mukana.
Sitten on ihan käypää, tarkastettua ja toimivaa kuten Hermosen Julius, siitä vielä pitkäksi aikaa luotettava sotaratsu. Lisäksi voi olla Heikkalakin, mutta siinä saattaa mennä Saipallakin kipuraja.
Entä Bunnaman?

Jarkko Harjula, paraatikäytössä näytillä pärissyt mopoauto. Asiansa ajava omaan käyttötarkoitukseensa, mutta ei mitään asiaa moottoritielle.
 
Viimeksi muokattu:

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Bunnaman joutaa Lappeenrannan junaan. Sopiva paikka harjoitella kärkijätkän roolia. Katsotaan sitten parin vuoden päästä uudestaan mikä tilanne. Mottipäistäkin voidaan harkita mikäli verkot soi pinkeänä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Bunnaman joutaa Lappeenrannan junaan. Sopiva paikka harjoitella kärkijätkän roolia. Katsotaan sitten parin vuoden päästä uudestaan mikä tilanne. Mottipäistäkin voidaan harkita mikäli verkot soi pinkeänä.
Turha Bunnamanin mahdollista ensi kauden joukkuetta on sen kummemmin täälä spekuloida, koska fakta on se että miehellä oli onneksi tasan yhden kauden sopimus Kärppien kanssa ja ensi kaudella mies ei enää jatka Kärpissä.

Toisekseen, eipä tuo Bunnaman ole aiemminkaan juuri tätä tehokkaampi ollut oikeastaan koskaan ammattilaissarjoissa, joten hyvin hankala uskoa että mies ihan hirmu tehokkaaksi äityisi missään. Kiekollisesti huono pelaaja on kiekollisesti huono pelaaja pelasi se sitten Kärpissä, SaiPassa tai Kokudo Keikakussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös