Mainos

Oulun Kärpät ja Mestis, millä fiiliksellä?

• 5 768
  • 61

Seuraisitko pelejä Mestiksessä?

• Seuraisin kuten ennenkin

• Seuraisin hieman vähemmän

• Seuraisin muutaman pelin kaudessa

• En seuraisi ollenkaan

• Seuraisin mahdollisen liiga-karsinnan

• Joku muu, mikä?

Tulokset ovat nähtävissä vain äänestämisen jälkeen.

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Otsikko hyppäsi minunkin silmilleni sen verran, että uskaltaudun tulla huutelemaan vieraisiin pöytiin, kun kyse on kuitenkin nykyisin asuinkaupunkini joukkueesta, jota olen tässä vuosien aikana oppinut symppaamaan muita kuin IFK:ta vastaan pelatessa. Teillä ehkä vaikuttaisi olevan vähän samaa tautia, kun IFK:ssa. Suomen mittakaavassa isot resurssit takaavat lähes aina tietyn keskinkertaisen tulostason, jolloin hieman pöhöttymään, ja mukavoitumaan päässyt johtoporras voi jotenkuten perustella olemassaolonsa, jatkaa "seuran perinteiden vaalimista" vailla suurempaa huolta huomisesta. Sentään teidän hallituksesta kukaan ei ole vielä möläyttänyt julkisuuteen yhden mestaruuden per vuosikymmenen olevan tavoitteena.

Toki olette olleet mahdollisesti koko tämän vuosituhannen paras liigaseura Tapparan palattua raskaaseen sarjaan toden teolla vasta 2010-luvulla. Tätä vasten teidän pukuportaalla onkin ollut syitä sisäiseen selkien taputteluun, tai ainakin huomattavasti enemmän, kun meidän punaisten vastaavilla. Mun mielestä onkin hyvä muistaa, että vaikka Kärpissä on tehty tällä vuosikymmenellä virheitä, niin teitte sitä ennen niin hyvää työtä, että teillä on mun nähdäkseni edelleen kaikki työkalut voittaa mestaruus seuraavan kerran vaikka ensi kauden päätteeksi.

Pidemmällä tähtäimellä asiasta juuri mitään tietämättä mutuilisin kuitenkin, että Kärpissä jotain junnutyössä voisi ehkä terästää. Hieman kärjistäen tuntui että jossain U20 kisoissa oli vielä muutama vuosi sitten vaatimattomasti puolet pelaajista kärppätaustaisia, mutta tilanne tuntuu nyt hieman muuttuneen. Lisäksi meillä IFK-kannattajilla on aika paljon kokemusta siitä ettei kallis nippu palkkasotureita kovin todennäköisesti ole mestaruuteen johtava resepti.

Mitä ketjun otsikkoon tulee, niin ette te Mestikseen tipu. Jos siltä todella alkaisi näyttää, niin väittäisin että teillä avattaisiin lompakkoa viimeistään silloin niin paljon kun ikinä tarvitaan karsintojen välttämiseen siirtorajalla rosterin suhteen, ja valmennuksen suhteen jo aiemmin. Olkoonkin että minunkin mielestäni teillä olisi pitänyt valmentajaa vaihtaa jo viikko pari sitten. Yhtä kaikki eiköhän tämä teidän korpivaellus vielä tule päättymään. Meidän joukkueesta puolestani ole niinkään varma tämän hetken sarjasisjoituksesta huolimatta.

Toivottavasti joskus nähtäisiin Kärppien ja IFK:n välillä samanlainen finaalisarja, kuin mitä 2018 välierät olivat, tosin seiskapelin lopputulos toisin päin käännettynä. Tsemppiä teille, kyllä te vielä nousette, vaikka tämä kausi saattaakin olla mestaruuden tavoittelun suhteen välikausi!

Niin meillähän kyllä jos kellä on kokemusta juurikin siitä, ettei se isolla rahalla ja nimimiehistä koostuva joukkue ole todellakaan aina se varma mestaruuden tae.

Kyllähän kieltämättä itselläkin aika lailla pisti silmiin tämä kyseinen otsikko, jossa Kärppien fanit joutuvat olemaan huolissaan oman jenginsä liigapaikasta ja vielä tällä kaudella, kun joukkueeseen on koottu isolla rahalla todellinen Dream Team, jossa on just Turusta, Kovarcikia, Tardifia, Ohtamaata ja vaikka ketä kovia nimiä.

On itselläkin ollut aina näin puoliksi Pohjois-Suomalaisena tietyt sympatiat Kärppiä kohtaan, vaikka en ole ikinä Oulussa tai Pohjois-Suomessa asunutkaan, mutta silti vaan joukkue on aina sympatiani saanut muissa kun IFK:ta vastaan pelatessa ja erityisesti se narrien pudottaminen play offseissa ei ole koskaan näitä sympatioita ainakaan ikinä vähentänyt. Tämän vuoksi sitä ei haluaisi joutua edes ajattelemaan sitä vaihtoehtoa, etteikö Kärpät pelaisi liigassa myös jatkossakin.

Mutta kyllähän nämä IFK-Kärpät- pelit ovat olleet aina just sitä kovaa vääntöä ja taistelua, jota SM-liiga nimenomaan juurikin tarvitsee ja ehdottomasti Kärpät kuuluu sinne liigaan ja kaupunkina Oulu ansaitsee ilman muuta sen oman liigajoukkueensa, kun onhan kaupungista lähtöisin niin paljon monia kovia pelaajia aina meidän Granlundeja myöten.

Tämä olisi kyllä todella hienoa, kun saataisiin vielä joskus nähdä se IFK-Kärpät -finaalisarja, sillä onhan nämä Kärppiä vastaan käydyt taistelut olleet aina niin ikimuistoisia ja hienoja pelejä, vaikka harmillisesti meidän puolesta ne onkin kääntyneet Kärpille.

Epäilen vaan sitä, että Kärpillä tämä alamäki johtuu nyt siitä valmentajasta, sillä jotenkin joukkue on vaan nyt henkisesti niin lukossa ja Mäntymaa ei ole selvästi pystynyt omalla panoksellaan tätä kurssia kääntämään, eikä tällaista pitäisi antaa Kärppien kaltaisessa isossa organisaatiossa katsella ja tapahtua kauden valuessa viemäriin pelien vaan vähentyessä ja tappioputken yhä kasvaessa. Eli nyt pitäisi vaihtaa sitä valmentajaa, kun joukkue ei ole ainakaan vielä vajonnut sinne liigakarsintaviivan alapuolelle.

Arthur Morgan

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu, Kärpät, Huuhkajat
En jaksanut aiemmin vastata koska pidin tätä niin epärealistisena uhkakuvana, mutta tämän päivän jälkeen tämä onkin yhtäkkiä pelottavan todenmukainen uhkakuva. Edelleen todella epätodennäköinen lopputulos, mutta mahdollinen.

Joten lainaan kaksi sanaa AC Oulu Kannattajien random chantista: "Vaikka nelosdivarissa..."

Minulle se on ihan sama (tämän ketjun kysymyksen mielessä) pelataanko liigaa, Mestistä, Suomi-sarjaa tai sitä nelosdivaria, samalla tavalla minä tuuletan onnistumisia ja vittuunnun epäonnistumisista.

Kakkosmolari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Minä en Kärppiä jätä, vaikka Mestikseen mentäisiin. Todellisuudessa en (vielä) ole huolissani siitä, että Kärpät Mestikseen joutuisi, tästä kiitos Mikkelin suuntaan. Joka tapauksessa tilannehan on täysin absurdi, että Kärppien kokoisen organisaation tasolla edes puhutaan mahdollisista karsinnoista. En olisi ikinä voinut kuvitellakaan minkälaiseen syöksykierteeseen seura lähti vuoden 2019 finaalitappion jälkeen, ja tämä on oikeasti saatava pysähtymään. Muussa tapauksessa saamme tulevina vuosina nauttia pohjoisen derbystä, kun Kärpät kohtaa Rovaniemellä Rokin.

Viimeksi muokattu:

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Kärpät on kohta 80-vuotias seura, joka on historiansa aikana voittanut useamman Suomen mestaruuden, mutta vastaavasti käynyt konkurssissa saakka, ja sekä noussut, että tippunut pääsarjasta useamman kerran. Kärppien historia on täynnä ylä- ja alamäkiä.

Ainoa varma on muutos ja mukana ollaan niin kauan kuin henki pihisee; ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että suhtautuisi suopeasti tämän hetkiseen kyntämiseen - seura vaan on suurempi kuin hetkittäinen menestys, tai menestyksen puutos.

Halonhakkaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Typerä kysymys mutta niin on toisaalta tälläisen viestiketjun aloittajakin. Olen nähnyt Kärppien pelaavan liigan ulkopuolella koko korpivaelluksen ajan, myös kakkosdivarin hulinat kaudella 1994-95. Tuolla kaudella jäi kaksi kotipeliä näkemättä, molemmat sairastelun vuoksi. Putoaminen ei muuttaisi Kärppien seuraamista millään tavalla. Se olisi toki valtava järkytys mutta asiat eivät tällä kaudella tule eskaloitumaan siihen pisteeseen tiettyjen palstalaisten fantasioista huolimatta. Ainoa positiivinen puoli putoamisessa voisi olla se, että menestyksen perässä kulkevat perskärpäset hyppäisivät bandwagonista pois elleivät ole tehneet sitä jo.
Tapparan kohdalla tälläisen vastaavan pollin järjestäminen olisi aika typerää. Sen sijaan Kärppien tippumista sarjatasoa alemmas ei voida tässä vaiheessa sulkea täysin pois. Vaikka riski karsiutumiselle olisi alle 1%, se on silti olemassa. Ja jos meno jatkuu nyt nähdyn kaltaisena putoamisen riski kasvaa kaiken aikaa. Tällä hetkellä Kärpät on kuntopuntarin viimeisellä sijalla eli karsintaviiva lähestyy kovaa vauhtia. Tästä syystä meidän on syytä varauta tähänkin mahdollisuuteen. Se ei ole typerää vaan järkevää.

Loton voiton todennäköisyys on muuten 1/ 19 miljoonaan eli n. 0,0000058%. Lottoaminen on helvetin typerää.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Joopa joo... Kun on jo kerran nähnyt mahdottoman käyvän toteen ja jaksanut toivoa ja uskoa "pahan palaamiseen takaisin", joka sitten lopulta kulminoitui konkurssiin, tulee väistämättä mieleen, ettei enää, ei enää...
Jos Kärpät "onnistuisi" pereseilemään itsensä divariin taas, mulle kyllä riittäisi eikä kyse olisi mistään sarjatasosta vaan enemmänkin ihan päivittäisestä elämänlaadusta. Tällä iällä on terveellistä löytää itselleen toistuvia positiivisia asioita (esim. lemmikkieläimet) ja totuuden nimissä Kärpät on jo vuosia ollut kaukana sellaisten asioiden lähteestä.
Jos jotakin allegorioita tähän haluaisi hakea, on HIFK:n kannattajien, suomalaisen kiekkokannattajaskenen terävimmän kärjen, lanseeraama "alkkisfaija" ihan täysosuma - ja joskus on sitten vain pakko päästää irti... lopullisesti...

Joo, mutta hihkukaa te nuoremmat vain vielä ihan täysillä vaikka siellä "nelosdivarissa", jos se tuottaa iloa - se ei ole keltään pois... kuten ei varsinaisesti sekään, etten minä enää olisi kiinnostunut koko paskasta.

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
En kyllä enää kausikorttia ostaisi.

25 vuotta kausikorttilaisena on muutenkin ollut jo muutaman vuoden liikaa, liekki on sammunut. Välillä se hiillos syttyy hehkuun kun jotain hyvää tapahtuu, mutta vähissä on ne valonpilkahdukset olleet viime vuosina. Tämä kausi taitaa jäädä viimeiseksi vaikka ensi kaudella pelattaisiin Liigaakin.

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!

25 vuotta kausikorttilaisena on muutenkin ollut jo muutaman vuoden liikaa, liekki on sammunut. Välillä se hiillos syttyy hehkuun kun jotain hyvää tapahtuu, mutta vähissä on ne valonpilkahdukset olleet viime vuosina. Tämä kausi taitaa jäädä viimeiseksi vaikka ensi kaudella pelattaisiin Liigaakin.
Minulla kanssa 25 vuotta kausarilla nyt, ja samansuuntaisia ajatuksia kortin uusimisen suhteen. Yllä kirjoitin, että matkani Kärppien kanssa jatkuu hautaan saakka, ja kausarin uusiminen ei nyt ole mitenkään siihen rinnastettavissa oleva asia. Enemmänkin tälläisen hiljaisen miehen protesti nykyjohtoa kohtaan.

Corona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Minulla kanssa 25 vuotta kausarilla nyt, ja samansuuntaisia ajatuksia kortin uusimisen suhteen. Yllä kirjoitin, että matkani Kärppien kanssa jatkuu hautaan saakka, ja kausarin uusiminen ei nyt ole mitenkään siihen rinnastettavissa oleva asia. Enemmänkin tälläisen hiljaisen miehen protesti nykyjohtoa kohtaan.
Hyppäsin ~15 vuoden oravanpyörästä pois Marjamäen fiaskokauden jälkeen keväällä -23. Seurajohdon kähävittelyjen lopputulos katkaisi kamelinselän lopullisesti. Juurikin hiljaisen miehen protesti seurajohtoa kohtaan.

Pelejä olen käynyt irtolipuilla katsomassa Raksilassa senkin jälkeen säännöllisesti. Mutta oli se päätös helpotus. Varsinkin nykyisessä tilanteessa monesti taputan itseäni olalle, että tämä ei todellakaan ole 800€:n arvoista rämpimistä.

Vuodet vierii, Kärpät pysyy, mutta paljon on vettä virrannut Oulujoessa niistä ajoista, kun kaikki kotipelit kuuluivat arkirutiineihin, ja kaikki muu vapaa-aika järjestettiin Kärppien pelejen ehdoilla.

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65

Näin Mestiksestä käsin asioita tarkastelevana oma kokemukseni on, että siihen samaan vanhaan menoon kyllästyneenä täydellinen reset oli kutakuinkin piristävintä mitä olisi voinut tapahtua. Eihän tilanne Helsingissä kovinkaan paljon vertaudu Kärppien hypoteettiseen putoamiseen, mutta tilanne on silti se että Nordikselle on tänään tulossa vieraaksi "Ihmisten joukkue" KeuPa HT ja olen matsista todella innoissani.

En itse koe, että kiinnostus omaa seuraa kohtaan olisi kiinni sarjasta tai vastustajista, vaan organisaation suunnasta ja yleisestä fiiliksestä. Meillä on menossa erittäin raikas juttu ja suunta vahvasti ylöspäin, joten hommasta on helppo innostua. Välillä täytyy käydä pohjalla, jotta voi taas alkaa rakentaa jotain uutta.

Minä luulin että oma aktiivisin vaiheeni joukkueen seuraamisessa olisi jäänyt sinne aikuisuuden kynnykselle ja nuoruuden tunnekuohuihin. Nyt on puhdas pöytä, selkeä suunta ja ainakin minun mielestäni siisti tarina käynnissä ja olen enemmän innoissani kuin ehkä koskaan. Ei se kuitenkaan oikeasti ollut kyse muusta kuin muutoksen puutteesta ja tietynlaisesta suunnattomuudesta. Jos joku nykyinen liigaseura Mestikseen putoaisi, niin siinä menisi väkisinkin hommat sen verran uusiksi, että nousu aloitettaisiin paljon puhtaammalta pöydältä ja hyvin selkeällä tavoitteella. Sellaisiin vankkureihin on helppo hypätä mukaan, vaikka kuinka just nyt vituttaisi se oma joukkue.

Samaan hengenvetoon kuitenkin totean, ettei Kärppien materiaalilla todennäköisesti ole edes mahdollista joutua paikastaan karsimaan eikä varsinkaan sarjasta pudota. Se on ihan pelkästään ajan kysymys milloin tuo joukkue alkaa taas suorittaa. Ei taida Liigahistoria tuntea montaa tapausta, jossa suurseura olisi jäänyt viimeiseksi, vaikka kaikenlaisia katastrofikausia on itse kullakin. Ja on tässä oma lehmäkin sen verran ojassa, että mielummin sitä karsisi sellaisia joukkueita vastaan, joissa ei ole puolet pelaajista EHT-tasoa.

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Hyvää pohdintaa yllä @Varis ja @Corona.

Kyllähän se totta on, että iän myötä kannatus ja seuran kanssa eläminen muuttaa muotoaan. Siinä missä nuorempana suhtautuminen oli jopa fanaattista, ja seurasi mukanaan kotiin ja muuhun vapaa-aikaan, on tälläiselle keski-ikäiselle perheenisälle lähestyminen pehmeämpi: Seura on tärkeä ja näkyy viikko-ohjelmassa, mutta tunteiden ääripäät eivät ehkä ole enää niin suuria kuin muutama kymmenen vuotta sitten, vaikka suuria tunteita edelleen ovatkin.

Olennaisinta on se, että vaikka kannatus ja mukanaeläminen muuttuu vanhemiseni myötä, on se tunne minkä seura herättää edelleen pohjimmiltaan se sama näin keski-ikäisenä, kuin mitä se oli 8-9 -vuotiaana, kun suhde Oulun Kärppiin alkoi syntymään.

Se on aika hienoa alati muuttuvassa maailmassa ja elämässä.

Halonhakkaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Näin Mestiksestä käsin asioita tarkastelevana oma kokemukseni on, että siihen samaan vanhaan menoon kyllästyneenä täydellinen reset oli kutakuinkin piristävintä mitä olisi voinut tapahtua. Eihän tilanne Helsingissä kovinkaan paljon vertaudu Kärppien hypoteettiseen putoamiseen, mutta tilanne on silti se että Nordikselle on tänään tulossa vieraaksi "Ihmisten joukkue" KeuPa HT ja olen matsista todella innoissani.

En itse koe, että kiinnostus omaa seuraa kohtaan olisi kiinni sarjasta tai vastustajista, vaan organisaation suunnasta ja yleisestä fiiliksestä. Meillä on menossa erittäin raikas juttu ja suunta vahvasti ylöspäin, joten hommasta on helppo innostua. Välillä täytyy käydä pohjalla, jotta voi taas alkaa rakentaa jotain uutta.

Minä luulin että oma aktiivisin vaiheeni joukkueen seuraamisessa olisi jäänyt sinne aikuisuuden kynnykselle ja nuoruuden tunnekuohuihin. Nyt on puhdas pöytä, selkeä suunta ja ainakin minun mielestäni siisti tarina käynnissä ja olen enemmän innoissani kuin ehkä koskaan. Ei se kuitenkaan oikeasti ollut kyse muusta kuin muutoksen puutteesta ja tietynlaisesta suunnattomuudesta. Jos joku nykyinen liigaseura Mestikseen putoaisi, niin siinä menisi väkisinkin hommat sen verran uusiksi, että nousu aloitettaisiin paljon puhtaammalta pöydältä ja hyvin selkeällä tavoitteella. Sellaisiin vankkureihin on helppo hypätä mukaan, vaikka kuinka just nyt vituttaisi se oma joukkue.

Samaan hengenvetoon kuitenkin totean, ettei Kärppien materiaalilla todennäköisesti ole edes mahdollista joutua paikastaan karsimaan eikä varsinkaan sarjasta pudota. Se on ihan pelkästään ajan kysymys milloin tuo joukkue alkaa taas suorittaa. Ei taida Liigahistoria tuntea montaa tapausta, jossa suurseura olisi jäänyt viimeiseksi, vaikka kaikenlaisia katastrofikausia on itse kullakin. Ja on tässä oma lehmäkin sen verran ojassa, että mielummin sitä karsisi sellaisia joukkueita vastaan, joissa ei ole puolet pelaajista EHT-tasoa.
Tämä on täysin totta. Silloin kun Kärpät taisteli divarissa liiganoususta, pelissä oli aina yritystä, tunnetta ja taistelua. Sitä oli erittäin mukava katsella. Samat sanat pätee varmasti ensimmäisiin liigavuosiin. Mukavoituminen alkoi minun mielestä Kari Jalosen lähdettyä. Marjamäki sai taas koko Oulun innostumaan uudestaan ja sitäkin oli erittäin mukavaa seurata läheltä. Nyt tuntuu taas siltä että se kipinä on toiminnasta ja joukkueesta hävinnyt täysin. Kärpät on yrittänyt ostaa sitä kipinää markkinoilta mutta sitä ei sieltä löydy. Ja ennen kipinää tarvitaan sopiva sytyke. Uskon ja luotan siihen että Juha Junno voisi oikeanlainen ja sopiva sytyke joka saisi kipinän syttymään ja tulen roihuamaan kirkkaana.

Mäntymaasta on itselle tullut sellainen fiilis että hän on nyt täysin väärä henkilö johtamaan nykyajan Kärppiä. Hän olisi voinut olla hyvä valinta jos Kärppien kokoonpano olisi enemmän junnu painotteinen. Mutta kokenutta ja mukavoitunutta muukalaislegioonaa hän ei kykene johtamaan. Kärpät tarvitsee koppiin nyt toisenlaista johtajuutta. Sellainen joku vanhan liiton jäärä voisi olla sopiva valinta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy